AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #1 Skrevet 29. januar 2017 Har sett en del i dette forumet over tid om barnehagebarns foreldre som har av ymse grunner, uforskyldt eller selvforskyldt, har blitt utsatt for en undersøkelsessak av Barnevernet, i den grad at Barnevernet kontakter barnehagen for å forsikre seg om at "ting er på stell"/er bra. Hvis saken er en misforståelse og Barnevernet får høre at barnet har det bra blir saken henlagt. Det er tross alt barnehagen som kjenner barna (og også inntrykk av foreldrene). Men foreldrene, hvis totalt uskyldige, må leve videre med mistenkelige og undrende blikk fra barnehageansatte. En skrev i en tråd "slik hadde jeg ikke kunnet leve": under lupen hver dag. Hvordan blir forholdet mellom barnehageansatte og foreldre som uskyldig har fått et "stempel" på seg? Må alle bytte barnehage? Anonymkode: a9f79...f06
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #2 Skrevet 29. januar 2017 Jeg jobber i skolen, og har av og til måttet skrive uttalelser til barnevernet fordi andre har meldt bekymring og barnevernet bruker skole/kontaktlærer som en instans for informasjonsinnhenting. Det har vært et par situasjoner at jeg har blitt satt ut over å skulle skrive om noen barn, da jeg overhode ikke har tenkt bvt selv. Men jeg skriver uansett akkurat hvordan det er med barnet (får masse punkter jeg skal skrive ut i fra) og så er det opp til bvt å bruke dette. Jeg ser ikke annerledes på foreldrene etter dette. Jeg vet ingenting om hvorfor barnevernet innhenter opplysninger, og det kan det være fryktelig mange ulike grunner til, noe jeg er fullstendig klar over. Dessuten stoler jeg på at barnevernet gjør jobben sin. Så jeg har aldri opplevd noe endring i samarbeid fra foreldre som har blitt "frikjent" av barnevernet, og jeg møter heller ikke foreldrene med noe dømmende eller mistenksomt blikk. Slik vet jeg at mange av kollegene mine tenker også. Anonymkode: 25363...ad1 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #3 Skrevet 29. januar 2017 Hvis de fleste barnehage-og skoleansatte tenker som deg så burde det jo bare gå greit med videre samarbeid. Hvorfor er det slike tråder på KG da..? Anonymkode: a9f79...f06 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #4 Skrevet 29. januar 2017 Jeg orienterte barnehagen om at far ikke lenger kunne komme og hente i barnehagen pga besøksforbud etter vold i hjemmet. Jeg sa fra at barnevernet var koblet inn, men siden jeg var ansett som "god omsorgsperson", var det ingen oppfølging fra barnevern mot barnehagen. Likevel opplevde jeg barnehagen som veldig "på" i tiden etterpå. Det var ubehagelig i en periode der jeg egentlig følte at de burde vært støttende mot meg. På den annen side, de handler på barnas vegne og skal faktisk ikke ivareta meg. Så alt i alt: Ja, jeg tror foreldre kam føle seg mistenkeliggjort i barnehagen. Men sånn må det vel også være. Anonymkode: 3bba2...3c2 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #5 Skrevet 29. januar 2017 Nei, det er ikke slik at foreldre skal føle seg mistenkeliggjorti slike tilfeller en skisserer over her, på ingen måte. Det skal ikke være slk. Vær obs på små private barnehager med styrere som bruker store ord om alt som er så fantastisk, se an personalet. Anonymkode: 5535e...dc2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #6 Skrevet 30. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg orienterte barnehagen om at far ikke lenger kunne komme og hente i barnehagen pga besøksforbud etter vold i hjemmet. Jeg sa fra at barnevernet var koblet inn, men siden jeg var ansett som "god omsorgsperson", var det ingen oppfølging fra barnevern mot barnehagen. Likevel opplevde jeg barnehagen som veldig "på" i tiden etterpå. Det var ubehagelig i en periode der jeg egentlig følte at de burde vært støttende mot meg. På den annen side, de handler på barnas vegne og skal faktisk ikke ivareta meg. Så alt i alt: Ja, jeg tror foreldre kam føle seg mistenkeliggjort i barnehagen. Men sånn må det vel også være. Anonymkode: 3bba2...3c2 Huff, slo barnets far deg? Da meldte du det vel til politiet?! Isåfall går slikt rutinemessig til Barnevernet. Anonymkode: a9f79...f06
