Gå til innhold

Korleis er ein transe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK, sidan det no og då har vore tøtsja innpå temaet transar her på forumet, så sit eg igjen med eit lite spørsmål etter å ha lest ein del innlegg:

Korleis er dykker personlege oppfatting av korleis transar er til dagleg; korleis kler vedkommande seg, oppfører seg, og så vidare. Altså sånn heilt på sparket - kva tankar gjer de dykk når de høyrer ordet transe?

Når de har fått ned dei spontane tankane, så kan de kanskje tenka (og nemna) litt om kva de ville tenka om ulike forhold til ein transe; bekjent, kollega, vennskap, ekteskap, familiemedlem, ...

(Jada, eg veit fleira har svart på tema som er litt inne på delar av dette, kanskje fleire gongar, men ber over med meg. Det hadde vore hyggeleg med mange svar - fordi eg er svært nyfiken ;-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første som slår meg er vanlig menneske. Erfaringen er begrenset, er vel ikke så utrolig mange i Norge, og jeg har bare møtt en. Jeg synes det er litt sært at noen kan ønske å være av det andre kjønn, men det er fordi jeg ikke har noen slike ønsker selv. Og da er det vanskelig å sette seg inn i situasjonen.

Jeg så ei dame på bussen her en dag. For det var det hun var. Ei dame. Selv om hun kanskje ikke var ei dame rent kroppslig. Hun hadde så flott holdning. Hun var virkelig ei dame i alle mulige forstander av ordet. Jeg er imponert over de som tør å stå fram som noe annet enn det de er født som. Det må kreve mye styrke.

Jeg tenker ikke umiddelbart på den amerikanske verjonen med ekstremt glamorøse transer. For å være helt ærlig så tror jeg at de er i et svimlende mindretall, men de gjør 1000 ganger mer ut av seg.

Det eneste jeg kan tenke meg er at det må være forferdelig å gå rundt i flere år og vite at noe er "galt" med en selv, at ting ikke stemmer. Om noen i min familie skulle stå fram med noe sånt, så tror jeg at jeg ville blitt glad. Fordi jeg tror det ville vært et kjempesteg i retning av å ha det bra med seg selv. Det samme gjelder alle jeg kjenner. Jeg er sikker på at selve personen ikke ville være noe særlig forandret.

Dersom det hadde vært en eventuell kjæreste som hadde kommet med noe sånt, så aner jeg ikke hva reaksjonen min hadde vært. Jeg hadde ikke løpt iallfall. Men det blir uansett veldig annerledes enn når det er familie eller venner.

Skrevet

Når noen sier transe til meg.. Ser jeg med en gang for meg en mann i dameklær, aldri omvendt..

Og jeg er i den oppfatningen av at menn ser bedre ut som damer, enn damer selv ;) (Laaange slanke legger osv) ;)

Ikke noe negativt bilde av transer herfra iallefall.

Gjest Anonymous
Skrevet

Første jeg tenker på når jeg tenker på transe, er vel om man mener transvestitt eller transseksuell. For meg er det en forskjell, rett og slett fordi det som ligger bak er ulikt. Altså grunnen/årsak eller hva man skal kalle det.

Som mennesker, så tenker jeg på transseksuelle og transvestitter på samme måte som alle andre mennesker. Er det noen jeg har god kjemi med, så blir de mine venner som alle andre som vil være det. Hvis ikke, så behandler jeg dem som alle andre bekjente, kollegaer, naboer osv. Forstår ikke hvorfor man skal gjøre noe annet. Som jeg har svart i en tidligere tråd, så vil jeg gjerne si at jeg ville ha innledet et roomantisk forhold til en transe, men det vet jeg ikke 100% fordi jeg rett og slett ikke har vært i den situasjonen. Men så synes jeg det at å ha et langvarig romantisk forhold er noe helt annet enn et kortvarig fysisk forhold :sjarmor: , eller andre type forhold som vennskap, naboskap, familiebånd og lignende.

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg faktisk jeg tenker noe positivt når jeg hører ordet transe. Dette fordi jeg føler det står for noen som tør å være helt ut seg selv, det å tørre å være "annerledes" og at de må nok gå gjennom motgang for å være fullt ut slik de er. Og skal jeg fortsette å være ærlig, så har jeg nok et mer anstrengt forhold til drag. Dette kan være morsomt nok det altså :P , men synes det er mer påtatt og ... overgjort(?) Finner ikke rette ordene nå. Transe er noe som er naturlig, mens drag er mer kunstig.

Andre ting jeg tenker på er at hos noen er det veldig lett å se at de "er transer", mens andre er det absolutt ikke så lett å se. Men det er en digresjon. Alle er jo like fullt ut transer. Og videre digresjon, så er det ikke samsvar med om de er pene eller ei med hvorvidt de er mest mulig lik det kjønnet de tilstreber.

Var det noe av svarene/diskusjon du var ute etter Crazee?

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg synes personlig det er rart og litt ekkelt, men folk får gjøre som de vil så lenge det ikke skader andre,som man sier..

Skrevet

Eg syns og personlig at det er litt ekkelt...

Ser for meg en mann med kjole, sminke og parykk. Gjerne veldig spesielle eller oppmerksomhetskåte mannfolk.

Jada, veit at eg virkar litt nedlatande her... Transar er sikkert heilt vanlige mennesker, med litt spesielle interesser. Men syns det heile er litt søkt, for å vere heilt ærlig.

Og viss nokon nær meg (kjæreste, familie, venn, kollega) viste seg å vere transe veit eg rett og slett ikkje kordan eg hadde takla det. Hadde aldri hatt samme synet på personen igjen. Men eg hadde sikkert prøvd å bevare forholdet (så sant det ikkje var kjæresten min.)

Gjest Anonymous
Skrevet

Sikkert like mange rare fakter og tvangstanker som andre individer har når de er alene.

Skrevet
Når noen sier transe til meg.. Ser jeg med en gang for meg en mann i dameklær' date=' aldri omvendt.. [/quote']

.. det gjør jeg også .. det er vel sikkert fordi vi kvinner godt kan gå i bukser/dress etc. uten at det er noe spesielt.

Har vel egentlig lite forhold til transer - kjenner ingen - så vidt jeg vet - og har vel - tror jeg hvertfall - ingen spesielle "motforestillinger".

Men jeg vil vel synes det er rart - og uvant .. - men det kom vel sikkert an på formen og typen - og i hvilken setting jeg møtte vedkommende.

Jeg har vel bare møtt en transe en gang ..- og det eneste jeg vel da reagerte på var at han var utrolig mye mer opptatt av håndvesken sin .. og alle ting og tangene han hadde i den ... en vi andre kvinnene/jentene var. :ler:

Skrevet

For å være helt blodig ærlig har jeg ikke tenkt så mye over det jeg.... (men jeg tenker også på mann i kvinneklær forresten).. men jeg har nok det stereotype bilde (Pricilla ørkenens dronning) i bakhodet ja...

Når vi kommer til en transe sine relasjoner til famile osv så er vel det akkurat like induviduelt som for alle oss andre og noe annet enn det ville vel vært rart...?

Skrevet

(Har bare lest første innlegget)

Tja, jeg tror ikke man kan se hvem som er transe sånn i det daglige, det er ihvertfall min første tanke om saken.

Transer ser vel rimelig like ut som hvem som helst andre til hverdags, det er vel heller utenom eller innimellom at det "synes" ved at de kler seg i kvinneklær.

Har jobbet sammen med en som var transe, visste ikke at han var transe før etter en stund, selv om han var en veldig feminin, homofil ung mann, så det sjokkerte vel ikke at han var transe heller... på en måte.

Ser det ikke som noe problem verken å jobbe sammen med eller ha venner som er transe. Familiemedlemmer i den situasjonen ville vært litt rart, men det er mest fordi alle de mannlige familiemedlemmene mine er veldig gift, og jeg har en tro (feiltro?) om at de aller fleste transer ikke er hetrofile....

Men om annet var fakta, så hadde uansett ikke forholdet til vedkommende blitt dårligere!

Skrevet

Jeg vet sannelig ikke om jeg har en personlig oppfatning om transer. Folk er folk, liksom.. Vanlige folk i vanlige klær, antar jeg. Det er ikke akkurat Ricky Lake-utgaven som slår meg først. Når det gjelder "bekjent, kollega, vennskap, ekteskap, familiemedlem", så ser jeg ikke for meg at det skulle være noe problem på noen av områdene, med unntak av ekteskap. Jeg tror nok jeg kunne levd med en mann som likte å kle seg i dameklær, men ikke om han gjorde det størsteparten av tiden. Tror jeg. :klø:

Skrevet
Familiemedlemmer i den situasjonen ville vært litt rart' date=' men det er mest fordi alle de mannlige familiemedlemmene mine er veldig gift, og jeg har en tro (feiltro?) om at de aller fleste transer ikke er hetrofile.... [/quote']

Jeg så på et program på Discovery Channel og der sa de bare rundt 10% av alle transer var homofile. Er jo ikke sikkert det stemmer da. :)

(Søkte litt rundt på internett nå og da stod det bare rundt 5% er homofile)

Skrevet

hmm... greit å vite, så feil kan man tenke.

men det ville nok likevel vært rart, å se onkel i kjole mener jeg.... men noe problem for min del, ville det ikke vært.

Skrevet

Ojsann!! Eg trudde virkelig at dei fleste transar var homofile. Ville nok ha tippa 90% om eg fikk det spørsmålet... :oops:

Skrevet

Som flere over tenker jeg automatisk på menn i dameklær,...men ellers så har jeg igrunnen ikke så mange tanker rundt det.

Jeg har en slektning som er transe, og jeg får helt vondt i meg når jeg hører de andre slektningene snakke nedsettende om vedkommende. De forsvarer sin latterliggjørelse med at de har lov fordi det er så uvanlig og rart,.. :roll:

Jeg tviler på at jeg hadde hatt noe problem med en venn/kollega som viste seg å være transe, men hadde nok ikke taklet at sambo var det,..eller pappa.

Skrevet

Hva jeg tenker, jeg kjenner ikke så mange transer...og regner med og tror at transer er like ulike som oss andre, eller like "like"...

Vet at homofile ofte kvier seg for å komme ut av skapet, og at transer også har vært gjennom en slik "traumatisk tid"... og kanskje derfor forstår en del om livet, som "vi vanlige dødelige" ikke skjønner helt enda..?

Forbinder ikke alle transer med lange slanke legger osv, helt vanlige menn, Ola Dunk, f.eks. hvis jeg må nevne et eksempel...

Og så går de i vanlige klær til "daglig", dvs når de føler for det...

(slik vi kvinner gjør, bortsett fra at vi kvinner kan velge å gå i "kvinneklær" om vi liker det, eller når vi føler for det..)

Og dere er sikkert like forskjellige ang seksuell legning, som andre, noen er bifile, andre liker damer, andre menn, uten at dere er innpåsliten og klengete, og bare tenker på sex hele tida, slik vi andre heller ikke gjør, i alle fall ikke alle selv om man leser at amerikanske undersøkelser vviser at menn tenker på sex x antall ganger i timen...

Kjenner par stykker, som er operert og blitt kvinner, et lite sidespor kanskje, og vet den ene liker damer, dvs. er lesbisk... den andre vet jeg ikke, har ikke spurt, spør ikke så mye om folk ikke forteller, kanskje bifil, men vet hun liker menn.

Men over til transer igjen.

På jobb, tror jeg dere går i herreklær, det kommer an på hvilken type jobb, som bartender på en rockeklubb, f.eks. går det sikkert bra å kle seg som kvinne, eller på et teater. Men kanskje ikke på ligningskontoret, eller stortinget... dessverre, men hva vet jeg, kan hende Kristin Clemet er en transe for alt jeg vet...

Skrevet

hmmm..hvordan er en transe.....?

Vel, jeg vet ikke hvordan én transe er, men flere transer er antagelig like forskjellige som oss andre..

Gjest Anonymous
Skrevet

Et menneske som til tider har behov for å kle seg i kvinneklær og/eller agere som en kvinne.

Jeg kjenner ingen transer. Har aldri møtt noen heller.

Har egentlig aldri tenkt så mye over det. Annet enn at det ikke kan være lett å erkjenne det, verken for seg selv eller andre.

Skrevet

Jeg kjenner ingen transer. Har aldri møtt noen heller.

Det finnes nok mange "skaptranser". Tipper vi alle har møtt en eller annen transe uten å vite det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...