AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #1 Skrevet 29. januar 2017 Hei! Jeg har helt siden jeg har vært 18 år vært fast bestemt på at jeg skal skaffe meg hund så fort som mulig etter studiene (personlig grunn til at jeg har vært så fast bestemt på dette). Nå har jeg blitt ferdig med master og fått meg jobb (jobbet i 3 mnd. nå). Lønnen er på omtrent 45k i måneden. Jeg bor for øyeblikket hjemme hos mine foreldre for å spare penger til eget sted å bo. Jeg føler at nå er en flott tid i livet mitt for å skaffe hund, eller dvs. nærmere sommeren, og mine foreldre har ingenting imot dette. De er glad i hund og kan hjelpe meg med hunden når jeg er på jobb etc. Spørsmålet mitt er i grunn om jeg burde skaffe meg valp eller omplasseringshund? Jeg er en aktiv jente som er mye på tur, men har bestemt meg for å kjøpe hund som er maks 5-6kg. Jeg har hatt valp før og husker jeg ble utrolig sliten av det. Selvsagt var det koselig, men jeg husker hvor utslitt jeg var etter bare én uke liksom (da slet jeg med helsa også så det hadde muligensnoe å si). Har derfor tenkt mye på at jeg kan skaffe meg en ung omplasseringshund - Rundt 2-3 år i alderen, men hvor lurt er egentlig det? Er redd hunden kan bli vanskelig å få trygg på meg og familien, og at den vil bli mer jobb med den enn valp.., Samtidig så tenker jeg at omplasseringshunder er bedre å kjøpe, med tanke på alle eiere som selger hundene sine så fort de får problemer... Er skikkelig usikker, og vil jo ikke ha en hund jeg ikke klarer å håndtere... Er redd jeg skal feile som eier... Anonymkode: f3ae9...153
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #2 Skrevet 29. januar 2017 Hvis du er litt nøye på hva slags raser som er innblandet hvis omplasseringshunden er blanding, eller hva slags rase det er, så burde det gå greit. Tenk på om denne type hund passer deg, også kan du dra og hilse på. Det er nok noen med atferdsproblemer, men jeg opplever ivhertfall at folk har vært ærlige om det. Jeg har 3 omplasseringshunder, en med fryktelig mye bagasje (men dette var jeg klar over) og en enkel sjel som bare ble omplassert fordi han ikke fungerte som trekkhund. Mange omplasseringshunder som ligger ute med problemer kan bli løst relativt enkelt, selv om det krever litt arbeid. Jeg fikk min border collie fra en familie som hadde en 2 åring og en nyfødt baby, som altså hadde en av de mest aktive rasene som hadde fylt 6 måneder og plutselig ikke var snill og søt lenger. De hadde endel problemer, men når hun kom til meg gikk det veldig fort over rett og slett fordi hun fikk det hun trengte. Valp er fryktelig krevende, selv om det er givende. Jeg hadde en valp som virkelig sleit meg ut før, men nå har jeg en som egentlig er relativt "enkel". Tror omplasseringshund er et godt valg, hvis du leter godt etter riktig hund Anonymkode: 9988f...985 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå