Gå til innhold

Noen som har brukt hagestylist/landskapsarkitekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten rekkehushage som er som et kjedelig rektangel med bare plen. Har lyst til å makse mulighetene, så vurderer å bruke en hagestylist som både legger en plan og gjennomfører forandringen.

Men hvor mye koster det sånn ca? På nett står det bare pris for første konsultasjon.

Hvis jeg ikke skal ha noe veldig fancy byggverk, men mest stein og planter.. kommer jeg et sted med 50 000?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme som deg. Håper noen svarer :)

Anonymkode: 19b59...dd8

Skrevet

Jeg jobber som dette. Tar 1250-1500 for første konsultasjon, ink transport og mva. Da er vi to stykker, gartner med designutdanning, og anleggsgartner. Lager da en svært enkel skisse med forslag til planter, og gir god forklaring på konstruksjon av  stein, murer, byggverk osv. I og med at jeg er gartner, fokuserer jeg veldig på planter som tåler klimaet akkurat der du bor, og som ikke krever mer vedlikehold enn man har tid og kunnskap til. Anleggsgartner fokuserer på grunnarbeider, og hva som er realistisk mulig i hagen.

Jeg blir så irritert når kunden har betalt tusenvis for en flott hageplan, som ikke er annet enn... en flott tegning. Mange av disse "hagedesignerne" har liten forståelse for mikroklima og grunnforhold. Man ender fort opp med døde planter, eller en plante som aldri utvikler seg slik hensikten er. Viftelønn, for eksempel, nydelige planter. Klimasonen kan passe, men hvis den står i fuktig, tung jord, og kanskje er utsatt for trekk i tillegg, blir den aldri noen pryd for øyet. Da er det bedre å velge en kjedeligere plante, som trives med forholdene og viser seg i all sin prakt. Kjenner jeg kan skrive mye om dette...:frustrert: Holder en del foredrag og dette er alltid et hjertesukk!

Jeg lager ikke plantegning i etterkant. Det er dyrt, og så har jeg egentlig ikke tid. Jeg er tilgjengelig på telefon, hvis det er spørsmål. Våre kunder er typisk i tidsklemma, som ønsker en flott men lettstelt hage. Vi gjør ofte jobben i ettertid, fordi kunden ikke har mulighet selv. Hverken kunnskap eller utstyr. Da trekkes konsultasjonen av på prisen, uten at det har så mye å si. Hager er dyrt....

Håper dette var til hjelp :)

Anonymkode: d8eab...225

Skrevet

Hei

Takk for svar! Ja det var veldig interessant å høre om!

Har du eksempel på hvor mye hele prosessen kan koste? En nøktern rekkehushage med plan og gjennomføring. Et par bed, noen busker og trær og kanskje en gangsti.. snakker vi 20 000 eller 150 000? 

Når jeg leter på nett finner jeg bare pris på første konsultasjon. Det koster jo ikke all verden, men ser ikke nytten hvis jeg ikke har råd til å gjennomføre planen.. 

Kan du fortelle noen eksempler på hele prosjekter og hva prisen har endt på? 

Ville vært supert:) 

Skrevet

Litt vanskelig å svare på uten mer informasjon :)

Hvor stor er hagen din?

Hvor bor du (holder med klimasone)?

Er det god tilgang for maskiner? (Vårt firma trenger en åpning på 120 cm, forutsatt at lastebil kan parkeres i umiddelbar nærhet)

Omramming? Hekk, fri hekk, gjerde?

Hvor store bed snakier vi om (bed bør generelt ha litt størrelse for ikke å se knuslete ut)?

Hva er stilen din? Romantisk, moderne, stram hage...?

Hvor omfattende vil du gangstien skal være? Steinarbeid som krever grunnarbeid, eller en enkel tråkkhelle-sti?

Hvordan er grunnen? Må det dreneres, planeres...?

Ferdigplen? Anbefales hvis plenen blir ødelagt eller bør byttes.

Og til slutt: Hvor mye tid ønsker du å bruke i hagen? 

Skrevet

40kvm hage, klassisk stil, tråkkehellesti, ingen behov for planering/drenering, hekk med bred åpning. Ønsker ett ganske stort bed. Østlandet. Takk:)

Skrevet

Ferdigplen, ja. Og forholdsvis lettstelt hage 

Skrevet

Ferdigplen krever fjerning av gammel masse, påføring av jord + selve plenen, så det er den største utgiftsposten. Og når man først er i gang, fjerner man resten også, så man får et blankt lerett. Anbefaler kantstein rundt bed (lagt i flukt med plen), så slipper du kantklipping (penest også). Ville gått for blomstrende busker i tillegg til stauder, og jorddekke. Et bittelite tre, for å skape tak. Pluss rigg/drift. Hvis jeg skal  gjette veldig grovt... Rundt  30 000 ink mva.

