Gå til innhold

Hva slags dyr er tillatt som kjæledyr i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under ferie til Spania har jeg observert slike søte små dyr som kravler på vegger om kveldene. Øgler? Fire ben og hale. Noen som vet hvilke dyr jeg tenker på? 

Er slike forresten lov å holde som kjæledyr? Jeg kunne tenkt meg noen kjæledyr men helst slike som er veldig små og ufarlige for dyr og mennesker. Hadde vært kult med miniaper, øgle eller minifrosker. 

Hva er tillatt i norge, og h ordan ser de ut (link til bilder)

Anonymkode: 9aa7b...f10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra Mattilsynet sine sider:  Det er forbudt å innføre, selge, kjøpe, gi bort, ta imot eller å holde som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte fremmedartede (eksotiske) pattedyr, krypdyr, padder, frosk og salamander.

Øgler hører nok til under det. Frosker også og miniaper. Det er mye fordi det er vanskelig å lage gode boforhold for dem i et vanlig hjem, i tillegg til at folk har en lei tendens til å dumpe dyr i naturen når de ikke gidder å ta vare på dem lenger/ungene er lei av dyret/de skal flytte osv. Det ser vi for eksempel med skilpadder, som ikke er enkle å få tillatelse til å ha (med mindre man har pelsdyrallergi). Det finnes noen frittlevende skilpadder her og der som har blitt dumpet, og det er ikke en art vi ønsker skal bre seg ut i norsk fauna.

Skrevet

Gekko? skjeggagam? Veldig fine dyr, men ulovlig i Norge.

Anonymkode: bee67...6e5

Skrevet

Men du kan jo få deg mus eller marsvin eller lignende. Ikke gå etter utseendet når du velger husdyr.

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Ja, det hadde vært kult å hatt et dyr som blir revet fra sitt naturlige dyreliv, fordi det hadde vært...kult.

Tror det er best å satse på dyr som er avlet til å være kjæledyr.

Skrevet
54 minutter siden, Tvist skrev:

Fra Mattilsynet sine sider:  Det er forbudt å innføre, selge, kjøpe, gi bort, ta imot eller å holde som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte fremmedartede (eksotiske) pattedyr, krypdyr, padder, frosk og salamander.

Øgler hører nok til under det. Frosker også og miniaper. Det er mye fordi det er vanskelig å lage gode boforhold for dem i et vanlig hjem, i tillegg til at folk har en lei tendens til å dumpe dyr i naturen når de ikke gidder å ta vare på dem lenger/ungene er lei av dyret/de skal flytte osv. Det ser vi for eksempel med skilpadder, som ikke er enkle å få tillatelse til å ha (med mindre man har pelsdyrallergi). Det finnes noen frittlevende skilpadder her og der som har blitt dumpet, og det er ikke en art vi ønsker skal bre seg ut i norsk fauna.

Jeg fant linker fra nyheter i 2016 som tyder på en kommende endring i lovverket ang padder og enkelte øgler.

Skrevet
55 minutter siden, Tvist skrev:

Men du kan jo få deg mus eller marsvin eller lignende. Ikke gå etter utseendet når du velger husdyr.

Jeg klarer ikke slike kjæledyr. Reagerer på pels.

Skrevet
53 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Ja, det hadde vært kult å hatt et dyr som blir revet fra sitt naturlige dyreliv, fordi det hadde vært...kult.

Hvis du skal tenke slik så kan du ikke ha hverken katt, hund eller annet dyr.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke slike kjæledyr. Reagerer på pels.

Privatpersoner, dyreparker o.l. kan søke Mattilsynet om tillatelse for å få lov til å holde listede krypdyr eller amfibier. Slik regelverket praktiseres i dag, gis privatpersoner kun tillatelse til import og hold av skilpadde, og bare dersom man kan dokumentere allergi mot pelsdyr.

Men husk at det er plageri å ha dyr i små bur 24 timer i døgnet.

Anonymkode: bc1a7...b3b

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Bossa Nova skrev:

Reptiler trives godt i fangenskap da det eneste de egentlig er opptatt av er mat og varme, det er verre med fugler, og de er det jo lov å holde i fangenskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...