AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #1 Skrevet 29. januar 2017 Jeg har søkt en del sommerjobber i det siste, som kommunen lyser ut fordi de trenger ferievikarer på flere ulike avdelinger. Jeg studerer fysioterapi, men har søkt på de fleste selv om de alltid helst vil ha sykepleier- og vernepleierstudenter. De fleste utlysningene har søknadsfrist i løpet av februar en gang. Er det slik at jeg bør ringe kontaktpersonen, for å gjøre meg litt bemerket i havet av søkere? Jeg trenger sårt en sommerjobb da jeg er lei av å gå rundt og ikke ha noe å gjøre om sommeren. Når skal jeg eventuelt ringe? Bør jeg gjøre det før fristen er utgått, eller eventuelt hvor lenge etter fristen? Anonymkode: b7ede...a83
Gjest Annetnavn_ Skrevet 29. januar 2017 #2 Skrevet 29. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt en del sommerjobber i det siste, som kommunen lyser ut fordi de trenger ferievikarer på flere ulike avdelinger. Jeg studerer fysioterapi, men har søkt på de fleste selv om de alltid helst vil ha sykepleier- og vernepleierstudenter. De fleste utlysningene har søknadsfrist i løpet av februar en gang. Er det slik at jeg bør ringe kontaktpersonen, for å gjøre meg litt bemerket i havet av søkere? Jeg trenger sårt en sommerjobb da jeg er lei av å gå rundt og ikke ha noe å gjøre om sommeren. Når skal jeg eventuelt ringe? Bør jeg gjøre det før fristen er utgått, eller eventuelt hvor lenge etter fristen? Anonymkode: b7ede...a83 Å ringe er alltid fint. Ring samme dagen som fristen går ut. Ikke vent til lenge etterpå. Det er ikke godt å si hvor kjappe de er til å finne ut hvem de skal kalle inn til intervju, og målet må jo være å havne i den bunka.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #3 Skrevet 29. januar 2017 6 minutter siden, Strixa skrev: Å ringe er alltid fint. Ring samme dagen som fristen går ut. Ikke vent til lenge etterpå. Det er ikke godt å si hvor kjappe de er til å finne ut hvem de skal kalle inn til intervju, og målet må jo være å havne i den bunka. Ja, det tenker jeg også Er jo på en måte ikke vits i å ringe etter at de har bestemt seg for hvem de skal ha på intervju, eller kanskje også bestemt seg for hvem som skal få ferievikar-stillingene. Det er jo umulig å si hvor fort de bestemmer seg. Men litt redd for å virke "desperat" hvis jeg ringer sånn akkurat på datoen søknadsfristen er Hva bør jeg eventuelt si/spørre om når jeg ringer? Hvis jeg ringer dagen fristen går ut, så er det kanskje teit å spørre om hvordan de ligger an i prosessen, når de bestemmer seg etc.? Det er jo åpenbart at de ikke har kommet langt i prosessen ennå siden fristen nettopp gikk ut? Anonymkode: b7ede...a83
Gjest Annetnavn_ Skrevet 29. januar 2017 #4 Skrevet 29. januar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det tenker jeg også Er jo på en måte ikke vits i å ringe etter at de har bestemt seg for hvem de skal ha på intervju, eller kanskje også bestemt seg for hvem som skal få ferievikar-stillingene. Det er jo umulig å si hvor fort de bestemmer seg. Men litt redd for å virke "desperat" hvis jeg ringer sånn akkurat på datoen søknadsfristen er Hva bør jeg eventuelt si/spørre om når jeg ringer? Hvis jeg ringer dagen fristen går ut, så er det kanskje teit å spørre om hvordan de ligger an i prosessen, når de bestemmer seg etc.? Det er jo åpenbart at de ikke har kommet langt i prosessen ennå siden fristen nettopp gikk ut? Anonymkode: b7ede...a83 Desperat? Det viser vel bare at du har lyst på jobben? Det er utelukkende positivt. Ring og forhør deg litt om jobben og spør når de har tenkt å kalle inn til intervju.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #5 Skrevet 29. januar 2017 23 minutter siden, Strixa skrev: Desperat? Det viser vel bare at du har lyst på jobben? Det er utelukkende positivt. Ring og forhør deg litt om jobben og spør når de har tenkt å kalle inn til intervju. Joda, men jeg ser for meg at jeg blir "hun som sitter og venter ved telefonen til dagen søknadsfristen er og ringer med en gang" Men som du sier, så blir man jo iallefall lagt merke til ved at man har lyst på jobben! Håper bare ikke det oppleves irriterende eller noe at noen bare ringer for å "forhøre seg". Det blir jo ganske åpenbart at jeg ringer bare for å ringe. Men da ringer jeg dagen søknadsfristen går ut, eller? Skal jeg vente litt sånn at de kanskje har lest søknaden min før jeg ringer? Anonymkode: b7ede...a83
Gjest Annetnavn_ Skrevet 29. januar 2017 #6 Skrevet 29. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, men jeg ser for meg at jeg blir "hun som sitter og venter ved telefonen til dagen søknadsfristen er og ringer med en gang" Men som du sier, så blir man jo iallefall lagt merke til ved at man har lyst på jobben! Håper bare ikke det oppleves irriterende eller noe at noen bare ringer for å "forhøre seg". Det blir jo ganske åpenbart at jeg ringer bare for å ringe. Men da ringer jeg dagen søknadsfristen går ut, eller? Skal jeg vente litt sånn at de kanskje har lest søknaden min før jeg ringer? Anonymkode: b7ede...a83 Dette er ikke noe spill, slik som datingmarkedet er for eksempel. Det at du er på hugget og viser din interesse er bare bra, så lenge du ikke ringer hver dag. Jeg hadde ringt den dagen. Hvis de er effektive har de bestemt hvem de tar ut til intervju allerede dagen etter, og da er det for sent. Om du tør kan du be vedkommende finne CVen din og høre om hun tenker du er kvalifisert til jobben. Da vil hun koble deg med rett papir.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 Jeg jobber selv med rekruttering og vil bare å anbefale deg å ringe dersom det faktisk er noe du lurer på. En telefon fra noen som viser interesse for stillingen er bra, men det er mange som ringer bare for å ringe (altså de har i grunn ingen spørsmål og hele samtalen blir bare klein) teller heller negativt. Anonymkode: 70a0e...915 1
Gjest ti10 Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 Hvis du ringer, bør du ha noe å spørre om, hvis du ringer bare for å ringe, fører det nok bare til irritasjon. Samme hvis du ringer for å høre hvordan du ligger an dagen etter utlysingsfristen, de færreste er så effektive at de har alt klart så fort.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #9 Skrevet 29. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber selv med rekruttering og vil bare å anbefale deg å ringe dersom det faktisk er noe du lurer på. En telefon fra noen som viser interesse for stillingen er bra, men det er mange som ringer bare for å ringe (altså de har i grunn ingen spørsmål og hele samtalen blir bare klein) teller heller negativt. Anonymkode: 70a0e...915 10 minutter siden, ti10 skrev: Hvis du ringer, bør du ha noe å spørre om, hvis du ringer bare for å ringe, fører det nok bare til irritasjon. Samme hvis du ringer for å høre hvordan du ligger an dagen etter utlysingsfristen, de færreste er så effektive at de har alt klart så fort. Hmm, nå ble jeg usikker her Hva kan jeg da ringe og spørre om, hvis jeg ikke skal spørre om hvordan de ligger an, når de innkaller til intervju etc.? Og hvor lenge etter bør jeg i så fall vente? Det er jo umulig å vite hvor raske de er. Jeg er så avhengig av å få meg en jobb til sommeren! Anonymkode: b7ede...a83
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #10 Skrevet 29. januar 2017 Har du spørsmål du ikke får svar på via nettside/stillingsannonse, ring og still disse spørsmålene høflig. Ikke ring bare for å ringe, ikke ring med spørsmål du har fått tips om du kan stille bare for å gjøre det. Jeg har vært den som har lyst ut stillinger og alt med det å gjøre, og jeg ble lei av alle som ringte for å bare "hei...så...." og ikke hadde spørsmål, men ville bemerke seg. Det kan dessverre slå ut feil. Vil de ha deg til intervju, så får du beskjed - ikke mas. Anonymkode: 615b3...139 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #11 Skrevet 29. januar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm, nå ble jeg usikker her Hva kan jeg da ringe og spørre om, hvis jeg ikke skal spørre om hvordan de ligger an, når de innkaller til intervju etc.? Og hvor lenge etter bør jeg i så fall vente? Det er jo umulig å vite hvor raske de er. Jeg er så avhengig av å få meg en jobb til sommeren! Anonymkode: b7ede...a83 Denne typen spørsmål blir nok sett på som "mas". Husk at den som skal ansette er på jobb og har mye annet å gjøre også. Spørsmål som er OK å stille er spørsmål som omhandler stillingen, men som ikke kommer frem av utlysningsteksten. De som ringer meg, henviser til utlysningen og omtrent bare stammer når jeg spør hva de lurer på havner ikke akkurat på toppen av bunken hos meg... Men de som stiller relevante spørsmål om stillingen spør jeg gjerne om å fortelle litt om seg selv, og dersom de gjennom samtalen får frem at de er oppriktig interessert i stillingen og har nødvendig kompetanse kommer nok inn til intervju, ja. Anonymkode: 70a0e...915
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #12 Skrevet 29. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne typen spørsmål blir nok sett på som "mas". Husk at den som skal ansette er på jobb og har mye annet å gjøre også. Spørsmål som er OK å stille er spørsmål som omhandler stillingen, men som ikke kommer frem av utlysningsteksten. De som ringer meg, henviser til utlysningen og omtrent bare stammer når jeg spør hva de lurer på havner ikke akkurat på toppen av bunken hos meg... Men de som stiller relevante spørsmål om stillingen spør jeg gjerne om å fortelle litt om seg selv, og dersom de gjennom samtalen får frem at de er oppriktig interessert i stillingen og har nødvendig kompetanse kommer nok inn til intervju, ja. Anonymkode: 70a0e...915 Jeg skjønner Kan jo prøve å "finne noe" som ikke kommer tydelig fram i utlysningen, men jeg synes jo det står ganske greit der på alle jobbene jeg har søkt. Det er jo bare ferievikar-jobber, og det står beskrevet hva arbeidet går ut på osv., tror alle utlysningene i kommunen er lagd etter en slags mal slik at alt relevant skal komme med. Anonymkode: b7ede...a83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå