LittleBabyBlue Skrevet 29. januar 2017 #1 Skrevet 29. januar 2017 Tror vi alle er enig i at ingen barn skal bli spytta på av en lærer, men det som alltid dukker opp i hodet mitt er hvorfor barn med spesialbehov alltid skal presses inn i "standard skole"-formen. Den samme historien går igjen gang på gang. Skolen har ikke kompetanse til å håndtere utfordringen, lærere skiftes ut når eleven trenger stabilitet, eleven blir tatt ut av undervisning og får ikke sin nødvendige opplæring uansett, de andre elevene trekker seg unna og eleven får ikke sosial omgang. Frustrerende for eleven, foreldrene, lærere som ikke har kompetanse til å håndtere situasjonen, de andre elevene og deres foreldre. Det må da være bedre med spesialskoler hvor lærerne alle har utdannelse og kompetanse, hvor de ønsker å hjelpe barn med utfordringer og hvor barnet ikke er "den ungen", men en del av gjengen? Hvem er det som er så oppsatt på at alt skal være likt? Er det staten som ikke vil betale for spesialskoler eller foreldre som tviholder på at deres barn er som alle andre? https://www.nrk.no/trondelag/xl/stine-_12_-ble-spyttet-pa-av-laereren-1.13319221 12
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #2 Skrevet 29. januar 2017 Jeg tror det er mye fordi spesialskoler ville måtte blitt sentraliserte i stor grad, og Norge er er for utstrakt. Det er da mange barn som måtte ha flyttet hjemmefra og bodd på avlastningshjem for å gå på skole, og det er jo grusomt. Eller familier som må flytte, miste nettverk og jobb. Også grusomt. Da er det bedre å følge sitt skoledistrikt. I tillegg er det mange graderinger av synshemming, CP eller andre behov hvor barnet forstår svært mye/alt og hvor det betyr svært mye å få delta med barn i nærmiljøet. Barn med Downs går gjerne i barnehagen og synes det er like kjekt å trygt å få møte igjen venner når de begynner på skolen som "friske" barn. Å segregere alle barn som faller utenfor vil også være kjempetøft. Hvor går grensen. En utagerende med ADHD, spesialskole eller vanlig? En høy fungerende på autismeskalaen? Hva om foreldrene av de friske begynner å knurrer at dette barnet burde gå på den "andre" skolen og barn plukker dette opp og forårsaker mobbing? Og hvordan skal vi sørge for at Tonje på Gjøvik, Selma fra ytre Arna og Kåre fra Røros alle får spesialskole med riktig sosialisering om de er de eneste ungene i sine kull med behov for spesialskole? Hvor skal skolene være? Hvorfor blir det mindre utskifting av lærere og stab i en spesialskole enn blant faglærte assistenter i offentlig skole? Anonymkode: 51b88...2c5 17
LittleBabyBlue Skrevet 29. januar 2017 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2017 Så det er bedre at barn med utfordringer blir "skoletapere" fordi man ikke har kompetansen til å gi de tilrettelagt undervisning? Bedre at de ikke har noe sosialt nettverk fordi de sees på som farlige/merkelige/vanskelige? Vi snakker ikke om barn med litt utfordringer, men barn som ikke fungerer i et standard opplegg. Det er ikke mye læring i å gå på Mcdonalds. Kan ikke snakke for andre, men jeg hadde faktisk flyttet hvis jeg hadde et barn med spesialbehov som ikke ble dekket i nærområdet. 8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #4 Skrevet 29. januar 2017 Jeg kan tenke meg det er en del foreldre som ikke ser at barnet kunne fått det bedre i en forsterket AVD enn i vanlig klasse, men tror hovedårsaken til at barn med store utfordringer går i nærskolen og ikke i forsterket avdeling er fordi regjeringen har vært så smarte og bestemt at alle barn skal få lov å gå i nærskolen og at det skal legges tilrettte for de der. Det har ført til at "spesialskoler" har blitt lagt ned og de få som er igjen er det så begrenset med plasser at det nesten er umulig å få plass. Jeg mener ikke det bør være egne skoler for barna som behøver mye tilrettelegging, men egne avdelinger er jeg for. Jeg skulle ønske det ble laget flere avdelinger rundt om på skolene og at de etablerte avdelinger med spisskompetanse på de forskjellige