Gå til innhold

Noen som har gått ned ca 20kg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg MÅ ned 20kg. Det er selfølgelig en livsstil endring, jeg skal tilbake til mitt "gamle jeg". 

Målet er -20kg i slutten av mai. Kan virker som knapp tid, men etter erfaring så motiverer det meg å være streng over en periode, for å så gå over til et "normalt kosthold" når målet er nådd.                                                          (Det vil si, litt bedre middag i helgene kanskje litt vin, noe søtt osv)                                                                           Og ikke bare fisk/kylling/karbonadedeig til middag i hverdagen :fnise: 

jeg er en kvinne på 165cm 28år, som skal ned fra 82kg. 

Dere som har slanket dere, hva synes du var utfordrende? Hvor lang tid brukte du?  Andre som har prøvd å være streng i en periode for å gå over til normalt kosthold? 

Før/etter vekt, høyde? :) 

Anonymkode: e3b59...9ea

Skrevet

Å gå ned 20 kilo på fire måneder er et ekstremt mål. Det er fysisk mulig, men det vil påvirke din mentale og fysiske helse veldig negativt. 

• Liker 5
Skrevet

160 høy. Gikk fra 73 til 53 på et halvt år. Selv 6 mnd var lite, og jeg var ung og dum da. Gi deg minst ett år.

Anonymkode: 01c87...d2b

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Kattekvinne skrev:

Å gå ned 20 kilo på fire måneder er et ekstremt mål. Det er fysisk mulig, men det vil påvirke din mentale og fysiske helse veldig negativt. 

Det er litt i overkant, men å si at det er ekstremt vil jeg ikke si.

Man anbefaler en vektnedgang på 0,5 - 1 kilo i uka. Hun skal da ned 20 kg på 16 uker, noe som blir litt over 1 kilo pr uke.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Siri_H skrev:

Det er litt i overkant, men å si at det er ekstremt vil jeg ikke si.

Man anbefaler en vektnedgang på 0,5 - 1 kilo i uka. Hun skal da ned 20 kg på 16 uker, noe som blir litt over 1 kilo pr uke.

Hadde hun veid 20-30 kg mer så hadde det vært mer greit. Når hun ikke er mer overvektig enn dette vil det for de aller fleste være tilnærmet umulig hvis man samtidig skal ha energi til jobb og sosialt liv. 

Anonymkode: 6bcb7...6ad

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det som hjalp meg:

Fakta på bordet. Det er så mye vås og utenomsnakk og dilling at man kan miste motet lenge før man får begynt. Vektmestring er så enkelt at det nærmer seg idiotisk, men det er utfordrende, og man må gjøre det riktig. Du kan ikke påvirke vekta di direkte, men du kan ha full kontroll over matinntaket ditt, og matinntaket ditt styrer vekta di, med nærmest matematisk presisjon og forutsigbarhet.

Forstå hva ord betyr. Livsstilsendring, hva er det? Er det bare et nytt ord for slankekur? Normalt kosthold - er det det som fikk deg til å gå opp i vekt, eller ett som får deg til å holde en sunn, normal vekt? Streng - hva er det? Det kan bety nøyaktig og konsekvent, og det kan bety å straffe deg selv for noe du ikke har gjort. God mat kan være like godt (eller bedre) i mindre porsjoner.

Innstilling. Du kan drikke vin, du kan spise sukkertøy, hamburgere, spaghettisaus - hva som helst - men du kan ikke over tid spise flere kalorier enn du forbrenner, uten å legge på deg. Hvis ditt gamle jeg la på seg, kommer det til å gjøre det igjen.

Være realistisk. En med din høyde og vekt kan gå ned inntil en halv kilo i uka. Er 20 kilo et realistisk mål på fire måneder? 

Jeg har gått ned 20-25 kilo flere ganger, men det er først nå jeg opplever at det "sitter". Det jeg synes er utfordrende, er at jeg ofte får lyst på ting som jeg ikke har behov for. 

Endret av Pringle
  • Liker 6
Skrevet

Innlegget blir rotete nå jeg skriver fra mobilen :P.

jeg har fått en kostholdsplan, som hovedsakelig består av mager kjøtt, magre melkeprodukter. Sunt fett og grove karbohydrater. 

Det er ikke lav karbo, men jeg skal være forsiktig med karbohydrater. (Har pcos og de påvirker blodsukkeret mitt veldig) så jeg skal spise: søtpotet, havregryn, grønnsaker og bær som karbohydratkilder. 

Jeg vil heller ikke si dette er ekstremt som noen nevnte. Heller "kjedelig" men jeg vil heller nå målet mitt raskere, og heller kose meg med moderasjon senere. 

Skal selfølgelig fortsette å trene ca 3 ganger i uken etter jeg er ferdig slanket. 

Er glad i å gå tur, tenker det blir mye lettere (og mer gøy!) å gå tur i skog og fjell, når jeg veier 20kg mindre i sommer :) 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget blir rotete nå jeg skriver fra mobilen :P.

jeg har fått en kostholdsplan, som hovedsakelig består av mager kjøtt, magre melkeprodukter. Sunt fett og grove karbohydrater. 

Det er ikke lav karbo, men jeg skal være forsiktig med karbohydrater. (Har pcos og de påvirker blodsukkeret mitt veldig) så jeg skal spise: søtpotet, havregryn, grønnsaker og bær som karbohydratkilder. 

Jeg vil heller ikke si dette er ekstremt som noen nevnte. Heller "kjedelig" men jeg vil heller nå målet mitt raskere, og heller kose meg med moderasjon senere. 

Skal selfølgelig fortsette å trene ca 3 ganger i uken etter jeg er ferdig slanket. 

Er glad i å gå tur, tenker det blir mye lettere (og mer gøy!) å gå tur i skog og fjell, når jeg veier 20kg mindre i sommer :) 

Må legge til at jeg frem til sist uke har vært veldig stillesittende, av ulike grunner..  (Gjennomsnitt 4000 skritt til dagen) mye av vekten skyldes dette. 

tipper 10 av de 20kg, kommer til å slippe nå som jeg har normal hverdags aktivitet igjen. Har fått grønt lys av legen til å starte med trening fra februar. Det gleder jeg meg til! :) 

Skrevet
15 minutter siden, Siri_H skrev:

Jeg veier ca det samme som TS og har en forbrenning som ligger på ca 2800 kcal pr dag. Da går jeg til og fra jobb, men skikkelig trening er ikke inkludert. Hvis jeg da hadde trent en time til dagen, evt. jogget en god tur, kunne jeg fint klart å ligge på 1200 kcal i minus uten at jeg hadde sultet av den grunn.

Selvsagt er at TS forbrenner 2200 kcal dagen gjennom slankingen bare gjetting. Det man må være klar over er også at forbrenningen går nedover når man blir slankere. Så at du forbrenner 2800 virker helt rimelig. Men om du går ned til normal vekt, ville forbrenningen din gått ned med kanskje 10-20%. Jeg tenker at på 80 kilo forbrenner hun kanskje 2400, og på 60 kilo kanskje 2000, og 2200 blir da et gjennomsnitt.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått en kostholdsplan, som hovedsakelig består av mager kjøtt, magre melkeprodukter. Sunt fett og grove karbohydrater. Anonymkode: e3b59...9ea

Jeg antar at vedkommende som har gitt deg kostholdsplanen er noen med kunnskap om emnet? I så fall ville jeg spurt vedkommende om han/hun tror det er passende med 1200 kcal underskudd daglig i så lang tid. Kan være, men det er noe som er typisk å brenne seg på. At man spiser for lite, og ender med å kjøpe sjokolade på butikken fordi man er så sulten. Eller at man går alt sammen opp igjen, siden dietten var så forskjellig enn et vedlikeholds-kosthold. 

Selv er jeg 166 høy og har veid omtrent 60 kilo (mellom 53-67) de siste åtte årene. For en god stund tilbake veide jeg 80 kilo. På den tiden visste jeg ikke noe om kalorier og slikt. Det jeg forandret var å kun spise én porsjon middag om dagen, og ha godteri/potetgull maks to dager i uken. Tror det tok 1-2 år og gå ned, men gikk da ned uten noen diett, noe som gjorde det lett å holde seg innenfor sunn vekt. Jeg har blitt mer fleksibel, men vanligvis holder jeg til de samme reglene fremdeles.

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Pringle skrev:

Det som hjalp meg:

Fakta på bordet. Det er så mye vås og utenomsnakk og dilling at man kan miste motet lenge før man får begynt. Vektmestring er så enkelt at det nærmer seg idiotisk, men det er utfordrende, og man må gjøre det riktig. Du kan ikke påvirke vekta di direkte, men du kan ha full kontroll over matinntaket ditt, og matinntaket ditt styrer vekta di, med nærmest matematisk presisjon og forutsigbarhet.

Forstå hva ord betyr. Livsstilsendring, hva er det? Er det bare et nytt ord for slankekur? Normalt kosthold - er det det som fikk deg til å gå opp i vekt, eller ett som får deg til å holde en sunn, normal vekt? Streng - hva er det? Det kan bety nøyaktig og konsekvent, og det kan bety å straffe deg selv for noe du ikke har gjort. God mat kan være like godt (eller bedre) i mindre porsjoner.

Innstilling. Du kan drikke vin, du kan spise sukkertøy, hamburgere, spaghettisaus - hva som helst - men du kan ikke over tid spise flere kalorier enn du forbrenner, uten å legge på deg. Hvis ditt gamle jeg la på seg, kommer det til å gjøre det igjen.

Være realistisk. En med din høyde og vekt kan gå ned inntil en halv kilo i uka. Er 20 kilo et realistisk mål på fire måneder? 

Jeg har gått ned 20-25 kilo flere ganger, men det er først nå jeg opplever at det "sitter". Det jeg synes er utfordrende, er at jeg ofte får lyst på ting som jeg ikke har behov for. 

Takk for utfyllende svar! 

Er i prinsippet ening i alt du skriver :) 

Det hadde selfølgelig vært lurt å utføre dette over lengre tid. Men jeg er så drittlei av å ikke trives. Ønsker å prøve en strengere diett over 100 dager, og håper på det beste. (Verden går selfølgelig ikke under om jeg ikke går ned 20kg ;) ) 

Når jeg tenker på normalt kost, så tenker jeg det jeg spise når jeg veide ca 62kg. (Litt alt, men ikke for mye av sukker/raske karbo) 

kjenner også det er en utfordring at jeg for lyst på ting som kroppen ikke trenger, noe søtt etter middag osv. Men det handler vel mer om dårlige vaner som kom hånd i hånd med vektoppgang.. Man trenger faktisk ikke spise alt, "bare for man har lyst på det" 😂

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar! 

Er i prinsippet ening i alt du skriver :) 

Det hadde selfølgelig vært lurt å utføre dette over lengre tid. Men jeg er så drittlei av å ikke trives. Ønsker å prøve en strengere diett over 100 dager, og håper på det beste. (Verden går selfølgelig ikke under om jeg ikke går ned 20kg ;) ) 

Når jeg tenker på normalt kost, så tenker jeg det jeg spise når jeg veide ca 62kg. (Litt alt, men ikke for mye av sukker/raske karbo) 

kjenner også det er en utfordring at jeg for lyst på ting som kroppen ikke trenger, noe søtt etter middag osv. Men det handler vel mer om dårlige vaner som kom hånd i hånd med vektoppgang.. Man trenger faktisk ikke spise alt, "bare for man har lyst på det" 😂

Jeg kan kanskje høres litt sint ut, men jeg er ikke det, bare frustrert fordi jeg har slitt så lenge med akkurat det du holder på med nå.

Det er ikke snakk om hva som er lurt eller ikke, men hva som er er mulig. (Jeg skulle personlig ønske at det var sommer, men jeg må akseptere at vi fremdeles skriver januar.) 

Kostholdsplanen din er i grunnen bare tull. Det er ikke noe spesielt med havregryn og søtpotet, det er viktig å spise variert, det betyr mest mulig forskjellige matvarer (forskjellige arter, ikke tilberedningsmåter), og fett er kjempeviktig å få nok av, særlig kvinner lider under fettfattig kost. Å være "forsiktig" med karbohydrater er vanskelig - hvis det er viktig, må du må få ordentlig instruks om hvor mye du kan spise pr dag/måltid. Du kan spise hva du vil, du går med i vekt om du spiser mindre enn du forbrenner, du må finne (tilbake til) et kosthold som du greit kan leve med på sikt, og jo særere (langt vekk fra mat du liker) du har spist mens du har gått ned i vekt, jo mer desperat blir du når du er ferdig, eller "ferdig". Jeg snakker av erfaring, egen og utallige andres, ikke fordi jeg tror du "mangler viljestyrke".

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker Fitnesspal til matlogging og Pinterest til oppskrifter. Nettet er stappfullt av gode og sunne oppskrifter.

Det er ingen automatikk i at sunn mat er kjedelig - med unntak av at noen gode ting er og blir kaloririke (vin, brie og pasta) - dessverre. Sett av noen kalorier hver dag til noe du har lyst på. Jeg har "reservert" kalorier til andebryst og vin ikveld og da er det helt greit å holde igjen i løpet av dagen. 

Anonymkode: 74323...801

Skrevet

Jeg har veid det samme som deg, er 163 cm. Uansett, jeg gikk ned fra 82 kg - 67 kg for en del år tilbake. Nå ligger jeg på ca 62-63 kg. Jeg syns -20 kg høres i overkant mye ut innen mai. Jeg prøvde meg på rask nedgang fra 67 kg til 58 kg (2-3 mnd). Det eneste jeg endte opp med var å bli utbrent, få vitaminmangel og miste muskelmasse. Ble bare en dvask versjon av meg selv. Jeg endte opp med å gå opp igjen til ca 70-72 kg, deretter lå jeg noen år mellom 68-72 kg. I fjor gikk jeg ned fra 68 kg - 63 kg, og har holdt meg ved 62-63 kg ganske lenge nå. Det jeg gjør annerledes denne gangen er at jeg er mer opptatt av hva kaloriene jeg spiser inneholder av proteiner, fett og karbohydrater (før gikk det mye i knekkebrød og mager mat), i tillegg spiser jeg mer. Det går kanskje treigere nedover, men det har også vært mye lettere å holde seg der nede. Nå er jeg uansett ikke så opptatt av hva vekten sier, men mer om jeg mister cm, noe jeg også har gjort. 

Så ja; det har vært litt jo-jo de siste årene, men virker til å ha stabilisert seg nå. Poenget mitt er at jeg ville ikke ha stressa med nedgangen hvis jeg var deg. Tregere nedgang er bedre enn rask nedgang, spesielt når du i utgangspunktet ikke er så tung. Du vil vel gjerne at både hud og muskler skal henge med. 

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Eg gjekk ned 20 kilo frå 10.august til 16.desember. 

Skrevet

Ryddet for brudd på retningslinjer angående daglig kcal-inntak.

Edie, mod.

Skrevet
På 27.1.2017 den 13.27, Kattekvinne skrev:

Selvsagt er at TS forbrenner 2200 kcal dagen gjennom slankingen bare gjetting. Det man må være klar over er også at forbrenningen går nedover når man blir slankere. Så at du forbrenner 2800 virker helt rimelig. Men om du går ned til normal vekt, ville forbrenningen din gått ned med kanskje 10-20%. Jeg tenker at på 80 kilo forbrenner hun kanskje 2400, og på 60 kilo kanskje 2000, og 2200 blir da et gjennomsnitt.

Nå er jeg normalvektig med den vekten, mitt poeng var bare at den vekten kan forbrenne betydelig mer enn 2200 kalorier hvis man er litt i bevegelse, 

Skrevet

Brukte 4-5 år på å gå ned 22 kg å har beholdt vekten i 2 år nå! :) Tok tid men veldig verdt det da kroppen min har gått ned på en veldig sunn og rolig måte.

Anonymkode: a30e7...deb

Skrevet
På 27.1.2017 den 12.47, Kattekvinne skrev:

Jeg gikk ned nesten 20kg på 3 måneder og jeg kan ikke si jeg fikk dårligere helse verken fysisk eller mentalt. Snarere tvert imot.

Anonymkode: ad76a...dfb

• Liker 5
Skrevet

Gikk ned 25 kilo ved hjelp av ketolyse-kuren i løpet av ca. 8 mnd. 

Var veldig motiverende å gå ned mye og relativt kjapt, men samtidig var det til tider hardt å ikke kunne unne seg f.eks. brødmat eller en liten sjokoladebit, uten å "ødelegge" hele opplegget. 

Gikk over til vanlig kosthold, og holdt vekten i et par år. Så snek det seg på 10 kilo igjen som jeg gikk ned ved hjelp av vanlig lavkalorikosthold over en periode på 4-5 måneder. 

Anonymkode: 0cd6c...433

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På ‎28‎.‎01‎.‎2017 den 18.33, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned nesten 20kg på 3 måneder og jeg kan ikke si jeg fikk dårligere helse verken fysisk eller mentalt. Snarere tvert imot.

Anonymkode: ad76a...dfb

Hvordan greide du det? Hva var kostholdet ditt og hvor mye veide du? :-)

Anonymkode: ac309...408

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...