Gå til innhold

Geiter med GPS og usynlig strømgjerde på Fløien?

Anbefalte innlegg

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Inspirert av en annen tråd om en dame som fikk 21 dager i fengsel for bruk av strømhalsbånd på hund, så søkte jeg opp denne saken. Jeg trodde dette prosjektet var gitt grønt lys for, men mattilsynet har stoppet det:

https://www.nrk.no/hordaland/gps-styrte-geiter-skal-redde-gjengrodde-byfjell-1.12496667

http://www.ba.no/nyheter/floyen/dyr/en-utlart-geit-far-null-stot-likevel-nekter-mattilsynet-klavebruken/s/5-8-387868

Saken er altså at geiter skulle beite i Fløifjellet i Bergen, med halsbånd som gir et lydsignal som øker i styrke når de nærmer seg grensa for hvor de kan gå, og som gir strømstøt når de når grensa. Utviklerne argumenterer med at geitene får svært sjeldent strøm når de er utlært, og at det er sikrere enn et el-gjerde, fordi de ikke kan sette seg fast i det og få gjentatte strømstøt.

Jeg vet ikke hva jeg mener om det egentlig, på den ene siden ser jeg ikke at det er verre enn et strømgjerde, og på den andre siden skulle jeg ønske vi kunne gå bort fra strømgjerder også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også usikker på hva jeg synes. 

En ting å tenke på er at det kan være sikrere for geitene, iom at de ikke så lett roter seg bort i terreng som er farlig for dem. Det kan også gi dem større områder å beite på, i forhold til om man må begrense størrelsen på området de kan bevege seg i fordi det er upraktisk å sette ut strømgjerde overalt. 

Anonymkode: e8a58...f9c

Skrevet

Strømgjerdet kan dyrene faktisk SE men det usynlige gjerdet må læres. Vestenlig forskjell.

Anonymkode: 8799e...0b7

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Strømgjerdet kan dyrene faktisk SE men det usynlige gjerdet må læres. Vestenlig forskjell.

Anonymkode: 8799e...0b7

Enig i det, men dyr kan også rote seg inn i det. Jeg kjenner en som opplevde det med hunden sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...