marihøn Skrevet 29. januar 2017 #21 Del Skrevet 29. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet situasjonen så godt at det her kan være snakk om en kjøper som ikke skal overta og betale en bolig med heftelser. Skulle jeg kjøpt så ville jeg lurt på hva slags lureri du bedriver når du ikke vil bruke advokat eller for den del boligbyggelaget som sikring på at handelen foregår rett og ryddig. For din egen dl bør du og sikre deg mot dyre og brysomme søksmål i ettertid. Hvordan fellesgjeld og avdragsfrihet fungerer er lovpålagt å innta i prospekter. Det har vært lovpålagt så lenge at dette har du hatt info om da du kjøpte. Anonymkode: e2168...77f Herregud.... Har ordnet kontrakt og alt, og der er det merket av at kjøperen overtar boligen uten heftelser. Han har pengene klar og trenger ikke banken. Og prospekt har jeg, der står ALT om fellesgjeld og avdragsfrihet, og JA jeg viste det før jeg kjøpte, men tror du jeg så fram i tid at økonomien min kom til å gå til helvette? Hva er det du ikke forstår egentlig... Prøver jo å si ting til deg men du overser jo bare alt. Fikk info om alt da jeg kjøpte....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #22 Del Skrevet 29. januar 2017 22 minutter siden, marihøn skrev: Ja kjøpte med egenkapital fra arv. Prøver ikke å være krass, blir bare små irritert av alle som sier det ikke går an. Føler ikke folk svarer på det egentlige spørsmålet, og prøver heller å gi meg leksjoner om hvor lite lurt det er og at man MÅ ha advokat.. Jeg lurer bare på enkelt og greit om kjøper kan trekke seg fra bud dersom jeg ikke betaler advokat.. Så langt har ingen svart på det. Vi sier ikke at det ikke går, bare at det er overhodet ikke lurt. 6 minutter siden, marihøn skrev: Herregud.... Har ordnet kontrakt og alt, og der er det merket av at kjøperen overtar boligen uten heftelser. Han har pengene klar og trenger ikke banken. Og prospekt har jeg, der står ALT om fellesgjeld og avdragsfrihet, og JA jeg viste det før jeg kjøpte, men tror du jeg så fram i tid at økonomien min kom til å gå til helvette? Hva er det du ikke forstår egentlig... Prøver jo å si ting til deg men du overser jo bare alt. Fikk info om alt da jeg kjøpte....... Altså, om du har så dårlig råd at du ikke kan bo en plass lenger, bør du ikke selge boligen din uten noen som helst kompetanse på området for å tjene raske penger. Det du BURDE gjort var å la en megler ta seg av det, og heller kjøpe noe rimeligere i stedet for å prøve å "spare penger" ved å ikke bruke megler. Megler er dyrt ja, men når du faktisk har så dårlig råd at du ikke en gang ta deg råd til advokat for formalitetene, det er ikke bra. Se for deg deg selv som kjøper: ville du kjøpt bolig av noen som solgte privat og som SIER at alle opplysningene er korrekte men nekter å betale for advokat? Det høres jo mildt sagt ganske shady ut. Anonymkode: b4fbb...df0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. januar 2017 #23 Del Skrevet 29. januar 2017 13 minutter siden, marihøn skrev: Takk for svaret jeg var ute etter! Kan jeg kreve å dele advokatomkostningene med kjøper? Eller er det selger som egentlig skal betale hele beløpet? Hva er det med folk og å kreve ting? Man kan finne en minnelig løsning på alle problemer. Man trenger aldri å kreve noe som helst. Dessuten må du jo ha mulighet til å låne 15 000 kroner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marihøn Skrevet 29. januar 2017 #24 Del Skrevet 29. januar 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Hva er det med folk og å kreve ting? Man kan finne en minnelig løsning på alle problemer. Man trenger aldri å kreve noe som helst. Dessuten må du jo ha mulighet til å låne 15 000 kroner... Var snakk om i verste fall, om kjøper ikke ville være med på å dele. For jeg må få solgt denne leiligheten fort. Nei alle har ikke mulighet til å låne 15000... Kunne jeg det hadde jo alt vært løst da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. januar 2017 #25 Del Skrevet 29. januar 2017 2 minutter siden, marihøn skrev: Var snakk om i verste fall, om kjøper ikke ville være med på å dele. For jeg må få solgt denne leiligheten fort. Nei alle har ikke mulighet til å låne 15000... Kunne jeg det hadde jo alt vært løst da.. Så bare vent med å betale advokaten til du får oppgjøret? Fakturaer kan man bare vente med. Hvis du forklarer situasjonen din kan du sikkert også få til avbetaling. Jeg er redd for at du taper masse på å selge privat da... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #26 Del Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Så bare vent med å betale advokaten til du får oppgjøret? Fakturaer kan man bare vente med. Hvis du forklarer situasjonen din kan du sikkert også få til avbetaling. Jeg er redd for at du taper masse på å selge privat da... TS trenger raske penger og vil ikke bruker penger på megler, så da gjør det vel ikke noe at h*n taper på det Anonymkode: b4fbb...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marihøn Skrevet 29. januar 2017 #27 Del Skrevet 29. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi sier ikke at det ikke går, bare at det er overhodet ikke lurt. Altså, om du har så dårlig råd at du ikke kan bo en plass lenger, bør du ikke selge boligen din uten noen som helst kompetanse på området for å tjene raske penger. Det du BURDE gjort var å la en megler ta seg av det, og heller kjøpe noe rimeligere i stedet for å prøve å "spare penger" ved å ikke bruke megler. Megler er dyrt ja, men når du faktisk har så dårlig råd at du ikke en gang ta deg råd til advokat for formalitetene, det er ikke bra. Se for deg deg selv som kjøper: ville du kjøpt bolig av noen som solgte privat og som SIER at alle opplysningene er korrekte men nekter å betale for advokat? Det høres jo mildt sagt ganske shady ut. Anonymkode: b4fbb...df0 jo jeg MÅ selge nettopp pga det... åh.. dette er en andelsleilighet som er verdt bare 700.000 kr med en skyhøy månedlig felleskostnad som nå blir ENDA høyere, som JA jeg hadde råd til før men ikke nå lengre. Så jo, når jeg nå flytter inn i en mindre enebolig som ikke har felleskostnad så blir det jo bedre for meg? Og som sagt skulle jeg mer en gjerne hatt en megler innblandet, men da ville jeg ikke fått råd til den nye boligen... Greit nok at du har alt på stell og har god økonomi, men forstå at andres situasjon kan være andreledes selv om det tydeligvis høres helt sykt ut for deg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 29. januar 2017 #28 Del Skrevet 29. januar 2017 Jeg kjøpte privat og banken satte som krav at papirene skulle gjennom en advokat. Kostet 9000 kr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marihøn Skrevet 29. januar 2017 #29 Del Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS trenger raske penger og vil ikke bruker penger på megler, så da gjør det vel ikke noe at h*n taper på det Anonymkode: b4fbb...df0 Var ikke det at jeg trengte raske penger, var bare at jeg nå står i kontrakt med ny bolig som jeg må ha pengene fort til. For jeg må jo betale den nye boligen (som jeg trenger alle pengene til) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #30 Del Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, marihøn skrev: jo jeg MÅ selge nettopp pga det... åh.. dette er en andelsleilighet som er verdt bare 700.000 kr med en skyhøy månedlig felleskostnad som nå blir ENDA høyere, som JA jeg hadde råd til før men ikke nå lengre. Så jo, når jeg nå flytter inn i en mindre enebolig som ikke har felleskostnad så blir det jo bedre for meg? Og som sagt skulle jeg mer en gjerne hatt en megler innblandet, men da ville jeg ikke fått råd til den nye boligen... Greit nok at du har alt på stell og har god økonomi, men forstå at andres situasjon kan være andreledes selv om det tydeligvis høres helt sykt ut for deg.. Hvordan vet du at jeg har alt på stell? Det har jeg overhodet ikke sagt. Men det er DUMT å bruke så mye penger at du ikke har råd til megler, og heller ikke advokat, når du ikke virker til å særlig kjennskap til området. Anonymkode: b4fbb...df0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marihøn Skrevet 29. januar 2017 #31 Del Skrevet 29. januar 2017 7 minutter siden, amativeReflection skrev: Så bare vent med å betale advokaten til du får oppgjøret? Fakturaer kan man bare vente med. Hvis du forklarer situasjonen din kan du sikkert også få til avbetaling. Jeg er redd for at du taper masse på å selge privat da... Var ikke helt sikker på om det gikk an å få på avbetaling, om det går så kunne det vell vært et alternativ. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. januar 2017 #32 Del Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS trenger raske penger og vil ikke bruker penger på megler, så da gjør det vel ikke noe at h*n taper på det Anonymkode: b4fbb...df0 Jeg er overbevist om at å selge med megler både vil gi en bedre pris (selv etter fratrekk av meglerutgifter) og et raskere salg enn å trekke denne stakkars budgiveren gjennom rettsvesenet for å tvinge vedkommende til å kjøpe boligen. Personen som har gitt bud får neppe utbetalt lån for et privatsalg som ikke involverer en advokat. 2 minutter siden, marihøn skrev: Var ikke det at jeg trengte raske penger, var bare at jeg nå står i kontrakt med ny bolig som jeg må ha pengene fort til. For jeg må jo betale den nye boligen (som jeg trenger alle pengene til) Så du har kjøpt ny bolig som du ikke har råd til før du har solgt din forrige bolig? Jeg antar du ikke har mellomfinansiering heller? Du har ingen som kan hjelpe deg finansielt? Realistisk sett vil du ikke få avklart om budet er bindende på kort tid... På hvilken dato trenger du pengene til? Hvor mye må du betale for den nye boligen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. januar 2017 #33 Del Skrevet 29. januar 2017 Eller, den enkleste løsningen er vel å be om en advokat som tar betalt på etterskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marihøn Skrevet 29. januar 2017 #34 Del Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at jeg har alt på stell? Det har jeg overhodet ikke sagt. Men det er DUMT å bruke så mye penger at du ikke har råd til megler, og heller ikke advokat, når du ikke virker til å særlig kjennskap til området. Anonymkode: b4fbb...df0 Antok det utifra måten du skriver til meg på, for høres ut som du ikke forstår at noen lever med ekstremt dårlig råd i Norge. Bruke så mye penger at jeg ikke har råd til megler? Jeg brukte hele formuen min (700.000) på en leilighet, viss ikke hadde bare pengene blitt stående der og jeg hadde måttet leie, noe som også var uaktuelt fordi jeg heller ikke hadde råd til det uten bostøtte (som jeg får avslag på så lenge jeg er formuende) Så det var vell ganske lurt å sette pengene i en leilighet som jeg kunne bo i synes du ikke? IGJENN: jeg viste ikke at jeg ikke skulle få råd til megler ved framtidig salg av leiligheten da den økonomiske situasjonen min har forandret seg siden da. Hvordan i all verden skulle jeg vite det... Så du sier at alle som feks mister jobben sin er helt dum i hodet da de ABSOLUTT ikke skulle kjøpt seg bolig om de ikke hadde råd til det... jesus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marihøn Skrevet 29. januar 2017 #35 Del Skrevet 29. januar 2017 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Jeg er overbevist om at å selge med megler både vil gi en bedre pris (selv etter fratrekk av meglerutgifter) og