utfordringene. F.eks avdeling med spisskompetanse på autisme (fordi dette er en veldig komplisert diagnose som krever personale med mye kunnskap om nettopp de utfordringene). Men det koster penger, så da er det lettere for regjeringen å gjemme seg bak det at "alle skal få lov å ha tilhørighet i nærskolen". Det regjeringen glemmer er at de barna som ikke kan fungere i vanlig klasse (selvom de har 1:1 hele dagen) de blir plassert alene i et grupperom hele dagen med assistent og får ikke tilhørighet til noe gruppe. Vår gutt går på forsterket avdeling. Det er en vanlig skole med avdeling for barn med spesielle behov. Der er det delt opp i 3 grupper etter funksjonsnivå. Gruppa gutten min går i er de 7barn og alle har eget opplegg med egen pedagog og assistent(er). De er både sammen som gruppe og jobber 1:1 på egne rom. Da vi søkte var det 8 søkere og kun 3ledige plasser. Skolen åpnet for å ta inn alle søkerene, men vi ser nå at de egentlig ikke burde gjort det, for de endte bare med flere barn uten å få mer fysisk plass. Hadde gutten vår derimot gått på nærskolen så ville han ikke vært en del av en gruppe, men bare alene hele dagen med assistent. Noe som tar fra han muligheten til å jobbe med samspill med andre barn osv. For meg var det ikke noe alternativ å ha han i nærskolen. Han ville ikke fått det noe bra der. han er veldig krevende og skillet mellom han og andre på hans alder er veldig stort. Vi ville heller ikke fått god nok kompetanse der. Anonymkode: b59cf...dfe 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #5 Skrevet 29. januar 2017 3 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Så det er bedre at barn med utfordringer blir "skoletapere" fordi man ikke har kompetansen til å gi de tilrettelagt undervisning? Bedre at de ikke har noe sosialt nettverk fordi de sees på som farlige/merkelige/vanskelige? Vi snakker ikke om barn med litt utfordringer, men barn som ikke fungerer i et standard opplegg. Det er ikke mye læring i å gå på Mcdonalds. Kan ikke snakke for andre, men jeg hadde faktisk flyttet hvis jeg hadde et barn med spesialbehov som ikke ble dekket i nærområdet. Når oppførselen fra de som har utfordringer går over de andre barna og deres rettigheter for å få opplæring i et trygt og konfliktfri sone så JA, da burde de gå på egen skole eller i egen avdelinger på vanlige skoler. I USA setter de ekstremt store resurser for å passe på at barn med utfordringer og større behov får det de trenger til å ha en verdig skolegang. Men her, i sosialistiske mekka skal de på liv og død bli presset inn på normale skoler fordi alle skal bli behandlet lik, og ikke til deres fordel. Anonymkode: 63861...63d 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #6 Skrevet 29. januar 2017 Spesialskoler... HALLO! 50 tallet ringte og ville ha tilbake holdningene sine. Ja slike holdninger er faktisk så gamle. Har selv en multihandikapet unge som får tilpasset sin undervisning på en helt vanlig skole. Det er faktisk skolen sitt ansvar at h*n får den undervisningen som passer og er tilrettelagt h*n. Skolene må da synliggjøre ekstra behov og søke kommunen om ekstra bevilgninger som dekker dette. De funksjonsfriske ungene som er i interaksjon med h*n, drar med seg en kunnskap som de aldri ville fått om der fantes "spesialskoler". Anonymkode: bc4d4...4a0 3
Outlander Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 (endret) Tja- det er ikke snakk om alle barn som er handikapet HALLO! Om du har et barn som klarer å fungere i hverdagen til en vanlig skolen men må ha ekstra hjelp pga sine utfordringer uten at det går over alle er en ting. Du har en som spytter og skriker og klarer rett og slett ikke å oppfører seg med andre barn uten at det er forstyrrelser hele tiden er ikke denne klassen riktig for ditt barn - bryr meg ikke om hva du synes er rettferdig eller ikke. Endret 29. januar 2017 av Outlander 7
Outlander Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 men helt 100% enig av at staten Norge har plikter til å tilpasse barn med ekstra behov.... og da burde alle resurser som trenges ble satt inn på vanlige skoler slik at barn med ekstra behov får alt de trenger til å få et bra skolegang. 1
LittleBabyBlue Skrevet 29. januar 2017 Forfatter #9 Skrevet 29. januar 2017 Er helt enig i at unger som kan fungere i vanlig skole og har utbytte av det skal få gå der, men nå snakker jeg om barn som ikke engang får et minimum av skolegang fordi skolen ikke evner å tilrettelegg og det er manko på lærere med kompetanse. Å dra på Mcdonalds er ikke skolegang. Hvor mange historier har det ikke vært om foreldre som kjemper mot skolevesenet og ikke blir hørt, om det er tilrettelegging, ekstra tiltak eller mobbing? Til AB, skjønner at du er på angrep da du sikkert har måttet kjempe for barnet ditt, men dette gjaldt faktisk ikke ditt barn som evner å følge vanlig skole og får den ekstrahjelpen som trengs. Ingen vil gjemme bort barn med utfordringer. For meg er det at skolevesenet skaper skoletapere fordi de ikke evner å gi barna det de trenger. 5
Måbarefåsiat... Skrevet 29. januar 2017 #10 Skrevet 29. januar 2017 Ok, la oss snakke om oppførsel... Jeg kan love at det finnes plenty av barn i skolen som ikke kan oppføre seg. Når man ser hvor kreative og til dels onde barn kan være, så fokuserer vi her på feil elevgruppe som burde på egne skoler. Når vi nå skal til 50-tallet. Hvorfor ikke gjenopprette skoler for slemme gutter?
Gjest Annetnavn_ Skrevet 29. januar 2017 #11 Skrevet 29. januar 2017 Jeg tenker dette er todelt og jeg ser begge sider. På den ene siden kan det for enkelte barn være bra med en spesielt tilrettelagt skole, på den andre siden kan det å gå på en slik skole skade mer enn det gjør godt. Valget om å gå på spesielt tilrettelagte skoler bør ligge hos foreldre i samråd med PPT og kanskje skole/kommune. Fordelene med en spesielt tilrettelagt skole er mange. Elevene vil få kyndig hjelp av spesialpedagoger som kan tilrettelegge på en helt annen måte enn man kan i grunnskolen. I tillegg vil skolen har større mulighet for fysisk tilrettelegging i form av små klasser, egnede rom og så videre. Eleven, som ofte vil være "taper" i ordinær klasse, vil sammen med likesinnede kunne være "vinner" på egne premisser. Bakdelene med disse skolene er også mange, dessverre. Disse skolene ligger ofte langt unna hjemmet. Kanskje må eleven bo hjemmefra for å gå der. I tillegg er det stigmatiserende å gå være elev ved en slik skole. Det kan også tenkes at en del av barna som går der, kunne fått muligheten til å strekke seg enda litt lengre ved å være i en ordinær klasse. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at grunnskolen, slik som den er i dag, ikke alltid evner å tilrettelegge for alle. Det er likevel en sterk inngripen i et barns liv å sende dem på særskilt tilrettelagte skoler og dette må overveies nøye før man velger et slikt alternativ.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #12 Skrevet 29. januar 2017 Etter selv å ha fått ødelagt mange år av skolegangen pga utagerende og utfordrende elever, mener jeg ikke alle har rett til å være i en klasse på lik linje med andre. Jeg syns helt klart det bør opprettes klasser for barn med spesielle behov, trenger ikke være på en egene skoler, i en kommune med flere skoler kan de deler klasser med ulike problemstillinger mellom seg. Det er sikkert ikke kjekt for foreldrene til Stine å oppleve at datteren faller utenfor, men jeg syns heller ikke det er rett at de skal plassere henne i en klasse der andre barn daglig risikerer vold, hærverk og å miste skolegang fordi hun ødelegger. Å gjøre manges skoledag verre er ikke løsningen for å hjelpe en. Anonymkode: 53406...46a 17
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #13 Skrevet 29. januar 2017 Jeg tror også vi skal huske på at skolen er underlagt streng taushetsplikt, og de kan ikke uttale seg verken om eleven, foresatte, opplegg rundt eleven eller noe som helst. Vi vet ikke om hvordan andre episoder med det barnet har vært, hvordan samarbeidet skole-foreldre er (og etter måten de uttaler seg i avisen vil jeg tippe at dette samarbeidet ikke er det beste..), og hvilke ressurser skolen faktisk har som kan avses til denne eleven. Det er ikke alle skoler som kan dra frem tryllestaven og plutselig få bevilgning til å ansette 1 spesialpedagog og 1 lærer til å følge 1 elev, og spesielt ikke i den offentlige skolen. Jeg tror vi skal være forsiktige med å dømme en sak hvor bare én part får komme til orde. Skolen kunne helt sikkert fortalt om hendelser, skader, ansattes trygghet på jobb (vi har en arbeidsmiljølov, og den blir ikke på magisk vis borte for lærere eller annet personell i skolen fordi en elev i en klasse har en diagnose eller fem - lovverket gjelder for alle. ALLE har rett på en trygg arbeidsplass), og mye annet som ville gitt denne saken flere sider. Men det har de altså ikke mulighet til, og det tror jeg både foreldre og elever skal være sjeleglade for. Det handler også om at alle elever har rett til et trygt, læringsfremmende og psykososialt godt skolemiljø, og å ofre klassemiljøet for at ett menneske med spesielle behov, utagerende og farlig atferd, det tror jeg de færreste synes er greit (kanskje unntatt vedkommendes foreldre). Og med en elev som virkelig tilter i så stor grad at andre elever blir redde for å gå på skolen har etter mitt syn ingen verdens ting i et vanlig klasserom å gjøre, med mindre eleven har 1:1-bemanning av kompetent personell som kan ta jenta ut ved behov. Det er neppe moro for jenta heller, som ikke får hjelp til å kontrollere sinnet sitt, og som blir avspist med en ufaglært assistent i stedet for en spesialpedagog eller en lærer med spes.ped., som faktisk vet hva de skal gjøre og som kjenner henne godt nok til å kunne forutse eksplosjoner - og tilrettelegge rundt det. Hadde jeg hatt barn, og det barnet kom hjem og fortalte at noen i klassen hadde klikket fullstendig, kastet ting rundt seg, klippet av håret på en medelev (eller min datter/sønn) osvosv. som det fortelles om i denne saken, da hadde det blitt månelyst.. Også tror jeg det er verdt å påpeke at ungen verbalt truet og deretter spyttet på læreren først. For å være ærlig (og litt upedagogisk) tror jeg at siden den episoden ifølge foreldrene "sitter i" hos jenta, så var det kanskje ikke så dumt likevel - hun har sett at det faktisk finnes voksenpersoner som ikke finner seg i eller unnskylder oppførselen hennes, og virkelig tar igjen. Det høres ikke ut som hun opplever så mye til det på hjemmebane.. Anonymkode: 13a17...ee2 10
Biloba Skrevet 29. januar 2017 #14 Skrevet 29. januar 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter selv å ha fått ødelagt mange år av skolegangen pga utagerende og utfordrende elever, mener jeg ikke alle har rett til å være i en klasse på lik linje med andre. Jeg syns helt klart det bør opprettes klasser for barn med spesielle behov, trenger ikke være på en egene skoler, i en kommune med flere skoler kan de deler klasser med ulike problemstillinger mellom seg. Det er sikkert ikke kjekt for foreldrene til Stine å oppleve at datteren faller utenfor, men jeg syns heller ikke det er rett at de skal plassere henne i en klasse der andre barn daglig risikerer vold, hærverk og å miste skolegang fordi hun ødelegger. Å gjøre manges skoledag verre er ikke løsningen for å hjelpe en. Anonymkode: 53406...46a Hvordan tror du det er å være elev i en klasse der alle ungene har atferdsproblemer og er utagerende? Synes du virkelig at noe barn skal dømmes til det i 9 år? Hvordan tror du de er når de kommer ut som tenåringer og unge voksne da, hvis de har vært utstøtt fra samfunnet fra de var småunger? 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #15 Skrevet 29. januar 2017 Forsterket avd er det beste.. en del av den vanlige skolen men egen oppfølging og studie opplegg.. tilrettelagt undervising for ungene. Min er i grenseland. Høytfungerende autisme. Men pga mobbing fra barna og manglende forståelse fra voksene. Fikk vi mulighet å komme inn på forsterket avd. Vi er veldig fornøyd. Vi kjemper å få alt det h... ikke har fått lært på vanlig skole inn i hode . Men 6 dårlige år er vanskelig å ta igjen. H... synes skolen er kjedelig da det er lite utfordringer sånn sett. Men passer ikke inn i vanlige klasser.. Anonymkode: 880ec...233 3
Maleficenta Skrevet 29. januar 2017 #16 Skrevet 29. januar 2017 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er mye fordi spesialskoler ville måtte blitt sentraliserte i stor grad, og Norge er er for utstrakt. Det er da mange barn som måtte ha flyttet hjemmefra og bodd på avlastningshjem for å gå på skole, og det er jo grusomt. Eller familier som må flytte, miste nettverk og jobb. Også grusomt. Da er det bedre å følge sitt skoledistrikt. I tillegg er det mange graderinger av synshemming, CP eller andre behov hvor barnet forstår svært mye/alt og hvor det betyr svært mye å få delta med barn i nærmiljøet. Barn med Downs går gjerne i barnehagen og synes det er like kjekt å trygt å få møte igjen venner når de begynner på skolen som "friske" barn. Å segregere alle barn som faller utenfor vil også være kjempetøft. Hvor går grensen. En utagerende med ADHD, spesialskole eller vanlig? En høy fungerende på autismeskalaen? Hva om foreldrene av de friske begynner å knurrer at dette barnet burde gå på den "andre" skolen og barn plukker dette opp og forårsaker mobbing? Og hvordan skal vi sørge for at Tonje på Gjøvik, Selma fra ytre Arna og Kåre fra Røros alle får spesialskole med riktig sosialisering om de er de eneste ungene i sine kull med behov for spesialskole? Hvor skal skolene være? Hvorfor blir det mindre utskifting av lærere og stab i en spesialskole enn blant faglærte assistenter i offentlig skole? Anonymkode: 51b88...2c5 Jeg tror ikke det er derfor. Det handler om overdreven politisk korrekthet der man skal skåne spesielle barn fra å føle seg annerledes. Jeg tror derimot de hadde trivdes bedre på spesialskole fordi de da ikke merker hvor mye de skiller seg ut fra de andre barna. De får gå på skole med likesinnede. Endret 29. januar 2017 av Maleficenta 8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #17 Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Jeg tror ikke det er derfor. Det handler om overdreven politisk korrekthet der man skal skåne spesielle barn fra å føle seg annerledes Det gjør de uansett. Bare de er vant til det. Sett sånn er jeg og sånn er det? Anonymkode: 880ec...233
Jacklost Skrevet 29. januar 2017 #18 Skrevet 29. januar 2017 Da jeg gikk på barneskolen var det en elev som hele tiden slo og lugget oss andre. Ikke moro for hverken oss eller han selv, for han ble jo ikke akkurat inkludert med slik oppførsel. 1
Maleficenta Skrevet 29. januar 2017 #19 Skrevet 29. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør de uansett. Bare de er vant til det. Sett sånn er jeg og sånn er det? Anonymkode: 880ec...233 Uansett klarer de ikke å holde tritt med undervisningen når de går i vanlig skole, noe som påvirker deres faglige opplæring på en negativ måte. Likeledes faller også nivået på de andre elevene pga den i klassen som trenger mer oppfølging. Hvis man skal høyne det faglige nivået i skolen så burde vi delt inn i spesialklasser både for de som er mer begavet og for de som er "spesielle"
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #20 Skrevet 29. januar 2017 Maleficenta, du snakker om "de spesielle" som om de er en egen kategori fra normale. Men du vet det er en vanvittig bred skala her, og at også friske og normale barn kan utagere, uten at det er kromosomfeil, lammelser, sansetap eller diagnoser med i bilder. Skal alle barn som ikke passer A4-boksen sendes bort fordi det passer best? Jeg sier ikke at dagens ordning er best eller perfekt, men synes ikke spesialskoler er best heller. I enkelte tilfeller er det utrolig nyttig, som døveskoler, ettersom de lærer et eget språk og trenger mye trening med samme utfordringer. Men det er litt egen kategori.. Anonymkode: 51b88...2c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå