Gå til innhold

Vasker du deg med klut når du dusjer? Hvorfor - hvorfor ikke?

Bruker du klut når du dusjer?  

132 stemmer

1. 1. Bruker du klut når du dusjer?

• Ja, alltid
      16
    • Ja, innimellom
      9
    • Ja, en sjelden gang
      6
    • Det har hendt noen få ganger
      11
    • Nei
      89

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en tråd om en som ikke hadde dusjet på en måned, der det ble diskusjon rundt hvorvidt det å dusje uten å skrubbe seg med klut var uhygienisk eller ikke. 

Pleier du å bruke klut, eller hvordan vasker du deg? Er det uhygienisk å ikke bruke klut, eller er det overhygienisk å måtte bruke det? Tror du du blir ren uten? 

Jeg tenker at faren med å vaske seg for mye er at man begynner å slite med huden, hudirritasjon og å kvitte seg med alle bakterier gjør at man er i større fare for å bli syk og få et dårlig immunforsvar. 

Anonymkode: d8d50...d77

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker klut, først i ansiktet og så på resten av kroppen for å fjerne død hud. Bruker alltid en nyvasket klut. Men jeg dusjer ikke hver dag, da. 

Anonymkode: e08f5...37a

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Har aldri brukt klut når jeg vasker meg i dusjen. Såper meg inn med hendene og skyller av etterhvert. Så skitten er jeg ikke, at det skulle være behov for slite vekk møkka med mekanisk friksjon, som i praksis er det en klut gjør. Jeg skrubber meg av og til med hanske eller svamp for å kvitte meg med døde hudceller, men det kan gå uker mellom hver gang. Og under over alle undre: huden min er verken fet eller tørr, den flasser ikke, jeg lukter godt og jeg har ikke inngrodd skitt noe som helst sted på kroppen. En kropp jeg for øvrig har hatt i godt over 40 år.  

Skrevet

Bruker klut i ansiktet, men aldri på resten av kroppen. Skrubber kroppen med hjemmelaget skrubb en gang i uka om det teller? 

Ser ingen grunn til at man burde bruke klut på kroppen egentlig, ikke ansiktet heller. Jeg bruker det bare fordi jeg syns det er deilig 😄

• Liker 2
Skrevet

Hva uhygienisk? Du fjerner lukt uten klut og du har ikke dødelige bakterier på deg som trenger skrapes bort heller. Om man tror det er mer renslig med klut sitter det nok i hodet

Anonymkode: 00c00...5cf

• Liker 5
Skrevet

Ser ikke et behov for å bruke klut i dusjen. 

Anonymkode: 93f84...418

• Liker 6
Skrevet

Nei, klut bruker vi ikke i dusjen, verken på barn eller voksne. Kluter er bakteriebomber, og skrubbing kan lett føre til infeksjoner når man flytter bakterier fra et hudområde til et annet. 

I tillegg dusjer vi daglig, dermed ville det bli et hav av kluter å vaske. 

Anonymkode: 02a85...10c

• Liker 6
Skrevet

I den andre tråden ble det hevdet at det var direkte uhygienisk å ikke bruke klut, spesielt under armer og i underliv. Jeg har alltid vasket meg godt med vann, og aldri hatt et problem med huden heller, eller å føle meg skitten, eller evt. lukt. Men denne personen mente at det var man da, hvis man ikke brukte klut. Men går altså så mange mennesker rundt og er skitne da altså, siden så mange ikke bruker klut? 

Forsvinner ikke død hud av seg selv? Må man bruke mekanisk friksjon (som @Margit Spat nevner) for at denne skal forsvinne? 

Jeg synes helt ærlig det er bedre med da litt død hud (som jeg tydeligvis aldri kan se eller merke noe av) hos min partner enn overopptatthet av hygiene. (Ikke at jeg har noe i mot klutbruk, men jeg har noe i mot noen som synes det er direkte kvalmt at man ikke bruker det når man har god hygiene ellers.) 

TS

• Liker 5
Skrevet

Nei, dere syntes vel ikke det er nødvendig dere som er blitt vant med, og dermed ikke bryr dere om, deres egen sure melke-aktige kropps-odør og sur fitte/rasse-lukt.

Bruker alltid vaskeklut når jeg dusjer/vasker meg. Unntaket er etter treningssenter, da bruker jeg en mild dusjsåpe. Hvis dere syntes det er så jævla uhygienisk (haha så ironisk) med vaskeklut så bruk den én gang og legg den til vask etterpå, da.

Anonymkode: 9670b...c8a

• Liker 3
Gjest Margit Spat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dere syntes vel ikke det er nødvendig dere som er blitt vant med, og dermed ikke bryr dere om, deres egen sure melke-aktige kropps-odør og sur fitte/rasse-lukt.

