AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #1 Skrevet 29. januar 2017 Jeg sliter med å finne en god løsning da rommene er ganske små. Bare 22 kvm totalt inkl gang og bad. Nisjen skal brukes som sovealkove, og jeg skal kjøpe meg noe å dele av med. Skap eller levegg. Siden det er så lite plass burde jeg vel gå for noe veldig enkelt? Jeg har lyst på egen spiseplass og en sofa. Men jeg vil ikke ha sofa langs veggen eller under vindu. Og jeg har en skjenk under en meter høy. Ca 120 lang tror jeg. Rommet er ca 2 meter bredt, kanskje mer enn 4 meter langt. Jeg har to alternativ tror jeg. En er en kort spisebordsofa stående litt ut fra langvegg og rundt bord pluss to stoler. Da får jeg sofa og spiseplass. Og luft. Og skjenken ved restvegg ved vindu. Det andre alternativet er en vanlig sofa ca 170 lang med kortende inntil den lengste veggen, skjenk ved vegg mot vindu, et lavt rustikt bord og en stol. Skjermbrett eller gardin bak sofa til å dele av litt, og et lite bord med to krakker eller lign bak sofaen. Da får jeg på en måte "eget" kjøkken med spiseplass. Jeg tenkte en stund å ha bare stor vinkelsofa og sofabord men kom fram til at det blir for kjedelig og tungt. Her er planløsningen. Anonymkode: b17f2...cf0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #2 Skrevet 29. januar 2017 Hvis du setter opp skjermbrett eller lettvegg ved alkoven, kan skjenket da stå foran denne lettveggen/skjermbrettet? Anonymkode: d5292...f91
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #3 Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du setter opp skjermbrett eller lettvegg ved alkoven, kan skjenket da stå foran denne lettveggen/skjermbrettet? Anonymkode: d5292...f91 Den kan, men jeg tror det blir veldig trangt og klumpete å ha det slik. Hvertfall hvis sofa er 170 lang. Det store spørsmålet er om jeg skal gå for spisebordsofa eller en enkel vanlig kort sofa maks 170 lang. Feks den til jysk, eller den retroinspirerte til ikea, med enkle armlener. Og om jeg skal ha et bittelite spisebord fra ikea, eller tulip bordet. Jeg ser for meg at med vanlig sofa og lite spisebord bak sofa da blir det litt "normal" stue og kjøkken. Med kun spisesbordsofa og tulip blir det vel mer "spisestue" følelse? Anonymkode: b17f2...cf0
Ny Bruker Skrevet 29. januar 2017 #4 Skrevet 29. januar 2017 (endret) Hva er arealet av boligen? Når du sier rommet er ca 2x4 m mener du da at stua (utenom alkove) er bare ca 8 kvm? Endret 29. januar 2017 av Ny Bruker
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #5 Skrevet 29. januar 2017 Hadde det vært meg ville jeg i hvert fall hatt en vanlig sofa - spisebordsofa er harde og ikke gode å sitte eller ligge i lenge. Alternativt ville jeg hatt god(e) lenestol(er) med puff(er). Anonymkode: d5292...f91 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #6 Skrevet 29. januar 2017 Fikk målene. Hovedrommet er 2, 45 m x 4, 30 m. Nisje er 1,98 m x 2,35 m ca. Anonymkode: b17f2...cf0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært meg ville jeg i hvert fall hatt en vanlig sofa - spisebordsofa er harde og ikke gode å sitte eller ligge i lenge. Alternativt ville jeg hatt god(e) lenestol(er) med puff(er). Anonymkode: d5292...f91 Lenestoler med puff vil bli altfor rotete syns jeg. Anonymkode: b17f2...cf0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 Ville det også vært en ide å male langvegg i hovedrom og kortvegg i nisje i en myk mørk farge? Anonymkode: b17f2...cf0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #9 Skrevet 29. januar 2017 Jeg ville ha lagd en forminska versjon av leiligheten på et ark (4cm på arket = 1m eller det som funker best) og klippet ut møbler i riktig størrelse. Så kan du flytte rundt på sofaen og skjenken og spisesofaen og se om det blir plass :-) Anonymkode: e4955...64f 4
Ny Bruker Skrevet 30. januar 2017 #10 Skrevet 30. januar 2017 Kanskje noe sånt? TV-benk deler av alkove. Kan evt. ha to ekstra klappestoler for gjester i skapet. 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #11 Skrevet 30. januar 2017 Jeg ville droppet seng og sovealkove, og heller hatt en god sovesofa på stua, og i tillegg enda en sofa (til gjester). Evt en kombinert sofesofa med sjeselong (fås billig på Ikea). Anonymkode: d9285...f49 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #12 Skrevet 30. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville droppet seng og sovealkove, og heller hatt en god sovesofa på stua, og i tillegg enda en sofa (til gjester). Evt en kombinert sofesofa med sjeselong (fås billig på Ikea). Anonymkode: d9285...f49 Feks denne http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S79150746/ Eller denne http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50208494/ Flere her: http://www.ikea.com/no/no/search/?query=sovesofa Med sovesofa på stua får du frigjort plass. Da kan du bruke plassen som var tiltenkt sovealkove til andre ting, feks skap/ garderobe fra vegg til tak, evt med skyvedører, og evt skrivebord m.m. Anonymkode: d9285...f49 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #13 Skrevet 30. januar 2017 35 minutter siden, Ny Bruker skrev: Kanskje noe sånt? TV-benk deler av alkove. Kan evt. ha to ekstra klappestoler for gjester i skapet. Fine forslag, men klappstoler ville ikke jeg hatt til gjester. Klappstoler er ikke godt å sitte på. Heller en større sofa/ hjørnesofa/ sofa med sjeselong. Anonymkode: d9285...f49 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #14 Skrevet 30. januar 2017 Jeg ville hatt hjørnesofa eller sofa med sjeselong, selvom det blir litt trangt, i tillegg til seng. Har tidligere bodd i en liten leilighet hvor jeg hadde kun sovsofa, og jeg gadd aldri å re opp til sofa, unntatt når jeg fikk gjester.Det ble så lite trivelig å være hjemme og både sove, spise, se på tv, gjøre alt i senga. Anonymkode: 8df90...e92 3
Drakan Skrevet 30. januar 2017 #15 Skrevet 30. januar 2017 (endret) Burde være mulig å innrede på denne måten, er cirka i rett mål, så burde gå ant. en ovn er på det meste rundt 80 cm bredd, så jeg har brukt den som referanse med tanke på seng og sofa og bordet. Hadde vært fint å vite cirka mål, men dette kan fungere. Ikke mange som vil ha køyeseng, men alt i alt er det plassbesparende. Har bodd små plasser selv, og anbefaler å gi så mye luft som mulig, noe du kan utnytt med speil, og separere sove området fra resten, noe skillevegen burde dugge til. Er lett å justere om du vil ha tv lenger unna og slikt, og rom til egne justeringer så lenge jeg ikke har regnet feil. Frisonen blir hovedsakelig hjørnet. Du kan ha et ekstra speil der om du er et trenningsmenneske, eller noe du liker. Kanskje en sacosekk for å slappe av på. Obs/ lager en til møbelplan i tilfelle målene er større en antatt. Går fort i paint. Endret 30. januar 2017 av Drakan
Drakan Skrevet 30. januar 2017 #16 Skrevet 30. januar 2017 (endret) Vent... en dør er 90 cm bredd, på det smalleste 70 cm bredd, sier du at rommet er 2 meter bredt og 4 meter lang? Kan du inkludere korrekte mål? Kan lage en langt bedre møbelplan om du har i alle fall døren korrekt målt. om man går ut i fra at rommet er cirka 4 1/2 meter fra veg til vindu, og 6 m (og litt ekstra) fra vegg til vegg med alkoven cirka 3 m bredd, så burde målene mine stemme cirkaish (jeg tenker ut i fra døren som base mål på 90 cm som normale dører er). En standard dør er vanligvis 1 meter, men de smaleste går rundt 70 cm på vanskelige gamle bygg. Så... ... hadde vært fint å vite nøyaktig. Om det er en dør på 70 cm derimot, så blir rommet maks 3 1/2 til vegg til vindu, 4 m (og litt ekstra) vegg til vegg, alkoven på cirka 1 1/2 meter og kanskje litt mer (ganske dramatiske endringer). Endret 30. januar 2017 av Drakan
Drakan Skrevet 30. januar 2017 #17 Skrevet 30. januar 2017 Her er i tilfelle området er mye mindre en antatt. Vil anbefale et arbeidsbord under seng, og definetivt om du har råd, en med skap under (da kan du droppe kommode og ha et ekstra speil eller slikt for å gi større romfølelse) Skillevegg er et must på en så liten plass, ellers vil du bli sykt lei (tro meg) Sammenleggbart spise bord, og helst klappstoler eller noe, og du kan ha plante i hylle (som er et must om du studerer og slikt). Det som er fint med køyeseng er at, om du finner rett så har den både skap og hylle, så du kan få alt inn under der om du er heldig og da kan du eventuelt flytte sofa til det området og ha bord med vindu så du kan se ut. Legger med en skisse av det tilfeller også
Drakan Skrevet 30. januar 2017 #18 Skrevet 30. januar 2017 Personlig ville jeg sikkert gått for noe slikt, så kan man se på tv mens man spiser. Eventuelt en sofa uten ryggstøtte, så man kan sitte hvor man vil. Ikke for mye, ikke for lite. En skillevegg er et must for min del i små områder, man kan sette den opp når man spiser eller ved sengen når man leger seg (litt skjerming hjelper på søvn). Håper tegningen er forståelig. Jeg gikk for verste scenario med tanke på størrelse. Sammenleggbart bord er noe jeg mener er nødvendig, og et lite stuebord som er lett å flytte, i tilfelle man vil se film eller noe slik med gjester. Jo mindre man har i inngangen jo bedre rom-følelse når man kommer inn. 1
Drakan Skrevet 30. januar 2017 #19 Skrevet 30. januar 2017 (endret) Siste forslag, men man kan dra bordet bak sofan i dette scenarioet også og droppe bokhylle for større plass. Anbefaler fremdeles skillevegg uansett scenario. Endret 30. januar 2017 av Drakan 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #20 Skrevet 30. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk målene. Hovedrommet er 2, 45 m x 4, 30 m. Nisje er 1,98 m x 2,35 m ca. Anonymkode: b17f2...cf0 Tusen takk for alle gode forslag Jeg fikk noen nye ideer nå. Her er målene på hovedrom og nisje for de som etterlyste det.⬆ Stor sofa/sovesofa med hjørne/pall er uaktuelt. Jeg har hatt sovesofa tidligere og som noen nevner er det kjedelig å re opp sofa hver dag. Jeg får også helt klaus av å se noen sitte på møbelet jeg skal sove på. Seng med god madrass er et must, og gjerne 120 bred. Det går ikke å plassere seng inntil kortvegg i nisje da den er akkurat for kort til 2 meters senger. Anonymkode: b17f2...cf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå