Gå til innhold

Lommepenger Praha

Anbefalte innlegg

Skrevet

To voksne og skal være 5 dager. Hotell og fly er betalt. Hvor mye trenger vi til mat og litt shopping?

Anonymkode: 4cc3c...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bare en liten slant i kontanter, brukte for det meste kortet når jeg var der nede. Mat der nede er ikke spesielt dyrt (var hvertfall ikke det når jeg var der), så dere kan jo se på forbruket deres og regne dere frem til hva dere omtrentlig trenger dersom dere vil ha alt i kontanter?

Skrevet

Tenker ikke på lommepenger som å ha kontanter. Men hvor mye penger det er lurt å spare for å ha det greit i 5 dager.

Skrevet

Åja, sånn sett. Jeg hadde 2000kr som "lommepenger" der nede, men brukte bare rundt 1000. :)

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg syntes nok at Praha var overraskende dyrt og veldig likt noen prisnivåer i Vest-Europa. Sammenlignet med Norge var det jo rimelig, men i forhold til andre Øst-Europiske byer og landsbygda i Tsjekkia var det ikke akkurat lavbudsjettsdestinasjon. 

Skrevet

Det kommer jo an på hva dere skal gjøre, hva dere skal shoppe, hvor mange kvelder dere skal drikke (og hva) og hvor mange ganger dere tar taxi.

Jeg tok taxi hver kveld, spiste lunsj og middag ute, drakk øl og shoppet ikke, da brukte jeg 1500 tsjekkiske. Standardsvaret til taxien er 500 uansett hvor man skal, man kan få det billigere. 

Hadde det vært meg + en til av meg, hadde jeg regna grovt og satt av 5000 kr til sammen. 

Skrevet

Det er helt umulig å svare på. Gamlebyen, området rundt slottet og resterende turiststrøk er jo mye dyrere enn en kneipe litt lengre unna. Shopping i designbutikker er som i Norge. 

Dete kan spise og drikke billig, men da må dere gjøre litt research og ikke bare sette dere ned på første og beste sted. Shopping blir jo hva man gjør det til. Kunst, glass, designvesker eller tsjekkiske sko liksom. Teater og operabilletter kan fås rimelig. 

Anonymkode: 7184c...ab9

Skrevet

Jeg var i Praha for ca 2 år siden med sønnene mine. Vi opplevde Praha som rimelig, ihvertfall å gå på kafe og ellers spise ute. Brukte mye trikk, da den og var veldig rimelig og gikk "overalt". Du kan kjøpe 24-timers billett, og hoppe på og av som du vil. Lommepenger kommer vel an på hva en skal gjøre. 

Når dere er i Praha, ta trikk eller drosje til Rici i Vratislavova 23 (en gate nedenfor Vysehrad park). Der selger de ekte teaterdukker. I samme gate/bakke er det (var ihvertfall da) et keramikkverksted. Mye finere ting enn det du finner i folkevrimmelen i Praha sentrum.

Skrevet

Ja bruk trikken og lokalbuss dersom dere bor litt utenfor sentrum. Du får kjøpt billige kort slik at du kan ta buss og trikk så mye du vil. Prisene var høyest på shoppingsentrene og det tøyt av ansatte i uniformer over alt. Finn de små nisjebutikkene som selger kunst og plakater.

Jeg brukte vel ca 1000,- nok men var der bare to døgn. Vakker by! 

Anonymkode: 9dc2d...153

Skrevet
På Saturday, January 28, 2017 den 9.05, KaDust skrev:

Åja, sånn sett. Jeg hadde 2000kr som "lommepenger" der nede, men brukte bare rundt 1000. :)

Hvor lenge var du der og er det lenge siden? 

Skrevet
På Saturday, January 28, 2017 den 9.24, Overrasket skrev:

Jeg syntes nok at Praha var overraskende dyrt og veldig likt noen prisnivåer i Vest-Europa. Sammenlignet med Norge var det jo rimelig, men i forhold til andre Øst-Europiske byer og landsbygda i Tsjekkia var det ikke akkurat lavbudsjettsdestinasjon. 

Har stortsett syntes at de steden vi har reist til har vært overraskende dyre i forhold til hva man har lest. Kan nok ha noe med å gjøre at når man reisr for første gang til et sted så går man fort i turistfellene.

Skrevet

Som nevnt over kommer det jo helt an på hva dere vil gjøre, og hvilket prisnivå dere legger dere på. 

Vi spiser og drikker dyrt, så selv i Praha klarte vi å bruke 2 - 3 000 dagen på mat og drikke. Men man kan klare seg med 2 - 500 og. Vi liker spa, så der gikk det noen tusenlapper. Vi kjøper alltid med oss krystall, og det koster en del. Gikk i sentrum, så brukte mye mindre på taxi enn vi pleier, og kanskje bare 200 fra flyplassen om jeg husker rett. Og man bruker lite på turistattrakasjoner, da den største attraksjonen i Praha er byen i seg selv. Men litt småpenger til en båttur og en tur inn i et-par av bygningene er alltid greit å sette av. 

Anonymkode: cd5ac...090

Skrevet
På Saturday, January 28, 2017 den 19.51, Evilposelos skrev:

Det kommer jo an på hva dere skal gjøre, hva dere skal shoppe, hvor mange kvelder dere skal drikke (og hva) og hvor mange ganger dere tar taxi.

Jeg tok taxi hver kveld, spiste lunsj og middag ute, drakk øl og shoppet ikke, da brukte jeg 1500 tsjekkiske. Standardsvaret til taxien er 500 uansett hvor man skal, man kan få det billigere. 

Hadde det vært meg + en til av meg, hadde jeg regna grovt og satt av 5000 kr til sammen. 

Vi skal for det meste bare shoppe litt småting og klær om vi får lyst å har tid. 

Transport til og fra flyplassen.

Alle måltider ute + god drikke.

Skrevet

Kjøp en guidebok :) Og ja, ta trikken. Vær forberedt på sure folk da. Dra i parker litt utenfor de vanlige strøkene. Ta metro til en forstad og se gigantblokker. Drikk øl i en ølhall i gamlebyen. Oppsøk barene i gamlebyen som ligger tre-fire etasjer under bakkenivå!!!  Drikk absint. Ta snarveien fra Karslbroen til Gamlebyen gjennom universitetet (gå gjennom en port). Ta den trikken som går rundt hele byen. Ta lokaltoget til nabobyen med skjelettkirken. Dra til det jødiske kvarteret med kirkegården og museet, rett ved bor mange norske diplomater, nydelige gater med designbutikker og annet. 

Praha er så mye, har vært der mange ganger gjennom en tjueårsperiode, fantastisk by som kan være dyr eller rasende billig, alt ettersom. Tsjekkisk øl og tsjekkiske retter som gratinert ost er billig og nydelig. 

Skrevet

Og undersøk gode restauranter! De veksler jo hele tiden. Det finnes en nydelig en i en gammel, ærverdig leilighet ganske langt oppe i Lillebyen, men jeg husker ikke hva den heter. Uansett er det jo mange. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge var du der og er det lenge siden? 

Var der i 5 dager rundt juletider for 2 år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...