Bruker alltid vaskeklut når jeg dusjer/vasker meg. Unntaket er etter treningssenter, da bruker jeg en mild dusjsåpe. Hvis dere syntes det er så jævla uhygienisk (haha så ironisk) med vaskeklut så bruk den én gang og legg den til vask etterpå, da.

Hvis det hadde vært slik, så ville 99% av befolkningen stinket. Og siden man lett kjenner andres kroppslukt, selv om man lukter noe selv, så faller dette på sin egen urimelighet, for slik er det jo ikke. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke rart at troll må skrubbes og vaskes en del grundigere enn folk flest. 

Anonymkode: 93f84...418

• Liker 23
Skrevet

Jeg bruker ikke klut, men jeg bruker en slags svamp jeg har kjøpt på The Body shop. Ikke i ansiktet da, det vasker jeg ikke når jeg dusjer. Det holder å vaske ansiktet morgen og kveld.

Anonymkode: 0e961...c06

• Liker 2
Skrevet

Bruker ikke klut, men har brukt sånn fluffy dusjball en og annen gang før i tiden.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener virkelig at ca 70% av menneskene rundt deg lukter surt melkeaktig kropps-odør og fitte/rasselukt? Og at dette er fordi de ikke bruker klut? 

Hva tenker du er årsaken til at kluten du bruker fjerner lukt i større grad enn vanlig dusjing? 

Nei, beklager, jeg klarer ikke å se hvordan det å bli ren og lukte rent, og godt er å være uhygienisk ... 

TS

• Liker 9
Gjest canacas
Skrevet (endret)

Jeg bruker klut i dusjen. Det har jeg egentlig alltid gjort, så kanskje dette handler mer om hva man er vant til og dermed tenker? Jeg har kronisk hudsykdom som gjør at jeg må smøre meg med veldig tykke kremer, så det er hudlegen som har pushet på vask med klut. Da får jeg vekk kremen og også overflødig såpe (shampo) osv, slik at ny påføring av krem trekker inn slik den skal.

Det skal sies at jeg ikke bruker såpe, men dusjolje. Og klutene er ganske myke så blir ikke akkurat eksfoliert heller.

Ansiktet vaskes med klut før sengetid også.

Endret av canacas
Skrevet

At en diskusjon om å bruke klut eller ikke skaper så mye sinne er jo helt fantastisk. Det er helt fint å bruke det og også helt fint å ikke bruke det, ingen av delene er uhygienisk. End of.

Anonymkode: 72d71...738

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At en diskusjon om å bruke klut eller ikke skaper så mye sinne er jo helt fantastisk. Det er helt fint å bruke det og også helt fint å ikke bruke det, ingen av delene er uhygienisk. End of.

Dette kunne kun skjedd på kvinneguiden 

Anonymkode: cad05...a37

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker klut, først i ansiktet og så på resten av kroppen for å fjerne død hud. Bruker alltid en nyvasket klut. Men jeg dusjer ikke hver dag, da. 

Vil legge til at jeg gjør dette fordi jeg har eksem og huden min flasser som en motherfucker hvis jeg ikke skrubber litt annenhver dag. Bruker ikke dusjsåpe. Jeg er så heldig at svetten min ikke lukter noenting, så vann vasker godt nok for meg.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, canacas skrev:

Jeg bruker klut i dusjen. Det har jeg egentlig alltid gjort, så kanskje dette handler mer om hva man er vant til og dermed tenker? Jeg har kronisk hudsykdom som gjør at jeg må smøre meg med veldig tykke kremer, så det er hudlegen som har pushet på vask med klut. Da får jeg vekk kremen og også overflødig såpe (shampo) osv, slik at ny påføring av krem trekker inn slik den skal.

Det skal sies at jeg ikke bruker såpe, men dusjolje. Og klutene er ganske myke så blir ikke akkurat eksfoliert heller.

Ansiktet vaskes med klut før sengetid også.

Men da bruker du jo kluten nettopp pga av å få vekk kremen, ikke pga av døde hudceller og fordi klut er det eneste som kan gjøre deg ren, eller? Og er det spesielt viktig med klut i underlivet for at hudceller ikke skal samle seg opp i kroker og kriker? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mener du, men er tydeligvis en del som er ganske uenige. Jeg ville aldri sagt at det var galt å bruke klut, hver enkelt får bestemme selv, men når det noen virkelig mener det er kvalmende at man ikke gjør det ble jeg oppriktig nysgjerrig på om det faktisk er noe i det. 

TS

• Liker 3
Skrevet

Finnes det folk som bruker klut i dusjen? Hva faen? 😆

Anonymkode: 67360...017

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...