Gjest Sigrid-sin Skrevet 28. januar 2017 #1 Skrevet 28. januar 2017 Er det noen som kan tipse meg om hva jeg må tenke på når jeg går på arbeidsavklaringspenger (er langtidssykemeldt) og skal forhandle sluttpakke på jobben? Har forstått det sånn at for hver måned jeg mottar etterlønn/sluttpakke, så avkortes arbeidsavklaringspengene. Men, hvis jeg får utbetalt dette som støtte til utdanning evt kompensasjon for "tort og svie", så får jeg beholde arbeidsavklaringspengene? Stemmer dette? Takknemlig for innspill.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #2 Skrevet 28. januar 2017 Hvis du f.eks får en sluttpakke på 3-4 mnd eller kortere/lengre så starter AAP når siste utbetaling fra arbeidsgiver er gjort, så sant du har fått innvilget AAP. Du får ikke begge deler. Jeg fikk sluttpakke på 6mnd og fikk utbetalt AAP etterpå. Anonymkode: e4f8d...097
applestories Skrevet 29. januar 2017 #4 Skrevet 29. januar 2017 (endret) Fra Folketrygdloven: Sitat § 11-19 Medlemmet anses ikke for å ha fått nedsatt hele arbeidsevnen dersom vedkommende i det samme tidsrommet får ytelser fra arbeidsgiver. Pensjonsgivende inntekt (jf. § 3-15) fra nåværende eller tidligere arbeidsgiver, som tilstås i forbindelse med overgang til arbeidsavklaringspenger eller i forbindelse med oppsigelse, fratreden eller reduksjon av arbeidstid, skal føre til at arbeidsavklaringspengene reduseres med samme beløp. Økonomiske ytelser fra nåværende eller tidligere arbeidsgiver som ikke er pensjonsgivende inntekt, og som tilstås i forbindelse med overgang til arbeidsavklaringspenger eller i forbindelse med oppsigelse, fratreden eller reduksjon av arbeidstid, skal føre til at arbeidsavklaringspengene reduseres med samme beløp. Pensjonsgivende inntekt som er erstatning fra arbeidsgiver etter skadeserstatningsloven § 3-1, eller yrkesskadeforsikringsloven § 13, skal ikke føre til reduksjon av arbeidsavklaringspengene. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler om hvordan reduksjon av arbeidsavklaringspenger på grunn av ytelser fra arbeidsgiver skal skje. https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P11-19 Ser ikke noe om utdanning, men du kan jo sjekke ut skadeserstatningsloven. (linkene over tar deg ikke til rett sted) Endret 29. januar 2017 av applestories
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #5 Skrevet 29. januar 2017 Dette er en sluttpakke hun mottar og vri det over til noe annet er jo helt feil. Det er ganske normalt man blir tilbudt en sluttpakke ved en slik sak. Dette vil stå i sluttpapirene som nav skal ha. Anonymkode: e4f8d...097 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 13 minutter siden, Sigrid-sin skrev: Dytt Hva mer vil du egentlig vite? Jeg skrev hvordan dette fungerer og en annen har lagt ved link. Anonymkode: e4f8d...097
Kontormus Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 Jeg fikk sluttpakke, og fordi beløpet ble omtalt som "lønn" fikk jeg ikke trygdeytelse før "lønnsperioden" endte. Er dette en erstatning for noe vedrørende ditt arbeidsforhold, eller er en etterbetaling, så må det tydelig fremgå av kontrakten du får. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #9 Skrevet 29. januar 2017 På Saturday, January 28, 2017 den 20.20, Sigrid-sin skrev: Er det noen som kan tipse meg om hva jeg må tenke på når jeg går på arbeidsavklaringspenger (er langtidssykemeldt) og skal forhandle sluttpakke på jobben? Har forstått det sånn at for hver måned jeg mottar etterlønn/sluttpakke, så avkortes arbeidsavklaringspengene. Men, hvis jeg får utbetalt dette som støtte til utdanning evt kompensasjon for "tort og svie", så får jeg beholde arbeidsavklaringspengene? Stemmer dette? Takknemlig for innspill. Dette er så omfattende og komplisert at her bør du snakke med en advokat. Uansett hvilket råd du får på et nettforum så kan du lett tråkke feil, fordi ingen kjenner din sak. Er du fagorganisert, så har du advokat via fagforeningen din. Anonymkode: 8637c...a7e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå