Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2014 var min far innlagt på Vangseter for å bli behandlet for sine problemer rundt alkohol. Han var kjent mer som en "periode drikker", han kunne gå edru i en stund også finne på å drikke i 3-4 dager, HELE DAGEN, alene, mens han satt inne å så på sport. Han holdt på slik fra 2010- 2014 før jeg skjønte at noe måtte gjøres. I slutten av 2013 ramlet han ned trappen fra 2 etasje og brakk armen, han lå bevisstløs nedi gangen i 6 timer før noen så han igjennom vinduet. Etter det holdt han seg edru i 4 månder, før det smalt igjen. Det var ekstremt tøft for meg og min lillebror, som så vår far drite seg ut, kjefte på oss til tider og se hvor ensom han faktisk var. Og ikke minst hvor skadelig det var for helsen. Han som hadde alt. Ett stort hus, to flotte barn, en veldig godt betalt og fin jobb, fin bil, gode venner, en fantastisk personlighet osv. Grunnen til at han satt inne og drakk tror jeg var mye pga kjedsomhet og at han var ensom. Uansett, etter oppholdet på vangseter sommeren 2014 har han ikke rørt alkohol. Og jeg tenkte at da var man over kneika. At det ikke var noe å tenke på lenger. Han er jo sta, og skal få til alt. MEN nyttårsaften i år, så drakk han... Jeg kjente hjertet mitt synke, men han forklarte at dette kun  var engang og han hadde kjent suget så lenge at han bare ville "få det ut av systemet". Nå for 30 min siden fikk jeg en hjerte skjærende beskjed igjen, pappa ringte og fortalte at han drakk idag.. IGJEN. Han har visst lest en bok av en som heter Fanny Duckert som mener at man kan lære seg og drikke normalt igjen. Men det tror jeg ikke. Går det virkelig ann? Jeg er livredd for at pappa skal gå tilbake til gamle vaner. Nå som alt gikk så bra.. Han betyr alt i verden for meg. Vi er bestevenner, og jeg sitter her nå på rommet mitt helt fra meg og bekymret. Jeg vet han ikke gjør noe dumt ikveld, men hva om dette er starten på enda ett helvette? Jeg trenger alle råd jeg kan få!!!! Jeg gjør hva som helst for å ordne opp i dette.. 

Beklager rotete historie... Takker på forhånd for alle tips :hjerte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke. Overse det, eller snakk med noen som får gjort noe med det.

Anonymkode: cff49...c5a

Skrevet

Han har gått tilbake til gamle vaner, og det er ingenting du får gjort med det.

Han kan aldri drikke normalt åpenbart - og trenger legges inn igjen og starte i AA. Dette må han dessverre bare finne ut av selv, og du får ikke gjort så mye med det. 

Det er utrolig trist, men sånn er det.

Og dess fortere du innser det, dess mindre energi trenger du å bruke på å desperat forsøke å få han til å innse fornuft. Han er voksen, og må erkjenne selv at han er alvorlig syk. 

Anonymkode: 989e2...9a8

• Liker 3
Skrevet

Det som er så trist er at du ikke får gjort noen verdens ting med det. Han må selv ønske dette, motivasjonen må komme innenfra. Jeg forstår din fortvilelse så inderlig godt da jeg selv har levd med en rusmisbruker. 

Det kan se ut som han ikke er ferdig med rusen, desverre.

Anonymkode: c075f...532

Skrevet

For å forsøke se noe positivt i kaoset du nå føler, han sa han hadde drukket. Hva din far er i stand til i forhold til å holde alkoholinntak på et normalt nivå kan jeg ikke uttale meg om. Men om hverdagene hans nå har mer innhold slik at alkohol ikke skal fylle mange tomrom så tror jeg at han som var periodedranker kan klare å holde dette på et normalt nivå. Mulig jeg er for optimistisk... Jeg synes du skal snakke med han om hva dette gjør med deg og med det sørge for at du er mulig å snakke med om dette skulle skli ut. Det er sikkert også mulig å ta en telefon til Vangseter om du har noen spørsmål i forholdt til at han nå har drukket et par ganger og dine bekymringer rundt dette. Kanskje de tilbyr noen form for oppfølging?

Anonymkode: 0617f...e82

Skrevet

Tilbakefall er vanlig. Ring Vangseter og snakk med dem! Har jeg gjort selv, og de får slike henvendelser daglig. 

• Liker 3
Skrevet

Så han ringte deg for å fortelle at han nå drakk og håpa å få aksept for det? Hvor hardt sa du ifra at det ikke var greit at han drakk på nyttårsaften, for jeg hadde dratt glasset ut av hånda hans og sagt klart ifra. Det er helt klart at han har falt av vogna og mista kontroll igjen. Han rasjonaliserte nyttårsaften og så leita han aktivt etter noe som gjorde at han kunne drikke igjen og fant denne boka. 

• Liker 1
Skrevet

Og man vil alltid være alkoholiker. Men det er to typer, aktiv alkoholiker og tørrlagt alkoholiker. Og nei, etablerte alkoholikere kan ikke drikke "normalt" igjen. Det var noe han "lurte" seg selv til å tro, for å ha en unskyldning for å drikke. Dette suget de har varierer periodisk eller blir fremkalt av triggere.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Kontormus skrev:

Og man vil alltid være alkoholiker. Men det er to typer, aktiv alkoholiker og tørrlagt alkoholiker. Og nei, etablerte alkoholikere kan ikke drikke "normalt" igjen. Det var noe han "lurte" seg selv til å tro, for å ha en unskyldning for å drikke. Dette suget de har varierer periodisk eller blir fremkalt av triggere.

Hvorfor er det sånn?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn?

Jeg leste en interessant artikkel i VG for en stund siden der hvor det sto at noen mennesker opplever stor grad av eufori når de drikker alkohol. Disse er de som har lettest for å utvikle alkoholisme. Andre opplever en forbigående oppstemthet, og blir deretter uvel og trett. Og det siste vi har lyst til er å drikke mer.

Jeg finner ikke den artikkelen igjen, men Wikipedia forklarer ganske greit hva som skjer med kroppen når man kommer i en slik situasjon.

Skrevet
31 minutter siden, Kontormus skrev:

Tilbakefall er vanlig. Ring Vangseter og snakk med dem! Har jeg gjort selv, og de får slike henvendelser daglig. 

Er det arbeidsplassen din?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det arbeidsplassen din?

Nei, selvsagt ikke. Men jeg hadde nær relasjon til noen som var på et opphold er. Og jeg var på en familie-uke der selv

Skrevet
14 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg leste en interessant artikkel i VG for en stund siden der hvor det sto at noen mennesker opplever stor grad av eufori når de drikker alkohol. Disse er de som har lettest for å utvikle alkoholisme. Andre opplever en forbigående oppstemthet, og blir deretter uvel og trett. Og det siste vi har lyst til er å drikke mer.

Jeg finner ikke den artikkelen igjen, men Wikipedia forklarer ganske greit hva som skjer med kroppen når man kommer i en slik situasjon.

Anonymkode: ff831...7c1

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har gått tilbake til gamle vaner, og det er ingenting du får gjort med det.

Han kan aldri drikke normalt åpenbart - og trenger legges inn igjen og starte i AA. Dette må han dessverre bare finne ut av selv, og du får ikke gjort så mye med det. 

Det er utrolig trist, men sånn er det.

Og dess fortere du innser det, dess mindre energi trenger du å bruke på å desperat forsøke å få han til å innse fornuft. Han er voksen, og må erkjenne selv at han er alvorlig syk. 

Anonymkode: 989e2...9a8

:hoho:

Han kan jo slutte, da. ;)
Olderfar drakk i amnge år, og han holdt på sånn. Da drakk an 24 timer i døgnet.

Han hadde tilbakefall, men har vært tørrlagt i 20 år, minst. Han var aktiv i AA.

Skrevet

Jeg har sett alkoholikere "glemmer" at de må drikke. Men dessverre så skyldes det at de har utviklet psykoser og paranoia, og tør ikke gå ut for å skaffe seg alkoholen de trenger. Det er heller ikke uvanlig at alkoholikere utvikler demens hvis de spiser for lite eller har ensidig kosthold (tiaminmangel som forårsaker små blødninger i hjernen). Og hvis ikke organene har sviktet, kan de ende opp som grønnsaker og MÅ slutte med drikkingen fordi de ikke lenger er i stand til å vite hva alkohol er eller hvordan den skal skaffes. 

Gjest Axl Rose
Skrevet
1 time siden, Kml- skrev:

Han som hadde alt. Ett stort hus, to flotte barn, en veldig godt betalt og fin jobb, fin bil, gode venner, en fantastisk personlighet osv. 

Har ingenting å si. Må ikke tro at folk som har alt, og burde være lykkelig ikke kan ha det vondt inni seg.

Sånn som folk sier til meg det der. "Du som får det som du vil og lever et "perfekt" liv burde ikke være nedfor". De vet ikke en dritt. 

Skrevet

Først vil jeg gjerne gi deg en klem :klem:

Har selv en mor som har drukket siden vi var små. Da jeg var 13-14 var hun innlagt på rus klinikk (igjen). Jeg og flere av mine søsken var på besøk der en ukes tid. En fyr som kom dit mens vi var der fortalte at han hadde vært edru i flere år før han dro på pub med noen kompiser. Han tenkte at siden han hadde vært edru i mange år gikk det fint å ta seg en øl igjen. Det var alt som skulle til før han var tilbake på kjøret. Etter den uken dro min mor hjem og jeg ble med henne. Det første hun gjorde var å drikke seg dritings rett og slett. Jeg vet ikke om hun trodde på det selv, men hun sa vertfall at nå kunne hun begynne å drikke som "vanlige" mennesker. Min mor drakk enda i 10 år til før hun ble alvorlig syk. Hun har nå vært edru i 1,5 år fordi hun rett og slett er pleietrengende og ikke har noen muligheter til å verken skaffe seg alkohol selv eller drikke der hun bor nå.

Du må huske på at en alkoholiker ALLTID vil være en alkoholiker. En tørrlagt alkoholiker kan ikke drikke ett glass vin eller ta seg en øl. Gjør de det er det ekstremt stor sannsynlighet for at vedkommende havner på kjøret igjen. Jeg har aldri hørt om noen som har klart det. Å skulle prøve på noe slikt alene etter å ha lest en bok er galskap. Dessverre tror de ikke alltid på det selv, men det må de nesten hvis de skal holde seg tørrlagt. At din far nå har fått for seg at han skal klare å drikke som et normalt menneske er ett ekstremt dårlig tegn som absolutt må tas på alvor. I verste fall ender han opp som min mor om noen år. 

Kontakt klinikken han har vært innlagt på. Hvis han har fått det for seg at han kan drikke som normalt vil han sannsynligvis ikke høre på det du sier. Men de som har hjulpet han tidligere kan kanskje få han på andre tanker.

Til slutt lurer jeg på om du fikk være med på familie uke når din far var innlagt? Av egen erfaring kan jeg si at det er utrolig nyttig fordi du lærer og forstår mer rundt både din egen og din fars situasjon. Hvis du ikke har vært med på det så anbefaler jeg deg å snakke med noen som enten har jobbet eller jobber med rusavhengige som kan hjelpe deg å forstå deres situasjon bedre. Jeg snakker som sagt av egen erfaring, men for meg har det betydd enorm mye alle disse årene.

Dette ble ett mye lengre innlegg enn jeg tenkte, men måtte bare dele av egne erfaringer. Håper ting ordner seg for dere :klem:

Anonymkode: 96ac0...0c2

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, Bootyhunter skrev:

Har ingenting å si. Må ikke tro at folk som har alt, og burde være lykkelig ikke kan ha det vondt inni seg.

Sånn som folk sier til meg det der. "Du som får det som du vil og lever et "perfekt" liv burde ikke være nedfor". De vet ikke en dritt. 

Hadde er vel nøkkelordet her. Det er ikke så uvanlig at alkoholikere mister alt. Hus, jobb og familie. Og ender opp med dårlig psyke. 

Skrevet

For å komme med en "positiv" historie blant alle disse "det er ikke noe håp" innleggene her.

Faren min var kav alkoholiker. Hver gang moren min var borte så drakk han seg dritings og sovnet i stolen, han forsøkte å skjule det, men det er åpentlyst for andre som ikke er avhengige. Han satt for det meste alene og jeg var alltid redd for at det skulle skje noe, at han skulle sette fyr på huset med sigaretter, kjøre i fylla (noe han heldigvis aldri har gjort), eller skade seg selv. Han hadde perioder han ikke drakk, men jeg var like bekymret hver gang moren min skulle avgårde på jobbmøter og diverse som varte i mer enn en dag.
En av disse dagene sto jeg opp, hunden vår som jeg var så glad i, hadde fått hjerneslag i løpet av natten og jeg lovet meg selv at jeg ikke ville se henne dø eller ta henne med til veterinæren. Faren min lå helt utslått, med helt sikkert mye promille og jeg fikk ikke liv i han, jeg avtalte med noen venner av broren min til å kjøre henne til veterinær der hun ble avlivet i armene mine. Jeg dro hjem og faren min hadde stått opp og hadde verdens dårligste samvittighet, noe som nok sitter i enda etter 12 år.

Det ble vendepunktet. Nå drikker han kun øl i festlige lag, fester veldig sjeldent (typ høytider og spesielle anledninger), han jobber hver dag, og ligger langt unna alkohol når moren min er borte. Han har hatt to-tre tilbakefall etter dette, den ene gangen da han var på jobbreise for ikke så lenge siden, men da var kollegaene hans like fulle, men han henter seg inn igjen.

Så man er ikke automatisk dømt dersom man har tilbakefall, det vil alltid sitte i. Men han må innse at han har ett problem og ikke lete etter unnskyldninger for å drikke. Han har vært sterk før og innsett sine problemer. Han har søkt hjelp tidligere, og det er veldig bra tegn! Ikke tenk det verste med en gang, selv om jeg forstår så inderlig godt den frykten og klumpen du sitter med. Håper det går bra med dere! :klem:

Anonymkode: 2aae0...b4f

• Liker 1
Gjest Axl Rose
Skrevet
1 time siden, Kontormus skrev:

Hadde er vel nøkkelordet her. Det er ikke så uvanlig at alkoholikere mister alt. Hus, jobb og familie. Og ender opp med dårlig psyke. 

Det er en grunn til at man ender opp sånn. En grunn folk rundt ikke klarer å forstå uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...