et raskere salg enn å trekke denne stakkars budgiveren gjennom rettsvesenet for å tvinge vedkommende til å kjøpe boligen. Personen som har gitt bud får neppe utbetalt lån for et privatsalg som ikke involverer en advokat. Så du har kjøpt ny bolig som du ikke har råd til før du har solgt din forrige bolig? Jeg antar du ikke har mellomfinansiering heller? Du har ingen som kan hjelpe deg finansielt? Realistisk sett vil du ikke få avklart om budet er bindende på kort tid... På hvilken dato trenger du pengene til? Hvor mye må du betale for den nye boligen? Orker ikke gå så mye inn på det men det er ikke satt noe dato enda på når jeg må betale eller skal overta boligen da det gjenstår oppdeling av tomta som muligens kan ta noe tid (vet ikke hvor lang tid). Jeg ventet til jeg hadde akseptert budet til leiligheten min før jeg skrev kontrakt på ny bolig, selger på ny bolig har blitt fortalt alt så han vet at jeg har fått bud osv for jeg ville være nøye med og i vertfall informere om alt, han jeg skal kjøpe av er en veldig real fyr, og kjenner til ham fra før men har ikke lyst til å la han vente mer en han trenger selv om han er grei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #36 Del Skrevet 29. januar 2017 9 minutter siden, marihøn skrev: Antok det utifra måten du skriver til meg på, for høres ut som du ikke forstår at noen lever med ekstremt dårlig råd i Norge. Bruke så mye penger at jeg ikke har råd til megler? Jeg brukte hele formuen min (700.000) på en leilighet, viss ikke hadde bare pengene blitt stående der og jeg hadde måttet leie, noe som også var uaktuelt fordi jeg heller ikke hadde råd til det uten bostøtte (som jeg får avslag på så lenge jeg er formuende) Så det var vell ganske lurt å sette pengene i en leilighet som jeg kunne bo i synes du ikke? IGJENN: jeg viste ikke at jeg ikke skulle få råd til megler ved framtidig salg av leiligheten da den økonomiske situasjonen min har forandret seg siden da. Hvordan i all verden skulle jeg vite det... Så du sier at alle som feks mister jobben sin er helt dum i hodet da de ABSOLUTT ikke skulle kjøpt seg bolig om de ikke hadde råd til det... jesus Du har ikke EKSTREMT dårlig råd om du eier egen bolig, og har kjøpt ny! Når du sier "hvordan i all verden skulle jeg vite det" osv så sier du jo at du ikke har peiling, og da burde du holde deg unna slike ting som kan koste deg MYE mer penger enn det gjør nå. Men whatever, Im outta here! Som du sier "herreguuuuud, Jesus ass"... lol. Anonymkode: b4fbb...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. januar 2017 #37 Del Skrevet 29. januar 2017 7 minutter siden, marihøn skrev: Antok det utifra måten du skriver til meg på, for høres ut som du ikke forstår at noen lever med ekstremt dårlig råd i Norge. Bruke så mye penger at jeg ikke har råd til megler? Jeg brukte hele formuen min (700.000) på en leilighet, viss ikke hadde bare pengene blitt stående der og jeg hadde måttet leie, noe som også var uaktuelt fordi jeg heller ikke hadde råd til det uten bostøtte (som jeg får avslag på så lenge jeg er formuende) Så det var vell ganske lurt å sette pengene i en leilighet som jeg kunne bo i synes du ikke? IGJENN: jeg viste ikke at jeg ikke skulle få råd til megler ved framtidig salg av leiligheten da den økonomiske situasjonen min har forandret seg siden da. Hvordan i all verden skulle jeg vite det... Så du sier at alle som feks mister jobben sin er helt dum i hodet da de ABSOLUTT ikke skulle kjøpt seg bolig om de ikke hadde råd til det... jesus Får du ikke bostøtte nå da? Fellesgjelden på boligen spiser vel opp hele egenkapitalen? Så da vil du jo sitte igjen uten lignet formue. 1 minutt siden, marihøn skrev: Orker ikke gå så mye inn på det men det er ikke satt noe dato enda på når jeg må betale eller skal overta boligen da det gjenstår oppdeling av tomta som muligens kan ta noe tid (vet ikke hvor lang tid). Jeg ventet til jeg hadde akseptert budet til leiligheten min før jeg skrev kontrakt på ny bolig, selger på ny bolig har blitt fortalt alt så han vet at jeg har fått bud osv for jeg ville være nøye med og i vertfall informere om alt, han jeg skal kjøpe av er en veldig real fyr, og kjenner til ham fra før men har ikke lyst til å la han vente mer en han trenger selv om han er grei. Så du har kjøpt bolig for 700 000 og har solgt din for akkurat det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marihøn Skrevet 29. januar 2017 #38 Del Skrevet 29. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke EKSTREMT dårlig råd om du eier egen bolig, og har kjøpt ny! Når du sier "hvordan i all verden skulle jeg vite det" osv så sier du jo at du ikke har peiling, og da burde du holde deg unna slike ting som kan koste deg MYE mer penger enn det gjør nå. Men whatever, Im outta here! Som du sier "herreguuuuud, Jesus ass"... lol. Anonymkode: b4fbb...df0 Nei ikke ekstremt som i at jeg lever på gata uten mat nei, men du må jo såklart henge deg opp i alt å ta alt helt seriøst. Men selvsagt når du har 700.000, så prøver man jo å finne seg en bolig, og det var det jeg gjorde. Så sitter du der nå å sier at jeg er helt dum for at jeg kjøpte en bolig jeg ikke hadde råd til? jeg hadde både råd til den og råd til og bo i den, slik er det ikke lengre. Ja for den siste setninga di var mye mer moden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marihøn Skrevet 29. januar 2017 #39 Del Skrevet 29. januar 2017 10 minutter siden, amativeReflection skrev: Får du ikke bostøtte nå da? Fellesgjelden på boligen spiser vel opp hele egenkapitalen? Så da vil du jo sitte igjen uten lignet formue. Så du har kjøpt bolig for 700 000 og har solgt din for akkurat det samme? Nei, ny bolig kjøpte jeg for 600 000, men siste 100 000 går til renovering. Da snakker jeg renovering som må gjøres. Skulle vært gjort noe mer, men ikke ting som haster, resten må vente til jeg har fått styring på økonomien, noe som jeg jobber med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. januar 2017 #40 Del Skrevet 29. januar 2017 4 minutter siden, marihøn skrev: Nei, ny bolig kjøpte jeg for 600 000, men siste 100 000 går til renovering. Da snakker jeg renovering som må gjøres. Skulle vært gjort noe mer, men ikke ting som haster, resten må vente til jeg har fått styring på økonomien, noe som jeg jobber med. Jeg vil absolutt anbefale deg å trekke deg fra det kjøpet dersom du har mulighet til det. Oppussing koster ofte mer enn først antatt, du risikerer å måtte bo på en byggeplass i flere år. Et hus til 600 000 blir fort til et hus til 150 000 hvis du får en skade du ikke har råd til å utbedre. Det er få steder i landet man får beboelige hus til slike summer. Hvis du har økonomiske utfordringer nå, hvorfor ikke bare leie i et år? De hundre tusen du bruker på oppusning er nesten garantert tapte penger, de kunne gitt deg et år til å forbedre din økonomiske situasjon. Hvis du har gjeld med høy rente er det nesten garantert en bedre investering en denne eiendommen. Hvilken utbedringer du planlegger har mye å si, men av alle ting jeg kan tenke meg som fører til å gjøre et bygg ubeboelig er de dyre og man risikerer å oppdage betydelige mangler som følge av oppgraderingene. Der kan du fort miste betydelige verdier. I de 600 000, er dokumentavgift inkludert? Det utgjør 15 000 ekstra kroner... Har du sjekket pris på forsikring, kommunale avgifter og strøm? Å eie er ikke så billig som mange innbiller seg, det er en fornuftig investering hvis man ahr god inntekt, eller stor formue. Hvis ikke gir å leie mye større fleksibilitet og mye mindre risiko. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå