Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lurer på om det er noen her som har gått på folkehøyskole som kanskje kan hjelpe meg litt?
Vurderer nemlig å søke på folkehøyskole, og har prøvd å finne litt ut rundt priser. 

Når jeg sjekket på hva som inngikk i prisen på ene folkehøyskolen jeg vurderer, var det listet opp at undervisningen var gratis, og at innskrivingen var rundt 2000 kr, og at mat og rom var nesten 70 000 kr. 

Det jeg lurer på er om man MÅ bo på skolen? Kan jeg ikke ha leilighet privat sammen med min samboer, og likevel gå på skole der? 

Anonymkode: bbf1f...548

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke bor på skolen går du glipp av masse av det sosiale.

Anonymkode: f31c1...e0e

• Liker 4
Skrevet

Du må ikke bo på skolen, men som den over sier, du går glipp av mye av det sosiale. 

Jeg gikk på fhs i fjor, og jeg er veldig glad jeg bodde på skolen. Kunne i teorien bodd hjemme, for bodde ikke så langt unna skolen, men det gir så mye mer å bo der. 

Det var flere på skolen som bodde hjemme, men de så man sjeldent. Kun en fyr av de som bodde hjemme var på skolen som om han skulle bodd der, og ja, folk la merke til det. Det ble sett på som litt sært, fordi man har liksom ikke noe eget sted på skolen om man ikke bor der, du må alltid sitte i fellesrom eller noe. 

Jeg vil tro det vil være morsomt å bo på skolen, men jo, du kan helt fint bo utenfor også. 

Skrevet

Grunnen til at jeg ikke har så lyst å bo på skolen er på grunn av samboeren min. Vi gifter oss neste år, og jeg regner med han ikke får lov til å bo sammen med meg på skolen. I tillegg er jeg nok en del eldre enn de andre som jeg kommer til å gå i klasse med. Det har tatt meg lang tid å bestemme meg for hva jeg vil gjøre i livet, og jeg er fremdeles ikke helt sikker. 

Dette med å måtte bo på skolen er en del av det som bremser meg fra å søke. 

Hvordan gjør man det om man ikke vil bo på skolen? Betaler man bare for innskrivingen, og eventuelle andre utgifter, og ordner bolig og slikt selv?

Skrevet

Hvorfor vil du gå på folkehøgskole, når du ikke vil være med på det sosiale, og er så "gammel"? Det må jo være andre ting som er bedre å bruke tiden og pengene dine på? 

Anonymkode: ddb6a...20f

• Liker 7
Skrevet

Enig med siste taler. Finn noe annet å bruke tiden på. Hele poenget med å gå fhs er jo det sosiale. Få deg heller en jobb og tjen penger, eller ta opp fag om du trenger det. Eller ta et årstudie (om du er ute etter 2p).

Anonymkode: e9c0a...7f1

Skrevet

Hvorfor vil du gå på folkehøgskole, TS? 

De fleste jeg kjenner (inkl meg selv) tok et år for å gjøre noe helt annet, og dyrke en interesse, før man fortsetter på videre studier, og få en mellomting mellom det å bo hjemme, og det og flytte helt for seg selv og starte en helt ny tilværelse. Man lærer litt om faget/interessefeltet sitt på skolen, men det meste av læringen foregår i det sosiale, tenker jeg. Man blir mye bedre kjent med seg selv, når man bor på et internat og må ta hensyn til folk 24/7. Jeg tror absolutt ikke de som bor på folkehøgskolen får så mye ut av det som de som bor der. Og husk at flere skoler har undervisning på lørdager og opplegg på lørdagskveld det er forventet at elevene er med på. 

Men dersom du uansett velger å gå for det, tipper jeg du må betale linjeavgift, studieturer og evt. kanskje litt kostpenger (for lunsj... blir nok litt stusselig å smøre med seg matpakke når alle andre gafler i seg fra spisesalen). Men dette må du bare ta kontakt med den aktuelle skolen å spørre om. Tror nok du har helt rett i at samboeren din ikke kan bo på skolen, med mindre dere begge er elever der. 

Personlig mener jeg at opplevelsen med å bo og være med i det sosiale er en så viktig del av folkehøgskoleopplevelsen, at jeg heller ville satt i gang med studier, tatt et kurs eller jobbet hvis alternativet hadde vært at man ikke bodde på skolen. 

Anonymkode: 80a38...741

Skrevet

Vil gå folkehøyskole for å lære, og for å få kompetanse til å komme inn på det studiet jeg vil. Jeg har tidligere gått på høyskole der jeg bodde på campus, så det er ikke akkurat sånn at jeg aldri har gjort det før. Men jeg nærmer meg 30 år, gifter meg som sagt neste år, og det føles derfor rart å ikke skulle bo sammen med mannen min. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...