Gå til innhold

Forklaring på ulike begreper og forkortelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg ser at det går igjen mange, mange forkortelser her i denne delen av forumet. Er det noen som kanskje kunne gitt en forklaring på forkortelsene? Hva er ordene og hva betyr de? 

Jeg og samboeren min har snart vært prøvere i et år (i mars), men føler jeg "går glipp av" litt her når jeg ikke helt forstår hva alle snakker om! Haha, jeg er ikke helt med. ;-) 

Anonymkode: 4dd4e...9e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke forkortelser lurer du på? :) 

Anonymkode: 97338...3f5

Gjest Dragoste
Skrevet

IKM = forventet, ikke-kommende mens

EL = eggløsning

PP = prøveperiode

SA = spontanabort

TB = To Blå/positiv test

MA = missed abortion 

TN = testet negativt 

UVI = Urinveisinfeksjon

TR = Tante Rød (mensen)

XU = ekstrauterint svangerskap, graviditet utenfor livmoren, som oftest i egglederen 

Her er noen av de mest vanlige forkortelsene, men gjerne spør om det er noe spesifikt du lurer på.

Skrevet
15 timer siden, Dragoste skrev:

IKM = forventet, ikke-kommende mens

EL = eggløsning

PP = prøveperiode

SA = spontanabort

TB = To Blå/positiv test

MA = missed abortion 

TN = testet negativt 

UVI = Urinveisinfeksjon

TR = Tante Rød (mensen)

XU = ekstrauterint svangerskap, graviditet utenfor livmoren, som oftest i egglederen 

Her er noen av de mest vanlige forkortelsene, men gjerne spør om det er noe spesifikt du lurer på.

Hva er missed abortion? 

Hva er disse forkortelsene for ulike behandlinger? IVF, DPO osv? Vet ikke om det var riktige bokstaver da! 

Tusen hjertelig takk for hjelpen! 💕

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er missed abortion? 

Hva er disse forkortelsene for ulike behandlinger? IVF, DPO osv? Vet ikke om det var riktige bokstaver da! 

DPO = days past ovulation :) De andre du spør om er jeg usikker på.. 

Skrevet
På Saturday, January 28, 2017 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg ser at det går igjen mange, mange forkortelser her i denne delen av forumet. Er det noen som kanskje kunne gitt en forklaring på forkortelsene? Hva er ordene og hva betyr de? 

Jeg og samboeren min har snart vært prøvere i et år (i mars), men føler jeg "går glipp av" litt her når jeg ikke helt forstår hva alle snakker om! Haha, jeg er ikke helt med. ;-) 

Synes det burde vært en klistret tråd med forklaringer på de ulike forkortelsene, og denne tråden burde lagt på ros og ris. 

Det kommer stadig spørsmål om forkortelsene og de blir forklart igjen og igjen. (Uten at jeg alltid husker dem.)

Anonymkode: 626be...15d

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er missed abortion? 

IVF er prøverør, missed abortion er når fosteret har død, men man ikke har tegnene. Man kan da velge mellom å vente på at kroppen setter igang, eller fjerne det klinisk. 

ICSI er prøverør hvor man direkte fører en spermcelle inn i egget før det settes tilbake. 

Endret av LittleBabyBlue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...