Gå til innhold

Tabu å være helgemamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du tenkt mor er en dårlig mor om hun pga livssituasjonen ga fra seg sine barn til far (for en periode) og kun ble helgemamma? Forutsatt at far er flink....

Anonymkode: 42535...9bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du tenkt mor er en dårlig mor om hun pga livssituasjonen ga fra seg sine barn til far (for en periode) og kun ble helgemamma? Forutsatt at far er flink....

Det kommer an på situasjonen, tror jeg. 

En venninne av meg har gjort det med sine barn for å bruke mer tid på sin nye kjæreste. Han er mye yngre enn henne (19år aldersforskjell) og han er langt fra å være ferdig med festing og leve livet, så hun gjør det med han.

For å være ærlig så syns jeg det var det beste hun kunne gjøre med barna sine. 

Anonymkode: 19052...560

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faktisk.   Hun setter sitt eget behov foran barna sine og barn trenger mødrene sine.  MEN, barn trenger ikke dritt kjerringer i livet heller så hvis moren er en dårlig mor burde flere av de gitt hovedomsorgen til faren absolutt.  

Skrevet
2 minutter siden, Outlander skrev:

Ja, faktisk.   Hun setter sitt eget behov foran barna sine og barn trenger mødrene sine.  MEN, barn trenger ikke dritt kjerringer i livet heller så hvis moren er en dårlig mor burde flere av de gitt hovedomsorgen til faren absolutt.  

Nå var det overhodet ikke snakk om at mor er en dårlig mor. Et barn trenger begge foreldrene sine.  Hvorfor trenger barn mor mer enn far? (For ofte er fedrene helgepappa)

• Liker 12
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde helt  klart styrt unna ei sånn dame som kjæresteemne. Ville forstått/tolket det sånn at det var noe "sosialt" trøbbel

Når det gjelder mor til mine barn er jeg veldig konservativ.

Anonymkode: 2d887...72f

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på alderen til barna. 

Er enig i at det er et tabu. Det er liksom forventet at mor skal ha hovedomsorgen. Personlig mener jeg at far er like viktig, spesielt om man har gutter. Om de bytter på, slik at far en periode har hovedomsorgen, ser jeg ingenting galt med det.

Anonymkode: 0f761...d65

• Liker 4
Skrevet

Man må handle ut fra barnets beste. Hvis det er best at mor er helgemor så er det fint om man får det til å fungere. De som ser ned på det vil vel alltid finne noe de ser ned på.. 

• Liker 7
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det overhodet ikke snakk om at mor er en dårlig mor. Et barn trenger begge foreldrene sine.  Hvorfor trenger barn mor mer enn far? (For ofte er fedrene helgepappa)

Mor er en dårlig mor hvis hun er en helgmamma - beklager. Men det er min mening.  Og jeg sa aldri at barn trenger ikke begge.  Synes barn trenger begge like mye jeg.  

• Liker 4
Skrevet

Da hadde jeg tenkt at hun var en dårligere omsorgsperson enn faren.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde tenkt at det sikkert skyldtes praktiske ting (f.eks. skolekrets, hvor stor bolig man har råd til, helsesituasjon til mor osv) og at det da var en mor som satt egne behov til side for å sikre at barna fikk det best mulig. 

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei? :klo:

Anonymkode: 14692...4fb

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Jeg ville tenkt at hun kanskje var psykisk syk, sleit med noe og ikke taklet ansvaret med barna akkurat da. Å erkjenne dette vil isåfall gjøre en til en god mor, det er bedre å prioritere barnas beste og heller legge egen stolthet til side. 

Skrevet

Huff, vanskelig å si hva jeg hadde tenkt.Jeg tror jeg hadde lurt på tilknytningen til barnet i større grad, og om barnet savnet veldig sin mor. Tilknytning til sin mor ( og far) er en av de sterkeste båndene som finnes for et menneske. Dermed er det veldig vondt for et barn å ikke få en god tilknytning. Finnes ikke tilknytning, så vil jeg mene at det er noe feil ved moren, altså at hun ikke evner å se barnet sine behov. Så ja. Det hadde jeg tenkt på.

Anonymkode: d3a6d...1a0

Skrevet

Mine barn har i perioder bodd mest hos sin far fordi jeg har vært syk og ikke har vært i stand til å følge de opp på best mulig måte.

Det er ingen morsom situasjon, men som forelder må man klare å sette barnas behov først, og hvis de har det bedre hos far så må det bli sånn. 

Å tviholde på omsorgen for barna når man vet at det ikke er det beste for de, det er DET som gjør en til en dårlig forelder.

Har aldri brydd meg om hva andre har tenkt om oss og vår situasjon heller, ungene kommer først. Alltid.

Skrevet

Jeg har egentlig aldri tenkt så mye over akkurat dette, før en nær slektning fikk seg ny dame- som er helgemamma. Denne nyedama hans har datteren sin annenhver helg, og barnet bor til daglig hos faren. Må innrømme at jeg stusset litt over dette, og lurte på hvorfor det er sånn. Hun er veldig hyggelig og virker veldig flink med barnet. Men merker at jeg har mange spørsmål rundt dette. Det er nok et tabu rundt det å være helgemamma ja. Det går vel imot normalen. 

Anonymkode: 9f5fc...c91

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei. Og hvorfor skulle ikke far være flink?

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Outlander skrev:

Ok du beviser jo at det er sterke fordommer mot dette. Hvorfor er ikke fedre som gjør det samme like jævlige?

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Outlander skrev:

Mor er en dårlig mor hvis hun er en helgmamma - beklager. Men det er min mening.  Og jeg sa aldri at barn trenger ikke begge.  Synes barn trenger begge like mye jeg.  

Men mener du da at far er en dårlig far om han kun er helgepappa?

Anonymkode: 652ed...b34

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei. Og hvorfor skulle ikke far være flink?

Jeg føler at veldig mange fortsatt tror at mor alltid er bedre omsorgsperson enn far, og det er så feil.

Det finnes så mange flinke fedre og jeg føler meg heldig som har en av de til mine barn. 

Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ok du beviser jo at det er sterke fordommer mot dette. Hvorfor er ikke fedre som gjør det samme like jævlige?

Dette er bare en tanke på hvorfor denne fordommen eksisterer. La oss inrømme at ofte så er det mødrene som har flest oppgaver rundt barna. Det kan være at det er så vanlig at mor får ukeansvaret fordi hun uansett er den som ofte jobber minst, lager middag og styrer hjemme. Dermed er barnet mer vant til at mor er hjemme eller henter i bhg og derfor velger mange ofte å fortsette slik om forholdet ikke holder. Som et forsøk på å beholde mest mulig av den gamle strukturen, om du forstår.

Anonymkode: d3a6d...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...