Det er veldig vanskelig å beregne uten å ha sett, naturligvis. Men hvis budsjettet ditt er 50 000, på 40 m2 hage, kan du leke deg ganske mye! En ekstra sitteplas, kanskje? :)

Skrevet

Tusen takk for anslaget:) Veldig interessant med noe så konkret. Og mindre avskrekkende enn jeg fryktet. Hvor lang tid ville et sånt prosjekt tatt?

Skrevet

2-3 litt lange dager. litt avhengig av avstand til levrandør og deponering.

Skrevet

Beklager at jeg blander meg, men jeg lurer sånn på om det kan være noe vits med slik hjelp til min hage. Ringte en gang til første som kom på gulesider, men han virket ærlig talt bare interessert i pengene og ikke i jobben, så jeg ga opp. Jeg har hage oppå et berg, og det lille som er av jord er leire, resten fjell. Jeg har ikke lov til å sprenge, og det er ikke mulig å få anleggsmaskiner opp dit. Jeg klarer ikke se noen muligheter med hagen, men tror du det kan være noe man kan gjøre? Er det noe vits å bruke tid og penger på hjelp? 

Anonymkode: fd79f...f26

Skrevet
På 31. januar 2017 den 0.09, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg blander meg, men jeg lurer sånn på om det kan være noe vits med slik hjelp til min hage. Ringte en gang til første som kom på gulesider, men han virket ærlig talt bare interessert i pengene og ikke i jobben, så jeg ga opp. Jeg har hage oppå et berg, og det lille som er av jord er leire, resten fjell. Jeg har ikke lov til å sprenge, og det er ikke mulig å få anleggsmaskiner opp dit. Jeg klarer ikke se noen muligheter med hagen, men tror du det kan være noe man kan gjøre? Er det noe vits å bruke tid og penger på hjelp? 

Jeg aner ikke hvor du bor, så dette blir veldig generelt...

Det er klart noe kan gjøres! Du trenger kanskje hjelp til å snu på tankegangen din :). Det du ser som et problem, er det som gjør akkurat din tomt unik. Leire på fjell, er for eksempel positivt! Leire holder jevnere fuktighet enn jord eller torv, noe som er viktig når det er liten dybde. Det vaskes ikke like fort vekk, heller.( Er du foresten sikker på at det er leire, og ikke silt? Silt er ofte rød til gul)

Når det gjelder plantevalg og hageestil har du en helt unik mulighet til å lage fjellhage. Hvis hagen skråner mot syd, har du sannsynligvis et svært godt mikroklima, og kan leke deg skikkelig med planter. Velg planter med grunnt rotsystem. Stauder, rhododendron, azalea, juniperus (einer) og forskjellige lønner er ypperlige planter (forutsatt at du bor i en klimasone som passer, da). Mange tror at Rhododendron og azalea MÅ ha sur jord, såkalt rhododendronjord. Men det viktigste for disse plantene er god drenering. Se bare på alle de flotte eksemplarene i Bergen. Plantet lenge før noen oppfant rhododendronjord. Hemligheten er jevn nedbør og god drenering... Selv har jeg ganske mange rhododendron (og et par azalea) i tung siltjord i sone H5. Det er bare et spørsmål om sort!

Prismessig vil det bli fryktelig dyrt å benytte anleggsgartner i en sånn hage. Det går maaange timer. Da er det bedre at du får en god plan, tilpasset dine ønsker og ditt tidsskjema. Her er det greit å få en skisse og planteliste. Og så tar du selv ett prosjekt om gangen. Ikke begynn over alt (tenk sinnasnekkeren). Gjør deg ferdig, og nyt før du fortsetter. Jeg synes det er veldig viktig å tenke rom i slike hager. Det er pent med fjellstauder, men man trenger vegger og tak. Se deg ut noen plasser som kanskje er lune, eller som har god utsikt, som sitteplass. Tak (trær) er en utfordring i grunnt jordsmonn. Velg sorter som fra naturen av har evnen til å klamre seg fast. Pinus (furu), betula (bjørk) og sorbus (rogn) er trær som vokser forholdsvis fort, og som ikke velter så lett. Og har du trær på tomta fra før, så tenk deg NØYE om før du feller dem.

(Når jeg velger å skrive latinske navn, er det fordi det finnes mange foredlete sorter. Bruk google :))

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for langt svar! Det var veldig snilt! Nå ga du meg hvertfall masse nytt å Google, har aldri før hørt om hverken silt eller grunt rotsystem. :) 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for langt svar! Det var veldig snilt! Nå ga du meg hvertfall masse nytt å Google, har aldri før hørt om hverken silt eller grunt rotsystem. :) 

Tok litt av.... Yrkesskade :fnise:

Skrevet
13 minutter siden, Sorbus skrev:

Tok litt av.... Yrkesskade :fnise:

Ikke TS- og heller ikke i behov for hagekunnskap akkurat nå. Men jeg må bare få si at dine innlegg i denne tråden virkelig er kg på sitt beste! Tenk at noen kan sitte et eller annet sted i vårt langstrakte land og ha en faglig problemstilling de trenger hjelp til. Så er det jammen meg noen her som besitter akkurat den rette fagkunnskapen- og som attpåtil tar seg bryet med å komme med lange, konstruktive utredninger- og det helt frivillig! Tenk hvis alle brukerne på kg kunne gitt like gode og nyttige svar som deg :klappe: 

Anonymkode: 7a0c3...5b6

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke TS- og heller ikke i behov for hagekunnskap akkurat nå. Men jeg må bare få si at dine innlegg i denne tråden virkelig er kg på sitt beste! Tenk at noen kan sitte et eller annet sted i vårt langstrakte land og ha en faglig problemstilling de trenger hjelp til. Så er det jammen meg noen her som besitter akkurat den rette fagkunnskapen- og som attpåtil tar seg bryet med å komme med lange, konstruktive utredninger- og det helt frivillig! Tenk hvis alle brukerne på kg kunne gitt like gode og nyttige svar som deg :klappe: 

Anonymkode: 7a0c3...5b6

Åååååh! Tusen takk :rodme:

Skrevet

Helt enig Anonymkode: 7a0c3...5b6! Jeg hadde virkelig ikke ventet meg et så langt og godt svar. :)

Jeg spør om en ting til jeg, men ikke føl deg forpliktet til å svare. Jeg har et stygt nettinggjerde i hagen min (sånn at man ikke skal falle ned). Det er kanskje 3-4 cm jorddybde et stykke langsmed gjerdet, tror det er leire for den er ganske kompakt. Er det mulig å plante noe der som kan dekke til gjerdet? Jeg fikk noen avleggere Humle av en venn, men den døde med en gang. Mulig fordi jeg ikke stelte den riktig. Den ene enden av gjerdet har full sol, den andre nokså mye skygge. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig Anonymkode: 7a0c3...5b6! Jeg hadde virkelig ikke ventet meg et så langt og godt svar. :)

Jeg spør om en ting til jeg, men ikke føl deg forpliktet til å svare. Jeg har et stygt nettinggjerde i hagen min (sånn at man ikke skal falle ned). Det er kanskje 3-4 cm jorddybde et stykke langsmed gjerdet, tror det er leire for den er ganske kompakt. Er det mulig å plante noe der som kan dekke til gjerdet? Jeg fikk noen avleggere Humle av en venn, men den døde med en gang. Mulig fordi jeg ikke stelte den riktig. Den ene enden av gjerdet har full sol, den andre nokså mye skygge. 

Bor foresten på Østlandet, og det er lite vind. Tror hagen er vendt mot syd-øst. 

Skrevet

Vi betalte hagearkitekten 15 000 for ferdige tegninger. Det er en stor hage, og arbeidet inkluderte mange elementer (som soner, oppbevaring, murt grill, med mer). Det var flere møter og befaringer, og diskusjoner underveis. Og tegningene inkluderte detaljerte planer. 

Man kan da velge om man henter inn anbud selv, eller om man betaler arkitekten for å være prosjektleder. Vi valgte det siste, trur vi betalte 20-30 000, men det var mer enn spart inn igjen på at hun hadde kontakter og samarbeidspartnere. Da kommer selvfølgelig alt av arbeid, materialer, trær og blomster utenom, dette kan koste alt fra noen ti-tusener til seksifrede beløp. 

Vi inngikk også avtale om årlig vedlikehold av hagen, betaler da 10 000 for fire besøk hvert år. Ønsker vi nye trær/blomster, vedlikehold av plattinger etc avtales det som tilleggsordre. 

Jeg er veldig fornøyd med løsningen, og ikke minst vedlikeholdet. Jeg vil likevel ikke anbefale navn da jeg følte jeg måtte involvere meg mer enn nødvendig i prosessen, og også korrigere en del ting underveis som arkitekten ikke hadde tenkt på. 

Skrevet

Athene- så interessant å høre om! Hvor mye måtte dere ut med til arbeid, materialer, trær og blomster?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...