AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #1 Skrevet 28. januar 2017 Ville det hatt noe å si for om du ville valgt å spise et dyr? Først et hypotetisk scenario. En dyreart er like smart som mennesker. Kunne du spist de om de var planteetere? Se bort ifra at de kunne hevnet seg osv. Om det var mulig å spise dem uten konsekvenser, kunne du gjort det? Hva om en annen art hadde en gjennomsnittsIQ på 60? Kunne du spist dem? Hva om de var ca like smarte som 10-åringer? 5-åringer? 3-åringer? Hvor ville du satt grensa? Eller syns du det er irrelevant? Anonymkode: f891a...a4c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #3 Skrevet 29. januar 2017 Nå spiser jeg ingen dyr, uansett IQ og ikke IQ. Så for meg har det ingenting å si. Anonymkode: 8683b...45d
Gjest lurven Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 de fleste spiser jo gris, de er blant de mest intelligente dyrene, og dyr som spiser mennesker spiser jo noen som langt overgår dem selv i intelligens
KaDust Skrevet 30. januar 2017 #5 Skrevet 30. januar 2017 Så lenge dyret har levd et godt liv og ikke lidd, så ser jeg ikke noe problem med det. 1
Gjest Belle âme Skrevet 30. januar 2017 #6 Skrevet 30. januar 2017 Synast det er gale å ete dyr uansett, så det hadde eg ikkje gjort☺️
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 30. januar 2017 #7 Skrevet 30. januar 2017 Ikke undervurdèr smartheten til dyr, de mest intelligente dyrene er kanskje smartere enn endel mennesker Jeg har en motvilje mot å spise egen art, rovdyr (fordi de spiser kjøtt) og også utrydningstruede dyr, insekter, amfibier....det har ikke med intelligens å gjøre hva jeg vil spise og ikke.
Aamu Skrevet 30. januar 2017 #8 Skrevet 30. januar 2017 Hadde ikke spist dyr som kan reflektere over seg selv. F.eks elefanter
WubWub Skrevet 30. januar 2017 #9 Skrevet 30. januar 2017 1 minutt siden, Den Lille Heksa skrev: Ikke undervurdèr smartheten til dyr, de mest intelligente dyrene er kanskje smartere enn endel mennesker Jeg har en motvilje mot å spise egen art, rovdyr (fordi de spiser kjøtt) og også utrydningstruede dyr, insekter, amfibier....det har ikke med intelligens å gjøre hva jeg vil spise og ikke. Nei det er de ikke. Ingen dyr er i nærheten av menneskets kognitive kapasiteter med unntak av delfiner. Men de også må se seg slått med god margin. 1
WubWub Skrevet 30. januar 2017 #10 Skrevet 30. januar 2017 På 28.1.2017 den 11.49, AnonymBruker skrev: Ville det hatt noe å si for om du ville valgt å spise et dyr? Først et hypotetisk scenario. En dyreart er like smart som mennesker. Kunne du spist de om de var planteetere? Se bort ifra at de kunne hevnet seg osv. Om det var mulig å spise dem uten konsekvenser, kunne du gjort det? Hva om en annen art hadde en gjennomsnittsIQ på 60? Kunne du spist dem? Hva om de var ca like smarte som 10-åringer? 5-åringer? 3-åringer? Hvor ville du satt grensa? Eller syns du det er irrelevant? Anonymkode: f891a...a4c Mat er mat så lenge det ikke er kjøtt fra egen art. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #11 Skrevet 30. januar 2017 Nei, jeg kunne ikke spist noen som var like smarte som mennesker, uavhengig av om de var planteetere eller rovdyr. Det føles også galt å spise rovdyr spesielt uansett intelligens. Anonymkode: 16a1a...64c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #12 Skrevet 30. januar 2017 Hvis de var like smarte som oss kunne de kommunisert med oss, og da ville det fort bli slutt på det når de organiserte protester og marsjerte i gatene med plakater (evt. svømte i vannkanaler). Anonymkode: 073a4...36b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #13 Skrevet 30. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis de var like smarte som oss kunne de kommunisert med oss, og da ville det fort bli slutt på det når de organiserte protester og marsjerte i gatene med plakater (evt. svømte i vannkanaler). Anonymkode: 073a4...36b Ikke nødvendigvis. Kanskje de er intelligente nok til å holde seg unna trøbbel. Samme kan sies dersom romvesen med høyt intelligensnivå også eksisterer. Anonymkode: 0ad4c...b2a
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #14 Skrevet 30. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de var like smarte som oss kunne de kommunisert med oss, og da ville det fort bli slutt på det når de organiserte protester og marsjerte i gatene med plakater (evt. svømte i vannkanaler). Anonymkode: 073a4...36b Kommuniserer med dyr jeg, og spiser dem også. Indianerne kommuniserer også med vilt som de feller. Anonymkode: 7dadd...0a1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #15 Skrevet 30. januar 2017 Ganske mange som ville spist en dyreart som var like smart som mennesker. Jeg syns det er litt bisarr. Dere syns ikke det er litt creepy å spise noen som snakker engelsk og ber dere om å ikke spise dem? Som tenker som dere, bare at det er en annen dyreart? De er jo på en måte ganske like dere inni, men ikke utenpå. Men kanskje det er litt som rasisme, at noen mennesker ser ned på andre hudfarger og tenker at det er noe dyrlig/ mindreverdig ved dem? Anonymkode: f891a...a4c