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #7 Skrevet 1. februar 2017 Ble meldt til barnevernet i fjor da sønnen gikk siste året i barnehage. Det var ei nabo som meldte. Hun hadde barn i samme barnehage som meg og meldte fordi hun mente at verken vi eller barnehagen gjorde nok for å hjelpe sønnen vår. Han har forsinket språk og er litt umoden (men nå er han faktisk ganske skoleflink ellers). Naboen, som vi ikke kjente, mente at siden sønnen vår hadde så dårlig språk så måtte han jo være understimulert. Lite visste hun om alt vi (oss foreldre, barnehage, ppt) hadde gjort for å stimulere språket, og at vi også allerede hadde skaffet hjelp fra ppt fra han var 3 år. At løken faktisk trodde pedleder i barnehagen skulle gi sensitiv informasjon om mitt barn til henne vitner om at hun ikke helt skjønte hva begrepet taushetsplikt innebærer. Det var litt ukomfortabelt å levere/hente i barnehagen den første perioden. Men det løste seg opp da vi var på foreldresamtale hvor ped leder opplyste om at hun hadde fått krav om å innhente opplysninger til barnevernet og vi fikk fortalt hva som hadde skjedd. Anonymkode: d7c6b...34e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #8 Skrevet 1. februar 2017 I sommer sendte noen inn en bekymringsmelding på meg. Alle anklagene var bare svada, og jeg kunne heldigvis bevise det lett, så saken ble jo henlagt raskt. Jeg ble beskyldt for rus pga. rask vektnedgang og at noen trodde barnet mitt var alene hjemme, fordi jeg jobbet så mye, når jeg faktisk kun har barnet annenhver uke, og jobber fullt når jeg IKKE har barnet.. Prosedyren er sånn at de måtte kontakte barnehagen, og det irriterte meg vanvittig, ettersom jeg ikke har "gjort noe galt". Der måtte de barnehageansatte svare på hvorvidt de forbandt meg med rus og hvordan jeg var som mor. Jeg var jo veldig flau i ettertid, for de kan jo ikke vite hva som er sant og ikke. Jeg var veldig obs på det i lang tid etterpå, men så gikk det over. Har ikke følt noe stygge blikk el. og jeg har lagt det bak meg. Gudskjelov er barnet mitt snart klar for skolen, så slipper å forholde meg til det i lang tid. Jeg måtte også ta en rusprøve hos fastlegen min, det gjør meg også flau. Har vært en del hos legen, men for helt andre grunner, og nå står jo det i papirene mine, at jeg har vært inne å tatt en rusprøve. Så en vikarierende lege spurte meg om det sist, når jeg var der for å sjekke jernmangel. Man føler seg jo litt stemplet, når man møter folk som ikke kjenner deg.. Anonymkode: a059d...ad6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #9 Skrevet 1. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I sommer sendte noen inn en bekymringsmelding på meg. Alle anklagene var bare svada, og jeg kunne heldigvis bevise det lett, så saken ble jo henlagt raskt. Jeg ble beskyldt for rus pga. rask vektnedgang og at noen trodde barnet mitt var alene hjemme, fordi jeg jobbet så mye, når jeg faktisk kun har barnet annenhver uke, og jobber fullt når jeg IKKE har barnet.. Prosedyren er sånn at de måtte kontakte barnehagen, og det irriterte meg vanvittig, ettersom jeg ikke har "gjort noe galt". Der måtte de barnehageansatte svare på hvorvidt de forbandt meg med rus og hvordan jeg var som mor. Jeg var jo veldig flau i ettertid, for de kan jo ikke vite hva som er sant og ikke. Jeg var veldig obs på det i lang tid etterpå, men så gikk det over. Har ikke følt noe stygge blikk el. og jeg har lagt det bak meg. Gudskjelov er barnet mitt snart klar for skolen, så slipper å forholde meg til det i lang tid. Jeg måtte også ta en rusprøve hos fastlegen min, det gjør meg også flau. Har vært en del hos legen, men for helt andre grunner, og nå står jo det i papirene mine, at jeg har vært inne å tatt en rusprøve. Så en vikarierende lege spurte meg om det sist, når jeg var der for å sjekke jernmangel. Man føler seg jo litt stemplet, når man møter folk som ikke kjenner deg.. Anonymkode: a059d...ad6 Huff, hørtes ut som skikkelig belastende! Samtidig som om det er fint at Norge har et Barnevern som gjør jobben sin og undersøker heller for mye enn for lite! :-) Men bekymringsmeldingen/undersøkelsesskjemaet til barnehagen blir videresendt til barnets mappe i skolen før det starter i 1. klasse (og SFO), så dette blir nok lagret for all tid (kommunearkiv/fylkeskommune/byarkiv). Ditt barns lærere vil jo se dette i barnets historikkmappe i overgangen fra barnehge til skole. Anonymkode: a9f79...f06
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #10 Skrevet 2. februar 2017 Det virker som om alle blir meldt til barnevenet, virker hvetfall mer vanlig enn uvanlig. Anonymkode: 5535e...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #11 Skrevet 2. februar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker som om alle blir meldt til barnevenet, virker hvetfall mer vanlig enn uvanlig. Anonymkode: 5535e...dc2 Enig. Er veldig takknemlig for at vi har barnevern, men alle de tullingene som melder inn foreldre pga banale og rett og slett latterlige påstander skulle hatt en spade i knollen. Anonymkode: 7d3c4...5bf 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #12 Skrevet 2. februar 2017 Jeg forstår ikke helt, leste nettopp en sak der voksne menn hadde voldtatt mindreårige gutter, og ble frikjendt selv om det forelå bevis. Hvor er bv der? Anonymkode: 5535e...dc2 1
Brunhilde Skrevet 2. februar 2017 #13 Skrevet 2. februar 2017 (endret) 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt, leste nettopp en sak der voksne menn hadde voldtatt mindreårige gutter, og ble frikjendt selv om det forelå bevis. Hvor er bv der? Anonymkode: 5535e...dc2 BV er jo inne i den saken og de reagerer sterkt på at den ble henlagt. Hva annet mener du de skulle gjort? Endret 2. februar 2017 av Brunhilde 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #14 Skrevet 2. februar 2017 På 29.1.2017 den 22.22, AnonymBruker skrev: Hvis de fleste barnehage-og skoleansatte tenker som deg så burde det jo bare gå greit med videre samarbeid. Hvorfor er det slike tråder på KG da..? Anonymkode: a9f79...f06 Tenker i hovedsak to grunner: Antageligvis fordi ikke alle bhg/skoleansatte klarer å tenke slik. Eller at de prøver så godt de kan, men så oppfører de seg ubevisst litt annerledes uten å egentlig mene det, fordi de ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til saken. Dersom man opplever å bli meldt, så blir man så bekymret og satt ut selv at man selv at man uten å mene det overtolker alle reaksjoner fra bhg/skole, og kanskje tilegner de ansatte meninger de ikke har. Anonymkode: 25363...ad1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #15 Skrevet 2. februar 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, hørtes ut som skikkelig belastende! Samtidig som om det er fint at Norge har et Barnevern som gjør jobben sin og undersøker heller for mye enn for lite! :-) Men bekymringsmeldingen/undersøkelsesskjemaet til barnehagen blir videresendt til barnets mappe i skolen før det starter i 1. klasse (og SFO), så dette blir nok lagret for all tid (kommunearkiv/fylkeskommune/byarkiv). Ditt barns lærere vil jo se dette i barnets historikkmappe i overgangen fra barnehge til skole. Anonymkode: a9f79...f06 Barnas lærere får ikke tilgang til barnas papirer fra barnehagen nei. Ikke uten grunn. Vi og barnehagen hadde skrevet opp viktig informasjon om vårt barn, og det lå godt innelåst på sosiallærerens kontor og ingen hadde lest det. Kontaktlærer kunne be om å få se det og lese det der med sosiallærer tilstede, ved begrunnet og loggført behov... Så disse papirene er ikke noe som slenger rundt på skolen og enhver mattelærer kan slå opp i ved nysgjerrighet. Anonymkode: 92fb5...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #16 Skrevet 2. februar 2017 På 1/29/2017 den 23.37, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke slik at foreldre skal føle seg mistenkeliggjorti slike tilfeller en skisserer over her, på ingen måte. Det skal ikke være slk. Vær obs på små private barnehager med styrere som bruker store ord om alt som er så fantastisk, se an personalet. Anonymkode: 5535e...dc2 Hva mener du med dette? De fleste er da profesjonelle og flinke : - ) Anonymkode: a9f79...f06
Skogsprinsessa Skrevet 2. februar 2017 #17 Skrevet 2. februar 2017 På Wednesday, February 01, 2017 den 18.37, AnonymBruker skrev: Huff, hørtes ut som skikkelig belastende! Samtidig som om det er fint at Norge har et Barnevern som gjør jobben sin og undersøker heller for mye enn for lite! :-) Men bekymringsmeldingen/undersøkelsesskjemaet til barnehagen blir videresendt til barnets mappe i skolen før det starter i 1. klasse (og SFO), så dette blir nok lagret for all tid (kommunearkiv/fylkeskommune/byarkiv). Ditt barns lærere vil jo se dette i barnets historikkmappe i overgangen fra barnehge til skole. Anonymkode: a9f79...f06 Her tror jeg du har misforstått noe ☺ Barnehagen kan ikke gi skolen NOE SOM HELST informasjon med mindre foreldrene samtykker. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #18 Skrevet 2. februar 2017 21 minutter siden, Skogsprinsessa skrev: Her tror jeg du har misforstått noe ☺ Barnehagen kan ikke gi skolen NOE SOM HELST informasjon med mindre foreldrene samtykker. Kjenner en nyutdannet ped.leder i barnehagen og hun mente at alle barnas mapper (hvert barn har en mappe i barnehagen) automatisk går videre til skolen når barna starter der. 🙂 Anonymkode: a9f79...f06
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #19 Skrevet 3. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner en nyutdannet ped.leder i barnehagen og hun mente at alle barnas mapper (hvert barn har en mappe i barnehagen) automatisk går videre til skolen når barna starter der. 🙂 Anonymkode: a9f79...f06 Slik er det ikke, det er kun hvis det er samtykke fra foreldre og hvis noe spesielt skal tas opp. Iup f,eks. Anonymkode: 5535e...dc2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå