Gå til innhold

Kan jeg få dekket øyelokksoperasjon? Med bilde.

Coraline

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Coraline skrev:

Hei.

Først vil jeg si at ja, jeg skal til legen for å spørre om alt dette. Vil bare så gjerne ha andres meninger først, hva jeg kan forvente meg o.l.

Har alltid hatt tunge øyelokk, uten å tenke så mye over det, men i det siste har det begynt å plage meg veldig. Har for vane å løfte på øyenbrynene og pannen for å se skikkelig, og for å unngå å se øyenvippene mine hele tiden. Har slitt mye med hodepine, men i det siste har det vært nesten konstant og jeg er mye "tung" i og bak øynene. Kan dette ha noe med at jeg anstrenger meg for å løfte brynene så mye? Og er det god nok grunn til å få operasjon dekket? Jeg ser jo, men blir veldig sliten i øyne og hode.

Legger ved bilde der jeg er helt avslappet i musklene.

Alt av erfaringer mottas med stor takknemlighet! 

20170128_193907-1.jpg

Jeg har mye mer hengende øyelokk enn deg, heldigvis merker jeg ikke noe til det, bortsett fra at det ser litt rart ut, det ene øyelokket henger mer enn det andre.

Men det er jo positivt at man kan få det dekket, har aldri tenkt over det.

Jeg synes ikke dine henger mye, det skjermer ikke synet ditt så vidt jeg kan se.

Anonymkode: 05caa...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine øyelokk henger faktisk mer enn dine. Har lenge tenkt å høre med legen om operasjon da jeg mener at dette gjør at jeg ser dårlig. Jeg har et par ganger på under 1 år vært hos optiker og sjekket synet da jeg synes jeg ser dårligere enn styrken på brillene er.

En annen ting jeg plages med er svette på øyelokkene. Dette tror jeg kommer av at huden ligger over hverandre på øyet. Er redd for at svetten kan føre til sår hud og i værste fall sopp der.

Anonymkode: 07a9a...45f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine øyelokk henger faktisk mer enn dine. Har lenge tenkt å høre med legen om operasjon da jeg mener at dette gjør at jeg ser dårlig. Jeg har et par ganger på under 1 år vært hos optiker og sjekket synet da jeg synes jeg ser dårligere enn styrken på brillene er.

En annen ting jeg plages med er svette på øyelokkene. Dette tror jeg kommer av at huden ligger over hverandre på øyet. Er redd for at svetten kan føre til sår hud og i værste fall sopp der.

Da tar du det opp med fastlegen. Hvis legen er enig med deg så blir du henvist til øyeavdelingen på ditt sykehus. Dersom de mener det er medisinske grunner til at du bør opereres så får du informasjon om det av dem. Merk at i mange deler av landet er det til dels lang ventetid på øyelokkoperasjoner (fordi det som regel ikke er kritisk å få det fikset i løpet av f.eks. 3 mnd.).

Det kan være verd å vurdere om du heller vil ta kostnaden selv. Da vil du ikke få sykemelding for de få dagene rett etter operasjonen, men du står litt friere på mange vis.

Anonymkode: 133f4...4db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Har du testet deg for stoffskiftesykdommer? Det kan gi tunge øyelokk.

Anonymkode: cc170...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arv er også en faktor. Både min mor og ene søster er operert for tunge øyelokk, og begge fikk dette dekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mye mer hengende øyelokk enn deg, heldigvis merker jeg ikke noe til det, bortsett fra at det ser litt rart ut, det ene øyelokket henger mer enn det andre.

Men det er jo positivt at man kan få det dekket, har aldri tenkt over det.

Jeg synes ikke dine henger mye, det skjermer ikke synet ditt så vidt jeg kan se.

Anonymkode: 05caa...8c2

Enig i at øyelokkene til ts ikke er så tunge enda, men det er ikke jeg som skal ta den vurderingen. På meg så dekker øyelokkene nesten ned til det svarte, og jeg føler at det hemmer synet. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du det opp med fastlegen. Hvis legen er enig med deg så blir du henvist til øyeavdelingen på ditt sykehus. Dersom de mener det er medisinske grunner til at du bør opereres så får du informasjon om det av dem. Merk at i mange deler av landet er det til dels lang ventetid på øyelokkoperasjoner (fordi det som regel ikke er kritisk å få det fikset i løpet av f.eks. 3 mnd.).

Det kan være verd å vurdere om du heller vil ta kostnaden selv. Da vil du ikke få sykemelding for de få dagene rett etter operasjonen, men du står litt friere på mange vis.

Jeg er nok avhengig av noen dagers sykemelding hvis jeg skal opereres. Jobber i omsorgsenhet med mange tunge stell, og svetter endel. Det er neppe gunstig som nyoperert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at øyelokkene til ts ikke er så tunge enda, men det er ikke jeg som skal ta den vurderingen. På meg så dekker øyelokkene nesten ned til det svarte, og jeg føler at det hemmer synet. 

Jeg er nok avhengig av noen dagers sykemelding hvis jeg skal opereres. Jobber i omsorgsenhet med mange tunge stell, og svetter endel. Det er neppe gunstig som nyoperert. 

Ser jeg var litt uklar. Beklager det. Det jeg mente var at dersom øyeavdelingen på sykehuset vurderer at du bør opereres av medisinske grunner så får du sykemelding for de første dagene etter operasjonen. 

Dersom sykehuset vurderer at du ikke opereres av medisinske grunner, men du likevel ønsker å korrigerer på problemet, så må du betale operasjonen selv. Da defineres det som en kosmetisk operasjon, og kosmetiske operasjoner får du normalt sett ikke sykemelding for. Da legger du operasjonen til et tidspunkt hvor du skal ha ferie, eller du avspaserer dersom du har den muligheten.

Men, start med fastlegen din, og så kan du vurdere underveis hvor lenge du orker å vente :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere andre med tunge øyelokk vært plaget med leamus? Har hatt det tidvis, men nå i det siste har jeg hatt det hver dag i ca. en uke på høyre øye.

Forøvrig fikk jeg henvisning til øyelege og fastlegen virket veldig sikker på at hodepinen kom av at jeg anstrengte øyne og muskulatur mye. Han kommenterte også rynkene i pannen som følge av den evige hevingen av øyenbryn. Så får vi se om øyelegen er enig da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2017 den 1.53, AnonymBruker skrev:

Ja, testet for noen år siden, siden jeg har mange av symptomene og min far har veldig lavt stoffskifte. Men var visst innenfor normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ta botox for å løfte øyenbrynene, kanskje det kan være en mulighet? 

Anonymkode: fa3cf...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Coraline skrev:

Har noen av dere andre med tunge øyelokk vært plaget med leamus? Har hatt det tidvis, men nå i det siste har jeg hatt det hver dag i ca. en uke på høyre øye.

Forøvrig fikk jeg henvisning til øyelege og fastlegen virket veldig sikker på at hodepinen kom av at jeg anstrengte øyne og muskulatur mye. Han kommenterte også rynkene i pannen som følge av den evige hevingen av øyenbryn. Så får vi se om øyelegen er enig da. :)

Leamus kommer ofte av mangel på magnesium, prøv det først :) Jeg sliter mye med det, men magnesium hjelper! 

Men hvorfor ble du henvist til øyelege? Er det ikke plastisk kirurg man får slike operasjoner av? 

Anonymkode: 043c3...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...