AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 Tips til gode bøker? Tenker altså ikke på kiosklitteratur, men heller ikke russiske klassikere. Noe midt i mellom. Altså ikke Tolstoj eller Kafka, men ei heller bøker av Paulo Coelho, Saras nøkkel eller lignende. Favoritt er Dickens. Av nyere bøker jar jeg likt Stoner (som egentlig ikke er ny), alt av Donna Tatt, Jonathan Franzen, Joyce Carol Oates etc. Anonymkode: 0fc30...5c5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #2 Skrevet 28. januar 2017 J.M. Coetzee, kanskje særlig Disgrace. Le Clézio. P.O. Enquist. Vladimir Nabokovs Lolita. Selma Lagerlöf, Keiseren av Portugalia og Gösta Berlings saga, Honoré de Balzac, Jane Austen, E.M. Forster, særlig A Room with a View. For øvrig er det lang vei fra Tolstoj/Dostojevskij til Kafka, så det kan godt hende du kan ta en titt på sistnevnte. Anonymkode: cd33a...aa7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #4 Skrevet 28. januar 2017 Sjekk ut Paul Auster (primært hans eldre romaner) og Don DeLillo. Anonymkode: fdc94...b96
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #5 Skrevet 28. januar 2017 De gales hus - Karin Fossum Emma - Jane Austen Kan du si noe mer om hva du er ute etter? Det finnes mange gode bøker som ikke er kiosklitteratur, men hvis du kun liker klassikere f.eks eller samfunnskritiske nåtidsromaner så er det kanskje ikke så interessant med krim f.eks. Anonymkode: f02ea...be5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #6 Skrevet 29. januar 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: J.M. Coetzee, kanskje særlig Disgrace. Le Clézio. P.O. Enquist. Vladimir Nabokovs Lolita. Selma Lagerlöf, Keiseren av Portugalia og Gösta Berlings saga, Honoré de Balzac, Jane Austen, E.M. Forster, særlig A Room with a View. For øvrig er det lang vei fra Tolstoj/Dostojevskij til Kafka, så det kan godt hende du kan ta en titt på sistnevnte. Anonymkode: cd33a...aa7 Takk for tips, men er ikke en del av dette ganske tungt? Jeg leser på nettene når jeg ammer, så det må ikke være så vanskelig å komme inn i den når den blir en halvtimes lesing her og der. Anonymkode: 0fc30...5c5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 Jeg har nettopp begynt på denne: http://www.vg.no/rampelys/bok/bokanmeldelser/bokanmeldelse-lucinda-riley-de-syv-soestre/a/23370658/ Jeg synes den virker spennende etter ca 3 timers lesing. I tillegg kommer det 6 eller 7 bøker til i samme serien. Anonymkode: f058f...853
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 3 timer siden, Agathe skrev: Sjekk ut Margaret Atwood Har lest MadAddam-_trilogien og likte den godt. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk ut Paul Auster (primært hans eldre romaner) og Don DeLillo. Anonymkode: fdc94...b96 Leste Invisible av Auster for en tid tilbake, og syntes den var fryktelig. Mulig akkurat den boka var et dårlig valg? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De gales hus - Karin Fossum Emma - Jane Austen Kan du si noe mer om hva du er ute etter? Det finnes mange gode bøker som ikke er kiosklitteratur, men hvis du kun liker klassikere f.eks eller samfunnskritiske nåtidsromaner så er det kanskje ikke så interessant med krim f.eks. Anonymkode: f02ea...be5 Takk, begge er lest. Liker godt klassikere, men også nyere bøker. Akkurat krim er jeg ingen fan av. Krim kan liksom være spennende, men sjelden god litteratur.. Anonymkode: 0fc30...5c5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #9 Skrevet 29. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp begynt på denne: http://www.vg.no/rampelys/bok/bokanmeldelser/bokanmeldelse-lucinda-riley-de-syv-soestre/a/23370658/ Jeg synes den virker spennende etter ca 3 timers lesing. I tillegg kommer det 6 eller 7 bøker til i samme serien. Anonymkode: f058f...853 Anonymkode: 0fc30...5c5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #10 Skrevet 29. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 0fc30...5c5 Takk for tips, men jeg tror kanskje dette er det jeg tenker på som kiosklitteratur. Kjenner ikke forfatteren og kan ta feil her altså, men de som produserer så mange bøker på så kort tid, er det sjelden veldig god kvalitet på. Anonymkode: 0fc30...5c5 4
Gjest MadameDeRosa Skrevet 29. januar 2017 #11 Skrevet 29. januar 2017 Neil Gaiman Jane Austen, Vladimir Nabokov, Emily Brontë, Virginial Woolf Jane Eyre, Stormfulle høyder, Lolita, Persuasion... Elena Ferrante Isabel Allende Marisha Pessl Haruki Murakami The Great Gatsby Roald Dahl´s voksenlitteratur Boktyven Stillitsen Svøm med den som drukner Nutshell Stoner 1984 av Geroge Owell
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #13 Skrevet 29. januar 2017 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Tenk at ingen har nevnt Bukowski. Har du noen forslag til romaner skrevet av han? Er ikke det meste av han lyrikk? Anonymkode: 68ad2...863
ajarRun Skrevet 29. januar 2017 #14 Skrevet 29. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen forslag til romaner skrevet av han? Er ikke det meste av han lyrikk? Anonymkode: 68ad2...863 Post Office er en romantisk roman om en postmann som går gjennom en yrende karrière innenfor det amerikanske postsystemet mens han møter yrende utfordringer i kjærlighetslivet sitt, kombinert med hans forkjærlighet for alkohol og tidvise ikke-konsensuelle seksuelle møter utgjør det en rørende og fengende fortelling om en som dypt inne er en god mann.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #15 Skrevet 29. januar 2017 3 timer siden, MadameDeRosa skrev: Neil Gaiman Jane Austen, Vladimir Nabokov, Emily Brontë, Virginial Woolf Jane Eyre, Stormfulle høyder, Lolita, Persuasion... Elena Ferrante Isabel Allende Marisha Pessl Haruki Murakami The Great Gatsby Roald Dahl´s voksenlitteratur Boktyven Stillitsen Svøm med den som drukner Nutshell Stoner 1984 av Geroge Owell Takk! Har lest det meste av dette, minus Gaiman, Nabokov, Persuasion, Pessl, Mytting og Nutshell. Pluss Dahls voksenlitteratur. Er det spesielle bøker du anbefaler av disse? Anonymkode: 0fc30...5c5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #16 Skrevet 29. januar 2017 2 timer siden, amativeReflection skrev: Post Office er en romantisk roman om en postmann som går gjennom en yrende karrière innenfor det amerikanske postsystemet mens han møter yrende utfordringer i kjærlighetslivet sitt, kombinert med hans forkjærlighet for alkohol og tidvise ikke-konsensuelle seksuelle møter utgjør det en rørende og fengende fortelling om en som dypt inne er en god mann. Takk! Hvordan er den på engelsk? Er den grei å lese, eller er den veldig avansert? Anonymkode: 0fc30...5c5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #17 Skrevet 29. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp begynt på denne: http://www.vg.no/rampelys/bok/bokanmeldelser/bokanmeldelse-lucinda-riley-de-syv-soestre/a/23370658/ Jeg synes den virker spennende etter ca 3 timers lesing. I tillegg kommer det 6 eller 7 bøker til i samme serien. Anonymkode: f058f...853 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, men jeg tror kanskje dette er det jeg tenker på som kiosklitteratur. Kjenner ikke forfatteren og kan ta feil her altså, men de som produserer så mange bøker på så kort tid, er det sjelden veldig god kvalitet på. Anonymkode: 0fc30...5c5 Du har svart ganske rotete oppi tråden, eller kg roter det til? så om det er mitt forslag du sikter til som kioskliteatur, vil jeg bar fortelle deg at du tar feil. Jeg har nå lest videre, og vet mer. Jeg var meget skeptisk til boka men var på literær matpakke og fikk den anbefalt. I mangel på noe bedre, endte jeg opp med Sju søstre. Anonymkode: f058f...853
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #18 Skrevet 29. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har lest MadAddam-_trilogien og likte den godt. Leste Invisible av Auster for en tid tilbake, og syntes den var fryktelig. Mulig akkurat den boka var et dårlig valg? Takk, begge er lest. Liker godt klassikere, men også nyere bøker. Akkurat krim er jeg ingen fan av. Krim kan liksom være spennende, men sjelden god litteratur.. Anonymkode: 0fc30...5c5 Okei, nå har jeg litt mer en idé hva du liker. Brave New World elsket jeg (Aldous Huxley). En av de første (utopi)dystopiene. Bukowski er bra. Men sær. Og et kvinnesyn som er forferdelig. Men er likevel interessant å lese om hvordan han kan nedverdige kvinner på den måten han gjør uten å tenke vondt om dem, om det er mulig å si det slik. Han er fæl mot dem, men elsker dem over alt annet. Kvinnerkvinnerkvinnerkvinnersexsexsexølølølsexkvinnerølsexsexøløløl. Jeg ville kanskje heller valgt Women enn Post Office da. En dåre fri av Beate Grimsrud. Fredrik Backman sine bøker. Sult av Knut Hamsun. Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? av Johan Harstad. Litt treig og depressiv, og ikke for alle. Maskeblomstfamilien av Lars Saabye Christensen. Professor Hieronimus av Amalie Skram. Anonymkode: f02ea...be5
ajarRun Skrevet 29. januar 2017 #19 Skrevet 29. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk! Hvordan er den på engelsk? Er den grei å lese, eller er den veldig avansert? Anonymkode: 0fc30...5c5 Vil anbefale den på engelsk, han bruker for det meste enkle og ukompliserte ord.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #20 Skrevet 29. januar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, men er ikke en del av dette ganske tungt? Jeg leser på nettene når jeg ammer, så det må ikke være så vanskelig å komme inn i den når den blir en halvtimes lesing her og der. Anonymkode: 0fc30...5c5 Hei! Nei, jeg vil egentlig karakterisere de fleste av disse som sidevendere, og jeg tipset nettopp på det grunnlaget. Særlig Lagerlöf, Enquist og Forster er veldig lette og fine med godt driv, dog sistnevnte kun hvis du er temmelig sterk i engelsk. Anonymkode: cd33a...aa7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå