Gå til innhold

Ferbers metode/skrikekur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har prøvd Ferbers metode/skrikekur for å etablere søvnrutiner hos barna sine? Jeg vet at dette er en svært omstridt metode, og jeg vet at det omtrent er som å banne i kirken bare å nevne den, men det gjør meg nysgjerrig. Har noe prøvd? Fungerte det? Hvor gammelt var barnet? Hvordan gikk dere frem? Fulgte dere metoden til punkt og prikke, eller justerte dere selv? 

Jeg ønsker IKKE at det skal bli en diskusjon om metoden er akseptert eller ikke, jeg trenger ikke eksempler på andre metoder som fungerer bedre, og jeg trenger IKKE kritikk for å i det hele tatt ha tenkt tanken. Alt jeg ber om er erfaringer med akkurat denne metoden - hvis noen har det☺

Anonymkode: adcc5...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke prøvd, men i desperasjon vurderte jeg det. Jeg forsøkte opp/ned metoden først og den virket faktisk.

Altså, jeg gikk rett til barnet når det gråt, tok opp og trøstet til gråten stilnet og la rett ned igjen og gikk ut. Begynte gråten umiddelbart igjen, så gikk jeg umiddelbart inn igjen. Fulgte samme taktikk hele veien og var ellers kjempekjedelig selskap. Kun trøst nok til å roe ned. Dersom jeg kunne roe ned uten å ta opp, så gjorde jeg det.

Det ble litt som en skrikekur - men med selskap og at barnet opplevde respons på gråten med en gang.

Jeg mener ikke å diskutere ferbers metode her, men jeg synes dette ble en snillere variant.

Anonymkode: 21be8...e12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har gjort det med alle 4 barna mine. Akkurat " ferdig" med minste på 5 mnd. Er faktisk en tvingdende nødvendighet at barnet lærer å sove om man skal kunne ha et normalt liv. Det har tatt alt fra 2 til 4 dager. De har aldri skreket seg i søvn, selv om jeg kaller det skrikekur. Legger ungen våken og fornøyd, synger, koser og går ut. Første kvelden må du regne med gråt. Jeg går inn når ungen gråter ordentlig( ikke bare sutring). Venter aldri lengre enn 3 min fra de begynner å skrike ordentlig. Løfter opp, trøster, legger ned når ungen er rolig, tilbyr smokk og går ut. Legger ikke ungen om den ikke er mett og trøtt. Noen ganger er det nok å gi smokk og stryke over hodet og panna( om babyen bruker det) i stedet for å løfte barnet opp. Blir mindre styr og om ungen er veldig trøtt vekker du det ikke mere ved å løfte opp. Veldig viktig å være konsekvent. Første natta er verst og jeg har alltid uten unntak følt meg helt grusom. Men alle barna har sovet som steiner etter dette og har aldri vært vanskelig å legge siden.

Anonymkode: 05043...760

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar dere! Men jeg har et oppfølgingsspørsmål: når barna har sovnet og da våkner igjen noen timer senere, praktiserer dere da den samme rutinen? 

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig, nei. Sjekk ut boka "Sove uten gråt".

Anonymkode: 625c0...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en ferber light på mellomste. Da han var 11-12 mnd så våknet han hvert 30-60 minutt natten gjennom. Prøvde alt mulig men ingenting funket og til slutt ble jeg jo helt koko av søvnmangel. Så da tok jeg og satt inne med han hele tiden, men la han bare ned, holdt en hånd på han og sa han måtte sove. Første natten gråt han 4 timer, andre 2, tredje 1 og fjerde sov han gjennom. Helt ny søvnkvalitet for alle. Jeg hadde nok ikke kjørt full ferber, syns det var viktig for meg at han visste at jeg var tilstede hele tiden. Men opp ned metoden og lignende funket ikke i det hele tatt, han våknet jo like fullt etter 30 min.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er det som har vært planen, men det har ikke vært nødvendig. Jeg har ventet til ungene har vært så store at de har begynt med fast føde og i praksis ikke trengt mat om natta. Alle foruten om nr to har sovet rundt etter endt "kur". Nr 2 var litt yngre og jeg var desperat da nr 1 var 2 år og nettopp sluttet å sove om dagen og nr 2 var 4 mnd og var våken hele natta og sov hele dagen.... jeg var alene det neste av tiden. Nr 2 sovnet greit og sov godt men våknet en gang i løpet av natta for pupp og sov sammen med meg resten av natta. Nattmåltidet forsvant av seg selv etterhvert som hun begynte å spise fast føde. Har kjøpt leggetid kl 19 på de tre først og har 21 som utgangspunkt for sistemann, da dette passer hverdagen vår best nå. Lykke til.

Anonymkode: 05043...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega og kona gjorde dette med sin datter, etter å ha prøvd alle mulige andre triks for å gi henne en god nattesøvn. Det funket helt fint, etter to-tre netter sov jenta hele natten gjennom. Min kollega var ikke helt komfortabel med metoden, men som han sa: Det er jo ikke bedre for henne å våkne hver time om natta og skrike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar dere, det er veldig fint å høre erfaringene deres! Er det noen som har fått metoden anbefalt av helsesøster? Og ble det så mye skriking og så vondt å høre på som dere fryktet? Eller bedre? Eller verre? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for fine svar dere, det er veldig fint å høre erfaringene deres! Er det noen som har fått metoden anbefalt av helsesøster? Og ble det så mye skriking og så vondt å høre på som dere fryktet? Eller bedre? Eller verre? 

TS

Helsesøster anbefalte den til oss denne måneden. Jeg hadde ikke bedt om råd en gang, hun syntes bare at vi bør kreve at ettåringen sovner alene ved leggetid og på natt. Jeg har ikke tenkt å bruke Ferber, men vår våkner ikke så mye, så vi er ikke vesentlig slitne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet? Om barnet er 0-4 år er det helt normalt at det ikke sover hele natten, eller at det tar lang tid å få barnet til å sove. Beklager, men jeg må kommentere det selv om du spesifikt ikke vil det. Ferbers metode er ikke bare omdiskutert, men rett og slett gammeldags og utdatert. Et barn skal ikke gråte uten å få trøst. Dersom barn gråter seg i søvn kan de få permanent hjerneskade. Det kan i tillegg gi utrygge og dårlig tilpassede barn. Ja, Ferber er en av verdens ledende eksperter på barn med søvnvansker, men metoden er fortsatt utdatert.

Selv har jeg hatt "en av hver". En gutt som ikke sov en hel natt før han var 3 år, og ei jente som sov hele natten igjennom fra hun var født. Å få lite søvn konstant i 3 år er ikke en dans på roser. Det er så tungt at det kan knekke noen og enhver. Man kan bli både psykisk og fysisk nedbrutt, og det ønsker ingen. Skal man være en god mamma, må man ha det bra selv. Men vær så snill, prøv noe annet enn å la barnet ligge å gråte.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har benyttet en Ferber light på begge våre barn med varierende resultat. Eldste våknet etter 30-60 min hele natta gjennom fra leggetid for pupp, og brukte siste del av natta på å kaste opp/gulpe opp den overflødige melken. Vi var helt frynsete i kantene av søvnmangel etter ca seks måneder, og helsesøster og familie anbefalte søvntrening.

Vi ventet til vi var oppe i tre fulle måltider på dagen, og hadde kortere intervaller enn Ferber. Det tok tre dager med noen timer med gråt (bare sinna, ikke redd eller fortvilet), kortere hver dag - så sov barnet hele natta, og greide stort sett å sovne av seg selv også på kveldene. 

Med andremann har det ikke gått like greit, og her tror jeg det skyldes at han ikke har vent seg til smokk/tott, og dermed ikke har noe å trøste seg med slik som eldste. Her har vi måttet justere ned etterhvert, og det har vært litt keitete. Min anbefaling er dermed å prøve å begynne med en "snillere" metode hvor man sitter inne først, for deretter å begynne å gå ut av rommet om dette ikke fungerer. Min eldste ble mer urolig av at vi var inne og "forstyrret", mens yngste falt lettere til ro med oss inne på rommet. 

Hilsen en med full forståelse for at ingen fungerer med skikkelig søvnmangel :) 

Anonymkode: ed4db...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til de som hele tiden drar frem denne forskningen på hodeskader: jeg gikk litt grundigere gjennom dette en gang, og det viste seg jo at det som var farlig var å ignorere babyens signaler hele tiden over en lengre periode. Mens man gjennomfører søvntrening med noe skriking, er det alle steder understeket at man skal kose ekstra på dagtid.  I tillegg har vi dette: http://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/394-studie-greit-a-la-babyen-grate-seg-i-sovn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.1.2017 den 19.41):

Og til de som hele tiden drar frem denne forskningen på hodeskader: jeg gikk litt grundigere gjennom dette en gang, og det viste seg jo at det som var farlig var å ignorere babyens signaler hele tiden over en lengre periode. Mens man gjennomfører søvntrening med noe skriking, er det alle steder understeket at man skal kose ekstra på dagtid.  I tillegg har vi dette: http://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/394-studie-greit-a-la-babyen-grate-seg-i-sovn

Du bruker altså en Rema1000-reklameplakat som kilde? 🤣 Altså, motsier ikke påstandene dine, men at en annonse ikke nødvendigvis er det beste argumentet. 

Anonymkode: 8fb34...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, dette må dere ikke gjøre. Stakkars barn!

Anonymkode: cc86f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du bruker altså en Rema1000-reklameplakat som kilde? 🤣 Altså, motsier ikke påstandene dine, men at en annonse ikke nødvendigvis er det beste argumentet. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Neineinei, dette må dere ikke gjøre. Stakkars barn!

Anonymkode: cc86f...c42

TRÅDEN ER FIRE ÅR GAMMEL. 

Anonymkode: 8458b...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TRÅDEN ER FIRE ÅR GAMMEL. 

Anonymkode: 8458b...857

🤣🙈 jeg tar 100% selvkritikk. Jeg er på KG i én fane, googler i en annen, den andre tar meg til KG og vipps tror jeg at jeg er i KG NÅTID. 

sorryyyy! 🙆🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Uansett hvor gammel tråden er, sier det jo seg selv at man ikke skal la de ligge og gråte. Alle andre pattedyr er rett på plass med en gang de hører babyene sine skrike, det er instinktivt, og man må liksom regne med at det blir lite søvn og man må stille opp for babyen man har valgt å få, uansett hvor lite man har lyst å høre det. Man forteller kanskje seg selv at det går mye bedre etter noen netter, fordi det gir en selv ro, men hvordan har babyen det oppi alt dette? 

De som sier det bare blir verre jo lengre man venter med å være streng på legging, har ikke nødvendigvis rett altså. Jeg ammet i søvn i over ett år, og gikk alltid inn da han begynte å gråte. Jeg sover senere i livet, når jeg er død :) tenkte jeg. Eller nå, ca 2 år etterpå. Ingen problem med legging, sover hele natta igjennom, sluttet å amme i mai. Synes dere som tenker ferbers metode er ok, kanskje burde tenke mer på babyen deres enn dere selv uansett hvor trøtte dere er. Ikke så jævla greit å ligge der og lure på hvorfor mamma ikke kommer, og om hun kommer tilbake i det hele tatt. De slutter å skrike fordi de gir opp, ikke fordi dere har blitt enige om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...