AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 Jeg lurer altså på hva som er den laveste inntekten man kan få boliglån med, dersom man dekker egenkapitalkravet. Det er sikkert vanskelig å si noe helt konkret, men jeg hadde satt stor pris på om noen ville foreslå noen ca-estimater. Vi kan bruke min situasjon som eksempel. Enslig, vil ha ca 200 000 i egenkapital, og ønsker å låne så mye som mulig (under 1 500 000,-). Om jeg skulle ønske å låne en million da, f.eks. Hvor mye må jeg tjene? Grunnen til at jeg spør er rett og slett fordi jeg er jobbsøker, og når jeg faktisk får en jobb vil den sannsynligvis ha lav lønn. For å faktisk tjene nok til å få lån når den tiden kommer vil jeg være litt forberedt. Kanskje søke på lagerjobber med relativt god lønn istedenfor jobb på bensinstasjon med dårlig lønn, f.eks. Evt belage meg på litt lengre reisevei til en jobb jeg tjener nok i, istedenfor en som er nært, men dårlig lønnet. Om dere skjønner?😊 Anonymkode: 92ff9...e34
Million Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 (endret) Bankene har fått innstrammings-regler nå på nyåret, har stått om det i media (eksempel her og her). All gjeld man har tas nå med i beregningen over hvor mye du kan låne til bolig, inkl studiegjeld og billån f.eks. og ikke minst; forbruksgjeld. Har du noe av dette, trekkes det altså fra på summen du får låne til bolig. Inntil nyttårsskiftet var tommelfingerregelen hos bankene at man fikk låne opptil 4 ganger årsinntekten til boliglån. Noen ganger 5 ganger inntekten om man var høytlønnet. Men tjener du f.eks. 250.000, ville du sannsynligvis fått låne maks 1.000.000. Det er fire ganger inntekten. Ser banken at du har lite igjen å leve på når boliglån og slikt er tatt med, vil det bli mindre eller avslag. Bankene bruker SIFOs referansebudsjett for å beregne hva folk må ha til overs å leve for etter at boliglånet er betalt. Jeg vet ikke om bankene har gått vekk fra denne fire-ganger-inntekten nå etter nyttår, det må du nesten lese deg litt frem til i media. Stått massevis av artikler om det de siste ukene. Google "boliglån innstramminger" f.eks. Endret 27. januar 2017 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #3 Skrevet 27. januar 2017 2 timer siden, Million skrev: Bankene har fått innstrammings-regler nå på nyåret, har stått om det i media (eksempel her og her). All gjeld man har tas nå med i beregningen over hvor mye du kan låne til bolig, inkl studiegjeld og billån f.eks. og ikke minst; forbruksgjeld. Har du noe av dette, trekkes det altså fra på summen du får låne til bolig. Inntil nyttårsskiftet var tommelfingerregelen hos bankene at man fikk låne opptil 4 ganger årsinntekten til boliglån. Noen ganger 5 ganger inntekten om man var høytlønnet. Men tjener du f.eks. 250.000, ville du sannsynligvis fått låne maks 1.000.000. Det er fire ganger inntekten. Ser banken at du har lite igjen å leve på når boliglån og slikt er tatt med, vil det bli mindre eller avslag. Bankene bruker SIFOs referansebudsjett for å beregne hva folk må ha til overs å leve for etter at boliglånet er betalt. Jeg vet ikke om bankene har gått vekk fra denne fire-ganger-inntekten nå etter nyttår, det må du nesten lese deg litt frem til i media. Stått massevis av artikler om det de siste ukene. Google "boliglån innstramminger" f.eks. Takk for svar! 4*inntekt er jo veldig greit å forholde seg til, men jeg ser for meg at det likevel finnes en minstegrense (forståelig nok). Har lett litt på nettet, men ikke funnet noe om akkurat det. Jeg har ingen gjeld, men heller ikke særlig utdannelse utover VGS, derfor belager jeg meg på en jobb med relativt lav inntekt. Tenkte da en selveier eller en med rimelige felleskostnader, men det spiller kanskje ingen rolle for långiverne? Anonymkode: 92ff9...e34
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #4 Skrevet 27. januar 2017 Fem ganger inntekt forholder banker seg mye til, og det er blitt mye mer strengt nå enn før. Tror ikke de lenger kan avvike fra det, som de kunne tidligere. I tillegg så må du jo ha minst 15 % som egenkapital. Hvis du da har 200 000 i egenkapital, så kan lånet være maks rett i underkant av 1 300 000, og for at det ikke skal være mer enn fem ganger inntekt så må inntekt være 260 000. Er nok ikke så firkantet, er andre forhold som gjeld, barn, bil, forbruk og lignende som også tas hensyn til, men det er i alle fall en måte å få litt oversikt på :). Anonymkode: 6b0ac...222 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå