Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er student og jobber deltid på et sted, altså  noen helger. Jeg har jobbet der i ett år nå, men siden jeg ikke jobber så ofte har jeg ikke fått så god kontakt med kollegaer. Det er et sted med mange ansatte, hvor jeg da jobber med nye folk hele tiden.

Grunnen til at jeg skriver her er at jeg føler at det har  vært noen ubehageligheter etter jul. Jeg var bortreist i ferien, men etter at jeg kom tilbake merket jeg at ting hadde forandret seg litt. Folk som før var hyggelige oppførte seg annerledes. De har vært hånete og om jeg har gjort noe "feil" så har de kommet med en gang og sagt det og Da har jeg endt opp med å forklare meg.

jeg merket også sist jeg jobbet at folk gikk inn på bakrommet og lo og snakket sammen. Og da sa en kollega til meg: hvis du vil så kan jeg be dem dempe seg. Jeg hørte ikke hva de sa, men så tenkte jeg at de kanskje de snakket om meg?

Nå sitter jeg her og har angst for å dra på jobb og har hatt det de siste ukene. Jeg har også fått høre fra sjefen via Mail at mine kolleger klager på at jeg sitter mye på mobil som fører til at de må gjøre jobben for meg. Noe som ikke stemmer! Jeg sitter hele tiden og gjør jobben min, derimot så kan jeg nevne Flere av de som sluntrer unna jobben. 

Jeg er ganske fortvilet, jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet jo ikke om det er bare er meg eller om jeg virkelig blir utsatt. 

Hjelp?

Anonymkode: 86e7f...560

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke vet at du blir mobbet, bør du ikke gå rundt og bekymre deg for om du blir mobbet uten at du vet det. 

Skrevet

Dette har jeg selv opplevd etter å ha vært på sommerferie. Plutselig fikk jeg mange i mot meg, som endret holdningen :)

Så det levner ingen tvil om at du har blitt baksnakket mens du var på ferie..

Vær rakrygget og ikke vis at du er svak. Har dere kamera så be sjefen om å gå igjennom dette.

Anonymkode: bb10c...c7f

Skrevet

Du blir ikke mobbet bare fordi du ikke kommer overens med kollegene og føler at de snakker om deg. Syns folk drar mobbebegrepet alt for langt. 

Anonymkode: 41b6b...de4

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke mobbet bare fordi du ikke kommer overens med kollegene og føler at de snakker om deg. Syns folk drar mobbebegrepet alt for langt. 

TS har jo regelrett en mobb etter seg. Kanskje ikke åpenlyst, men det er jo definitivt noe som skurrer hvis de går sammen for å spre falske rykter om én person som setter vedkommende i dårlig lys. Utfrysning er mobbing, det og.

Anonymkode: b4ac0...ae6

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje vanskelig for noen å forstå om de selv ikke har vært i den posisjonen. Jeg tror det er veldig tidlig i fasen av mobbing. Jeg har selv merket forskjell på deres væremåte mot meg. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg selv opplevd etter å ha vært på sommerferie. Plutselig fikk jeg mange i mot meg, som endret holdningen :)

Så det levner ingen tvil om at du har blitt baksnakket mens du var på ferie..

Vær rakrygget og ikke vis at du er svak. Har dere kamera så be sjefen om å gå igjennom dette.

Anonymkode: bb10c...c7f

Hei, leit å høre at du også har opplevd det samme. 

jeg skal ta en prat med sjefen min om dette, når det kommer til mailen jeg fikk. Siden jeg ikke kan motbevise mobbing eller utfrysning så kan jeg bevise at jeg gjør jobben  min:)

Takk for tips:) 

Skrevet
1 time siden, Chiubi skrev:

Hvis du ikke vet at du blir mobbet, bør du ikke gå rundt og bekymre deg for om du blir mobbet uten at du vet det. 

Sier ikke at jeg ikke vet om jeg blir mobbet, mer om det er en form for mobbing. Jeg tror det er en tidlig fase og må nok ta tak i det før det går ut av kontroll.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS har jo regelrett en mobb etter seg. Kanskje ikke åpenlyst, men det er jo definitivt noe som skurrer hvis de går sammen for å spre falske rykter om én person som setter vedkommende i dårlig lys. Utfrysning er mobbing, det og.

Anonymkode: b4ac0...ae6

Det er jo ikke sikkert det er falske rykter, dt kan være de og ts opplever situasjonen ulikt. Jeg har en kollega som alle på jobb kommenterer at kommer for seint og slunterer unna arbeidet. Dette er gjentatte ganger tatt opp med ledelsen med eksempler på hva vi mener, men denne kollegaen mener seg urettferdig behandlet, hylte opp om mobbing og så turte ikke leder gjøre noe med det. At ts ikke er enig betyr ikke at det er mobbing. At hun ikke kommer overens m ed folk er kjedeling, men ikke mobbing. Og selv om hun ikke er innkludert i alle samtaler betyr det ikke at de omhandler henne. At en som jobber et sted en helg i ny og ne ikke er like sammensveiset som resten er ikke rart i det hele tatt, det betyr ikke at hun ER fryst ut, selv om hun FØLER det.

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje vanskelig for noen å forstå om de selv ikke har vært i den posisjonen. Jeg tror det er veldig tidlig i fasen av mobbing. Jeg har selv merket forskjell på deres væremåte mot meg. 

Jeg har opplevd graverende mobbing og trakassering, det kan ikke sammenlignes med å føle at de snakker om deg, føle at de utestenger deg og føle at du ikke er en del av det sosiale miljøet. Føling er ikke mobbing, det er dine følelser, ikke andres intensjoner som kommer til uttrykk. Og vedr klage om du sitter mye på mobilen, så gå i deg selv, en del er mer avhengig av duppedingser enn de ser selv. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg merket også sist jeg jobbet at folk gikk inn på bakrommet og lo og snakket sammen. Og da sa en kollega til meg: hvis du vil så kan jeg be dem dempe seg. Jeg hørte ikke hva de sa, men så tenkte jeg at de kanskje de snakket om meg?

I denne episoden tror jeg ikke de snakket stygt om deg og at din kollega tenkte at de forstyrret deg, det var derfor hun lurte på om hun skulle be de dempe seg.

Når det gjelder det med mobil bruk etc, er det ikke sikkert det er ment som mobbing. Så om du har snakket i mobil så legg dette litt på IS på jobben. Usansett, ikke gi etter, bit tennene sammen og dra på jobben. Forsøk å vær bli, det smitter tilbake, ikke tenkt på det som er sagt. Tror ikke de mener å mobbe.

Om dette fortsetter ta et møte med sjefen din rundt siuasjonen, men jeg tror det hele ordner seg.

Anonymkode: a013c...5d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...