Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er førstegangsmamma til ei jente på 8mnd, snart 9. 

Jeg har opp til flere babymat bøker, hvor det står at de skalikke få alt fra ovnsbakte fylte paprika til kesam med fruktbiter til dessert. Er dette vanlig? 

Og ikkr bare virker det veldig lukseriøst foe ne baby på snart 9mnd bare men jeg er også så nervør for at hu skal kveles av biter. 

Derav er eneste maten hun har fått til meg nå 

Pupp på morgenen etterfulgt av grøt til frokost(med svisker eller aprikos), deretter får hun smoothie med banan og mango eventuelt, eller en av de klemmeposene fra butikk. Etterfulgt av pupp igjen, også énn brødskive med leverpostei og middagsglass eller grøt til kvelds(pupp etter det og)

(Grunnen til mye pupp er at hun ikke får på natten og jeg har veldig lite produksjon igjen så redd for å miste den om jeg trapper ned enda mere, og nekter å tro hun får mye av gangen når jeg mater henne med pupp da jeg ikke har samme produksjon som før..) 

Så? Jeg lurer egentlig på hva deres barn får? Ser noen av mine venner gir babyene dere asparges(kokt selvfølgelig) å tygge på eller brokkoli og lignende. Er jeg hysterisk som ikke tørr dette? 

Hun har fått en hel kjeks va mrg tidligere på å sutte på, dette gikk bra fram til hun fikk biter i halsen og jeg måtte slå henne i ryggen, men jeg har prøvd flere ganger. Hun har fått kjeks kanskje 5 gabger og satt noen biter i halsen hver gang. Ja hun får drt opp for det meste selv men uansett en ubehagelig situasjon.

Synes det er kjedelig å gi henne der samme hver dag og det trur jeg også hun synes etter hvert, og blir bedre senere om hun får smakt på mye mere nå.. så vær så snill, fortell meg!!! 😂😂😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du er engstelig for biter kan du bruke fruktnett? Vi ga grovmost mat til middag ved ni måneder, men også litt brødbiter og frukt- og grønnsaksbiter. Vi hadde ikke mange opplevelser hvor han satte i halsen, men skjønner at du blir engstelig når det har skjedd flere ganger. Men kanskje er det lettere å sette kjekssmuler i vrangstrupen enn brød- og fruktbiter? 

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Du er litt paranoid. Barn har sterk brekningsrefleks og kaster hovedsakelig opp før de kveles.

Kan forstå store eplebiter eller rå gulerøtter, men små biter med epler(jeg synes det var tryggest når jeg lagde bitene med tennene enn å skjære. Da ble de mykere og mer moste) og kokte grønnsaker som gulerøtter smelter nesten i det en putter det i munnen(som banan). 

Vår brakk seg lenge av visse ting. Brød ville han ikke ha før han var over året. Før det så brakk han seg og kastet opp hver gang vi prøvde. Plutselig en dag løsnet det og nå sluker han brødskiver. Spesielt med masse leverpostei på. Han spiste f.eks epler og kjekt før brød. 

Men du kjenner barn ditt best og tar det i deres tempo. Barnet lider ikke noe nød. Det pleier ofte løsne når de starter i barnehagen uansett for kopierer de hverandre og vil spise og smake på alt de andre barna spiser :) 

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Da datteren vår var 10 mnd (den dagen hun ble det) reiste vi på ferie til Hellas. Hadde med middagsglass, men ungen blånektet og skulle ha mat fra buffet. Med andre ord store biter osv... Hun hadde fått biter før altså, men ikke så mye forskjellig!

Vel, det gikk strålende. Hun fikk smake på så å si alt, og hun er 11 år nå og lever enda ;)

Skjønner at det er litt ekkelt når hun setter i halsen, men kjeks er veldig tørt og enkelt å sette i halsen (jeg gjør det jo nesten selv de få gangene jeg spiser sånt...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...