Gå til innhold

NAV sine arbeidskurs er grov svindel av staten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker for meg som NAV sine arbeidskurs er drevet av grådige og til dels udugelige konsulentselskaper som bare vil tømme statskassa. Svært ofte er de ansatte i slike kurs folk som ikke har kvalifikasjonene til å være karriereveiledere, men som er der fordi disse kursselskapene ikke kan finne noen kompetente karriereveiledere de kan gi slavelønn. Dette er noe man merker rimelig raskt. Veilederne er umotiverte, uinteresserte og virker å ha liten tro på det budskapet de formidler. 

Selskapene som tilbyr disse kursene driter i om folk får seg jobb. Jeg har satt kursdeltakere nærmest blitt presset til å takke ja til praksisplasser i butikker som ikke har behov for folk. Dette er ene og alene for at de skal kunne melde til NAV om at de har fått noen ut i arbeidslivet, selvom det mer eller mindre er en blindvei for den som er i den praksisplassen. 

Det er virkelig på tide at disse kursselskapene kvalitetssikres på en bedre måte, spesielt med tanke på at NAV bruker 750 millioner årlig på disse. 

Anonymkode: 6e82e...90e

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Har opplevd mange inkompetente folk i disse selskapene/tilbyderne av såkalt karriereveiledning. De har en avtale med visse firma som får gratis arbeidskraft og som ditcher deg etter praksisperioden er over.

Anonymkode: 71325...683

• Liker 8
Skrevet

Helt enig, har vært på en del sånne kurs. Og de er så kunnskapsløse, og hjelper jo ingenting. Er som barnehageoppbevaring av voksne mennesker. Nå skal jeg på mitt tredje sånn kurs i løpet av 1 år. Fordi jeg går på AAP. Selv om de på de 2 andre kursene, har kommet fram til at jeg er alt for syk, til å jobbe nå. Og sist kurs jeg gikk på, så klarte jeg en time i uken. Så nå har de meldt meg på kurs 30 timer i uken. Samtidig som jeg har 3 forskjellige behandlere jeg går ukentlig til, så har jeg 2 jeg er hos 1-2 ganger i måneden. Og all denne behandlingen er helt nødvendig, skal jeg komme tilbake til arbeidslivet, er jo pålagt behandlingen av Nav og. Så det kurset de har meldt meg på, vet de at jeg ikke får gått på. Så skjønner ikke hvorfor de i det hele tatt melder meg på. Og alle disse kursene går jo ut på det samme. Jeg kan skrive søknad, har en bra CV, er flink på intervjuer. Problemet mitt er at jeg er syk.

Anonymkode: 70462...f92

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker for meg som NAV sine arbeidskurs er drevet av grådige og til dels udugelige konsulentselskaper som bare vil tømme statskassa. Svært ofte er de ansatte i slike kurs folk som ikke har kvalifikasjonene til å være karriereveiledere, men som er der fordi disse kursselskapene ikke kan finne noen kompetente karriereveiledere de kan gi slavelønn. Dette er noe man merker rimelig raskt. Veilederne er umotiverte, uinteresserte og virker å ha liten tro på det budskapet de formidler. 

Selskapene som tilbyr disse kursene driter i om folk får seg jobb. Jeg har satt kursdeltakere nærmest blitt presset til å takke ja til praksisplasser i butikker som ikke har behov for folk. Dette er ene og alene for at de skal kunne melde til NAV om at de har fått noen ut i arbeidslivet, selvom det mer eller mindre er en blindvei for den som er i den praksisplassen. 

Det er virkelig på tide at disse kursselskapene kvalitetssikres på en bedre måte, spesielt med tanke på at NAV bruker 750 millioner årlig på disse. 

Tenker du f.eks på Metier og andre, som kurser i prosjektledelse og sertifiserer i prince2?

Anonymkode: 6b18e...467

Skrevet

Enig med dette. Disse kursene er stort sett bare tull, hvorfor kan vi ikke få tilbake det gamle arbeidskontoret, der man kunne få lønnet arbeid i fra istedet! 

Anonymkode: 6944f...eef

• Liker 1
Skrevet

Hvem er det som holder disse kursene da? Kan jo være greit å vite...

Anonymkode: f70cf...787

Skrevet

Nav bryr seg ikke om hva folk vil jobbe med. Samboeren min gikk på nav etter endt vikariat i et firma. Han søkte på masse jobber. Så ringte det firmaet i og sa han kunne få fast jobb der om han kunne ta et kurs. Dette fikk han brev på det, og viste det til nav og spurte om en engangsstøtte til detkurset slik at han kunne få fast jobb. Nav nekter. Nei de skulle ha han på jobbsøkerkurs og arbeid i matbutikk. 

Anonymkode: 856c1...c05

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som holder disse kursene da? Kan jo være greit å vite...

Anonymkode: f70cf...787

AS3 Employment er slikt selskap

Skrevet

Dessverre enig, disse kursene har ingen nytteverdi. Kan vanskelig se for meg en arbeidsgiver som ansetter noen fordi de har tatt x antall kurs på NAV. Jeg mistenker at kursene blir holdt først og fremst for at de som får stønad skal måtte gjøre noe for støtten. Men tiden kunne vært brukt bedre på jobbsøking. Eller ordentlig utdannelse, men da mister man jo støtten. 

Anonymkode: 65f2d...f2e

• Liker 1
Skrevet

Disse kursleverandørene blir lagt ut på annbud hvert (4?) år. Da blir det gått igjennom hva de har oppnådd og hvor fornøyde brukerne er. Og er de ikke bra nok mister de kontrakten med nav. 

Jeg synes du skal gi tilbakemelding tiø NAV om at kurset er så dårlig, så de er klar over det. Får de nok klager så blir det tatt opp med kursleverandøren! 

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med dette. Disse kursene er stort sett bare tull, hvorfor kan vi ikke få tilbake det gamle arbeidskontoret, der man kunne få lønnet arbeid i fra istedet! 

Anonymkode: 6944f...eef

Fordi det er arbeidsgiverne, ikke arbeidskontoret, som bestemmer hvem de vil ha i jobb. Hverken arbeidskontor eller NAV kan eller kunne (tror jeg?) påtvinge en arbeidsgiver en arbeidssøker.

Skrevet

De sender flest mulig på disse kursene, for da går de ut av arbeidsledighetsstatistikken. Da er man "sysselsatt" og holder ledighetstallene nede. Det "beviser" at landets økonomi er god...

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre enig, disse kursene har ingen nytteverdi. Kan vanskelig se for meg en arbeidsgiver som ansetter noen fordi de har tatt x antall kurs på NAV. Jeg mistenker at kursene blir holdt først og fremst for at de som får stønad skal måtte gjøre noe for støtten. Men tiden kunne vært brukt bedre på jobbsøking. Eller ordentlig utdannelse, men da mister man jo støtten. 

Anonymkode: 65f2d...f2e

Ja, en del kurs er dessverre kun arrangert for at deltakerne skal tvinges til å stå opp om morgenen og få en sunn døgnrytme. En NAV-ansatt har sagt det til meg, og det var også inntrykket mitt etter å ha gått der.

Anonymkode: 08227...393

Skrevet

Disse kursene har vi jo god dokumentasjon på at ikke fungerer for å skaffe noen jobb. Personer som tar jobbsøkerkurs har mindre sannsynlighet for å finne seg jobb og tjener mindre enn dem som ikke har tatt dem. Dette er fakta og på ingen måte en ny utvikling.

Det er også dokumentert at NAV lyver til sine bruker om deres mulighet til å ta kompetansehevende utdanning til fordel for disse meningsløse kursene. 

Idotisk opplegg. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Kontormus skrev:

De sender flest mulig på disse kursene, for da går de ut av arbeidsledighetsstatistikken. Da er man "sysselsatt" og holder ledighetstallene nede. Det "beviser" at landets økonomi er god...

Nå tror jeg ikke nav har noen agenda med å holde ledighetstallene nede, det er vel mer regjeringspartiene som er opptatt av, iforhold til å vise sin suksess. 

Målet med job club er vel å få hjelp til å skrive cver osv... At det er bortkastet i de fleste tilfeller stemmer nok 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, en del kurs er dessverre kun arrangert for at deltakerne skal tvinges til å stå opp om morgenen og få en sunn døgnrytme. En NAV-ansatt har sagt det til meg, og det var også inntrykket mitt etter å ha gått der.

Anonymkode: 08227...393

Greia er vel litt at det ikke skal være for komfetabelt å gå på dagpenger i 2 år. 

Anonymkode: 26331...320

Skrevet
2 minutter siden, Ruccula skrev:

Nå tror jeg ikke nav har noen agenda med å holde ledighetstallene nede, det er vel mer regjeringspartiene som er opptatt av, iforhold til å vise sin suksess. 

Målet med job club er vel å få hjelp til å skrive cver osv... At det er bortkastet i de fleste tilfeller stemmer nok 

Statistisk gjør de det jo dårligere enn de som ikke går på kurset...

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Statistisk gjør de det jo dårligere enn de som ikke går på kurset...

Det vet jeg ingenting om. 

• Liker 1
Skrevet

Skal vi se, jeg har tatt et jobbsøkerkurs og tre kurs som liksom skulle gi meg noe slags kompetanse. Jeg er helt enig i at disse kursene er tull og en form for svindel. Jeg opplevde så mye rart og meningsløst og ble dårlig behandlet av mange av veilederne.

Anonymkode: fd7c4...1cf

Skrevet
Akkurat nå, Ruccula skrev:

Det vet jeg ingenting om. 

Det er ganske typisk for velgere. Det eneste de ser etter er gode intensjoner. Fakta er det ikke så farlig med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...