Gå til innhold

Hvor mye bør man ha på bufferkontoen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på hvor mye jeg burde spare på bufferkontoen? Jeg er i midten av 20 årene, har egen leilighet (50% av boliglånet er nedbetalt), leiligheten er nyoppusset, alt av møbler og hvitevarer er helt nytt. Jeg har ikke bil og ingen barn, har ikke planer om å anskaffe dette de neste 3-4 årene. 

Jeg har fast jobb og har utbetalt ca. 31 000 kr i måneden. Hva er lurt å ha på bufferkonto? 

Anonymkode: 76688...fb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Midte av 20åra og får utbetalt så mye?...

Men til innlegget- det sies at man bør ha 2 ganger månedslønn på bufferkonto. Nå har du jo nye hvitevarer etc, ingen bilutgifter på verksted etc, så ville kanskje sagt 1x månedslønn?

Anonymkode: 28a89...e5e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men til innlegget- det sies at man bør ha 2 ganger månedslønn på bufferkonto. Nå har du jo nye hvitevarer etc, ingen bilutgifter på verksted etc, så ville kanskje sagt 1x månedslønn?

Det er veldig vanlig i mitt yrke å tjene mellom 30 000 - 50 000 kr i måneden. Jeg er nyutdannet, men jobber en del overtid. 

Jeg synes en månedslønn virker litt lite som buffer, tenker kanskje 3 - 6 månedslønner som buffer. Feil i det elektriske anlegget kan koste en del, samt problemer med bad og rør. Eller er det litt mye? 

Skrevet

100 000 er et veldig rundt og fint tall, da. Det er mitt langsiktige mål for bufferkonto.

Men med så lav belåningsgrad som du har på boliglånet, kan du alltids få innvilget avdragsfrihet eller til og med refinansiere boliglånet hvis du får store utgifter.

Anonymkode: fed20...c56

• Liker 1
Skrevet

Er vel flere "filosofier" ang. det med buffer. Alt fra en månedslønn for å dekke uforutsett forbruk, til en årslønn eller to i tilfelle langvarig tap av inntekt. Siden bufferen skal fungere som en ekstra sikkerhet i hverdagen er kanskje det viktigste at den er stor nok til at du selv føler deg trygg på å ikke havne i økonomisk uføre hvis noe skulle skje.

Nå er ikke sparerentene allverdens høye, men velger du en konto med 2% rente snakker vi vel ikke store tap ved å sette av noe penger der framfor å betale ned ekstra på lånet (hvis lånerenten skyter i taket er det vel heller ikke galt å ha en solid buffer i bakhånd).

Anonymkode: c56da...950

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig i mitt yrke å tjene mellom 30 000 - 50 000 kr i måneden. Jeg er nyutdannet, men jobber en del overtid. 

Jeg synes en månedslønn virker litt lite som buffer, tenker kanskje 3 - 6 månedslønner som buffer. Feil i det elektriske anlegget kan koste en del, samt problemer med bad og rør. Eller er det litt mye? 

En buffer skal beskytte deg mot tap av inntekt. Der bør du ha tre til seks måneders lønn. Deler av dette kan erstattes med tilgjengelig kreditt. Hvor mye akkurat du trenger kommer an på faste avgifter, din jobbsituasjon og din evne til å redusere forbruket.

Vedlikehold av bolig er ikke noe du bør bruke bufferkonto til. Hver måned må du sette av penger til vedlikehold av bolig, til bil og utskifting av essensielle husholdningsapparater. Dette er ikke uforutsette kostnader men påregnelige kostnader. Eier du en vaskemaskin til 6000 må du sette av 100 kroner per måned, etter 5 år har du da råd til å erstatte den (etter fem år går reklamasjonsfristen ut).

Tenk på det slik: Hvis du mister jobben og må finne en ny en, hvor fort klarer du det? Har du fortsatt nok penger til flyttekostnadene?

Men mer enn 6 måneder ville jeg ikke vurdert, da ville jeg heller brukt pengene på å betale boliglånet, eller investeringer i fond eller verdipapierer, avhengig av min risikovillighet og framtidsplaner.

Kanskje du trenger et budsjett slik som YNAB?

Skrevet

Lurt å ha godt med penger på en bufferkonto. Noe ikke jeg har klart å spare opp, men jeg håper på at jeg kan klare det nå. Veldig lurt å ha minst 2 ganger husleie. Mest mulig. 

Skrevet

Jeg har 4 netto månedsinntekter på bufferkonto.

Anonymkode: 17cf8...686

Skrevet

Vi prioriterer å betale ned så mye som mulig på lånet. De gangene vi har trengt ekstra penger pga noe uforutsett (noe som ikke har skjedd, bortsett fra da vi måtte kjøpe ny bil og reparere taket på huset), har vi utvidet boliglånet bittelitt.

Vi har alltid litt ekstra på regningskontoen vår, slik at det holder for en vaskemaskin eller to. Men vi har ikke behov for å ha flere månedslønninger der.

Anonymkode: 9790c...2ec

Skrevet

Har 3 månedslønner som buffer. Rundt 120K. 

Anonymkode: 0251a...908

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Så mye"? 
Lillesøsteren min er 23, og nyutdannet i et helt allminnelig yrke. utbetalt 38 000. 

Skrevet
3 minutter siden, maid skrev:

"Så mye"? 
Lillesøsteren min er 23, og nyutdannet i et helt allminnelig yrke. utbetalt 38 000. 

Hvordan yrke? :-) 

Anonymkode: 36628...26b

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å ha for mye buffer, men jo mer du har, jo mindre blir sjansen for at du noen sinne kommer til å få bruk for hele. På den andre siden kan det fortsatt skje at du vil trenge veldig mye penger, f.eks. hvis du blir syk over en lengre periode eller av en annen grunn mister inntekt lenge. Sjansen er ikke veldig høy, men fortsatt mye høyere enn f.eks. for å vinne i lotto.

Anonymkode: 7acd7...f42

Skrevet
3 timer siden, maid skrev:

"Så mye"? 

Hæ? Jeg er høyere utdannet innen økonomi og flere års erfaring. Får 28 000. 

Skrevet

Nivået på buffer er jo helt avhengig av hva man eier og hvilke forpliktelser man har. 

Da jeg var student trengte jeg ikke mer enn 10-20 000 i bakhand. Uventede kjøp begrenset seg til at man måtte flytte og øke depositumet litt, at strømkostnadene svingte uventet mye og at billetten hjem plutselig ble veldig dyr. 

Da jeg skaffet bil sørget jeg for å ha ca 20 000 i buffer til den. Da jeg eide en liten, moderne leilighet hadde jeg ca 50 000 i bakhand til denne.

Nå, med to biler, hytte, stor enebolig og tomt har jeg innrettet meg slik at jeg kan være fleksibel uansett hva som skjer. Jeg kan "trekke kortet" på 100 000 i dag, gir du meg til i morgen har jeg 500 000 (flytte ut av fond og høyrente), og etter en runde med banken er beløpet syvsifret. Så snakker egentlig ikke om buffer lengre, men om fleksible sparemuligheter. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Jeg er høyere utdannet innen økonomi og flere års erfaring. Får 28 000. 

Kan være at denne lillesøsteren ikke har riktig skattekort enda...

Anonymkode: 17cf8...686

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker og at noen må sette av penger til baksmell på skatten....

Anonymkode: 8530c...351

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er veldig greit å ha en årslønn eller tre lett tilgjengelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...