Gå til innhold

Er det tilfredsstillende for dommere å dømme folk til lange fengselsstraffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mange ganger lurt på om de ser på det som en seier, det å sende en tiltalt til flere år bak murene. Knuse drømmer, familier, sende en far eller en mor vekk fra sine barn? Drar de hjem og tar seg et glass vin og koser seg med "seieren"?

Samme spørsmål kan stilles til lekdommere i lagmannsretten. Dere som har vært/er lekdommer og har sendt personer til årevis i fengsel, føles det deilig?

Anonymkode: 5c002...f2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En dommer er jo den nøytrale part. Om det er noen som "godter seg" fordi de har vunnet ved å sende noen i fengsel er det vel itilfelle aktor.

Anonymkode: 4d199...244

• Liker 3
Skrevet

Det håper jeg de gjør når de sender draps og voldtekstmenn i buret. Samme gjelder for barne og dyremishandlere.

Jeg er ikke noen lekdommer, men Gud så deilig det ville vært å sende sånne folk bak lås og slå.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig dømmer de alle utfra hva de finner tilfredsstillende. De lever for det. Det har ingenting med at kriminelle bør komme i felgsel. Det er bare en konspirasjonsteori staten har hjernevasket folket til å tro.

Anonymkode: da452...422

Skrevet

Personlig tilfredsstillelse er ikke et tema overhodet. 

Anonymkode: eed16...18d

• Liker 1
Skrevet

Det handler om rett og galt overfor individet som har begått den straffbare handlingen. 

Tiltaltes familieforhold skal faktisk ikke føre til kortere straff. Likhet for loven. Det er ikke dommerens eller lovgivers ansvar at domfelte ikke er en ansvarlig forelder som lever et liv som muliggjør å ta hånd om sin familie. 

Mener TS oppriktig at en som begår underslag skal ha kortere straff dersom han har kone og barn?

Anonymkode: e3d50...32f

Skrevet

Jeg tror du er litt vel inspirert av dramaserier. 

Anonymkode: 314e6...ada

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er slett ikke slik. Knuse drømmer? Man vet jo stort sett at/når man bryter loven. Er ikke dommer/lekdommers feil at man bryter loven. De drømmene har man nok knust selv. "Lekdommer"

Anonymkode: d5fd9...d97

Skrevet

Selvfølgelig. De er mennesker de også.

Anonymkode: 37d11...1cb

Skrevet

Hvorrdan blir man lekdommer egentlig?...

Anonymkode: fcea4...54d

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dommer er jo den nøytrale part. Om det er noen som "godter seg" fordi de har vunnet ved å sende noen i fengsel er det vel itilfelle aktor.

Anonymkode: 4d199...244

Aktor skal også være forholdsvis nøytral. Skal ikke overbevise, men heller presentere fakta

Anonymkode: c8e1d...a01

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har mange ganger lurt på om de ser på det som en seier, det å sende en tiltalt til flere år bak murene. Knuse drømmer, familier, sende en far eller en mor vekk fra sine barn? Drar de hjem og tar seg et glass vin og koser seg med "seieren"?

Samme spørsmål kan stilles til lekdommere i lagmannsretten. Dere som har vært/er lekdommer og har sendt personer til årevis i fengsel, føles det deilig?

Det har ikke jeg lurt på, men jeg har lurt på offeret føler det som en seier når den tiltalte blir dømt. (Forsåvidt, så er loven lik for alle uansett hva det måtte gjelde av familie, drømmer osv.)

Endret av Wanda Maximoff
Skrevet

Hadde noen drept en i familien min, hadde jeg sett det på som en seier å få vedkommende bak lås og slå. At han/hun hadde fått knust drømmene sine, ikke fått sett barna vokse opp, mista jobb etc hadde jeg gitt fullstendig faen i. Hva er en knust drøm mot et liv? Eller skal de bare få en smekk på lanken og få leve livet sitt videre som om ingenting har skjedd? 

Anonymkode: 067c6...19c

Skrevet

TS, er du en av dem som mener kjekke unge menn som voldtok noen ikke skal dømmes så strengt, fordi de har hele livet foran seg?

Det er nemlig ikke sånn det skal være. Rett skal være rett. 

Hvis BI-håpet Preben voldtar Stine, skal han dømmes like hardt som arbeidsledige Ahmed fra Irak

Hvis to menn, en singel og barnløs, og en familiefar voldtar et barn, skal familiefaren få mildere straff, eller hva?

• Liker 4
Skrevet

Vi har ikke lange fengselsstraffer i Norge.

Anonymkode: 6805d...670

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorrdan blir man lekdommer egentlig?...

Anonymkode: fcea4...54d

Jeg ble spurt av en i kommunestyret.

Anonymkode: d5fd9...d97

Skrevet
2 timer siden, Ginavn skrev:

TS, er du en av dem som mener kjekke unge menn som voldtok noen ikke skal dømmes så strengt, fordi de har hele livet foran seg?

Hvis BI-håpet Preben voldtar Stine, skal han dømmes like hardt som arbeidsledige Ahmed fra Irak

Hvis to menn, en singel og barnløs, og en familiefar voldtar et barn, skal familiefaren få mildere straff, eller hva?

Stemmer. Det spiller ingen rolle om du er Petter Stordalen eller Petter Uteligger. 

Det er fakta, ikke spekulasjoner, som teller.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde noen drept en i familien min, hadde jeg sett det på som en seier å få vedkommende bak lås og slå. At han/hun hadde fått knust drømmene sine, ikke fått sett barna vokse opp, mista jobb etc hadde jeg gitt fullstendig faen i. Hva er en knust drøm mot et liv? Eller skal de bare få en smekk på lanken og få leve livet sitt videre som om ingenting har skjedd? 

Som pårørende er det fullt forståelig.

Det er derfor du ville vært inhabil både som som legdommer og som embetsdommer i et slikt tilfelle. 

Anonymkode: eed16...18d

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 timer siden, Ginavn skrev:

Vel, nå finnes det mange eksempler på svært lange straffer for ting som ikke har noe med drap og voldtekt å gjøre. F.eks. økonomisk kriminalitet.

• 2 uker senere...
Skrevet
På 27.1.2017 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Det handler om rett og galt overfor individet som har begått den straffbare handlingen. 

Tiltaltes familieforhold skal faktisk ikke føre til kortere straff. Likhet for loven. Det er ikke dommerens eller lovgivers ansvar at domfelte ikke er en ansvarlig forelder som lever et liv som muliggjør å ta hånd om sin familie. 

Mener TS oppriktig at en som begår underslag skal ha kortere straff dersom han har kone og barn?

Anonymkode: e3d50...32f

Kvinner får mildere straff enn menn. Og er de omsorgspersoner kan de til og med slippe unna fengselsstraff....

http://www.tv2.no/nyheter/8563881/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...