Gå til innhold

Naboen har fest... hvordan ta opp på en ok måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og irriterer meg over at jeg ikke får sove. Den nyinnflyttede naboen har bestemt seg for å ha fest, og musikken ser ikke ut til å dempe seg med det første. Har mest lyst til å ringe på hos dem og skrike til dem, men jeg tror ikke det er den beste måten å ønske noen velkommen til nabolaget på....

Jeg er tilbøyelig til å finne meg i en god del lyd når jeg bor i borettslag (barneskrik, oppussing og hva det måtte være), men jeg syntes faktisk det er normal folkeskikk å henge opp en nabovarsel før man velger å ha en fest med så høy musikk at veggene rister. Satser på at jeg ikke er totalt urimelig.

Nå er jeg sint og trøtt, men har litt lyst til å ta dette opp med naboen i morgen (når jeg ikke er fult så irritert og sliten). Hvordan gjøre dette på en høflig, gjerne litt humoristisk måte? Jeg har ikke lyst til å bli kjent som den sure naboen, men jeg syntes likevel at den nyinnflyttede bør forstå at vi faktisk har husregler her og at det ikke er himla vanskelig å henge opp varsel på forhånd før en slik  type fest.

Tips?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om de enten an dempe lyden litt eller la deg være med på festen :P Håp på det første.

Anonymkode: af94c...bce

• Liker 1
Skrevet

Bank på, si hei, forklar at du skal opp på jobb og trenger å sove, husreglene er stille innen X og klokken er over det så nå er det på tide å dempe musikken betraktelig. Kos dere videre.

Hvis du ikke er sur, så blir du ikke den sure naboen ;)

• Liker 4
Skrevet

Ring politiet, send melding til styret, kopier ordensregler og bruk markeringstusj på det som angår støy og stilletider og legg i postkassen om du vet hva de heter.

Jeg sender anonynt tips til politiet om festbråk, leilighetsnr, adresse og klokkeslett. Pluss mail til styret. Som regel blir det stilke veldig fort! :fnise:

Anonymkode: 500e4...8b0

• Liker 5
Skrevet

Fasit 

Unngå og ha naboer. Syretest, stelle deg opp på alle hushjørner og piss. Klager naboen flytt lengre unna. Bodde 3 år i blokk. Aldri mer.

Skrevet

Haha, tenker akkuratt på det samme nå! naboen under har også innflytningsfest.

normalt hadde jeg ikke brydd meg siden det er lørdag og de har hengt opp nabovarsel, men jeg har ligget i ett døgn med omgangssyken og hasjlukta som kommer derifra hjelper ikke på kvalmen:(

Synes snart de kan dra på byen og skrike i stedet:p

Anonymkode: bce70...6b7

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ring politiet, send melding til styret, kopier ordensregler og bruk markeringstusj på det som angår støy og stilletider og legg i postkassen om du vet hva de heter.

Jeg sender anonynt tips til politiet om festbråk, leilighetsnr, adresse og klokkeslett. Pluss mail til styret. Som regel blir det stilke veldig fort! :fnise:

wow, kjip ting å gjøre.

Uansett, TS, ville rådet deg til å ta det opp på en vennlig måte :) Enten banke på eller skrive en liten beskjed på et papir. De har mest sannsynlig ikke et ønske om å være irriterende! Eks:

Hei og velkommen til nabolaget! 

Skjønner at dere ville ha innflytningsfest og håper at alt gikk bra.

Vil bare råde dere til neste gang å henge opp en advarsel, og gjerne dempe musikken et par hakk etter kl00 :)

Hvor humoristisk du vil være er vel litt opp til deg, hvis du er litt eldre/ferdig med å feste kan du spille på det med selvironi. Fraråder deg til å kontakte politi eller styret uten å snakke med naboene først, da det er litt vel... barnslig. 

• Liker 5
Skrevet

Om det er en gang i blant synes jeg du bør vise forståelse. Særlig når det er lørdag. Øreplugger er supert i slike situasjoner. 

men nevn gjerne neste gang du møter dem at det er supert at de koser seg, men gi gjerne beskjed neste gang så kan du overnatte et annet sted :)

Anonymkode: bc981...279

Skrevet

Er det første gang det skjer? Om det er første gangen ville jeg ikke tatt det opp. Er det noe som skjer gjentatte ganger derimot syns jeg du kan ta det opp. 

Skrevet

Ikke tilfeldigvis på frogner, dette?

Anonymkode: 8d8a2...96d

Skrevet

"Nabovarsel" fritar en ikke fra å følge lover og regler for ro og orden, samt å ta hensyn til sine naboer.

Det som har vist seg å funke best for meg, er å banke på og si at hvis det ikke blir stille her nå, blir jeg nødt til å komme inn og delta! Merkelig nok er ikke festen fullt så irriterende når man er med på moroa. Alternativet er å ringe politiet og be dem dempe støyen. 

Anonymkode: 14907...bb7

• Liker 5
Skrevet

Jeg har opplevd det samme med mine tidligere naboer. De hadde fest ofte. Jeg ringte politiet og da ble det stille.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, DaAg skrev:

wow, kjip ting å gjøre.

Uansett, TS, ville rådet deg til å ta det opp på en vennlig måte :) Enten banke på eller skrive en liten beskjed på et papir. De har mest sannsynlig ikke et ønske om å være irriterende! Eks:

Hei og velkommen til nabolaget! 

Skjønner at dere ville ha innflytningsfest og håper at alt gikk bra.

Vil bare råde dere til neste gang å henge opp en advarsel, og gjerne dempe musikken et par hakk etter kl00 :)

Hvor humoristisk du vil være er vel litt opp til deg, hvis du er litt eldre/ferdig med å feste kan du spille på det med selvironi. Fraråder deg til å kontakte politi eller styret uten å snakke med naboene først, da det er litt vel... barnslig. 

Kjipt? Det som er kjipt er stadig brudd på ordensregler og norsk lov.  Om du gjerne vil banke på hos narkisnaboene mine og motta draps og voldstrusler fordi du ber dem dempe seg, så kom gjerne her og prøv deg. Jeg vedder på at du hadde kontakta styre og politi selv!

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt? Det som er kjipt er stadig brudd på ordensregler og norsk lov.  Om du gjerne vil banke på hos narkisnaboene mine og motta draps og voldstrusler fordi du ber dem dempe seg, så kom gjerne her og prøv deg. Jeg vedder på at du hadde kontakta styre og politi selv!

Vi snakker ikke om hver kveld. Og vi snakker ikke om narkomane naboer. Kanskje holde seg til faktum? Nye naboer - første gang fest - ikke noe annet negativt å si om dem = hive seg på telefonen til politiet er virkelig ikke på sin plass

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakker ikke om hver kveld. Og vi snakker ikke om narkomane naboer. Kanskje holde seg til faktum? Nye naboer - første gang fest - ikke noe annet negativt å si om dem = hive seg på telefonen til politiet er virkelig ikke på sin plass

Kanskje ts skrev om på sannheten? 

Og jo. Politi skal kontaktes ved festbråk etter kl 24. Spesielt da. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. TS spurte ikke om råd angående naboene dine. Du ga derimot et svar som tilsa det, og derfor kjip. Drapstrusler (som selvfølgelig er alvorlig) er ikke det samme som å ha en innflytningsfest med litt for høy volum. 

Endret av DaAg
  • Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ts skrev om på sannheten? 

Og jo. Politi skal kontaktes ved festbråk etter kl 24. Spesielt da. 

Politiet vil i svært mange tilfeller be deg om å banke på og høre om de kan dempe seg, før de bruker tid og ressurser på å komme ut dit. De aller fleste slike situasjoner klarer man å løse helt fint uten at politiet blandes inn.

Anonymkode: 6b587...a1e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært igjennom den regla der alt for mange ganger tidligere med naboer i samme hus, til at jeg rett og slett hadde ringt til politiet dersom det var høy musikk og bråk etter midnatt. Jeg har ikke tålmodighet eller fnugg av vilje til å skulle la det gå, selv om det var første gangen det skjedde. Dersom naboen ønsker et fremtidig bra naboskap, så er det bare å ta hensyn til de rundt seg fra starten av, sette seg inn i reglene og faktisk gidde å følge de fra dag 1. Også hadde jeg snakket med husverten dagen derpå, slik at naboen ble minnet på hvilke regler man har å føye seg etter når man bor i dette huset - det innebærer at det skal være stille etter klokken elleve på kvelden, så jeg anser meg selv som relativt grei når jeg venter til etter midnatt med å ta affære.

Noen mener nok at jeg er megakjip som ringer både politi og husvert "for å sladre" (eller "barnslig", som en bruker mente man var dersom man kontaktet politiet/styret/husvert), men det driter jeg en lang vei i. Jeg er ikke interessert i å bli holdt våken halve natta, bare fordi naboen ikke klarer å ha kontroll på gjestene sine eller får ned volumet på musikken når klokka har passert midnatt. Jeg tar hensyn til mine naboer, og da forventer jeg jaggu at de skal klare å gjøre det samme.

• Liker 1
Skrevet

Der jeg har bodd tidligere har det vært vanlig å invitere naboene om det er fest. Man kommer langt med å være hyggelig, og ikke sitte alene og bitter og insistere på at 11 er sovetid også i helgene. Sende politiet på naboer for en fest? Ikke rart mennesker er ensomme... 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg har bodd tidligere har det vært vanlig å invitere naboene om det er fest. Man kommer langt med å være hyggelig, og ikke sitte alene og bitter og insistere på at 11 er sovetid også i helgene. Sende politiet på naboer for en fest? Ikke rart mennesker er ensomme... 

Nå skjedde dette faktisk klokka 2 på natta, TS var ikke invitert på festen og når man bor med andre må man faktisk ta hensyn til at noen skal opp tidlig neste dag.

Anonymkode: a9707...466

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...