Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 10mnd når vi reiser, og er dermed for stor til bassinett.

Vi skal til Thailand, og ikke så lyst til å betale for et ekstra sete, ikke særlig god råd har vi til det heller.

Dermed lurer jeg på hvordan dere har løst lange flyturer for dere som har flydd uten bassinett og eget sete til babyen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt en kortere testflytur med barnet før du skal ut og reise så langt? 

Anonymkode: 128df...4d9

Skrevet

Skal dere kjøre bil i Thailand? For da ville jeg definitivt betalt ekstra for å få med stolen på flyet... Eller så finnes det noe som heter Flyebaby som man får på barnombord.no

Skrevet

Vi skal kjøre bil ja, derfor skal vi sende bilstol med spesialbagasje. Får ikke med bilstol inn på flyet uten å måtte betale for et ekstra sete. Så lurer derfor på hvordan andre har løst dette?

Skrevet

Mulig jeg spør dumt her, men så små barn sitter da på fanget under flyturen? Man får en egen sele til barnet som man klikker innpå sin egen. Jeg har flydd mye med mitt barn fra han var helt liten og frem til nå (halvannet år), og fremdeles sitter han på fanget. Har riktignok aldri fløyet veldig langt i strekk (maks fire timer), men det har blitt noen "connecting flights", så mange timer på flyet har det blitt i løpet av en dag.

Bilstol sender vi med spesialbagasje, det er gratis for en del flyselskaper. I hvert fall her i Norge, både vogn og bilstol sendes gratis med SAS og Norwegian.

Når flyturen er hele ti timer (...?), så skjønner jeg at det kan virke slitsomt å ikke ha eget sted til babyen, men så små barn sover jo gjerne veldig godt på fanget til foreldrene da, og dere er to stykker som kan dele på det. Man kan bevege seg rundt på flyet også. Ellers er det jo ofte sånn at ikke alle fly er utsolgt, og da kan man benytte seg av dette, men det vet man jo ikke på forhånd. Men det hender at jeg får en seterad for meg selv, og da lar jeg barnet sove på langs over to seter. Man får gjerne pute og pledd av flyvertinner/flyvertene.

Men som sagt, jeg har aldri gjort noe annet enn å ha et så lite barn på fanget. Trodde ikke noe annet var lov egentlig, i hvert fall ikke under take off of landing.

Anonymkode: 5cbc3...378

• Liker 1
Skrevet

Som sagt så er hun 10mnd og da er hun for stor, iallefall vår alle barn er jo forskjellige, men vår er iallfall for stor til å sitte på fanget. Hun sitter i fanget kanskje 2-3minutter før hun vil ned eller gjøre noe annet. Og derav har hun ingen interesse av og sove i fanget mitt lengre, det har hun dessverre ikke gjort siden hun var 4-5mnd, sukk..savn.. derfor gruer jeg meg veldig til flyturen av hvordan jeg skal få henne til å sove og holde seg i ro på fanget. 

Håper jo selvfølgelig på noen ledige seter vi kan benytte oss av men dette er jo ikke noe vi bør regne med.. 

Skrevet

Vil ikke stole at du får lov å bruke ledig setter du ikke har betalt for gratis uansett. 

Enten har du barnet på fangen - som høres ut som ren tortur, eller samler dere nok penger til en ekstra sette for barna.  

Anonymkode: 17730...d3c

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Mr123 skrev:

Som sagt så er hun 10mnd og da er hun for stor, iallefall vår alle barn er jo forskjellige, men vår er iallfall for stor til å sitte på fanget. Hun sitter i fanget kanskje 2-3minutter før hun vil ned eller gjøre noe annet. Og derav har hun ingen interesse av og sove i fanget mitt lengre, det har hun dessverre ikke gjort siden hun var 4-5mnd, sukk..savn.. derfor gruer jeg meg veldig til flyturen av hvordan jeg skal få henne til å sove og holde seg i ro på fanget. 

Håper jo selvfølgelig på noen ledige seter vi kan benytte oss av men dette er jo ikke noe vi bør regne med.. 

Dette høres ut som uansvarlig galskap. Har du råd til å reise, så må du og ha penger til sete til barnet. Ikke bare for ditt og barnets skyld, men og av hensyn til de andre på flyet. 

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, Mr123 skrev:

Men da vet dere jo litt allerede at dere må ha et ekstra sete da? Mener dere må ha med bilstol eller en eller annen form for tilpasset sete til et så lite barn i så fall. Hvis dere vet at barnet ikke vil sitte på fanget mer enn 2 minutter, så må dere jo nesten bare ta hensyn til det.

• Liker 2
Skrevet

Dere svarer jo ikke på spørsmålet hennes. Hun spør jo om tips for de som har prøvd å reise uten ekstra sete og bassinett. Og gjør det klart at hun kanskje ikke har så god råd til et sete til. 

Les spørsmålet før dere går til angrep på at hun ødelegger flyturen for andre.. 

Jeg har et tips at du har baby på fanget ved takeoff som jeg regner med er lovpålagt, også kan du ha en slik sovebag foran føttene dine under resten av turen, eventuelt ta bassinettet på gulvet i og med du får priority seat når du har med baby så får du mere plass der framme :-) god tur og kos dere 

Anonymkode: c8191...21a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere svarer jo ikke på spørsmålet hennes. Hun spør jo om tips for de som har prøvd å reise uten ekstra sete og bassinett. Og gjør det klart at hun kanskje ikke har så god råd til et sete til. 

Jeg har et tips at du har baby på fanget ved takeoff som jeg regner med er lovpålagt, også kan du ha en slik sovebag foran føttene dine under resten av turen, eventuelt ta bassinettet på gulvet i og med du får priority seat når du har med baby så får du mere plass der framme :-) god tur og kos dere 

Du svarer helt mot bedre vitende. Det er strengt forbudt å ha barn liggende lavere enn passasjersetene, altså på gulvet. Det er lovpålagt at alle, også barn, skal sitte fastspent under avgang og landing. 

Når ts har råd til å reise til Tailand, så må hun og beregne prisen på ekstra sete inn i reisen, når hun vet at barnet ikke sitter i ro. Dette blir like idiotisk som å kjøpe en bil til flere hundredetusen for så å påstå at man ikke har penger til barnesikringsutstyr. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, litt enig. Men jeg hadde nok gått for ekstra sete basert på det hun beskriver her, det var vel poenget. En bag til babyen som ligger foran beina kan bli veldig ubekvemt i så lang tid som reisen varer. Det er ikke veldig god plass på fly, og det er jo greit å ha en ok reise selv også. Dessuten ser jeg for meg at det kan bli styrete å måtte holde en baby som vrir seg og gråter veldig og vil ned de ti-femten minuttene før man kan fjerne setebeltet igjen. Men det får man føle på selv, for min egen del så har jeg utelukkende reist med baby/barn på fanget, og det har gått helt fint. I så fall kan et tips være å gi barnet litt mat/en flaske med melk (evt. saft) akkurat når det må sitte stille på fanget. Og å ha med seg favorittleker, sånn at barnet kan avledes med det. Men man må jo også ta høyde for at det kan oppstå turbulens under flyturen, og at tiden på fanget kan bli lengre enn "planlagt". Man må vite helt sikkert at man da klarer å få barnet til å holde seg på fanget en viss tid, og ta høyde for at det kan oppleves ubehagelig å ha et hylende barn som vrir seg under store deler av flyturen, man vet liksom ikke hva som kommer. Og med små barn på tur synes jeg man bør ta høyde for at ting ikke alltid går som planlagt, og prøve å legge til rette at det blir en grei reise for barnet likevel.

Skrevet

Dette er sikkert ikke det du vil høre, men det er min ærlige mening at det er barnemishandling å ta med barn under 5-6 år på så lange flyturer. Det eneste tilfellet der det kan unnskyldes er hvis noen har en veldig viktig grunn til å reise, som f. eks. spesiell helsebehandling, må besøke en nær slektning som har blitt syk etc. Dere ikke reise til Thailand.

Så små barn skjønner ikke at de skal gjespe for å utligne trykkforskjellen i indreøret når flyet letter og lander, samt ved trykkforskjeller som oppstår underveis. Dermed får de vondt i ørene, og vil skrike av full hals, til medpasasjerenes fornøyelse.

Barn under 5-6 år klarer heller ikke skjønne at de må sitte stille i så mange timer. Dermed vil det helt sikkert bli en del hyl og skrik, ikke fordi hun er lei seg, men fordi hun trenger å gjøre noe annet enn å sitte.

Jeg hadde en gang den tvilsomme gleden å sitte foran et par med et lite barn på en interkontinental flytur. Barnet skrek i to timer sammenhengende.

Anonymkode: f790e...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...