Gå til innhold

Skrive en bok, hva burde jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har lyst til å skrive en bok! Jeg vet at man kan sende inn manus til Cappelen damm, men er det noe jeg burde tenke på før jeg sender inn?

Jeg trenger alle tips jeg kan få!!

På forhånd tusen takk!

Anonymkode: 1057f...873

Endret av Tekola
Identifiserende informasjon fjernet.
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er du kommet i skriveprosessen? Det er ikke vits i å begynne å bekymre seg for forlag før man begynner å nærme seg slutten. Du bør også ha i bakhodet at du mest sannsynlig kommer til å bli refusert, mange, mange ganger:P Alternativet er jo å selv-publisere.

Anonymkode: e6d35...693

Skrevet

Hva slags tekst(er) skriver du?

Hvis det er skjønnlitterært bør du har kommet ganske langt i prosessen før du sender inn - i alle fall så bør du ha et tydelig plot og ha skrevet ganske langt slik ar du jar noe å vise til når det kommer til selve skrivingen. 

Når det kommer til fag/sakbøker kan det holde med en tydelig idé og en plan for videre skriving (f.eks. research) i tillegg til et mindre utdrag. 

Ellers bør du se på sjanger og undersjangeren du skriver i - hvilke forlag er gir ut mye i din sjanger? Det kan øke sjansene for å få et anslag.

Ellers bør du være obs på at de fleste vil ha manuset levert i papir og at ikke alle refunderer dette. Ikke alle forlag ønsker at du sender til flere samtidig.

Anonymkode: d2ef3...78d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...