AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #1 Skrevet 28. januar 2017 Hei, noen som har litt peiling på hvilke IT studier som kan være bra å studere for å være sikret jobb i ettertid? Anonymkode: 792c7...ca4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #2 Skrevet 28. januar 2017 Systemutvikling for eksempel. Brukerstøtte og driftsfolk er det også bruk for en stund fremover, selv om man på lang sikt er i ferd med å outsorce alt. Bare vær klar over at det er en knallhard bransje. Ikke uvanlig med 12+ timers arbeidsdager, en del jobber også nesten alle helger og i ferieperioder der man egentlig skulle hatt fri (og ja, det selv om man jobber mandag-fredag også) Skal man jobbe med dette bør man virkelig brenne for det og man må godta at det er en livsstil, ikke bare en jobb. Anonymkode: 0863f...316
Persephone Skrevet 28. januar 2017 #3 Skrevet 28. januar 2017 Hvis du vil studere i Oslo anbefaler jeg deg linja Programmering og systemarkitektur ved UiO. 1
Gjest EkteMannen Skrevet 28. januar 2017 #4 Skrevet 28. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Systemutvikling for eksempel. Brukerstøtte og driftsfolk er det også bruk for en stund fremover, selv om man på lang sikt er i ferd med å outsorce alt. Bare vær klar over at det er en knallhard bransje. Ikke uvanlig med 12+ timers arbeidsdager, en del jobber også nesten alle helger og i ferieperioder der man egentlig skulle hatt fri (og ja, det selv om man jobber mandag-fredag også) Skal man jobbe med dette bør man virkelig brenne for det og man må godta at det er en livsstil, ikke bare en jobb. Anonymkode: 0863f...316 Det styrer man litt selv og kommer an på hvor man vil.. Noen stedet er kulturen at man jobber døgnet rundt, andre steder jobber normale tider og har bare enkelte perioder som er travle. Flinke IT folk har markedet alltid bruk for..
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #5 Skrevet 29. januar 2017 12 timer siden, EkteMannen skrev: Det styrer man litt selv og kommer an på hvor man vil.. Noen stedet er kulturen at man jobber døgnet rundt, andre steder jobber normale tider og har bare enkelte perioder som er travle. Flinke IT folk har markedet alltid bruk for.. Noen steder -> De fleste steder. Ja, man kan ofte styre litt selv når man kommer og går i en del jobber, men arbeidspresset er som regel stort nok til at man jobber så mye likevel. Selvfølgelig er det marked for det, og velg det gjerne, vær bare klar over hva dere går til. Det er en jobb - livsstil, der dere må forsake mye annet hvis dere skal ha en "skikkelig" jobb. Anonymkode: 0863f...316
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #6 Skrevet 29. januar 2017 Jeg har jobbet i it-bransjen i 10 år nå, og kjenner meg ikke igjen i din overdramatisering. Jeg har jobbet i 3 firma, og ingen steder har jeg måttet jobbe overtid mer enn kanskje to ganger i året. Jeg kjenner 2 som jobber slik du beskriver, men de jobber i prestisjekonsulentfirmaer. Anonymkode: c5e88...68d 3
Krakk Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 Jeg studerer informasjonteknologi nå, og håper jo at jeg får noe jobb av det haha. Men har hørt flere si til meg at jeg burde gå dataingeniør, men da må jeg ta opp noen fag, for har ikke hatt kjemi og fysikk, så ja.. idk
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i it-bransjen i 10 år nå, og kjenner meg ikke igjen i din overdramatisering. Jeg har jobbet i 3 firma, og ingen steder har jeg måttet jobbe overtid mer enn kanskje to ganger i året. Jeg kjenner 2 som jobber slik du beskriver, men de jobber i prestisjekonsulentfirmaer. Anonymkode: c5e88...68d Det er så hyggelig når du avfeier andres erfaringer. Vel, jeg kan gjenta det siden du tydeligvis ikke greier å lese Andre har naturlig nok andre erfaringer enn det du har, og for meg og svært mange andre har det vært vanlig å jobbe svært lange dager 24/7/365, ikke bare for de i prestisjekonsulentfirmaer. Anonymkode: 0863f...316
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #9 Skrevet 29. januar 2017 Har jobbet i it-bransjen i Oslo siden 2005 og kjenner meg heller ikke igjen i beskrivelsen om lange arbeidager. Aldri snakket med eller hørt om noen som har jobbet slik i Norge. Tror det er en myte som holdes i live av folk utenfor bransjen. Selv studerte jeg informatikk ved UiO, stor etterspørsel etter den type arbeidskraft, morsomme oppgaver og meget fleksible arbeidsdager hvor man ofte kan styre både når og hvor man jobber. Jobber da som programmerer/systemutvikler eller hva man vil kalle det Anonymkode: bac4b...12a 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #10 Skrevet 29. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Andre har naturlig nok andre erfaringer enn det du har, og for meg og svært mange andre har det vært vanlig å jobbe svært lange dager 24/7/365, ikke bare for de i prestisjekonsulentfirmaer. Anonymkode: 0863f...316 Så i hvilke bedrifter foregår dette og i hvilke typer stillinger? Anonymkode: bac4b...12a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #11 Skrevet 29. januar 2017 Anonymkode: 0863f...316: Skjønner ikke hvor du har det i fra at dette her er en livsstil jobb og at man ikke kan jobbe normale tider? Det er fullt mulig. Min bror jobber innenfor IT, og han jobber fra 8-16. Jobber svært sjelden overtid, omtrent aldri. Anonymkode: 3c227...702 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #12 Skrevet 30. januar 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er så hyggelig når du avfeier andres erfaringer. Vel, jeg kan gjenta det siden du tydeligvis ikke greier å lese Andre har naturlig nok andre erfaringer enn det du har, og for meg og svært mange andre har det vært vanlig å jobbe svært lange dager 24/7/365, ikke bare for de i prestisjekonsulentfirmaer. Anonymkode: 0863f...316 Om du ser litt på dine egne innlegg er det du som rettet en annens innlegg fra "noen steder" til "de fleste steder" Jeg har beskrevet MIN erfaring, og erfaringen til de jeg kjenner i bransjen (som er den del etterhvert). Om det hadde vært normen at man ble presset til å jobbe overtid omtrent daglig, hadde nok arbeidstilsynet vært langt mer på banen enn det er, og it-jobbene vært langt mindre ettertraktet. Anonymkode: c5e88...68d
Gjest EkteMannen Skrevet 30. januar 2017 #13 Skrevet 30. januar 2017 På 29.1.2017 den 12.57, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i it-bransjen i 10 år nå, og kjenner meg ikke igjen i din overdramatisering. Jeg har jobbet i 3 firma, og ingen steder har jeg måttet jobbe overtid mer enn kanskje to ganger i året. Jeg kjenner 2 som jobber slik du beskriver, men de jobber i prestisjekonsulentfirmaer. Anonymkode: c5e88...68d Samme her. Over 10 år i bransjen, hos en arbeidsgiver var det veldig mye jobbing, men det var rett før de gikk konkurs. Ellers har det vært ganske normale arbeidstider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå