AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #1 Skrevet 29. januar 2017 Har ei venninne som nylig har blitt ung mor, 8 uker siden for å være nøyaktig. Hun har selvsagt behov for å få litt alenetid og spurte meg om jeg kunne passe hennes sønn i dag slik hun kunne "ta seg noen øl". Sa gledelig ja, selv om jeg er student og bor på hybel så har jeg vel plass til en liten ekstra💗 Han tar flaske så skulle gå fint. Eneste problemet var at han hadde brennkopper så jeg måtte være forsiktig med kroppskontakt. Dette har han hatt i ukesvis, men fikk påvist dette i går. Leste meg opp, og skal ikke være så smittsomt til voksne. Når han kommer seg jeg at han har sår på hele kroppen og tydelig er plaget av dette. Jeg mater han, får smurt litt kløestillende på de verste plassene og steller og koser med han som vanlig. Ette flere timer sender hun meg melding og spør om jeg er forsiktig med kroppskontakt, for han har forresten fått brennkopper pga skabbsår som har utviklet seg veldig. Kjenner jeg blir stressa, for når jeg leser om dette er det kjempesmittsomt og ikke minst ekkelt å få! Har da latt han ligge helt inntil meg for å roe han ned og kjenner jeg blir irritert på venninna mi som ikke sa noe. En 8 uker gammel baby sender man ikke på overnatting med skabb, var generelt skeptisk fordi han enda er så liten. Hva burde jeg si til henne, og er det noe jeg kan gjøre for å ikke bli smittet selv nå? Skal ha han til i morgen, er uaktuelt å be henne hente han når jeg vet hun har drukket en god del. HJELP Anonymkode: dd1b4...8b5 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #2 Skrevet 29. januar 2017 8 uker er for tidlig av denne moren og forlate han Anonymkode: 6d5e1...779 37
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #3 Skrevet 29. januar 2017 En liten baby med skabb? Her er noe som ikke er helt bra. Er moren skikket til å ha omsorgen for barn? Anonymkode: e060b...ee6 43
Arabella Skrevet 29. januar 2017 #4 Skrevet 29. januar 2017 Det er nok moren som har brakt skabb inn i huset og smittet babyen, tenker jeg. Stakkars lille skapning. 26
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #5 Skrevet 29. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: En liten baby med skabb? Her er noe som ikke er helt bra. Er moren skikket til å ha omsorgen for barn? Anonymkode: e060b...ee6 nei, og det vet du godt selv Anonymkode: 6d5e1...779
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #6 Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, Arabella skrev: Det er nok moren som har brakt skabb inn i huset og smittet babyen, tenker jeg. Stakkars lille skapning. Enig. Får helt vondt av tanken på at en baby som i tillegg er bare 8 uker, skal lide av ubehag som skabb og brennkopper 😣😬 Ta, vet du om moren har vært hos lege med babyen? Anonymkode: e060b...ee6 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En liten baby med skabb? Her er noe som ikke er helt bra. Er moren skikket til å ha omsorgen for barn? Anonymkode: e060b...ee6 Du spør godt, er mye som ikke er helt rett der. Vet du hvordan det kan være mulig for en så liten baby å få skabb? Hverken mor eller barn har så vidt vært i kontakt med andre mennesker siden barnet ble født. Kun nærmeste familie og korte besøk hos helsesøster. Vet moren har en katt, kan det være grunnen? Må legge til at jeg for snart tre uker siden var på besøk og spurte hvorfor han hadde så mye sår på beina, hun visste da ikke dette. Ha må ha hatt skabb nesten siden fødselen! Burde jeg gi henne noen råd om dette? Vet han skal bli passet av ei anna neste helg, behandling får han ikke starte på før sårene ser bedre ut. Ikke helt bra det her:/ Stakkars liten ligger mye å vrir seg når han er våken Anonymkode: dd1b4...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: nei, og det vet du godt selv Anonymkode: 6d5e1...779 ? Anonymkode: e060b...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #9 Skrevet 29. januar 2017 Hun var hos lege i går, moren fikk da selv påvist skabb og de regnet med babyen også hadde dette under alle brennkoppene. Han måtte visst først behandle disse før det er mulig gjøre noe med skabben Anonymkode: dd1b4...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #10 Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du spør godt, er mye som ikke er helt rett der. Vet du hvordan det kan være mulig for en så liten baby å få skabb? Hverken mor eller barn har så vidt vært i kontakt med andre mennesker siden barnet ble født. Kun nærmeste familie og korte besøk hos helsesøster. Vet moren har en katt, kan det være grunnen? Må legge til at jeg for snart tre uker siden var på besøk og spurte hvorfor han hadde så mye sår på beina, hun visste da ikke dette. Ha må ha hatt skabb nesten siden fødselen! Burde jeg gi henne noen råd om dette? Vet han skal bli passet av ei anna neste helg, behandling får han ikke starte på før sårene ser bedre ut. Ikke helt bra det her:/ Stakkars liten ligger mye å vrir seg når han er våken Anonymkode: dd1b4...8b5 Jeg må innrømme at jeg ikke har mye erfaring med skabb, og jeg har aldri hørt om spedbarn med skabb. Men at babyen har mye ubehag med dette høres ikke bra ut. Hvis dette stemmer så mener jeg at legevakt må kontaktes. Noen må se på babyen og gjøre en ny vurdering. Babyen skal ikke være nødt til å lide og ha ubehag. Anonymkode: e060b...ee6 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #11 Skrevet 29. januar 2017 Utrolig nok er brennkopper mest vanlig blant spedbarn og barn 😱 http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/brennkopper-impetigo-1616.html http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/skabb-1662.html?page=1 Anonymkode: e060b...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #12 Skrevet 29. januar 2017 (endret) Hvis dette er reelt er det en sak for barnevernet, og det med en gang. En på 8 uker som ligger og vrir seg av skabb og brannkopper, moren drikker og han skal passes også neste helg, 8 uker gammel. Er du spinnvill. Anonymkode: 6d5e1...779 Endret 30. januar 2017 av Nori 41
strynejenta Skrevet 29. januar 2017 #13 Skrevet 29. januar 2017 Ring barnevernet, dette er bare ikke greit 15
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #14 Skrevet 29. januar 2017 (endret) På 29.1.2017 den 2.55, AnonymBruker skrev: Hvis dette er reelt er det en sak for barnevernet, og det med en gang. En på 8 uker som ligger og vrir seg av skabb og brannkopper, moren drikker og han skal passes også neste helg, 8 uker gammel. Er du spinnvill. Anonymkode: 6d5e1...779 Eeehhh, nå har ikke jeg noe med babyen å gjøre, så jeg kan hverken gjøre det ene eller det andre for babyen. Anonymkode: e060b...ee6 Endret 30. januar 2017 av Nori 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #15 Skrevet 29. januar 2017 Okei nå skjønner jeg ingenting av diskusjonen deres?? I min siste kommentar skriver jeg at moren var hos lege i går. TS:) Anonymkode: dd1b4...8b5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #16 Skrevet 29. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei nå skjønner jeg ingenting av diskusjonen deres?? I min siste kommentar skriver jeg at moren var hos lege i går. TS:) Anonymkode: dd1b4...8b5 Anonymkode: 6d5e1...779 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #17 Skrevet 29. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ei venninne som nylig har blitt ung mor, 8 uker siden for å være nøyaktig. Hun har selvsagt behov for å få litt alenetid og spurte meg om jeg kunne passe hennes sønn i dag slik hun kunne "ta seg noen øl". Sa gledelig ja, selv om jeg er student og bor på hybel så har jeg vel plass til en liten ekstra💗 Han tar flaske så skulle gå fint. Eneste problemet var at han hadde brennkopper så jeg måtte være forsiktig med kroppskontakt. Dette har han hatt i ukesvis, men fikk påvist dette i går. Leste meg opp, og skal ikke være så smittsomt til voksne. Når han kommer seg jeg at han har sår på hele kroppen og tydelig er plaget av dette. Jeg mater han, får smurt litt kløestillende på de verste plassene og steller og koser med han som vanlig. Ette flere timer sender hun meg melding og spør om jeg er forsiktig med kroppskontakt, for han har forresten fått brennkopper pga skabbsår som har utviklet seg veldig. Kjenner jeg blir stressa, for når jeg leser om dette er det kjempesmittsomt og ikke minst ekkelt å få! Har da latt han ligge helt inntil meg for å roe han ned og kjenner jeg blir irritert på venninna mi som ikke sa noe. En 8 uker gammel baby sender man ikke på overnatting med skabb, var generelt skeptisk fordi han enda er så liten. Hva burde jeg si til henne, og er det noe jeg kan gjøre for å ikke bli smittet selv nå? Skal ha han til i morgen, er uaktuelt å be henne hente han når jeg vet hun har drukket en god del. HJELP Anonymkode: dd1b4...8b5 Dersom dette er reelt, så ringer du barnevernsvakta. Denne lille pjokken bør ikke sendes hjem igjen i morgen. Anonymkode: 3a850...b6f 18
H80 Skrevet 29. januar 2017 #18 Skrevet 29. januar 2017 Synes det blir for drøyt å legge skylden på dette lille barnet ved å kalle ham pjok.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #19 Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom dette er reelt, så ringer du barnevernsvakta. Denne lille pjokken bør ikke sendes hjem igjen i morgen. Anonymkode: 3a850...b6f Er nok reelt ja, skjønner mange reagerer på dette, noe jeg også gjør! Mener barnevernet har vært litt innblandet, men hendelser som denne vil jo ikke komme frem i dagslys med mindre jeg sier noe. Ønsker heller ikke miste ei venninne jeg har kjent hele livet med å gå rett til barnevernet, håper så klart at hun enten får den hjelpen hun trenger, om ikke må jeg si noe. Er det noen som vet om skabb i seg selv er bekymringsverdig, eller er dette kanskje noe vanlig blant små barn? Anonymkode: dd1b4...8b5
Arabella Skrevet 29. januar 2017 #20 Skrevet 29. januar 2017 (endret) Nå snakker du mot bedre vitende. Skabb kan man få over hele kroppen. I min familie fikk vi det alle sammen. Et av barna mine hadde overnattet hos noen som hadde smittet ham. Jeg var bortreist på det tidspunktet. Alt kom for en dag da jeg kom hjem.Gutten var dødsflau, hadde store sår over hele kroppen, men det var jo ingenting å skamme seg over. Hele familien ble som sagt smittet, og jeg skal love deg vi kjente det. Jeg har ikke kjent verre kløe. Jeg kjøpte medikamenter på apoteket. Dette måtte vi smøre utover hele kroppen. Det sved som søren. Minstejenta gråt, stakkar liten. Jeg tror det måtte tre behandlinger til før vi ble kvitt dette. Endret 30. januar 2017 av Nori 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå