Gå til innhold

Utslett/sår hud ved bruk av øyelapp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som akkurat har begynt med øyelapp. Skal ha den på 4 timer per dag, 5 dager i uken. Etter dag nr 5 på rad (i dag) ser vi at hun er veldig sår der lappen har sittet. Usikker på om det bare er sårt etter å ha dratt av lapp med lim flere dager på rad, eller om hun reagerer allergisk på noe i lappen eller limet. 

Noen med noe nyttig erfaring? 

Anonymkode: d5430...885

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve å ta av noe av limet ved å klistre den på hånda et par ganger før du setter den på jenta. Det kan hjelpe litt. Det er veldig uvant for huden, så det kan godt være bare startproblemer som vil gå seg til raskt. Om hun tåler det kan du bruke en god fuktighetskrem når hun ikke har på lapp, vi bruker uansett krem for atopisk eksem, og det hjalp godt for huden etter lappebruk også. 

Min jente reagerte mer på de lappene vi kjøpte hos optiker enn de vi bestilte på nett (barnmedbriller.dk), mens noen reagerer omvendt. Du kan høre med øyelege/ortoptist om hun kan prøve tøylapp i stedet, det finnes både til å sette på briller og med strikk som en "sjørøver-lapp". Men det er lettere å jukse med, og det slipper inn mer lys, så det er ikke sikkert hun får "lov" til å bruke det i starten. 

Anonymkode: 43781...c91

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en datter som akkurat har begynt med øyelapp. Skal ha den på 4 timer per dag, 5 dager i uken. Etter dag nr 5 på rad (i dag) ser vi at hun er veldig sår der lappen har sittet. Usikker på om det bare er sårt etter å ha dratt av lapp med lim flere dager på rad, eller om hun reagerer allergisk på noe i lappen eller limet. 

Noen med noe nyttig erfaring? 

Kontakt enten fastlegen eller den som har bestemt at hun skal ha øyelapp. Dette høres ut som en plasterlimreaksjon - allergi mot limet i lappen. Huden rundt øyet er tynn og ømfintelig. Der vil en med overfølsomhet knyttet til plasterlimet eller plasten i lappen (latexallergi?) Reagere raskere enn ved plasterbruk for eksempel på beina eller fingrene. 

I helgen forstår jeg deg dit hen at hun ikke skal bruke lapp? Da bør du smøre området med en god og feit hudkrem Apobase fra apoteket for å styrke huden. Blir huden bra til Mandag, og så dårlig igjen, så bør hun få en annen type lapp. (Øyelapp på barn er ikke alltid enkelt.)

Anonymkode: 30e34...b80

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen vår bruker også øyelapp , men vi har kjøpt en i stoff og er veldig fornøyd med den. 

http://www.brilleslangen.no/toylapp.html

Anonymkode: 46641...004

Hvordan fester du dem? Er det lim/plaster på baksiden? 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fester du dem? Er det lim/plaster på baksiden? 

Du får en type som festes på brillene og en med strikk som en "sjørøverlapp" (om barnet ikke bruker briller). Men sjekk med øyelege/ortoptist før du begynner å bruke slik da ikke alle får like god progresjon med stofflapp, siden den ikke er helt tett som plasterlapp.

Vi brukte også bare stofflapp de siste 2 årene, og det var mye bedre for jenta mi. Den sitter ikke direkte på øyet/huden så hun slapp å plages med limet og tette/klamme lapper. 

Anonymkode: 43781...c91

Skrevet

Min sønn bruker lapp. Iblandt ser jeg han blir litt rød, og det er nok limet som sliter bort øverste hudcellelaget. Jeg pleier å smøre med fet hudkrem før han legger seg, da er han fin neste morgen. Aderma cream. Lapper kommer med forskjellige limtyper. Prøv en type som har svakere lim så sliter mindre på huden?

Anonymkode: c573b...6af

Skrevet

Tusen takk for råd og erfaringer alle sammen!

Vi får teste litt forskjellig. I helgen er det pause ja, så da får huden hvilt litt. Og vi har smurt med en god krem. Ser ut som det hjelper godt. 

Skrevet

Jeg reagerer på lim,  veldig vanlig.  Får også kjøpt plasterfjerner slik at du får alt lim skikkelig  bort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...