AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #1 Skrevet 29. januar 2017 Jeg skal ta eksamen i den teoretiske delen av barne og ungdomsarbeider-faget til våren, og har 3 års praksis i arbeidslivet. Blir jeg da det som heter praksiskandidat, da? Jeg har et stort problem; jeg er utplassert av nav i en relevant jobb, og tjener spinkle 7000 i mnd. Det går ikke i lengden. Når jeg da tar eksamen i det teoretiske, vil jeg da kunne få lærlinglønn? For jeg vil jo være kommet like langt som en lærling, bare at jeg har erfaring i arbeidslivet i tillegg.. Jeg vil da ha 2 år igjen før jeg kan ta fagprøven, siden man trenger 5 års praksis når man går denne veien. Så det vil jo bli som en lærling-tid? Og må jeg gjennom både barnehage, skole og ungdomsskole på denne måten? Jeg har allerede jobbet et år i barnehage (ikke med de aller minste barna), og to år i barneskolen (hvor jeg jobber nå). Jeg vil helst fortsette i jobben jeg har nå, men som lærling så jeg ikke tjener luselønn. Tror dere jeg kan fortsette på samme arbeidssted, eller må jeg gjennom mer barnehage og ungdomsskole? Håper på svar fra folk som har litt peiling Anonymkode: 95917...fcf
Bærtur Skrevet 29. januar 2017 #2 Skrevet 29. januar 2017 Lærling er også luselønn 30%, 40%, 50% og 80% av faglærtlønn hvert halvår. Vel og merke hos oss. Kan kun si noe om der jeg jobber og det er anleggsbransjen. Praksiskandidat(det som kaltes praksiskandidat før, som er en med 5 års praksis i faget og deretter tar fagbrev) hos oss fikk vanlig ufaglært-lønn, han jobbet jo heltid i en stilling, men det er kanskje anerledes om du er på tiltak/utplassering fra Nav. Om du mener en som har tatt kompetanseprøven og deretter trenger 2års praksis for å kunne ta fagbrev, får de ufaglært-lønn. Spør opplæringskontoret du er tilknyttet, eventuelt lønnsansvarlig i bedriften. De har normalt kontroll på disse tingene.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 På 29.01.2017 den 15.55, AnonymBruker skrev: Jeg skal ta eksamen i den teoretiske delen av barne og ungdomsarbeider-faget til våren, og har 3 års praksis i arbeidslivet. Blir jeg da det som heter praksiskandidat, da? Jeg har et stort problem; jeg er utplassert av nav i en relevant jobb, og tjener spinkle 7000 i mnd. Det går ikke i lengden. Når jeg da tar eksamen i det teoretiske, vil jeg da kunne få lærlinglønn? For jeg vil jo være kommet like langt som en lærling, bare at jeg har erfaring i arbeidslivet i tillegg.. Jeg vil da ha 2 år igjen før jeg kan ta fagprøven, siden man trenger 5 års praksis når man går denne veien. Så det vil jo bli som en lærling-tid? Og må jeg gjennom både barnehage, skole og ungdomsskole på denne måten? Jeg har allerede jobbet et år i barnehage (ikke med de aller minste barna), og to år i barneskolen (hvor jeg jobber nå). Jeg vil helst fortsette i jobben jeg har nå, men som lærling så jeg ikke tjener luselønn. Tror dere jeg kan fortsette på samme arbeidssted, eller må jeg gjennom mer barnehage og ungdomsskole? Håper på svar fra folk som har litt peiling Anonymkode: 95917...fcf Skal du ha annen inntekt enn tiltakspenger fra NAV, må du skaffe deg jobb selv. Så lenge du er utplassert fra NAV, er det tiltakspenger du får, uavhengig av utdanningsnivå. Anonymkode: 170e6...6ea
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du ha annen inntekt enn tiltakspenger fra NAV, må du skaffe deg jobb selv. Så lenge du er utplassert fra NAV, er det tiltakspenger du får, uavhengig av utdanningsnivå. Anonymkode: 170e6...6ea Det fins jo forskjellige typer stønader; kvp, tiltakspenger og lønnstilskudd. Jeg har hatt det førstnevnte, men mister retten til det nå og må over i tiltakspenger. Derfor lurer jeg på om lønnstilskudd kunne vært noe. Det er 50 prosent betalt av NAV, og 50 % ordinær lønn fra arbeidsgiver. Det er vel ok å å lufte en slik idè for arbeidsgiver? Anonymkode: 95917...fcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå