Gå til innhold

Privat boligsalg og advokat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt/solgt hverken hus eller leilighet uten megler eller advokat. Jeg fatter ikke at du tør.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg vil absolutt anbefale deg å trekke deg fra det kjøpet dersom du har mulighet til det. 

Oppussing koster ofte mer enn først antatt, du risikerer å måtte bo på en byggeplass i flere år. 

Et hus til 600 000 blir fort til et hus til 150 000 hvis du får en skade du ikke har råd til å utbedre. Det er få steder i landet man får beboelige hus til slike summer. 

Hvis du har økonomiske utfordringer nå, hvorfor ikke bare leie i et år? De hundre tusen du bruker på oppusning er nesten garantert tapte penger, de kunne gitt deg et år til å forbedre din økonomiske situasjon. Hvis du har gjeld med høy rente er det nesten garantert en bedre investering en denne eiendommen.

Hvilken utbedringer du planlegger har mye å si, men av alle ting jeg kan tenke meg som fører til å gjøre et bygg ubeboelig er de dyre og man risikerer å oppdage betydelige mangler som følge av oppgraderingene. Der kan du fort miste betydelige verdier.

I de 600 000, er dokumentavgift inkludert? Det utgjør 15 000 ekstra kroner... Har du sjekket pris på forsikring, kommunale avgifter og strøm? Å eie er ikke så billig som mange innbiller seg, det er en fornuftig investering hvis man ahr god inntekt, eller stor formue. Hvis ikke gir å leie mye større fleksibilitet og mye mindre risiko. 

Jeg vet hva det mest nødvendige vil koste av renoveringen da både min far og faren til samboeren min er snekker, så de skal hjelpe oss med arbeidet på den nye boligen :) De har vært med og sett på huset. Tror ikke jeg ville kjøpt det om ikke de var med eller om jeg ikke fikk hjelp fra de. Ja alt annet er sjekket :) 

Skrevet
3 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg hadde aldri kjøpt/solgt hverken hus eller leilighet uten megler eller advokat. Jeg fatter ikke at du tør.

Vell, dette er en leilighet fra 2012 og det er ingen feil eller mangler så ser ikke helt hva som kan skje i ettertid, eneste feilen er noen riper i gulv som kjøper er informert om, og som han også har sett. Om begge parter velger og ikke ha advokat så er det vell ingen av oss som kan kreve ditten eller datten i ettertid? For da har jo begge gått med på den risken.

Skrevet
1 minutt siden, marihøn skrev:

Vell, dette er en leilighet fra 2012 og det er ingen feil eller mangler så ser ikke helt hva som kan skje i ettertid, eneste feilen er noen riper i gulv som kjøper er informert om, og som han også har sett. Om begge parter velger og ikke ha advokat så er det vell ingen av oss som kan kreve ditten eller datten i ettertid? For da har jo begge gått med på den risken.

Kjøper kan absolutt rette krav mot deg. Hvis du ikke har opplyst om alt som er lovpålagt, eller hvis du har gitt feil opplysninger kan kjøper enten heve kjøpet eller kreve prisavslag. Dersom det oppdages feil eller mangler som du viste om eller burde ha visst om vil du måtte dekke disse. 

Vernet av forbrukere, det vil si den som kjøper en vare eller tjeneste, er ekstremt sterkt i Norge. Hvis du har gitt en opplysning som ikke stemmer kan det koste deg dyrt, hvis du ikke har opplyst om noe kan det bli dyrt. Det er masse formelle krav til boligsalg og det er lett å trå feil. Det er 100% umulig å selge en bolig i Norge på en slik måte at kjøper ikke kan reklamere på feil,  mangler eller feilinformasjon. På grunn av denne betydelige økonomiske risikoen velger de fleste å forsikre seg mot slikt, da er de sikret mot eventuelle krav og dyre rettsprosesser i ettertid. 

Skrevet

Siden du mener du ikke trenger klientkonto: Du vet altså at kjøper ikke finansierer boligen med lån, OG er villig til å overføre penger til deg uten å ha juridisk eierskap til boligen?

Eller har du tenkt til å skrive boligen over på kjøper før du  har fått betalt?

Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Kjøper kan absolutt rette krav mot deg. Hvis du ikke har opplyst om alt som er lovpålagt, eller hvis du har gitt feil opplysninger kan kjøper enten heve kjøpet eller kreve prisavslag. Dersom det oppdages feil eller mangler som du viste om eller burde ha visst om vil du måtte dekke disse. 

Vernet av forbrukere, det vil si den som kjøper en vare eller tjeneste, er ekstremt sterkt i Norge. Hvis du har gitt en opplysning som ikke stemmer kan det koste deg dyrt, hvis du ikke har opplyst om noe kan det bli dyrt. Det er masse formelle krav til boligsalg og det er lett å trå feil. Det er 100% umulig å selge en bolig i Norge på en slik måte at kjøper ikke kan reklamere på feil,  mangler eller feilinformasjon. På grunn av denne betydelige økonomiske risikoen velger de fleste å forsikre seg mot slikt, da er de sikret mot eventuelle krav og dyre rettsprosesser i ettertid. 

Joda men jeg mener det ikke er noe feil med den, så jeg velger å ta sjansen på at det ikke er noe jeg ikke har sett heller

Skrevet (endret)
2 timer siden, marihøn skrev:

Skal slutte å stille spørsmål på kvinneguiden for her er det bare sure kjerringer som svarer negativt på alt tydeligvis, vell ikke alle men. Det er faktisk mulig å svare på et spørsmål uten å være spydig, bli så sjokkert du bare vil du :) Stilte samme spørsmål på et annet forum og der var alle greie. (sikter mest til første svar) MEN jo det er mulig og gjøre dette uten en advokat, da jeg selv kjøpte denne leiligheten ble det ikke brukt verken advokat eller megler så og det har ikke vært problem i ettertid. Det er mange som ikke bruker megler eller advokat, velkommen etter.

Eliza Doalot: Kjøper er ikke avhengig av bank da han har pengene klar.

Til den nederste kommentaren (prt90) Har selvfølgelig fått takst på leiligheten, så vet hva den er verdt :) Har så dårlig råd at jeg har måttet betale ned taksten på 5000 fordelt på mange måneder. Mange har vært interessert i leiligheten, og har fått flere bud på den. Den har ligget ute på finn.no, med alle opplysninger fra takst. 

Enten er du hårsår eller så tror jeg nok du mistolket første svaret veldig (om du ikke mener svar nr 2 da), det er ikke ment eller skrevet spydig i det hele tatt. Det var et råd, og et tips om hva det kostet med advokat og at kjøper kanskje kunne ta del av det, ser ikke spydigheter med det.

Men som den personen skrev du bør for din egen del bruke advokat slik at alt går rett for seg. Det kan oppstå ting etterpå feks og da stiller man på veldig barbakke. Jeg har sett en del bolig krangler etter salg og kjøp, de skal være veldig glad de hadde gjort det på rette måten. 

Endret av Purple
Skrevet

Du bør ha advokat eller megler til å gjennomføre sluttdealen på handelen. Utgiftene til det betaler du vanligvis når oppgjøret er ferdig, så du trenger ikke de pengene tilgjengelig nå. Har du så stram økonomi at 10 000 fører deg i uføre har du ikke råd til å eie et hus, et hus har alltid en overraskelse eller tre på lur. Selv solgte jeg huset og kjøpte leilighet for å få bedre økonomi og slippe slike overraskelser. Det kan og være store overraskelser på en leilighet fra 2012 som ikke har vist seg enda, så som selger bør du sørge for å ha ryggen fri der du kan.

Anonymkode: 44c8b...c7e

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, marihøn skrev:

Nei, ny bolig kjøpte jeg for 600 000, men siste 100 000 går til renovering. Da snakker jeg renovering som gjøres. Skulle vært gjort noe mer, men ikke ting som haster, resten må vente til jeg har fått styring på økonomien, noe som jeg jobber med.

Du tror det er så mye billigere å bo i hus, men det er det absolutt ikke. Du har antageligvis begått en tabbe ved å selge leilighet og kjøpt hus. Kommunene tar betalt for kommunale avgifter (skal dekke vann/kloakk/renovasjon) og avhengig av hvilken kommune du bor i, kan du også måtte betale eiendomsskatt.

Du må forsikre (selvfølgelig) hele bygget samt innboforsikring i tillegg. Det er dyrt å forsikre et helt hus.

Hvordan har du tenkt å tinglyse dokumentene og betale dokumentavgift til staten for huskjøpet? Dette ville en advokat gjort, men du vet kanskje hvordan dette gjøres?

• Liker 1
Skrevet

Ts har ikke råd til å la advokat stå for oppgjøret. Men kjøpe ny bolig med oppgraderingsbehov, det har han/hun råd til... Lykke til sier jeg bare. 

Anonymkode: 6115d...c91

• Liker 4
Skrevet
På 29.1.2017 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Hei.

Skal selge min andels leilighet privat og har nå fått bud som jeg har akseptert på tekstmelding.

Problemet er at nå vil kjøper skrive kontrakt med advokat (forstår jo det) men jeg har rett og slett, bokstavelig talt ikke råd til advokat så hva gjør jeg nå? Spørsmålet mitt er vell egentlig om kjøper likevel er bundet til budet, eller kan han trekke seg nå som jeg nekter advokat? Grunnen til at jeg i det heletatt selger privat er for at jeg ikke hadde råd til megler da boligen ikke er verdt så mye. Vil også legge til at jeg ikke skrev noenting om advokat i annonsen på finn.

Anonymkode: 73957...b4f

:klaske:Og derfor bør man styre langt unna private salg....

Anonymkode: e8b4b...13f

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært boligkjøper hadde jeg steilet totalt om selger a) ikke ville bruke advokat og b) har dårlig råd. I verste fall sitter man igjen med en bolig som ikke er tinglyst på seg selv på korrekt måte. Da har man ikke rettsvern overfor selgers kreditorer, og om TS da får økonomiske problemer risikerer jeg at hennes kreditorer tar boligen fra meg, og jeg sitter igjen med et usikret krav på henne.

Varsellampene mine blinker på full guffe.

Anonymkode: 55610...fa2

• Liker 8
Skrevet

Folk bare svarer masse dritt uten å lese alt jeg skriver. Sånn går det når man samler masse kvinnfolk på et sted, bare bitching å går ikke ann å spørre om noe uten at drittkjerringer må lete etter noe å hakke på. På det andre forume stilte jeg det samme spørsmålet og da fikk jeg bare snille og gode svar, og faktisk svar på det jeg spurte om. Ikke EN person snakket på måten jeg blir snakket til her. Her var det vell 1 av 30 som klarte å svare på spørsmålet. Dere andre var jo bare mer opptatt av hvilken risk det var osv å skulle begynne å gi meg leksjoner om det når det ikke engang var det jeg spurte om, og samtidig så må man jo være frekk også for det går jo ikke ann å si ting pent når man er uenig i noe heller vettu. Spurte om kjøper kan trekke seg fra bud om jeg ikke kan betale for advokat, hva med "ja" eller "nei"? men neida, istedet kan vi snakke til henne som en idiot og fortelle henne at hun aldri skulle kjøpt en bolig i det hele å det store selv om det ikke har noe med spørsmålet å gjøre :) Tror jeg holder meg til forum hvor det også er mannfolk, så blir spørsmål besvart uten krangling å frekkheter.

Skrevet
På ‎29‎.‎01‎.‎2017 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Hei.

Skal selge min andels leilighet privat og har nå fått bud som jeg har akseptert på tekstmelding.

Problemet er at nå vil kjøper skrive kontrakt med advokat (forstår jo det) men jeg har rett og slett, bokstavelig talt ikke råd til advokat så hva gjør jeg nå? Spørsmålet mitt er vell egentlig om kjøper likevel er bundet til budet, eller kan han trekke seg nå som jeg nekter advokat? Grunnen til at jeg i det heletatt selger privat er for at jeg ikke hadde råd til megler da boligen ikke er verdt så mye. Vil også legge til at jeg ikke skrev noenting om advokat i annonsen på finn.

Anonymkode: 73957...b4f

Hør med forretningsfører. Solgte tilsvarende selv og forretningsfører fikset alt av papirer for 5000

Skrevet
På 29.1.2017 den 17.50, marihøn skrev:

Herregud.... Har ordnet kontrakt og alt, og der er det merket av at kjøperen overtar boligen uten heftelser. Han har pengene klar og trenger ikke banken. Og prospekt har jeg, der står ALT om fellesgjeld og avdragsfrihet, og JA jeg viste det før jeg kjøpte, men tror du jeg så fram i tid at økonomien min kom til å gå til helvette? Hva er det du ikke forstår egentlig... Prøver jo å si ting til deg men du overser jo bare alt. Fikk info om alt da jeg kjøpte.......

Det går fint an å selge uten hverken advokat eller megler. Det har jeg gjort selv og banken ordnet overføringen til ny eier. Dere skriver bare i kontrakten hvordan dere skal gjøre det. Ingen problem. Ikke hør på kaklekoret!

Jeg har også gjort som deg, Solgt mitt hus og kjøpt meg leilighet for de pengene jeg fikk igjen etter hussalget . Jeg fikk heller ikke mellomfinansiering pga jeg står uten inntekt. 

Lykke til, dette kommer til å gå bra, vet hvordan du har det. Folk her er sikkert folk som har hatt inntekt hele livet og tror at folk i Norge ikke kan ha dårlig råd eller leve på sultegrensa. Klem til deg fra en alenemor uten inntekt:hug:

Anonymkode: af69c...b20

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, marihøn skrev:

Folk bare svarer masse dritt uten å lese alt jeg skriver. Sånn går det når man samler masse kvinnfolk på et sted, bare bitching å går ikke ann å spørre om noe uten at drittkjerringer må lete etter noe å hakke på. På det andre forume stilte jeg det samme spørsmålet og da fikk jeg bare snille og gode svar, og faktisk svar på det jeg spurte om. Ikke EN person snakket på måten jeg blir snakket til her. Her var det vell 1 av 30 som klarte å svare på spørsmålet. Dere andre var jo bare mer opptatt av hvilken risk det var osv å skulle begynne å gi meg leksjoner om det når det ikke engang var det jeg spurte om, og samtidig så må man jo være frekk også for det går jo ikke ann å si ting pent når man er uenig i noe heller vettu. Spurte om kjøper kan trekke seg fra bud om jeg ikke kan betale for advokat, hva med "ja" eller "nei"? men neida, istedet kan vi snakke til henne som en idiot og fortelle henne at hun aldri skulle kjøpt en bolig i det hele å det store selv om det ikke har noe med spørsmålet å gjøre :) Tror jeg holder meg til forum hvor det også er mannfolk, så blir spørsmål besvart uten krangling å frekkheter.

Du viser bare du er samme ulla selv med det innlegget da 😊

Dessutten tror jeg nok du selv er litt hårsår på dette temaet (tatt ut fra at du mente første kommentar va så spydig og stygg som absolutt ikke var det). 

Det burde absolutt vært innafor å gi deg råd om å bruke advokat, da dette er såpass viktig. 

Anonymkode: 628ce...ea5

• Liker 5
Skrevet

Har du takstmann på leiligheten du skal selge? Er ikke sikker, men man kan i alle fall ikke bruke eldre papirer fra megler fra da du kjøpte. Det har med opphavsretten å gjøre.

Anonymkode: dedd9...058

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du viser bare du er samme ulla selv med det innlegget da 😊

Dessutten tror jeg nok du selv er litt hårsår på dette temaet (tatt ut fra at du mente første kommentar va så spydig og stygg som absolutt ikke var det). 

Det burde absolutt vært innafor å gi deg råd om å bruke advokat, da dette er såpass viktig. 

Anonymkode: 628ce...ea5

Trenger ikke svare at hun blir helt sjokkert osv, og jeg ba jo ikke om råd om å bruke advokat? Les spørsmålet.

Skrevet
På 30.1.2017 den 19.28, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært boligkjøper hadde jeg steilet totalt om selger a) ikke ville bruke advokat og b) har dårlig råd. I verste fall sitter man igjen med en bolig som ikke er tinglyst på seg selv på korrekt måte. Da har man ikke rettsvern overfor selgers kreditorer, og om TS da får økonomiske problemer risikerer jeg at hennes kreditorer tar boligen fra meg, og jeg sitter igjen med et usikret krav på henne.

Varsellampene mine blinker på full guffe.

Anonymkode: 55610...fa2

Enig. Jeg hadde trukket meg fra kjøpet. Jeg ville heller risikert rettssak enn å sitte igjen med en bolig hvor salget ikke har foregått på riktig måte og hvor JEG blir den som får svi. 

Kort og godt: Har du ikke råd til 10-15k til advokat, har du ikke råd til å kjøpe den nye boligen. 

Anonymkode: f27f3...f0c

• Liker 1
Skrevet

Hva sier banken til kjøperen? Regner med denne personen trenger å ta opp lån for dette kjøpet. Det er ikke sikkert banken til kjøperen godtar å overføre penger til noe annet enn en klientkonto. 

I tillegg håper jeg du har full oversikt over tinglysninger, skjøte, salgskontrakt og alle papirer som må være i orden både for selger og kjøpers skyld. 

Anonymkode: ec034...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...