Gå til innhold

Ikke ofte jeg blir irritert, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte på radioen i dag at innvandrerkvinner vil ha varedeklarasjon på sitt morsmål på matvarer. Dette fordi de ikke kan lese hva som er sunn/usunn mat, og av den grunn spiser usunt.

Hva med å lære norsk spør reporteren, og da svarer vedkommende som ble intervjuet at mange av kvinnene kunne ikke engang lese sitt eget språk... :o Da spør jeg, hvorfor forlange varedeklarasjon på morsmålet når de ikke engang kan lese det....???

Hallo???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker om å konstruere seg problemer gitt... :o

Skrevet

Det blir bare for dumt.

Det de da heller burde ønske seg var norskkurs.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hørte på radioen i dag at innvandrerkvinner vil ha varedeklarasjon på sitt morsmål på matvarer. Dette fordi de ikke kan lese hva som er sunn/usunn mat, og av den grunn spiser usunt.

Hva med å lære norsk spør reporteren, og da svarer vedkommende som ble intervjuet at mange av kvinnene kunne ikke engang lese sitt eget språk...  :o  Da spør jeg, hvorfor forlange varedeklarasjon på morsmålet når de ikke engang kan lese det....???

Hallo???

Hvorfor blir du irritert?

Alle kan "ønske" seg at produktene skal se ut på en spesiell måte. Irriterer du deg da også?

Om jeg skriver inn brev og ønsker at melkesjokoladen skal inneholde mindre sukker og mer salt....

Sjansen for at det skjer er vel omtrent lik null - akkurat som dette forslaget

Ikke rart det er er mange som dør av hjerteinfarkt her i landet....

Skrevet

Jeg irriterer meg hele tiden, men det her var da virkelig ikke noe å bry seg om....

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Blir ikke irritert, men tenker bare som så: Hvorfor ikke lære seg norsk og at de må bli jævlig liten skrift hvis man skal få plass til alle språkene som snakkes i Norge.

Skrevet

hva er det å irritere seg over?

det finnes mange folk med "dumme" ønsker, så lenge det ikke er ønsker som blir tvunget igjennom og som ødelegger for andre, så er det vel ikke noe problem?

hadde det vært ett problem for deg dersom det gikk igjennom og du hadde kjøpt matvarer der informasjonen også stod på andre språk?

men det kommer ikke til å skje, fordi de da må skrive på alle verdens språk, og da blir plutselig emballasjen litt i minste laget på endel matvarer...... :ler:

Skrevet

Det jeg blir irritert over er at de ikke skjønner at for å bli integrert og fungere i vårt samfunn så MÅ de lære seg norsk!! :evil:

Gjest Valhalla
Skrevet

Nei. Kvinner som kun skal være hjemme med barn og ta en liten tur til butikken trenger ikke det.

Skrevet
Nei. Kvinner som kun skal være hjemme med barn og ta en liten tur til butikken trenger ikke det.

:ler:

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Nei, for da kan man risikere at også barna lærer ordentlig norsk, og det kan vi ikke ha noe av.

Gjest Valhalla
Skrevet

Rat el-sheik, håper du forsto at jeg var sarkastisk..

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Kjenner deg såpass, at jeg forstod det ;).

Skrevet

Han er nok sarkastisk han også... :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet
Det jeg blir irritert over er at de ikke skjønner at for å bli integrert og fungere i vårt samfunn så MÅ de lære seg norsk!! :evil:

Selvfølgelig er det dumt.

Men forsøk å se det litt fra deres side også - kanskje har de aldri gått på skole i hjemlandet, kan kanskje ikke lese og skrive - så skal du lære et nytt språk. Ikke alltid så lett når man har alle andre utfordringer ved å flytte til et nytt land.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg vil si at det å lære språket er den viktigste utfordringen som legger grunnlaget for alt. Når man kan bo i Norge i tiår uten å lære språket er det noe galt.

Gjest *Fiona*
Skrevet

Så da skal det nye landet ta jobben med å sørge for at de får matvaredeklarasjoner på alle verdens språk...?

Jeg forstår ikke helt logikken, det innrømmes. Klart de burde få muligheten til å lære seg norsk.

Men det er jo en helt åpenbar løsning - et sett standardiserte tegninger av de ulike matvarene... :ler: For å angi mengde, bare variér størrelsen på tegningen...

Skrevet

Nå hørte jeg ikke innlegget selv, og går utifra det bare var et ønske og ikke et reelt forslag. Og jeg syns personer som kommer til Norge for å bosette seg bør lære seg språket som føres. Evt. andre land.

Men forsøk å se det litt fra deres side også - kanskje har de aldri gått på skole i hjemlandet, kan kanskje ikke lese og skrive - så skal du lære et nytt språk. Ikke alltid så lett når man har alle andre utfordringer ved å flytte til et nytt land.

Om de ikke kan lese så hadde vel personen/e som ville ha varedeklarasjonen på morsmålet sitt?

Jeg bor selv i Spania i en by der svært få snakker engelsk (og norsk utrolig nok),og jeg selv snakker svært lite spansk. Selvfølgelig hadde det vært kjempe greit om alt her sto på norsk/engelsk. Men realiteten er at jeg er i Spania og her snakker de spansk. (Selvom jeg faktisk syns i året 2004 burde de fleste spanjoler beherske engelsk.)

Det er mange utfordringer ved å flytte til et nytt land og en ny kultur. Men jeg føler det beror på respekt til den kulturen og nasjonen du flytter til hvorvidt du er villig til å gjøre det som trengs for å integrere deg.

"Varedeklarasjon på morsmål" -Hunky Dory skriver til nissen :hoppe:

Gjest happyending
Skrevet

Det blir jaffal store embalasjer på kjøttdeigen fremover hvis alle skal ha varedeklarasjon på sitt eget morsmål, men.. Det er jo i utgangspunktet et ønske som aldri kommer til å få gjennomslag..

Minner meg forresten om en sak i Kristiansand for noen år tilbake.. På barneavdelingen på sykehuset hadde de bilder av div dyr som regnes som "husdyr" på dørene.. Altså ku, gris, katt, hund, hest osv.. Dette for at barna skulle huske hvilket rom de sov på.. Men så følte muslimer seg støtt av den grisen som hang på døren til det ene barnerommet fordi gris for dem var som å se huggorm for oss.. Den saken provoserer meg enda når jeg tenker på den... Fanken at jeg kom på den nå.. Heh...

Gjest Valhalla
Skrevet

Jepp husker den grisesaken. Så et bilde av grisen og holdt på å le meg i hjel, synes den så ganske så nusselig ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...