Gå til innhold

Kan jeg få dekket øyelokksoperasjon? Med bilde.

Coraline

Anbefalte innlegg

Hei.

Først vil jeg si at ja, jeg skal til legen for å spørre om alt dette. Vil bare så gjerne ha andres meninger først, hva jeg kan forvente meg o.l.

Har alltid hatt tunge øyelokk, uten å tenke så mye over det, men i det siste har det begynt å plage meg veldig. Har for vane å løfte på øyenbrynene og pannen for å se skikkelig, og for å unngå å se øyenvippene mine hele tiden. Har slitt mye med hodepine, men i det siste har det vært nesten konstant og jeg er mye "tung" i og bak øynene. Kan dette ha noe med at jeg anstrenger meg for å løfte brynene så mye? Og er det god nok grunn til å få operasjon dekket? Jeg ser jo, men blir veldig sliten i øyne og hode.

Legger ved bilde der jeg er helt avslappet i musklene.

Alt av erfaringer mottas med stor takknemlighet! 

20170128_193907-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en som hadde my mindre henge øyelokk enn deg som fikk det dekket. Det er rundt 10 år siden da, så det kan hende regler er endret siden den gang uten at jeg vet det. 

Anonymkode: 86a2a...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det da jeg gjorde det samme. Altså, måtte heve øyenbrynene, spesielt når jeg var sliten.

Anonymkode: 11af0...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det da jeg gjorde det samme. Altså, måtte heve øyenbrynene, spesielt når jeg var sliten.

Du fikk hva, dekket operasjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har veldig store sjanser for å få det dekket ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt utgangspunkt (fysiske følgene det får for deg) skal du ikke se bort ifra at du får det dekket. Det må imidlertid vurderes av lege, så her er det bare å bestille time. 

Anonymkode: 700a5...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Coraline skrev:

Du fikk hva, dekket operasjon? :)

Jeg fikk dekket operasjonen. Men det er noen år siden nå. Fikk henvisning av fastlegen, jeg sendte den selv til en av klinikkene som staten kjøper denne operasjonen hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger spent med på kommentarene. Jeg er lik deg rundt øynene og er blitt vant til å se "mindre". Har tenkt tanken om å få det dekket av det offentlige. Nå har jeg dårlig syn i tillegg så har erfart at endringer i synet tilpasser jeg meg til en viss grad. Du blir vant til tilstanden. Jeg strammer heldigvis ikke pannen og løfter øyenbrynene så sliter ikke med hodepine av den grunn. 

Anonymkode: e6457...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lik. Kunne kjøpt selv, koster 13 000 kr. Men jeg er pyse når det gjelder sprøyter. Livredd det gjør vondt.

Anonymkode: b72a8...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også lik. Kunne kjøpt selv, koster 13 000 kr. Men jeg er pyse når det gjelder sprøyter. Livredd det gjør vondt.

Anonymkode: b72a8...6f2

Jeg skulle ta en sånn operasjon for mine penger, hadde betalt og alt, men feiget ut og "forsov" meg til operasjonen. Det kostet meg 14 tusen. Jeg skulle bli lagt i narkose da, det finnes to måter å gjøre det på. Narkose og våken tilstand. 

En av grunnene til at jeg feiget ut, var at xen min sa jeg kom til å se ut som en fisk om jeg gjorde det. Og døgnet før så jeg meg mye i speilet og så hva xen mente mer og mer. :fnise:

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble lokalbedøvd. Og det vondeste var å få bedøvelsesprøytene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også lest at det vondeste var sprøytene. Men sprøyter og ubehag i et par uker er absolutt overkommelig om det betyr at hodepinen minsker. Det er veldig hemmende i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, og etter hva jeg har funnet ut er det øyebrynsløft eller panneløft som hjelper mest. Øyelokksoperasjon vil bare gjøre det verre i lengden, da det egentlig er tung panne/øyebryn som gjør at lokkene siger. Ifølge det jeg har skjønt får man ikke dekket dette? Jeg sliter også med hodepine og dårlig syn av det, må bøye hodet oppover for å kunne se skikkelig. Men operasjon kun på øyelokkene vil ikke hjelpe, det er brynene som er tunge og dytter lokkene ned. 

Anonymkode: 043c3...8e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine øyelokk var omtrent som dine, TS. Jeg ville fått operasjonen dekket av det offentlige, men der jeg bor er det 2 års ventetid, så jeg valgte å betale for operasjonen selv på en privat klinikk (betalte 10.500,-).

Bedøvelsen var det jeg merket best, men det varte veldig kort tid. Bare legg deg godt tilbake og lokk øynene mens bedøvelsen settes.

Ubehaget etter operasjonen var ikke mye å snakke om. Jeg avspaserte noen få dager. Ble operert på en tirsdag, var skikkelig hoven i et par-tre dager, avspaserte resten av den uken og stilte på jobb igjen på mandag, - samme dag som stingene ble tatt.

Det var deilig når stripsene ble fjernet, størknet blod under stripsene ble tatt bort og stingene tatt ut :) 

Jeg merker veldig godt at jeg blir mye mindre sliten i øynene. Hodepinen grunnet anstrengelse i øyne og panne er helt borte.

Strålende fornøyd, og håndverket som ble gjort av kirurgen er veldig pent. Nå, 4 mnd etter operasjonen, synes nesten ikke arrene engang :)

Anonymkode: 133f4...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først må jeg bare si at jeg synes du har helt fine øyne, rent utseendemessig. Det er noe ganske snilt og sjarmerende med sånne øyne. Men forstår at du vil gjøre noe med de fysiske plagene du har, så jeg ville bare presentert symptomene for fastelegen. For meg høres det absolutt ut som om det bør gjøres noe så du slipper å plages med hodepine og slitne øyne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig like øyelokk og vurderer også operasjon. 

Det jeg tenker litt på... Er det egentlig lurt å begrense seg til klinikker som har refusjonsavtaler, eller hva det kalles? Det er vel en grunn til at ikke alle klinikker har det, de flinkeste kirurgene ser kanskje ikke noe grunn til det?

Og kan man velge hvilken som helst klinikk som har slik avtale, eller må klinikken ligge i samme kommune som man har fastlege f.eks.?

Anonymkode: d5692...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg det også, men jeg er bare i slutten av 20-årene, så tror ikke jeg kan få gjort noe med det. Har jo nevnt det for legen mange ganger, men hun har bare gitt meg smertestillende mot hodepinen. Jeg pleier å lukke det ene øyet, og heve ett øyenbryn om gangen for da kan jeg bytte øye når jeg blir sliten. Har fått en ganske tydelig rynke som viser hvor jeg kniper.

Anonymkode: 358f8...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig like øyelokk og vurderer også operasjon. 

Det jeg tenker litt på... Er det egentlig lurt å begrense seg til klinikker som har refusjonsavtaler, eller hva det kalles? Det er vel en grunn til at ikke alle klinikker har det, de flinkeste kirurgene ser kanskje ikke noe grunn til det?

Og kan man velge hvilken som helst klinikk som har slik avtale, eller må klinikken ligge i samme kommune som man har fastlege f.eks.?

Anonymkode: d5692...7c0

Jeg gjorde det hos en kjent klinikk i Oslo, og det var ikke ventetid i det hele tatt. Men det er noen år siden. Fritt sykehusvalg er det vel for alle, det eneste en må dekke selv er transport hvis en velger noen utenfor sin "krets".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...