Gå til innhold

Tips til gode bøker (ikke kiosklitteratur)

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har svart ganske rotete oppi tråden,  eller kg roter det til? så om det er mitt forslag du sikter til som kioskliteatur, vil jeg bar fortelle deg at du tar feil. Jeg har nå lest videre, og vet mer. Jeg var meget skeptisk til boka men var på literær matpakke og fikk den anbefalt. I mangel på noe bedre, endte jeg opp med Sju søstre. 

Anonymkode: f058f...853

Dette er nok i aller høyeste grad kiosklitteratur i manges øyne, inkludert mine.

Anonymkode: cd33a...aa7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Nei, jeg vil egentlig karakterisere de fleste av disse som sidevendere, og jeg tipset nettopp på det grunnlaget. Særlig Lagerlöf, Enquist og Forster er veldig lette og fine med godt driv, dog sistnevnte kun hvis du er temmelig sterk i engelsk. :) 

Jeg må bare svare meg selv her, for jeg tenkte latterlig kort angående A Room with a View. Den finnes jo på norsk! https://www.adlibris.com/no/bok/et-rom-med-utsikt-9788292870464

Skrevet

Lucinda Riley er så absolutt ikke kiosklitteratur! 

Til tross for at hun produserer bøker på løpende bånd, så er det gode bøker. Tilbakemeldingene er gode, både fra anmeldere og kunder (jeg jobber selv i bokhandel). "De syv søstre"-serien kommer det en bok i året, så kommer det en selvstendig bok utenom, kanskje to og.

Anonymkode: 6fd17...883

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til tross for at hun produserer bøker på løpende bånd, så er det gode bøker. Tilbakemeldingene er gode, både fra anmeldere og kunder (jeg jobber selv i bokhandel). "De syv søstre"-serien kommer det en bok i året, så kommer det en selvstendig bok utenom, kanskje to og.

Det at en bok er kiosklitteratur betyr ikke at boken ikke kan være god, eller at det kan være gode bøker, eller at anmeldere og lesere av disse type bøker elsker dem. Men det er en spesiell type bok, med spesiell type innhold. "epic tales of love and loss". 

Anonymkode: f02ea...be5

• Liker 2
Skrevet

Jeg selv jobber i bokhandel og selvom Lucinda Riley er kanskje ikke på "kiosk-nivå", så er det unektelig lettlest litteratur og ikke det TS ser etter, slik jeg leser hennes hovedinnlegg.

Til TS vil jeg absolutt anbefale følgende forfattere:

Ursula Le Guin 

Iris Murdoch

Yasunari Kawabata

Ismail Kadare

Pär Lagerkvist

Chingiz Aitmatov

Cormac McCarthy

Jeg anbefaler deg også å opprette en profil på Goodreads hvis du ikke har det allerede, de har mye lister og du kan finne masse anbefalinger og nye forfattere der :) 

Anonymkode: 14953...085

Skrevet

Ikke kast bort tiden din på Lucinda Riley. Jeg liker kiosklitteratur, men hun skriver vanvittig dårlig. Det gjorde vondt i hjernen å lese en av hennes romaner. 

Jeg anbefaler også Lagerlöf, Austen og Brontë, og Jostein Gaarder, K. Alnæs og Kjærstad. 

Anonymkode: 46fd6...e6d

• Liker 3
Skrevet

Takk for masse tips! Har Goodreads og leser på Kindle (stort sett på engelsk), så skal legge inn bøkene på Want to read-lista mi og sjekke dem ut. :)

Anonymkode: 0fc30...5c5

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, amativeReflection skrev:

Post Office er en romantisk roman om en postmann som går gjennom en yrende karrière innenfor det amerikanske postsystemet mens han møter yrende utfordringer i kjærlighetslivet sitt, kombinert med hans forkjærlighet for alkohol og tidvise ikke-konsensuelle seksuelle møter utgjør det en rørende og fengende fortelling om en som dypt inne er en god mann.

:laugh:Du er fremdeles morsom ser jeg, haha!

Skrevet
2 minutter siden, visp skrev:

:laugh:Du er fremdeles morsom ser jeg, haha!

Jeg ser jeg brukte adjektivet "yrende" to ganger, jeg tror jeg må utvide vokabularet mitt litt. Andre gangen passer det virkelig ikke inn heller. Jeg må slutte å gjøre to ting samtidig.

Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg ser jeg brukte adjektivet "yrende" to ganger, jeg tror jeg må utvide vokabularet mitt litt. Andre gangen passer det virkelig ikke inn heller. Jeg må slutte å gjøre to ting samtidig.

Ja, for det var selvfølgelig det jeg lo av:tongue:

TS: om du er litt ustabil i humøret pga hormonforandringer så bør du holde deg unna Bukowski. Er man ikke mørk fra før så blir man det iallefall etter å ha lest bøkene.

"Romantisk" my ass!

Skrevet

Ja, for det var selvfølgelig det jeg lo av:tongue:

TS: om du er litt ustabil i humøret pga hormonforandringer så bør du holde deg unna Bukowski. Er man ikke mørk fra før så blir man det iallefall etter å ha lest bøkene.

"Romantisk" my ass!

The next thing I knew, I had a young girl from Texas on my lap. I won't go into details of how I met her. Anyway, there it was. She was 23. I was 36. She had long blonde hair and was good solid meat. I didn't know, at the time, that she also had plenty of money. She didn't drink but I did. We laughed a lot at first. And went to the racetrack together. She was a looker, and everytime I got back to my seat there would be some jerkoff sliding closer and closer to her. There were dozens of them. They just kept moving closer and closer. Joyce would just sit. I had to handle them all one of two ways. Either take Joyce and move off or tell the guy:

"Look, buddy, this one's taken! Now move off!"

Er ikke dette romantisk? Hele boken handler jo om hans kjærlighetsliv. Jeg elsker konflikten mellom hans kjærlighet til sprit og hans kjærlighet til damer.

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

The next thing I knew, I had a young girl from Texas on my lap. I won't go into details of how I met her. Anyway, there it was. She was 23. I was 36. She had long blonde hair and was good solid meat. I didn't know, at the time, that she also had plenty of money. She didn't drink but I did. We laughed a lot at first. And went to the racetrack together. She was a looker, and everytime I got back to my seat there would be some jerkoff sliding closer and closer to her. There were dozens of them. They just kept moving closer and closer. Joyce would just sit. I had to handle them all one of two ways. Either take Joyce and move off or tell the guy:

"Look, buddy, this one's taken! Now move off!"

Er ikke dette romantisk? Hele boken handler jo om hans kjærlighetsliv. Jeg elsker konflikten mellom hans kjærlighet til sprit og hans kjærlighet til damer.

Joda, du vinner:) Tror jeg husker den litt dårlig. Århundredes kjærlighetshistorie!

Skrevet

Joda, du vinner:) Tror jeg husker den litt dårlig. Århundredes kjærlighetshistorie!

Joyce har blitt nevnt 55 ganger, og Betty 45 ganger. Det er en av dem på hver side nesten.

I tillegg er det jo masse andre damer han nevner.

• Liker 1
Skrevet

Henry James

Aldous Huxley 

Stephen King

Dawn Powell

Dorthy Parker

Fyodor Dostoyevsky

Ray Bradbury 

George Orwell

James Joyce

Fitzgerald

Bukowski 

Skrevet

Takk folkens! Kom gjerne med noe nyere litteratur også, da jeg sikkert har godt av åutvide horisonten litt. :) 

Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Har lest det meste av dette, minus Gaiman, Nabokov, Persuasion, Pessl, Mytting og Nutshell. Pluss Dahls voksenlitteratur. Er det spesielle bøker du anbefaler av disse?

Marisha Pessl - Utvalgte emner i katastrofefysikk

Vladimir Nabokov - Lolita

Ian Mc Ewan - Nutshell (er visst på norsk nå også)

Lars Mytting - Svøm med dem som drukner

Neil Gaiman - Stjernestøv (han har mange fantastiske bøker)

Roald Dahl - skrev mange gode noveller, prøv Roald Dahls Beste Historier

Marguerite Duras skriver også gode bøker, for eksempel Elskeren. 

Gustave Flaubert - Madame Bovary. 

Christian Krohg - Albertine.

Eleanor Catton - De strålende.

Anna Gavalda, Flannery o Connor, Virginia Woolf, Carl-Frode Tiller og Amalie Skram er også noen jeg kan anbefale. 

Endret av MadameDeRosa
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.klassekampen.no/article/20161025/ARTICLE/161029880

Litt om Riley, de sørgelige tilstandene i norsk forlagsbransje (og dermed faktisk også åndsliv!) og delaktigheten til de nedrige bokhandlerkjedene. 

• Liker 1
Skrevet

Siden du nevnte Franzen: Jeffrey Eugenides! 

Begge to er helt i toppsjiktet innenfor nyere amerikansk litteratur og jeg synes at begge to minner litt om en ny ung John Irving - delvis merkelige plot, men av god litterær kvalitet, men er Franzen kanskje har oppnådd størsr kommersiell suksess, så synes jeg at Eugenides skriver bedre. Spesielt Middlesex (Pulitzer prize for fiction) er utrolig god! 

Anonymkode: fcee4...594

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Charles Dickens.

T.S. Eliot.

F. Scott Fitzgerald.

Oscar Wilde.

Edgar Allan Poe.

Jane Austen.

Skrevet
På 5.2.2017 den 9.56, AnonymBruker skrev:

Siden du nevnte Franzen: Jeffrey Eugenides! 

Begge to er helt i toppsjiktet innenfor nyere amerikansk litteratur og jeg synes at begge to minner litt om en ny ung John Irving - delvis merkelige plot, men av god litterær kvalitet, men er Franzen kanskje har oppnådd størsr kommersiell suksess, så synes jeg at Eugenides skriver bedre. Spesielt Middlesex (Pulitzer prize for fiction) er utrolig god! 

Anonymkode: fcee4...594

Takk! Gøy med tips om litt nyere litteratur siden jeg har lest veldig mange av de typiske amerikanske klassikerne som nevnes her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...