WubWub Skrevet 30. januar 2017 #16 Skrevet 30. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske mange som ville spist en dyreart som var like smart som mennesker. Jeg syns det er litt bisarr. Dere syns ikke det er litt creepy å spise noen som snakker engelsk og ber dere om å ikke spise dem? Som tenker som dere, bare at det er en annen dyreart? De er jo på en måte ganske like dere inni, men ikke utenpå. Men kanskje det er litt som rasisme, at noen mennesker ser ned på andre hudfarger og tenker at det er noe dyrlig/ mindreverdig ved dem? Anonymkode: f891a...a4c Om vi oppdager aliens i vårt nærområde og vi har teknologien til å utslette de så ville vi gjort det om vi følte den minste trussel fra disse. Vi er jo rovdyr. Om de smakte godt så ville vi nok spist de. Det er bare å se på hvordan amerikanere behandlet døde japanske soldater under 2.vk - det var ganske morbide greier. De kuttet de opp å tok kroppsdelene deres som suvenirer som f.eks penis, tenner, føtter og hender. Og dette var artsfrender - tenkt hva vi ville gjort mot en annen art vi var i krig med.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #17 Skrevet 30. januar 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Om vi oppdager aliens i vårt nærområde og vi har teknologien til å utslette de så ville vi gjort det om vi følte den minste trussel fra disse. Vi er jo rovdyr. Om de smakte godt så ville vi nok spist de. Det er bare å se på hvordan amerikanere behandlet døde japanske soldater under 2.vk - det var ganske morbide greier. De kuttet de opp å tok kroppsdelene deres som suvenirer som f.eks penis, tenner, føtter og hender. Og dette var artsfrender - tenkt hva vi ville gjort mot en annen art vi var i krig med. Så fordi amerikanere kuttet opp døde soldater, så ville du spist en romvesenart? Betyr det at jeg kan gå og slå ned naboen min fordi amerikanerne var så fæle under 2.verdenskrig? Ser ikke helt den resoneringen, altså. Mennesker har jo evne til tenkning, så vi kan ikke sammenligne oss med andre rovdyr. Vi tillater for eks ikke voldtekt slik som noen dyr holder på med. Dersom vi skal ta utgangspunkt i hvordan andre rovdyr lever, så blir vi et ganske egoistisk og brutalt samfunn. Ser ikke helt den heller Anonymkode: f891a...a4c
Maleficenta Skrevet 30. januar 2017 #18 Skrevet 30. januar 2017 På Saturday, January 28, 2017 den 11.49, AnonymBruker skrev: Ville det hatt noe å si for om du ville valgt å spise et dyr? Først et hypotetisk scenario. En dyreart er like smart som mennesker. Kunne du spist de om de var planteetere? Se bort ifra at de kunne hevnet seg osv. Om det var mulig å spise dem uten konsekvenser, kunne du gjort det? Hva om en annen art hadde en gjennomsnittsIQ på 60? Kunne du spist dem? Hva om de var ca like smarte som 10-åringer? 5-åringer? 3-åringer? Hvor ville du satt grensa? Eller syns du det er irrelevant? Anonymkode: f891a...a4c Griser mener jeg ha hørt er like smarte som en 6 åring... mange spiser gris.
WubWub Skrevet 30. januar 2017 #19 Skrevet 30. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så fordi amerikanere kuttet opp døde soldater, så ville du spist en romvesenart? Betyr det at jeg kan gå og slå ned naboen min fordi amerikanerne var så fæle under 2.verdenskrig? Ser ikke helt den resoneringen, altså. Mennesker har jo evne til tenkning, så vi kan ikke sammenligne oss med andre rovdyr. Vi tillater for eks ikke voldtekt slik som noen dyr holder på med. Dersom vi skal ta utgangspunkt i hvordan andre rovdyr lever, så blir vi et ganske egoistisk og brutalt samfunn. Ser ikke helt den heller Anonymkode: f891a...a4c Jeg prøver forklare deg den menneskelige psykologien. I alle kriger så dehumaniserer vi hverandre i den grad at vi kan utsette artsfrender for uendelig ondskap. Som sagt; Tenk hva vi kunne gjort mot en annen art? At vi kunne spist dem levner det ingen tvil om. Mennesker kan også spise andre mennesker bare man er sultne nok. Er bare å se på endel skipsforlis hvor mannskapet havner på isolerte plasser uten mulighet til å finne mat det. Når det rumler i magen så tar vi det vi får. Nei du ser kanskje ikke resoneringen.
Maleficenta Skrevet 30. januar 2017 #20 Skrevet 30. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fordi amerikanere kuttet opp døde soldater, så ville du spist en romvesenart? Betyr det at jeg kan gå og slå ned naboen min fordi amerikanerne var så fæle under 2.verdenskrig? Ser ikke helt den resoneringen, altså. Mennesker har jo evne til tenkning, så vi kan ikke sammenligne oss med andre rovdyr. Vi tillater for eks ikke voldtekt slik som noen dyr holder på med. Dersom vi skal ta utgangspunkt i hvordan andre rovdyr lever, så blir vi et ganske egoistisk og brutalt samfunn. Ser ikke helt den heller Anonymkode: f891a...a4c Ressoneringen handler vel mer om at i ekstreme tilfeller som f eks krig så kommer de animalske innstinkter mer fram og at mennesker kan være tilbøyelige til å gjøre umenneskelige ting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå