AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #1 Del Skrevet 28. januar 2017 Vil gjerne høre hvorfor/hvorfor ikke. Jeg har jobbet som førskolelærer i 3 år. Føler at jeg har evner som strekker seg langt utover det man har bruk for i dette yrket, og kjeder meg på jobb. Sørger for at barna får alt de trenger av omsorg og lek og stimuli, men det gir meg veldig lite. Synes også det intellektuelle nivået blant kolleger er svært lavt. Prøver å pønske ut en plan for å videreutdanne meg, men er vanskelig både økonomisk og praktisk. Men må videre, orker ikke barnehage veldig mye lenger.... Anonymkode: bfcbf...e9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #2 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg jobbet som assistent. Syntes det ble kjedelig i lengden. Det gikk rett og slett opp for meg at jeg trenger å jobbe med eldre barn og voksne, det ble for lite stimulerende for meg å jobbe med små barn. Anonymkode: 53c4a...0fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #3 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg jobber ikke i barnehage selv, men etter å ha fått barn skulle jeg ønske jeg gjorde det. Det virker rett og slett som noe temmelig nært drømmejobben, men er ikke et alternativ for meg nå siden jeg ville gått flere hundre tusen ned i lønn selv om jeg hadde utdannet meg til førskolelærer. Noen ganger tar jeg meg selv i å vurdere å søke permisjon uten lønn for å skaffe meg en assistentjobb i barnehage for å teste ut om det hadde vært noe for meg. Kan dere forklare hva det er med å jobbe i barnehage som er så kjedelig? Jeg kunne tenkt meg å jobbe på småbarnsavdeling. Anonymkode: 60dd5...e2d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #4 Del Skrevet 28. januar 2017 Det var den første fulltidsjobben jeg hadde, jeg testet det ut for å se om jeg ville bli førskolelærer. Synes det var kjempegøy som 19-åring, gledet meg til å gå på jobb. Men da årsvikariatet mitt nærmet seg slutten, var jeg rimelig lei og talte dagene. Jeg valgte å jobbe med noe helt annet. Anonymkode: e376d...201 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #5 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg har jobbet i barnehage i 10 år, først som assistent og deretter har jeg tatt barnehagelærerutdanning på deltid. Nå jobber jeg 60% som støttepedagog og 20% som ped. leder, og har to små barn selv. Jeg trives godt på jobb. Jeg har stor glede av å følge barna på veien i livet, få være med å bidra i deres utvikling, og sørge for at de får et godt utgangspunkt i livet. Jeg har gode kollegaer og er opptatt av å få faglig påfyll gjevnlig. Å være i stadig utvikling og holde meg faglig oppdatert er en stor motivasjon for meg. Det er klart at noen ganger så er det et sabla stress, tungt arbeid med 20 klissvåte unger som skal skifte osv. Men for meg er det for det meste positive dager, og jeg liker jobben min. Anonymkode: 494fd...832 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #6 Del Skrevet 28. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ikke i barnehage selv, men etter å ha fått barn skulle jeg ønske jeg gjorde det. Det virker rett og slett som noe temmelig nært drømmejobben, men er ikke et alternativ for meg nå siden jeg ville gått flere hundre tusen ned i lønn selv om jeg hadde utdannet meg til førskolelærer. Noen ganger tar jeg meg selv i å vurdere å søke permisjon uten lønn for å skaffe meg en assistentjobb i barnehage for å teste ut om det hadde vært noe for meg. Kan dere forklare hva det er med å jobbe i barnehage som er så kjedelig? Jeg kunne tenkt meg å jobbe på småbarnsavdeling. Anonymkode: 60dd5...e2d Alt ved å jobbe i barnehage er kjedelig. Hver eneste dag er lik. Det er rutiner, støy, konflikter, bleier, snørr, kaos, makrell i tomat, oppvask, underbemanning, frustrasjoner.. Det er psykisk og fysisk slitsomt. Lønna er lav, og yrket har lav status i samfunnet, selv om jobben i seg selv er viktig, og for noen også givende... Selv i bhg med såkalt høyt faglig nivå, er mulighetene for selvutvikling svært begrenset. De fleste barnehager driver med barnepass, med litt "pedagogisk arbeid" her og der. Anonymkode: bfcbf...e9c 20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #7 Del Skrevet 28. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i barnehage i 10 år, først som assistent og deretter har jeg tatt barnehagelærerutdanning på deltid. Nå jobber jeg 60% som støttepedagog og 20% som ped. leder, og har to små barn selv. Jeg trives godt på jobb. Jeg har stor glede av å følge barna på veien i livet, få være med å bidra i deres utvikling, og sørge for at de får et godt utgangspunkt i livet. Jeg har gode kollegaer og er opptatt av å få faglig påfyll gjevnlig. Å være i stadig utvikling og holde meg faglig oppdatert er en stor motivasjon for meg. Det er klart at noen ganger så er det et sabla stress, tungt arbeid med 20 klissvåte unger som skal skifte osv. Men for meg er det for det meste positive dager, og jeg liker jobben min. Anonymkode: 494fd...832 Det er klart at det finnes fornøye barnehagelærere, men hva gir det TS? Anonymkode: 08213...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #8 Del Skrevet 28. januar 2017 Har jobbet som pedagogisk leder noen år nå. Det er nok Norges dårligeste betalte lederstilling.. Jeg som du vil videre, lei av å være underbetalt, sett på som tante, lei av rutiner, aldri komme videre. Hver eneste dag er lik det skjer aldri noe nytt. Det er krevende både fysisk og psykisk. Og selv om man holder seg faglig oppdatert så består dagene av å smøre mat, skifte bleier, kle av og på. I løpet av en dag er det i høyden en time som står til rådighet for "prosjekter", men ofte får man ikke gjennomført pga sykdom og mangel på vikar. Det er kjedelig og umotiverende.. 😫 Anonymkode: 7becc...0dc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #9 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg likte veldig godt å jobbe i barnehage, men kjenner igjen mye av det du sier. Jeg synes fenomenet barndom og barns utvikling er veldig spennende, men det var ikke så lett å ha noen intellektuelle samtaler om det på jobben. Jeg driver også med kunst og musikk på fritiden og skulle gjerne brukt det mer sammen med barna, men noe annet enn de faste dorullnissene og "bæ bæ lille lam" var kontroversielt. Tross for dette ville jeg nok tatt en barnehageutdannelse hvis det ikke lønna hadde vært så dårlig. Anonymkode: 6f94c...a54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #10 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg elsker å jobbe i barnehage. Ingen dag er lik. Det er spennende følge barnas utvikling. Jeg er "bare" assistent men får likevel glede av og mulighet til faglig utvikling og å arbeide pedagogisk. Klart det er mye snørr, bleier og makrell i tomat, men jobben er så mye mer! Jeg kan ærlig si at jeg gleder meg til arbeidsdagene! Mange dager er tøffere enn andre, og det er vanskelig med stadig underbemanning men med en gruppe kollegaer som er glad i jobben, i arbeidsplassen og som genuint bryr seg om barnas beste så ror vi det i land. Jeg føler meg utrolig heldig som har denne jobben! Anonymkode: 18429...8eb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #11 Del Skrevet 28. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker å jobbe i barnehage. Ingen dag er lik. Det er spennende følge barnas utvikling. Jeg er "bare" assistent men får likevel glede av og mulighet til faglig utvikling og å arbeide pedagogisk. Klart det er mye snørr, bleier og makrell i tomat, men jobben er så mye mer! Jeg kan ærlig si at jeg gleder meg til arbeidsdagene! Mange dager er tøffere enn andre, og det er vanskelig med stadig underbemanning men med en gruppe kollegaer som er glad i jobben, i arbeidsplassen og som genuint bryr seg om barnas beste så ror vi det i land. Jeg føler meg utrolig heldig som har denne jobben! Anonymkode: 18429...8eb Hvor gammel er du? Hvor lenge har du jobbet som assistent? Anonymkode: 08213...a90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #12 Del Skrevet 28. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Hvor lenge har du jobbet som assistent? Anonymkode: 08213...a90 Over tretti og har jobbet som assistent i snart fem år. ( Er utdannet som noe helt annet, og gikk selvfølgelig ned i lønn da jeg sa opp jobben og begynte i bhg, men jeg synes virkelig det var verdt det. Det å få jobbe med noe så meningsfult er gull verdt! Blir snart fagprøve på meg, men ikke barnehagelærerutdanning. Friluftsliv er viktig for meg og det er også en del av arbeidsdagene. Herlig! Anonymkode: 18429...8eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #13 Del Skrevet 28. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Over tretti og har jobbet som assistent i snart fem år. ( Er utdannet som noe helt annet, og gikk selvfølgelig ned i lønn da jeg sa opp jobben og begynte i bhg, men jeg synes virkelig det var verdt det. Det å få jobbe med noe så meningsfult er gull verdt! Blir snart fagprøve på meg, men ikke barnehagelærerutdanning. Friluftsliv er viktig for meg og det er også en del av arbeidsdagene. Herlig! Anonymkode: 18429...8eb På hvilken måte er ingen dag lik? Jeg synes det motsatte, klarer ikke å skille mellom hva jeg gjorde i går og for 10 dager siden. Det er de samme rutinene, de samme samtalene, de samme konfliktene, de samme pausene, de samme turene.. Så klart er det visse variasjoner, men i det store og hele jobber man den samme dagen hver dag, hele året. Og ja, jeg prøver å ta i bruk det jeg kan av kreativitet og inspirasjon for å variere dagene, vi går på tur, vi danser ute og inne, bruker kunst og kultur aktivt i prosjektarbeid, vi jobber med mange forskjellige materialer, vi jobber i prosesser og bruker pedagogisk dokumentasjon etc etc.. Men likevel er dagene svært mye av det samme, på repeat... I bunn og grunn handler det om å passe unger og å gjøre husarbeid. Anonymkode: bfcbf...e9c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #14 Del Skrevet 28. januar 2017 Helt enig, også kommer jeg hjem til egne barn som skal ha mat og oppfølging, men da er mor tom for energi - og det gir meg ekstremt dårlig samvittighet. Og tenker, vi har gått tre år på høyskole for denne lønna, hadde det vært mannsdominert hadde de aldri godtatt det. Man starter med høye visjoner, men de blir fort drept av den evige runddansen av rutiner.. Anonymkode: 7becc...0dc 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #15 Del Skrevet 28. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil gjerne høre hvorfor/hvorfor ikke. Jeg har jobbet som førskolelærer i 3 år. Føler at jeg har evner som strekker seg langt utover det man har bruk for i dette yrket, og kjeder meg på jobb. Sørger for at barna får alt de trenger av omsorg og lek og stimuli, men det gir meg veldig lite. Synes også det intellektuelle nivået blant kolleger er svært lavt. Prøver å pønske ut en plan for å videreutdanne meg, men er vanskelig både økonomisk og praktisk. Men må videre, orker ikke barnehage veldig mye lenger.... Anonymkode: bfcbf...e9c Jeg har jobbet i barnehage i 12 år. De første årene lærte jeg masse av kollegaer og kurs, og ikke minst det å være sammen med barna. Etter mange år er jeg blitt utrolig sliten, det er altfor mye stress, sykdom, personalmangel, og barnepass. Det pedagogiske får for liten plass. Barnehagedagen er for hektisk med alt man skal rekke og alle møter og dokumentasjon. Man skal ha tid til å utøve pedagogikk i alle situasjoner med barn, ikke kun en gjennom en time med samlingstund og planlagt aktivitet. Man bør ha tid til observasjon, arbeid med smågrupper og følge opp hvert enkelt barn, og refleksjon. Uten dette stagnerer man og oppnår ikke utvikling, uansett hvor mange kurs man deltar på. Får jeg ikke tid til å utføre mitt arbeid med kvalitet mister jeg