Gå til innhold

Privat boligsalg og advokat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal selge min andels leilighet privat og har nå fått bud som jeg har akseptert på tekstmelding.

Problemet er at nå vil kjøper skrive kontrakt med advokat (forstår jo det) men jeg har rett og slett, bokstavelig talt ikke råd til advokat så hva gjør jeg nå? Spørsmålet mitt er vell egentlig om kjøper likevel er bundet til budet, eller kan han trekke seg nå som jeg nekter advokat? Grunnen til at jeg i det heletatt selger privat er for at jeg ikke hadde råd til megler da boligen ikke er verdt så mye. Vil også legge til at jeg ikke skrev noenting om advokat i annonsen på finn.

Anonymkode: 73957...b4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Skal selge min andels leilighet privat og har nå fått bud som jeg har akseptert på tekstmelding.

Problemet er at nå vil kjøper skrive kontrakt med advokat (forstår jo det) men jeg har rett og slett, bokstavelig talt ikke råd til advokat så hva gjør jeg nå? Spørsmålet mitt er vell egentlig om kjøper likevel er bundet til budet, eller kan han trekke seg nå som jeg nekter advokat? Grunnen til at jeg i det heletatt selger privat er for at jeg ikke hadde råd til megler da boligen ikke er verdt så mye. Vil også legge til at jeg ikke skrev noenting om advokat i annonsen på finn.

For din egen del tenker jeg det burde vell være advokat inn i bildet. 

Billigste advokat pakken koster vell kanskje 16.200 (så dette på nettet, varierer sikkert), men mulig kjøper kan ta noe av omkostningene ?

Anonymkode: 628ce...ea5

• Liker 1
Skrevet

Okei, hallo. Hadde du tenkt å gjennomføre hele boligsalget selv, uten noen som helst bistand fra advokat? Er du klar over hvor katastrofalt det kan ende om oppgjør og tinglysning ikke ordnes 100% korrekt? 

Jeg blir helt sjokkert, i så fall. Alt folk i dag skal begi seg ut på alene, uten peiling på hva de driver med og de enorme konsekvensene et feiltrinn kan få.

Anonymkode: 55610...fa2

• Liker 10
Skrevet

Tror ikke du klarer deg uten advokat uansett, da du er avhengig av tilgang på en klientkonto for overføring av penger. Kjøpers bank er nemlig ikke villig til å overføre penger til deg, før kjøper står som eier på boligen, så med mindre du vil overføre boligen til ny eier før du får betalt (det må du ikke finne på!!), så må du ha advokat eller megler.

• Liker 4
Skrevet

Det går helt fint å selge uten megler, men da må du vite hva du driver med, og jeg tolker ikke helt dine spørsmål dertil at du egentlig vet hva du holder på med her..

Noen kontrollspørsmål:
Hva har du gjort for å finne ut hva leiligheten din er verdt?
Hvordan har du annonsert den?
Hvor mange interessenter har det vært?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Skal slutte å stille spørsmål på kvinneguiden for her er det bare sure kjerringer som svarer negativt på alt tydeligvis, vell ikke alle men. Det er faktisk mulig å svare på et spørsmål uten å være spydig, bli så sjokkert du bare vil du :) Stilte samme spørsmål på et annet forum og der var alle greie. (sikter mest til første svar) MEN jo det er mulig og gjøre dette uten en advokat, da jeg selv kjøpte denne leiligheten ble det ikke brukt verken advokat eller megler så og det har ikke vært problem i ettertid. Det er mange som ikke bruker megler eller advokat, velkommen etter.

Eliza Doalot: Kjøper er ikke avhengig av bank da han har pengene klar.

Til den nederste kommentaren (prt90) Har selvfølgelig fått takst på leiligheten, så vet hva den er verdt :) Har så dårlig råd at jeg har måttet betale ned taksten på 5000 fordelt på mange måneder. Mange har vært interessert i leiligheten, og har fått flere bud på den. Den har ligget ute på finn.no, med alle opplysninger fra takst. 

Endret av marihøn
Skrevet

Advokat trenger du uansett ved privat boligsalg. Kontrakt er en ting, men det er mye annet avtalerettslig og økonomisk som kun en advokat, eller meglerkontor, kan hjelpe med. Nevner blant annet tinglysning og klientkonto. 

Ville fått på plass en avtale der advokat får oppgjør i forbindelse med salgstransaksjonen.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kontakter du ikke flere advokater og forhører deg om priser før du avviser det så bastant? Jeg tror ikke du slipper unna advokat til kontraktsinngåelse uansett når du ikke ville bruke megler. Summen tar du fra pengene du fikk for leiligheten.

Anonymkode: 95c34...e2b

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Athene skrev:

Advokat trenger du uansett ved privat boligsalg. Kontrakt er en ting, men det er mye annet avtalerettslig og økonomisk som kun en advokat, eller meglerkontor, kan hjelpe med. Nevner blant annet tinglysning og klientkonto. 

Ville fått på plass en avtale der advokat får oppgjør i forbindelse med salgstransaksjonen.

Bare tull, hvordan forklarer du da at det ikke ble brukt advokat når jeg kjøpte leiligheten min da? Så jo det er nok mulig og ikke bruke advokat ja. Kontrakten får man lett fra forbrukerrådet.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kontakter du ikke flere advokater og forhører deg om priser før du avviser det så bastant? Jeg tror ikke du slipper unna advokat til kontraktsinngåelse uansett når du ikke ville bruke megler. Summen tar du fra pengene du fikk for leiligheten.

Anonymkode: 95c34...e2b

Fordi selv om jeg finner en som tar halvparten så lite som den advokaten som er her så er det fremdeles for mye. Er arbeidsledig for tiden. Det er ikke det at jeg er imot bruk av advokat, har bare ikke pengene. om kjøper skulle betale det så hadde jeg selvfølgelig blitt med (sier ikke at han skal eller burde det) Jeg kan ikke ta noe av pengene fra leiligheten fordi alt går til ny bolig, ny bolig må også renoveres noe og har allerede for lite til det.

Skrevet
Akkurat nå, marihøn skrev:

Bare tull, hvordan forklarer du da at det ikke ble brukt advokat når jeg kjøpte leiligheten min da? Så jo det er nok mulig og ikke bruke advokat ja. Kontrakten får man lett fra forbrukerrådet.

Kjøpte du den med egenkapital? Alle banker vil i dag kreve involvering fra advokat for å sikre forhold knyttet til at hjemmel er overdratt før midler overføres, altså bruk av klientkonto. 

Hvilken risiko du og selger løper er selvfølgelig en helt annen sak, det er vesentlige summer involvert i forbindelse med boligsalg. Og formaliafeil i kontrakten, og ikke minst feil/svindel i forbindelse med tinglysning og oppgjør, kan bli ekstremt dyrt. Det å bruke noen tusenlapper på en advokat er derfor en billig forsikring. 

Synes dine svar er krasse og umodne. Er selv jurist og har solgt to leiligheter privat, og forsøker virkelig bare å hjelpe. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Athene skrev:

Kjøpte du den med egenkapital? Alle banker vil i dag kreve involvering fra advokat for å sikre forhold knyttet til at hjemmel er overdratt før midler overføres, altså bruk av klientkonto. 

Hvilken risiko du og selger løper er selvfølgelig en helt annen sak, det er vesentlige summer involvert i forbindelse med boligsalg. Og formaliafeil i kontrakten, og ikke minst feil/svindel i forbindelse med tinglysning og oppgjør, kan bli ekstremt dyrt. Det å bruke noen tusenlapper på en advokat er derfor en billig forsikring. 

Synes dine svar er krasse og umodne. Er selv jurist og har solgt to leiligheter privat, og forsøker virkelig bare å hjelpe. 

Ja kjøpte med egenkapital fra arv. Prøver ikke å være krass, blir bare små irritert av alle som sier det ikke går an. Føler ikke folk svarer på det egentlige spørsmålet, og prøver heller å gi meg leksjoner om hvor lite lurt det er og at man MÅ ha advokat.. Jeg lurer bare på enkelt og greit om kjøper kan trekke seg fra bud dersom jeg ikke betaler advokat.. Så langt har ingen svart på det.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Det du her bedriver høres ikke fornuftig ut. Har du ikke råd til advokat, så bør du heller ikke selge. 

Anonymkode: e2168...77f

• Liker 7
Skrevet

Hvis kjøper insisterer på at tinglysing, kontrakt, overdragelse av skjøtet samt oppgjør skal ordnes via advokat, ville jeg foreslått at kjøper dekker halvparten av advokatutgiftene. (Mener å ha hørt at det kan ligge på ca 8.000+). 

Uansett er det en stor trygghet for deg å la dette gå via advokat. Selv om alt gikk knirkefritt når du overtok er det ikke sikkert det vil gjøre det nå.  

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du her bedriver høres ikke fornuftig ut. Har du ikke råd til advokat, så bør du heller ikke selge. 

Nei burde vell bare bo et sted jeg ikke trives lengre for alltid da? :)
Har ikke råd til å bo her lengre en gang pga avdragsfri periode er snart over og fellesgjelda går opp til mer enn det jeg kan betale. Situasjonen har endret seg siden den gang jeg flyttet inn, med det mener jeg at jeg ikke lengre har like god økonomi som jeg hadde den gang. Så jeg syntes den kommentaren var unødvendig for du vet jo ikke situasjonen godt nok.

Skrevet

Ja kjøpte med egenkapital fra arv. Prøver ikke å være krass, blir bare små irritert av alle som sier det ikke går an. Føler ikke folk svarer på det egentlige spørsmålet, og prøver heller å gi meg leksjoner om hvor lite lurt det er og at man MÅ ha advokat.. Jeg lurer bare på enkelt og greit om kjøper kan trekke seg fra bud dersom jeg ikke betaler advokat.. Så langt har ingen svart på det.

Avtalerettslig kan du forsøke å kreve etterlevelse av bindende bud, så fremt du har et skriftlig bud og ikke noe dokumenterbare lovnader om advokat ifm kontrakt/oppgjør. Det vil koste penger å ta dette videre som du selv vil måtte legge ut, det vil også ta tid med en avklaring. I beste fall blir kjøper dømt til å betale saksomkostninger samt advokat i forbindelse med kjøp, eventuelt erstatning dersom han ikke vil gjennomføre kjøpet. I verste fall blir du idømt saksomkostninger og står uten et salg. Vil anta sannsynligheten for det siste absolutt er til stede da presumpsjonen er at megler/advokat normalt alltid er involvert i eiendomstransaksjoner i Norge, og det derfor ikke er unormalt at kjøper har lagt dette til grunn ved innleggelse av bud.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Gubi skrev:

Hvis kjøper insisterer på at tinglysing, kontrakt, overdragelse av skjøtet samt oppgjør skal ordnes via advokat, ville jeg foreslått at kjøper dekker halvparten av advokatutgiftene. (Mener å ha hørt at det kan ligge på ca 8.000+). 

Uansett er det en stor trygghet for deg å la dette gå via advokat. Selv om alt gikk knirkefritt når du overtok er det ikke sikkert det vil gjøre det nå.  

Kan hende jeg hadde klart å betalt halvparten, men hva om kjøper ikke vil være med på å dele?
Jeg skjønner det, men er en sjanse jeg er villig til å ta. 

Skrevet
1 minutt siden, marihøn skrev:

Nei burde vell bare bo et sted jeg ikke trives lengre for alltid da? :)
Har ikke råd til å bo her lengre en gang pga avdragsfri periode er snart over og fellesgjelda går opp til mer enn det jeg kan betale. Situasjonen har endret seg siden den gang jeg flyttet inn, med det mener jeg at jeg ikke lengre har like god økonomi som jeg hadde den gang. Så jeg syntes den kommentaren var unødvendig for du vet jo ikke situasjonen godt nok.

Jeg vet situasjonen så godt at det her kan være snakk om en kjøper som ikke skal overta og betale en bolig med heftelser. Skulle jeg kjøpt så ville jeg lurt på hva slags lureri du bedriver når du ikke vil bruke advokat eller for den del boligbyggelaget som sikring på at handelen foregår rett og ryddig. For din egen dl bør du og sikre deg mot dyre og brysomme søksmål i ettertid. 

Hvordan fellesgjeld og avdragsfrihet fungerer er lovpålagt å innta i prospekter. Det har vært lovpålagt så lenge at dette har du hatt info om da du kjøpte. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Athene skrev:

Avtalerettslig kan du forsøke å kreve etterlevelse av bindende bud, så fremt du har et skriftlig bud og ikke noe dokumenterbare lovnader om advokat ifm kontrakt/oppgjør. Det vil koste penger å ta dette videre som du selv vil måtte legge ut, det vil også ta tid med en avklaring. I beste fall blir kjøper dømt til å betale saksomkostninger samt advokat i forbindelse med kjøp, eventuelt erstatning dersom han ikke vil gjennomføre kjøpet. I verste fall blir du idømt saksomkostninger og står uten et salg. Vil anta sannsynligheten for det siste absolutt er til stede da presumpsjonen er at megler/advokat normalt alltid er involvert i eiendomstransaksjoner i Norge, og det derfor ikke er unormalt at kjøper har lagt dette til grunn ved innleggelse av bud.

Takk for svaret jeg var ute etter! :) Kan jeg kreve å dele advokatomkostningene med kjøper? Eller er det selger som egentlig skal betale hele beløpet?

Skrevet

Takk for svaret jeg var ute etter! :) Kan jeg kreve å dele advokatomkostningene med kjøper? Eller er det selger som egentlig skal betale hele beløpet?

Du kan be kjøper om akkurat hva som helst. Men sier han nei har du lite å stille opp med uten å ta det videre i rettsvesenet. 

Deling av kostnader kunne kanskje vært det pedagogisk riktige her, for å slippe støy videre. Det er en enorm sikkerhet for deg også å ha det juridiske på plass. Det er lett å spare penger på kort sikt, men dette kan bli ekstremt dyrt for deg på lengre sikt - ikke gøy å sitte i en situasjon med tvangssalg av ny bolig. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...