Gå til innhold

Kjører du venner til/fra deg om du har bil og de må ta buss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom til å tenke på noe fra i går. Jeg hadde en venninne på besøk. Hun tok bussen til meg og vi skulle gå en tur og ta en kopp te hos meg. Hun vet jeg har bil, men jeg tilbudte henne ikke henting og kjøring hjem. Jeg var riktignok opptatt tidligere på dagen slik at jeg uansett ikke kunne hentet henne. 

Når hun skulle gå så sa hun ikke noe direkte til meg om kjøring, men det virket gjerne litt som hun hintet. F.eks "men bussen går vel ikke ofte nå" osv. Men jeg tenkte rett og slett ikke så mye over det, da jeg sjekket bussen og så det gikk en buss i passende tid. 

Pleier dere å kjøre venner til og fra deg selv som ikke har bil? Jeg er vant til å kjøre mye frem og tilbake og hente og bringe, men jeg synes noen ganger det er deilig å slippe, så jeg bare kan bli hjemme, ta en dusj og legge meg uten å måtte gå ut igjen. Tenkte også det var ok da det gikk buss til henne, om ikke så hadde jeg så klart kjørt henne. Til slutt blir det litt penger, feks måtte vi kjørt gjennom bomringen om jeg skulle kjørt henne. Ikke at det har så mye å si, men når jeg ofte kjører på venner til/fra så blir det jo noen kroner til slutt. 

Anonymkode: 95612...6f9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjører besøkende venner til stasjonen, siden den ligger 3 km unna. Jeg bor 50 km fra Oslo, og ser ingen grunn til at jeg skal kjøre dem helt hjem til byen når det går tog. 

Anonymkode: 77edc...e8e

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på. 

Men jeg har en policy: 

Det jeg gjør uten å bli spurt forventer jeg ingenting tilbake for. 

Hvis jeg blir spurt forventer jeg en tilsvarende tjeneste tilbake.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke bil, og forventer ikke å bli kjørt. 

Har nesten motsatt "problem", de som er vant til å kjøre synes det virker så fryktelig slitsomt å ta kollektivt/gå at de tilbyr å kjøre! Jeg sier som regel pent nei takk, veldig hyggelig tilbud da. Er det f eks veldig kaldt og tungvint å komme hjem hender det jeg takker pent ja. Men forvemter aldri skyss, om jeg drar ut på noe eller besøker noen regner jeg alltid med å ta meg fram selv. :)

Anonymkode: 92075...2ca

• Liker 9
Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg bor i Oslo. RIktig nok ikke i sentrum, men går kollektiv trafikk herfra, da ser jeg ingen grunn til at jeg skal kjøre.

Anonymkode: 924cc...6a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke bil og har aldri forventet å bli kjørt. Selv ikke når jeg besøker foreldrene mine - men de er også de eneste som tilbyr.

Bor riktignok i Oslo. Ting er kanskje annerledes i resten av landet. 

Og hvis jeg er hos noen på kveldstid så inkluderer det ofte vin, og jeg vil ikke sitte på med noen da.

Anonymkode: 4ecee...15a

• Liker 1
Skrevet

Nei, med mindre det er spesielle forhold som tilsier det. Som da en venninne av meg var høygravid, uten bil, men hadde behov for å lufte seg litt. Bor riktignok i Oslo med godt kollektivtilbud.

Er derimot ganske fleksibel med tanke på å kjøre folk hjem om vi har vært på samme sted og de ikke har bilen med seg. Da er jeg uansett i bilen, og det går litt opp i opp i og med at noen kjører og andre ikke når det er mulighet for et glass vin. 

Gjest Sugemerke
Skrevet

Nei, ikkeuten at vedkommende er syk, høygravid, har brudd eller noe annet som krever spesialtilpasning.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bil, og forventer ikke å bli kjørt. 

Har nesten motsatt "problem", de som er vant til å kjøre synes det virker så fryktelig slitsomt å ta kollektivt/gå at de tilbyr å kjøre! Jeg sier som regel pent nei takk, veldig hyggelig tilbud da. Er det f eks veldig kaldt og tungvint å komme hjem hender det jeg takker pent ja. Men forvemter aldri skyss, om jeg drar ut på noe eller besøker noen regner jeg alltid med å ta meg fram selv. :)

Anonymkode: 92075...2ca

Som jeg skulle sagt det selv!

Den eneste av vennene mine som har klart å irritere meg i den sammenhengen er en venninne som åpenbart ikke har noen problemer med at jeg må ta buss, tror ikke hun har tilbudt seg å kjøre meg hjem en eneste gang, men hun vil helst ikke på besøk til meg og drikke vin siden det betyr at hun må ta buss og DET er stressende må vite :ler: Heldigvis har hun flyttet så langt unna sivilisasjonen nå at hun faktisk er nødt til å hente meg om jeg skal komme meg ut dit, så nå har jeg ikke snakket med henne på sikkert et år. 

Anonymkode: 5e2b3...832

• Liker 1
Skrevet

De som er vandt til å kjøre bil blir veldig fort late og kan aldri skjønne hvorfor vi andre gidder å ta beina fatt istedet for å plassere ræva i en bil eller buss. Har sett folk som gaper over at jeg velger å gå 30min på vei hjem, og spør meg stadig hvorfor ikke bare ta buss?? Ikke at jeg skal rette en pekefinger mot noen, har selv hatt bil i en periode og vet godt hvor lett det er å bare kjøre til butikken som ligger 10min unna. 

Svaret på spørsmålet er at jeg tilbyr ikke kjøring. Hvis de spør så svarer jeg ja/nei ut fra hvordan humøret mitt er på det tidspunktet. Har blitt utnyttet lenge nok når det gjelder kjøring av folk jeg kjenner.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg kjører svært sjelden hjem de som er på besøk hjemme hos meg. Tidligere kunne jeg føle litt på det, men det går mye busser her så nå gjør jeg det kun i spesielle tilfeller. Kan igrunnen ikke huske sist. Ofte er der litt vin involvert med venninnebesøk og da utgår kjøring.

De som ikke har bil er vant til å bruke buss/tog/trikk så det er som regel ikke noe stress for dem. Det er vi som er vant til å kjøre overalt som tenker mest på det, tror jeg. 

Har jeg vært sjåfør på noe felles kjører jeg gjerne de som sitter på hjem hvis det passer sånn.

Endret av Serafina.
Skrevet

Enig. Har lappen, men kjører ikke. Jeg jogger. Jogger til bhg, til butikken.til postkontoret. Gjett hvem som har sprettrumpe. :) 

Anonymkode: 5215f...e06

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Har lappen, men kjører ikke. Jeg jogger. Jogger til bhg, til butikken.til postkontoret. Gjett hvem som har sprettrumpe. :) 

Anonymkode: 5215f...e06

Det er nok deg det,

• Liker 6
Skrevet

Hvis man har lappen og bil er det et privilegium å ha i bakhand, en luksus  selv om man selv ofte velger å ta bena fatt.

Er man "gnien" og ikke tilbyr seg å kjøre rundt på  folk blir det mindre man hører ifra dem og,og fb full av selvmedlidende qoutes om venner du trodde var venner som du ikke har sett på lenge og bla bla bla...Den øredøvende stillheten er til å ta og føle på.

I  motsatt fall,i perioder hvor jeg  velger "å være snill" er det ikke måte på hvor ivrige de er på å ta kontakt. Og så glade. Og så fulle av godord. Om hvor snill akkurat DU er! I årevis har jeg fornemmet dette fenomenet.

Interessant  og man kan idet lære seg å skille klinten fra hveten.

Anonymkode: 9f563...6e0

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man har lappen og bil er det et privilegium å ha i bakhand, en luksus  selv om man selv ofte velger å ta bena fatt.

Er man "gnien" og ikke tilbyr seg å kjøre rundt på  folk blir det mindre man hører ifra dem og,og fb full av selvmedlidende qoutes om venner du trodde var venner som du ikke har sett på lenge og bla bla bla...Den øredøvende stillheten er til å ta og føle på.

I  motsatt fall,i perioder hvor jeg  velger "å være snill" er det ikke måte på hvor ivrige de er på å ta kontakt. Og så glade. Og så fulle av godord. Om hvor snill akkurat DU er! I årevis har jeg fornemmet dette fenomenet.

de*

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du har noen ganske slitsomme venner. Å syte på Facebook? Det er vel strengt tatt ingen andre enn ressurssvake mennesker som gjør det. Stygt sagt, men det er nå slik det er. 

Anonymkode: 72065...abd

Skrevet

Dersom bussen går i rimelig avstand fra der jeg bor, til rimelig avstand fra der de bor og på et rimelig tidspunkt, så nei. Dette betyr da at jeg sjelden tilbyr meg å kjøre eller hente folk, da jeg bor temmelig sentralt til og det går kollektivt hele tiden. 

Mannen min, derimot, kjører og henter sin søster hver gang hun skal hit på besøk, på tross av at hun bor innen gangavstand og det går buss hvert 10. minutt hvis hun er for lat til å gå. Og jeg kjenner at det irriterer meg litt :P 

Anonymkode: e7c0a...6c9

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du har noen ganske slitsomme venner. Å syte på Facebook? Det er vel strengt tatt ingen andre enn ressurssvake mennesker som gjør det. Stygt sagt, men det er nå slik det er. 

Anonymkode: 72065...abd

Vi mennesker er sammensatte vesener. Jeg sa ikke at de kun var sytepaver, Kun i perioder med en slags taus hinting iform av qoutes på fb og i tillegg stillheten gjør at jeg kan konkludere.

Jeg kan jo også ta kontakt   men da ender det opp med syting om at de ikke har bil og jeg ender opp med å kjøre. Kun et fåtall venner og da spesielt ei som oppfører seg slik mot meg.

Så velger jeg jo om jeg vil være med henne videre da. Hun har også andre andre gode kvaliteter.  Jeg setter også grenser. Jeg tar også litt avstand. Hun kan være ganske utkrøpen og iblant må man beskytte seg selv.  Det er akkurat som visse personer værer at jeg har et snilt hjerte. Da blir det ekstra viktig å sette grenser.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom til å tenke på noe fra i går. Jeg hadde en venninne på besøk. Hun tok bussen til meg og vi skulle gå en tur og ta en kopp te hos meg. Hun vet jeg har bil, men jeg tilbudte henne ikke henting og kjøring hjem. Jeg var riktignok opptatt tidligere på dagen slik at jeg uansett ikke kunne hentet henne. 

Når hun skulle gå så sa hun ikke noe direkte til meg om kjøring, men det virket gjerne litt som hun hintet. F.eks "men bussen går vel ikke ofte nå" osv. Men jeg tenkte rett og slett ikke så mye over det, da jeg sjekket bussen og så det gikk en buss i passende tid. 

Pleier dere å kjøre venner til og fra deg selv som ikke har bil? Jeg er vant til å kjøre mye frem og tilbake og hente og bringe, men jeg synes noen ganger det er deilig å slippe, så jeg bare kan bli hjemme, ta en dusj og legge meg uten å måtte gå ut igjen. Tenkte også det var ok da det gikk buss til henne, om ikke så hadde jeg så klart kjørt henne. Til slutt blir det litt penger, feks måtte vi kjørt gjennom bomringen om jeg skulle kjørt henne. Ikke at det har så mye å si, men når jeg ofte kjører på venner til/fra så blir det jo noen kroner til slutt. 

Anonymkode: 95612...6f9

Ja. Ok? Hva så?

Skrevet
1 time siden, Nøste~ skrev:

Det er nok deg det,

Nei.

Anonymkode: 706be...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...