motivasjonen. Anonymkode: f0e04...652 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #16 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg har jobbet i barneage i 7 år nå. Jobber som barne- og ungdomsarbeider, men var assistent fram til i fjor. Jeg trives veldig godt i jobben min og synes dagene er veldig forskjellige. Har jobbet både på stor- og småbarnsavdeling, og basebarnehage. Det er et slitsomt yrke, både psykisk og fysisk men det gir så utrolig mye tilbake. Når barna roper navnet ditt og kommer løpende mot deg når du kommer på jobb, eller gir deg en stor klem når du skal gå for dagen. Å få lov til å leke med barna, lære de ting, se de utvikle seg og være en viktig voksenperson for de er uvurderlig. Det er ikke bare barnepass å jobbe i barnehage, men det vises ikke så godt siden foreldre ikke er tilstede under store deler av dagen. Det er dessuten mye såkalt uformell læring, læring er ikke nødvendigvis å sette seg ned og bestemme seg for å lære noe, men å ta tak i barnas innspill om hva de vil lære om. Ja, lønna er dårlig i forhold til ansvaret man har. Det er slitsomt, og noen dager er helt pyton. Vi er ofte underbemannet, det er veldig mye sykdom på akkurat min arbeidsplass og det er alltid de samme folkene som er syke, merkelig nok. Ikke alltid vi får vikarer heller, det er ikke så lett å finne gode, brukendes vikarer på kort varsel, og ofte er alle vikarene vi har allerede i bruk. Pedagogene har alt for mye plantid, møter og ting som gjør at de er borte fra barna når det er på avdeling vi hadde trengt de. Mange pedagoger ser dessverre på seg selv som mer verdt enn assistenter/fagarbeidere, men heldigvis finnes det pedagoger som anser oss som likeverdige og ikke jobber i barnehage for å sjefe over andre også. Anonymkode: 72949...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #17 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg synes barn er fantastiske, arbeidet i barnehage i mange år som pedagogisk leder, gitt alt for mine små MEN det er mye dårlig arbeidsmiljø i barnehager, det gidd jeg ikke lenger., dårlig betalt og belastning for kroppen i det lange løp. En annen ting er alle forventninger fra politikere om hva vi skal følge opp, helt greit.-men da må de skaffe nok folk å jobbe sammen med!!!!!! de presser flere og flere barn inn på færre kvadratmeter, jeg er bekymret. Så, i mine år som pedagogisk leder har jeg holdt på med "brannslukking". Anonymkode: 713d4...8ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 28. januar 2017 #18 Del Skrevet 28. januar 2017 jeg trives veldig godt. Jeg liker kombinasjonen av å jobbe med ledelse og å jobbe direkte med barna.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #19 Del Skrevet 28. januar 2017 Føler du at du får jobbet med ledelse? På hvilken måte? Anonymkode: 7becc...0dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #20 Del Skrevet 28. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i barnehage i 12 år. De første årene lærte jeg masse av kollegaer og kurs, og ikke minst det å være sammen med barna. Etter mange år er jeg blitt utrolig sliten, det er altfor mye stress, sykdom, personalmangel, og barnepass. Det pedagogiske får for liten plass. Barnehagedagen er for hektisk med alt man skal rekke og alle møter og dokumentasjon. Man skal ha tid til å utøve pedagogikk i alle situasjoner med barn, ikke kun en gjennom en time med samlingstund og planlagt aktivitet. Man bør ha tid til observasjon, arbeid med smågrupper og følge opp hvert enkelt barn, og refleksjon. Uten dette stagnerer man og oppnår ikke utvikling, uansett hvor mange kurs man deltar på. Får jeg ikke tid til å utføre mitt arbeid med kvalitet mister jeg motivasjonen. Anonymkode: f0e04...652 Det kjenner jeg meg godt igjen i, men har tenkt å gi meg før det går så langt som til 12 år.. Lurer på, hvordan kom du deg videre? Anonymkode: 7becc...0dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå