Gå til innhold

Jeg varslet barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Vet at det er en hel skokk her inne som misliker barnevernet, men håper dere kan se med et objektivt blikk på mitt lille dilemma. 

Jeg varslet barneværnet ang en jente på 8 år i nabolaget. Jeg skrev ingen melding, men tok en telefon til dem og forklarte hva jeg hadde opplevd over to år. Jenta har lekt litt med min datter, og sagt en del urovekkende seksuelle utsagn til meg og mannen ( altså begynne hun å snakke om sex i en alder av 6 år). Hun kunne foreksempel spørre hvor gammel mannen min var da han hadde sex for første gang og i krangel med datteren min kunne hun rope at hun skulle "få en tiss i rompa". Hun har også dukket opp med div merker på kroppen. Jenta er utaggerende og voldelig mot andre barn, og flere foreldre har reagert. Hun får ikke leke med enkelte i naboaget pga dette. Det har blitt forsøkt å ta dette opp med foreldrene. De sier bare at jenta er psykisk syk i perioder, og at vi ikke må høre på alt hun sier. Jenta var også tatt ut av skolen på dette tidspunket. 

Nå har det seg sånn at jeg selv ble tatt hånd om av barnevernet da jeg var på den alderen. Der og da føltes det helt forferdelig, men nå som jeg er voksen, ser jeg jo at jeg ikke hadde vært den jeg var i dag hvis det ikke hadde vært for at noen tok tak. 

Jeg aner ikke hva som skjedde videre i denne saken, men moren til jenta har lagt meg for hat. Det er greit, det kan jeg forstå. Men datteren hennes har også begynt å plage datteren min etter hendelsen. Datteren hennes er eldre og større enn datteren min, og jenta mi synes dette er svært ubehagelig. Jeg har forsøkt å prate med moren om hvorfor jeg snakket med barnevernet, men kommer ingen vei. 

Dette skjedde for ca 1 år siden, og "forholdet" har ikke blitt bedre. 

Er det noen her som har vært borti det samme? Hvordan burde jeg forholde meg til dette? 

Anonymkode: 2b186...9eb

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg har skrevet mange mange bekymringsmeldinger i kraft av min jobb og angrer aldri. Jeg må alltid skrive mitt fulle navn under.

Du gjorde.det rette!

Det eneste er at jeg syns du ska sende skriftlig bekymringsmelding også. Du kan gjerne være anonym.

Skrevet

Hvorfor har moren lagt deg for hat? Vet hun at det er du som varslet?

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle!

Vet at det er en hel skokk her inne som misliker barnevernet, men håper dere kan se med et objektivt blikk på mitt lille dilemma. 

Jeg varslet barneværnet ang en jente på 8 år i nabolaget. Jeg skrev ingen melding, men tok en telefon til dem og forklarte hva jeg hadde opplevd over to år. Jenta har lekt litt med min datter, og sagt en del urovekkende seksuelle utsagn til meg og mannen ( altså begynne hun å snakke om sex i en alder av 6 år). Hun kunne foreksempel spørre hvor gammel mannen min var da han hadde sex for første gang og i krangel med datteren min kunne hun rope at hun skulle "få en tiss i rompa". Hun har også dukket opp med div merker på kroppen. Jenta er utaggerende og voldelig mot andre barn, og flere foreldre har reagert. Hun får ikke leke med enkelte i naboaget pga dette. Det har blitt forsøkt å ta dette opp med foreldrene. De sier bare at jenta er psykisk syk i perioder, og at vi ikke må høre på alt hun sier. Jenta var også tatt ut av skolen på dette tidspunket. 

Nå har det seg sånn at jeg selv ble tatt hånd om av barnevernet da jeg var på den alderen. Der og da føltes det helt forferdelig, men nå som jeg er voksen, ser jeg jo at jeg ikke hadde vært den jeg var i dag hvis det ikke hadde vært for at noen tok tak. 

Jeg aner ikke hva som skjedde videre i denne saken, men moren til jenta har lagt meg for hat. Det er greit, det kan jeg forstå. Men datteren hennes har også begynt å plage datteren min etter hendelsen. Datteren hennes er eldre og større enn datteren min, og jenta mi synes dette er svært ubehagelig. Jeg har forsøkt å prate med moren om hvorfor jeg snakket med barnevernet, men kommer ingen vei. 

Dette skjedde for ca 1 år siden, og "forholdet" har ikke blitt bedre. 

Er det noen her som har vært borti det samme? Hvordan burde jeg forholde meg til dette? 

*Barnevernet*

Anonymkode: 84145...d4d

Skrevet

Det høres virkelig ut som om du gjorde det eneste rette i denne saken, det du har skrevet om denne jenta er jo veldig urovekkende!

Som du selv skriver, så er jo du glad for at noen tok ansvar for deg da du var liten og meldte ifra. Det er det du må tenke i denne saken også. I hvert fall har du vist denne stakkars jenta at noen bryr seg om henne, og det kan hjelpe henne når hun blir stor nok til å forstå hva som foregår.

Jeg selv har også meldt mange saker pga. jobben min, og har blitt lagt for hat av mange foreldre. Å holde fokuset på at man gjør det for barnets skyld og at det er det eneste riktige å gjøre holder meg oppe i vanskelige tider.

Husk at barna trenger flere som stiller opp for dem og som tør å si ifra!

Jeg ser heller ingen grunn til å ikke ringe barnevernet igjen og fortelle om hvordan mors reaksjon har vært etter alt dette. Foreldres reaksjoner i slike saker sier jo ofte ganske mye om hvordan ting faktisk er.

Anonymkode: 7abb1...7c4

• Liker 3
Skrevet
På 1/29/2017 den 15.58, Try2 skrev:

Hvorfor har moren lagt deg for hat? Vet hun at det er du som varslet?

Ja, jeg sa at de ikke trengte å hemmeligholde meg dersom de valgte å gå videre. tenkte at det var best for familien at de visste hvem som varslet, men ser jo nå at jeg burde vært anonym i forhold til min egen familien. 

• Liker 1
Skrevet

Har du fått inntrykk av at BV har tatt tak i saken, eller kun innkalt moren på teppet (slik at hun fikk vite om det) og det er det? Jeg synes det var fair å oppgi navn, men kanskje du skulle kontakte moren og forklare begrunnelsen og at du gjerne bidrar om hun trenger hjelp av noe slag? Om barnet enten har vært utsatt for overgrep eller har psykiske problemer (veldig spesielt av foreldrene å konstatere og annonsere dette) så må hun få hjelp. At hun ble tatt ut av skolen er også illevarslende. Om ikke barnevernet tar tak i det etter nok en melding, der du også forteller om trakassering av barnet ditt, og ingen tegn til at denne jenta har det greit, der BV kanskje bare hadde møte og implisitt gav moren en slags advarsel og dett var dett, så ville jeg klaget til instansen over (fylkesmannen?). 

Anonymkode: 0a5aa...a39

• Liker 3
Skrevet

Vanskelig dette, men du gjorde det riktige her synes jeg. 

Har selv sendt inn bekymringsmelding + vært i samtale med bv ang et nabobarn. Der løste saken seg bra, og barnet flyttet til sin far. Moren var sjelden hjemme, og barnet som da var ni år, var ute til langt på kveld, la seg lenge etter oss, kom til oss og spurte om mat, hjelp til lekser osv. (Bodde rett over oss). Det er ubehagelig, men får man en dårlig følelse er det bedre å si ifra enn å ikke gjøre det. Må tenke på barnets beste. 

Du er tøff som meldte med navn, det turte ikke jeg.. 

• Liker 1
Skrevet

Så bra at du tok tak i det. Tenk hvis denne jenta ble misbrukt, og så var det ingen som så det, eller kanskje mor var mer loyal mot f.eks. sin mann/kjæreste enn sin datter. Det kan jo hende at du tok feil, og selvsagt veldig dumt om dette gikk ut over uskyldige. Men det kan du ikke vite, og ikke synes jeg du skulle tatt sjansen heller med så voldsomme tegn som du beskriver.

Vet du om det har skjedd noe endringer. At far har flyttet el.l.?

Anonymkode: 38f7f...923

• Liker 1
Skrevet

Barn i den alderen skal ikke ha et sånt vokabular. Om hun ikke blir misbrukt så er hun i alle fall vitne til (ser/overhører) ting hun burde vært skjermet for. 

Du gjorde det riktige, TS. Glad det finnes sånne som deg som faktisk tar den telefonen, og ikke bare skriver på et forum at de er sjokkerte over noe. 

Anonymkode: fb0ae...7fa

• Liker 5
Skrevet

Synes du så absolutt gjorde det riktige, TS. Klapp deg selv på skulderen:)

Men har du sagt i fra til barnevernet hvordan datteren deres holder på med datteren din, og at moren hennes har lagt et hat på deg? Det er viktig for deres sikkerhet, og at barnevernet får inn mer info om hvordan moren er for å få bekreftet din bekymring. Viktig å få et helhets bilde.

Anonymkode: d7eae...041

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...