Gå til innhold

hjemmelaget gryterett

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Har noen her gode oppskrifter på hjemmelaget gryteretter det passer å servere når vennegjengen kommer på besøk feks.?

Gjerne også oppskrift på en god kyllinggryte, det har jeg lenge ønsket meg:) smakte en kjempegod kyllinggryte for lenge siden med bl.a. kyllingbiter i en god saus + paprika i ulike farger + ris til... men har ikke noen oppskrift.

Takk for hjelpen hvis noen har svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager en kjempegod kyllinggryte, ikke helt som den du beskriver da, men jeg lover at det smaker! Jeg bruker frosne (tinte) kyllinglår som jeg først bruner i panne. Så steker jeg hakket løk, hvitløk, gulrot og sellerirot i store biter. Legger kyllingen oppå grønnsakene og tilsetter en boks moste hermetiske tomater, et par glass rødvin, litt tomatpuré, oregano, laurbærblader og noen dl hønsebuljong. Det får koke 45-50 minutter og jeg serverer det med hjemmelaget potetmos, men ris er også godt til.

En annen kyllinggryte jeg synes er god er denne: 6-8 poteter deles i store biter og stekes nesten møre. Så har jeg i en boks hermetiske tomater, en rød og en grønn paprika i biter, hakket hvitløk, en hakket rød chili og timian. Lar det koke noen minutter. På forhånd har jeg stekt 4 kyllingfileter som nå skjæres i store biter og has i gryten sammen med ca 2,5 dl hønsebuljong. Lar det koke til væsken har kokt inn til det halve. Så tar du et beger kremost (valgfri smak) og rører det mykt med litt melk/fløte og rører det inn i gryteretten sammen med salt/pepper.

Viltgryte synes jeg også er veldig godt å servere til gjester. Bruner viltkjøtt (bruk gjerne vanlig finnbiff om du vil), tar ut og steker løk, gulrøtter og persillerot. Har kjøttet tilbake og tilsetter 4-5 knuste einerbær, litt timian og noen dl vann. Det får småkoke 30 minutter. Så rører jeg inn noen ss tyttebær- eller solbærsyltetøy, nesten et beger seterrømme, noen skiver brunost, salt og pepper og lar det putre 15-20 minutter. Serveres med (mandel)poteter, rosenkål og mer tyttebær.

Gjest Anonymous
Skrevet

Denne gryten fra burgund høster stående ovasjoner hver gang den serveres: (kraftig og god)

BEEF BURGUNDY: 4-6 porsj.

- 1 kg. grytekjøtt skåret i terninger, feks. bankebiff, mørbrad el.annet

-2 ss smør

- 1 -2 ss tomatpure

- 2 toppede ss mel

- 1/2 fl. (kraftig) rødvin

- 2 dl. kalvekraft eller god buljong

- 2 pk. bacon i skiver

- 200 gr. champingoner

- 3 fedd hvitløk, hakket

- 1 glass sølvløk

-1-2 laurbærblad

- 1 dl. grovhakket persille

- frisk eller tørket timian

- litt balsamico eller rødvinseddik

- salt og nymalt pepper

Brun kjøttet i flere omganger.

Salte og pepre generøst.

Ha alt i en stor gryte, gjerne jerngryte. Rør i tomatpure og la det frese et par minutter. Strø over hvetemelet og bland godt. Skvett over litt balsamicoeddik. (2-3 ss)

Tilsett kraft og rødvin.

Strimle baconet, skjær sopp i skiver og grovhakk hvitløk. Surres i panne før det tilsettes gryten.

Hell væsken fra sølvløken. Tilsett avrent sølvløk.

Ha i persille (men spar litt til pynt) samt timian.

Småkokes i 1 1/2- 2 timer til kjøttbitene har blitt møre.

Smak til med evt. mer salt og pepper.

Serveres med ris, baguetter og god salat.

Skrevet

Vi bruker å lage høne i vin.

Du kan selvsagt bruke kylling.

Til fire personer

1 kylling/høne i delt i biter

2 gulrøtter

1-2 løk

10 sjampinjonger delt i 2

300 g Sellerirot eller 4 stilk stilkselleri

Rødvin ca 5 dl

laubærblad

hvitløk og rød chili

vann

Skjær grønnsakene i passe biter, og brun grønnsaker og kylling, ha over i en kasserolle, kok ut panna med litt av vinen og hell alt over i kasserollen. Ha over resten av ingrdiensene og la koke på svak varme i ca en time.smak til med salt og pepper.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for oppskrifter :)

Har bare noen spm..

Hva slags rødvin er god å bruke? Går alkoholen bort når den koker?

Arkana: På den første kyllinggryten din der du bruker kyllinglår: renser du låret og bruner kyllingkjøttet i biter på pannen? Er gulroten du steker rå? Om hønsebuljong er slike buljongterninger som er oppløst i vann?

litt usikker jeg. Kyllinggryte nr 2: hvordan steker du potetene? På stekepanne, og rå potetbiter? Det har jeg aldri prøvd.. Vet du hvor lang steketid ca? Hørtes veldig spennende ut alle tre! :)

Ellers. når det står champingoner, er det da automatisk ferske det er snakk om?

Skrevet

Hva slags rødvin er god å bruke? Går alkoholen bort når den koker?

Jeg synes ikke det er så nøye med hvilken rødvin det er når den skal brukes i mat. Jeg kjøper en billig en som passer til den typen kjøtt jeg skal bruke. Har prøvd både dyre og billige viner og merker ingen forskjell (men så er jeg ingen vinkjenner og liker ikke vin annet enn i mat) så jeg ser ingen grunn til å bruke mer penger enn nødvendig. Alkoholen fordamper under koking ja.

Arkana: På den første kyllinggryten din der du bruker kyllinglår: renser du låret og bruner kyllingkjøttet i biter på pannen? Er gulroten du steker rå? Om hønsebuljong er slike buljongterninger som er oppløst i vann?

litt usikker jeg. Kyllinggryte nr 2: hvordan steker du potetene? På stekepanne, og rå potetbiter? Det har jeg aldri prøvd.. Vet du hvor lang steketid ca? Hørtes veldig spennende ut alle tre! :)

Ellers. når det står champingoner, er det da automatisk ferske det er snakk om?

Jeg steker kyllinglårene hele (med skinn og bein og alt) og renser dem ikke i det hele tatt, det gjøres mens man spiser. Skinnet og beina har mye smak som kommer med i gryteretten.

Gulrøttene stekes rå. De blir møre og fine under kokingen.

Buljong er terninger løst i vann, eller fond + vann.

Potetene steker jeg rå (i store biter) i en gryte (bruker bare én gryte til hele retten, bortsett fra stekepanne til kyllingen da). Jeg steker dem vel ca 15 minutter.

Champignonene skal være ferske.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for hjelpen Arkana, du er så flink :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...