Gå til innhold

Mødre som ikke greier å finne på noe selv, uten å bruke andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv er jeg småbarnsmor og kone. Men når helga kommer så har jeg, mannen og jenta vår nok å holde på med. Vi kan være ute på ting, skru bil, vaske inne, bruke naturen, se film, lage middag sammen, spise snop osv. Det er uhyre sjeldent at jeg må ha noen å henge med på helg. Helg er for meg familietid, hvor vi samles for å ha det koslig sammen. I hverdagen er vi jo hver for oss uansett, så derfor er det godt å slappe av:)

Men ei jeg kjenner er ikke slik. Hun ringer rundt på omgang for å skaffe lekekamerater til seg og barnet sitt, hver eneste helg. Og det går på omgang, når barnet hennes ikke lengre vil leke med et spesifikt barn osv. Når helga banker på døren, søker moren ut mot andre. Hun er redd for å være alene i huset uten venner. Det holder ikke at hun, mannen og deres barn er sammen på helg. Noe som overrasker meg.. 

Her i huset er det 1000 ting å finne på😊 Og det mangler ikke på fantasi hva lek angår. Men slitsomt er det når slike mødre som dette ikke greier å finne på ting selv, uten å ty til andre. Hun har Internett, men ringer ned andre for de enkleste ting (bare for å ha en unnskyldning til å søke kontakt ned andre).

Hvirfor er noen så needy? 

Anonymkode: 57878...a14

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er vel mer sosial enn deg i helgene fordi de legger opp uka på en annen måte kanskje? 

Anonymkode: 44e93...25b

• Liker 16
Skrevet

Jeg kjenner en alenemor som søkte meg HVER HELG i en periode. Det var slitsomt fordi plutselig så hadde man dårlig samvittighet over at man ville være med sin mann og barn. Det er derimot vanskelig å være alene, så jeg forsto jo henne, men det som var ikke ok var måten hun ga meg fryktelig skyldsfølelse for at jeg sa nei, og i tillegg var "sur" dagene etter. Tøft. Hun rullerte på familier..Brukte meg og kastet meg bort. jaja.

Heldigvis så har du det ikke sånn da din "veninne" har mann. Kan jo være mannen jobber, og så leter hun etter barn som kan sysselsette hennes barn med lek og morro. Det er nemlig mye bedre enn å sitte å se på tv om man ikke er typen som liker eller har energi, til å leke med barnet sitt. Ikke alle foreldre orker det. Av diverse grunner. Psykisk sykdom kan feks forårsake sånt. Desverre. 

Anonymkode: 371b7...3e5

• Liker 1
Skrevet

Folk er jo forskjellige. Noen trives bedre med å være sammen med andre enn å bare være hjemme. Sikkert noen som synes det er rart og usosialt å bare ville være hjemme med mann og barn hver helg også. Og dessuten er barn forskjellige også. Kanskje denne venninnen din har barn som er veldig sosiale og aktive, og trives best med å ha noen å leke med. 

Synes det er litt sært å hevde at venninnen din er "redd for å være alene i huset uten venner", bare fordi hun har andre sosiale behov enn deg. 

Anonymkode: 047e6...ebb

• Liker 14
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en alenemor som søkte meg HVER HELG i en periode. Det var slitsomt fordi plutselig så hadde man dårlig samvittighet over at man ville være med sin mann og barn. Det er derimot vanskelig å være alene, så jeg forsto jo henne, men det som var ikke ok var måten hun ga meg fryktelig skyldsfølelse for at jeg sa nei, og i tillegg var "sur" dagene etter. Tøft. Hun rullerte på familier..Brukte meg og kastet meg bort. jaja.

Heldigvis så har du det ikke sånn da din "veninne" har mann. Kan jo være mannen jobber, og så leter hun etter barn som kan sysselsette hennes barn med lek og morro. Det er nemlig mye bedre enn å sitte å se på tv om man ikke er typen som liker eller har energi, til å leke med barnet sitt. Ikke alle foreldre orker det. Av diverse grunner. Psykisk sykdom kan feks forårsake sånt. Desverre. 

Det er akkurat hva jeg opplever. Dette har du skjønt. Hun bytter ut familier hele tiden, så snart barnet hennes ikke lengre liker dem. Bruk og kast:)

Tror egentlig at hun gjør dette mest for sin egen del, for å slippe å underholde barnet sitt selv. Pluss at hun har overfladisk selskap for hånd.

Neste gang hun trenger oss igjen, så stiller ikke jeg til disposisjon. For jeg lar meg ikke bruke igjen:) Håper hun går på en smell en dag, hvor folk ser dette egoistiske spillet hennes. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat hva jeg opplever. Dette har du skjønt. Hun bytter ut familier hele tiden, så snart barnet hennes ikke lengre liker dem. Bruk og kast:)

Tror egentlig at hun gjør dette mest for sin egen del, for å slippe å underholde barnet sitt selv. Pluss at hun har overfladisk selskap for hånd.

Neste gang hun trenger oss igjen, så stiller ikke jeg til disposisjon. For jeg lar meg ikke bruke igjen:) Håper hun går på en smell en dag, hvor folk ser dette egoistiske spillet hennes. 

Men hun er jo ikke enslig?

Hun har en mann som stiller opp, eller? Forstod det sånn i HI :)

Skrevet

Det er mulig jeg er gretten nå, men jeg leser innlegget ditt som 97% skryt og resten sleivspark. Det kan jo være at noen spør om deg og din mann hvorfor noen er så egosentriske og sære at de ikke vil tilbringe tid med andre på fritiden.. Sånn i motvekt til ditt "hvorfor så needy". 

Vi er vel en balanse mellom deg og din venninne. I i uker og perioder hvor det skjer mye kan vi trekke oss tilbake som familie og gjøre ting sammen, fra hverdagslige ting til ting som lekeland og gårdsbesøk. I perioder hvor det er stillere kan vi trekke mot andre småbarnsfamilier for ungenes del og vår egen. Mine hverdager går med på kollegaer og familie. Mine helger balanserer derfor mellom familien og mine venner. 

Jeg ser ærlig talt ikke noe galt i det, så lenge man ikke blir gjort til syndebukk om man sier at det ikke passer. 

Anonymkode: b61aa...a02

• Liker 20
Skrevet

Men hun er jo ikke enslig?

Hun har en mann som stiller opp, eller? Forstod det sånn i HI :)

Hun har en mann, og han er hjemme på helg. Synes derfor det er rart at de ikke greier å finne på ting selv. Så det er tydelig at det er et eller annet de ikke behersker:) 

• Liker 2
Skrevet

Det er tydelig at de ikke behersker å velge hvem de bruker tid med, for dere virker ikke som så gode mennesker å være rundt.

Om hun også har en mann i helgene, hvorfor sikter du tråden inn på mødre? Har mor i huset særstilling i å planlegge helgen? Far bare dilter etter? Det er vel kanskje slik hos dere, da?  

Anonymkode: b61aa...a02

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har en mann, og han er hjemme på helg. Synes derfor det er rart at de ikke greier å finne på ting selv. Så det er tydelig at det er et eller annet de ikke behersker:) 

Hvorfor plager det deg at denne familien er sammen med andre folk...? Ser ikke problemet.

Selv har vi noen helger der vi bare er sammen som familie, andre helger der vi er sammen med andre familier, drar på besøk etc. Hvis noen spør oss og det ikke passer så sier vi bare at det ikke passer...

• Liker 3
Skrevet

Send en bekymring til ditt kommunale barnevern og devik undersøke saken! 👍🏻🙂

Anonymkode: 43060...8ad

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som fremstod mest tydelig for meg er at du virker ganske uskarp som i det hele tatt kommer på å formulere dette her på et forum.

Anonymkode: 900dd...a85

• Liker 3
Skrevet

Åhh hulk, for en trangsynt og typisk norsk! problemstilling. Det eksisterer vel ikke noe annet land der det er "galt" å ikke bare ville være hjemme med kjernefamilien og der andre folk er plagsomme om de vil komme på besøk. 

Anonymkode: 43651...020

• Liker 6
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åhh hulk, for en trangsynt og typisk norsk! problemstilling. Det eksisterer vel ikke noe annet land der det er "galt" å ikke bare ville være hjemme med kjernefamilien og der andre folk er plagsomme om de vil komme på besøk. 

Anonymkode: 43651...020

Ja, men det er ikke noe feil ved det å ønske å bruke helgen på familien. Folk flest jobber mye i norge, og personig synes jeg det er flott at folk velger å fokusere på sin familie. Vi pleier å besøke venner med barn på alderen på vårt barn slik at de kan leke litt, men aller mest trenger jo barnet vårt oss foreldre. Sånn jeg forstår det av TS så er moren alene mor i uka, og pappaen ønsker vel ikke å fokusere på familie i helgen enten fordi da skal han "hvile" eller så er det noe annet. Så da er hun alenemor da også. Det er faktisk ikke rart at en slik mamma søker ut til andre da hun garantert er drittsliten.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det virker i grunn mer som hun trenger hjelp.

Anonymkode: baaab...86f

• Liker 1
Skrevet

Er du fornærmet fordi hun ikke har vært med dere i helga? Det er vel ikke noe problem siden dere trives best alene. :tommelsmil:

Trives dere sammen så går det vel greit å bruke en helg sammen av og til. Eller trives du ikke sammen med henne er du vel ikke forpliktet til å si ja.

Anonymkode: 8177e...e8c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv er jeg småbarnsmor og kone. Men når helga kommer så har jeg, mannen og jenta vår nok å holde på med. Vi kan være ute på ting, skru bil, vaske inne, bruke naturen, se film, lage middag sammen, spise snop osv. Det er uhyre sjeldent at jeg må ha noen å henge med på helg. Helg er for meg familietid, hvor vi samles for å ha det koslig sammen. I hverdagen er vi jo hver for oss uansett, så derfor er det godt å slappe av:)

Men ei jeg kjenner er ikke slik. Hun ringer rundt på omgang for å skaffe lekekamerater til seg og barnet sitt, hver eneste helg. Og det går på omgang, når barnet hennes ikke lengre vil leke med et spesifikt barn osv. Når helga banker på døren, søker moren ut mot andre. Hun er redd for å være alene i huset uten venner. Det holder ikke at hun, mannen og deres barn er sammen på helg. Noe som overrasker meg.. 

Her i huset er det 1000 ting å finne på😊 Og det mangler ikke på fantasi hva lek angår. Men slitsomt er det når slike mødre som dette ikke greier å finne på ting selv, uten å ty til andre. Hun har Internett, men ringer ned andre for de enkleste ting (bare for å ha en unnskyldning til å søke kontakt ned andre).

Hvirfor er noen så needy? 

Hmm høres ut som du mener det er negativt å ha andre venner. Er mannen din den eneste voksne du er sosial med?

• Liker 1
Skrevet

Kjenner til en som er slik. Hun er så lite selvstendig! 

Hvor vanskelig kan det være å ta med seg barna til lekeplassen eller på en liten tur alene? Selvfølgelig er det kjekt med selskap av andre både for unger og mor, men det trenger jo ikke å være nødvendig hver eneste gang en skal noe. 

Hun er også veldig uselvstendig generelt. F.eks spør hun alle hun kjenner om de kan kjøre hun eller hun og barna til x sted fordi de skal sånn og sånn. F.eks om barna skal til legen. Eller om noen kan passe barna noen timer x dag fordi hun skal slik og slik. Virker som hun forventer å alltid få hjelp, men er man alenemor så må en tilpasse seg, feks flytte til et område hvor skole/barnehage er i nærheten, velge en lege som ikke er langt unna, ta kollektiv osv. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det må jo være psykisk sykdom at man vil henge med andre i helgene...

• Liker 3
Skrevet

så du er ikke sosial i uka.når helga kommer er du ikke sosial da eller.

Kun sammen med din mann.

Hva med venner?Både til deg selv og barnet ditt?

Barnet trenger lekekamerater.

og det er vel normalen at man er sosial som voksen også.ikke bare henge med partneren sin.

syns du skal tenke over ditt eget levesett istedenfor og rakke ned på ett normalt sosialt menneske.

Anonymkode: ecc01...e42

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...