AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #1 Del Skrevet 29. januar 2017 Bor i et ganske nytt borettslag, bygd i 2014. Har nettopp kjøpt og jeg merker matlukt inne i mi leilighet når naboleilighet lager middag. Er det vanlig? Kjennes også i gangen. Det er sånn ventilasjonsystem her, både ut og inn luft. Skal man kunne kjenne matlukt fra naboen? I min leilighet? Anonymkode: f185b...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 29. januar 2017 #2 Del Skrevet 29. januar 2017 Kan tenke meg at naboen din har kjøkkenventilator med motor, denne ødelegger balansen i ventilasjonsanlegget slik at matlukten kommer inn til deg. Jeg ville gitt beskjed til styret om dette da ventilator m/motor på sikt vil føre til at ventilasjonsanlegget blir ødelagt, og da er det jo alle de andre som må betale dette via økte felleskostnader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #3 Del Skrevet 30. januar 2017 8 timer siden, C-girl skrev: Kan tenke meg at naboen din har kjøkkenventilator med motor, denne ødelegger balansen i ventilasjonsanlegget slik at matlukten kommer inn til deg. Jeg ville gitt beskjed til styret om dette da ventilator m/motor på sikt vil føre til at ventilasjonsanlegget blir ødelagt, og da er det jo alle de andre som må betale dette via økte felleskostnader. Feil. Balansert ventilasjon er laget slik i nyere bygg at hver og en har sin egen motor og sitt eget anlegg i leilighetene sine. Hver og en er ansvarlig for deler og motor til sitt eget anlegg. De fleste om ikke alle har sine egne avtrekksrør som går ut over tak. Nyere bygg bygges hurtig og uten samme nøyaktighet som før i gamle dager. Dette fører til dårlige skjøter og mye slurvearbeid, dermed siver matlukt inn i naboleilighetene. Det kan og være at der er tilbakeslag over tak slik at utluften kommer i retur til andre leiligheter. Eller noen kan ha montert motorisert vifte på badet. Men prinsippet er at hver leilighet har sitt eget ventilasjonsanlegg og er økonomisk ansvarlig for sitt anlegg. Anonymkode: 69910...32b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 30. januar 2017 #4 Del Skrevet 30. januar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor i et ganske nytt borettslag, bygd i 2014. Har nettopp kjøpt og jeg merker matlukt inne i mi leilighet når naboleilighet lager middag. Er det vanlig? Kjennes også i gangen. Det er sånn ventilasjonsystem her, både ut og inn luft. Skal man kunne kjenne matlukt fra naboen? I min leilighet? Anonymkode: f185b...1cf Nei, det er absolutt ikke vanlig. Enten er det feil på ventilasjonsanlegget, eller så har naboen ikke forstått hvordan han/hun bruker det. Ta det opp med styre så kan de kjøre det som garantisak mot utbygger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #5 Del Skrevet 30. januar 2017 Hvis bygget er under 5 år så har man også reklamasjonsrett. Du kan klage på dårlig utført arbeider på et ventilasjonsanlegg. Anonymkode: f2c59...7a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 30. januar 2017 #6 Del Skrevet 30. januar 2017 14 timer siden, C-girl skrev: Kan tenke meg at naboen din har kjøkkenventilator med motor, denne ødelegger balansen i ventilasjonsanlegget slik at matlukten kommer inn til deg. Jeg ville gitt beskjed til styret om dette da ventilator m/motor på sikt vil føre til at ventilasjonsanlegget blir ødelagt, og da er det jo alle de andre som må betale dette via økte felleskostnader. NeiNeiNei! Dette er snakk om et nytt bygg. Det er mange tiår siden de sluttet å bygge slike "ventilasjonsanlegg" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 30. januar 2017 #7 Del Skrevet 30. januar 2017 Ok, har bare hørt fra bekjente at de har hatt samme problem i nyere bygg der de i utgangspunktet skal ha ventilator uten motor, men der naboer har ødelagt ventilasjonsanlegget ved å bruke ventilator m/motor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #8 Del Skrevet 30. januar 2017 Dette er helt nytt anlegg, må vel bare ta det opp med styreleder, Alle enhetene her har samme ventilasjonsanlegg, ikke noe egne motorer så vidt jeg vet. Vi kan stille selv på styrken og må selv skifte filter ved å løfte vekk ventilatorhetten og dra ut noen skuffer og sette inn filtrene. Heter visst flex it eller noe.. Det er det jeg vet. Så da er det dårlig arbeid av de som la inn systemet eller? Anonymkode: f185b...1cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #9 Del Skrevet 30. januar 2017 Sånn her er det jeg har Anonymkode: f185b...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #10 Del Skrevet 30. januar 2017 Og sånn styreenhet Anonymkode: f185b...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #11 Del Skrevet 30. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt nytt anlegg, må vel bare ta det opp med styreleder, Alle enhetene her har samme ventilasjonsanlegg, ikke noe egne motorer så vidt jeg vet. Vi kan stille selv på styrken og må selv skifte filter ved å løfte vekk ventilatorhetten og dra ut noen skuffer og sette inn filtrene. Heter visst flex it eller noe.. Det er det jeg vet. Så da er det dårlig arbeid av de som la inn systemet eller? Anonymkode: f185b...1cf De som monterte anlegg kan ha koblet det feil (feil rør på inn og ut tak). Anonymkode: f2c59...7a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #12 Del Skrevet 30. januar 2017 Du har egentlig 2 alternativer: Feil på ventilasjonsanlegget -> Kontakt styret Brukerfeil (mange som ikke evner å lese bruksanvisningen til leiligheten sin) -> Kontakt styretAnonymkode: 9bafd...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå