AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 Jeg jobber i en kaffebar og er relativ ny. Jeg vet at det kan virke dumt at jeg lurer på dette, men vil gjerne høre hva dere har å si: Hvis det er flere gjester i kø og jeg betjener den første, og hun ber om en kaffe, er det riktig at jeg går og lager hennes bestilling, eller burde jeg ta neste person i køen før jeg går og lager den? Anonymkode: dab9f...288
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 Lag kaffen hennes først, før du betjener neste. Er det kø får folk bare vente på tur, sånn er det. Anonymkode: 9bc3e...d78
Agathe Skrevet 28. januar 2017 #3 Skrevet 28. januar 2017 (endret) Der jeg kjøper kaffe er det vanlig å ta et par bestillinger i slengen. F.eks, meg: latte. Nestemann: dagens kaffe *helle i kopp*. Tredjemann: to cortado. Så går h*n og lager kaffen. Syns det fungerer greit, for jeg innbiller meg at man totalt sett bruker mindre tid på å lage flere kaffedrikker samtidig. Endret 28. januar 2017 av Agathe 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #4 Skrevet 29. januar 2017 Kaffemaskinen og kundebetjeningen er vel ganske nære? I så fall tar du først bestillingen, og samtidig som du kverner kaffe/setter inn bajonetten til første bestilling mottar du neste kunde. Anonymkode: c18b0...5a8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #5 Skrevet 29. januar 2017 Spør din overordnet evt. kolleger. Anonymkode: f7670...ded
Athene Skrevet 29. januar 2017 #6 Skrevet 29. januar 2017 Man betjener kunde etter kunde, uavhengig av hvor lang tid bestillingen tar. Om man kan samordne flere bestillinger, eller finne frem en baguett til kunde nr 2 mens kaffen til nr 1 lages, gjør man det. Men ikke hiv deg ut i det før du har mer erfaring, og er sikker på at du klarer multitaskingen 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 For kundene blir det totalt sett mye mindre ventetid hvis det er stor forskjell på hvor lang tid det tar for hver kunde, og du kan de som skal ha det som går raskest først. Hvis det f.eks. er to i kø og den første skal ha noe som tar 3 minutter og den andre 30 sek må kundene vente i til sammen 3,5 minutter i stedet for 6,5 hvis du tar den korteste først. Anonymkode: 29a35...fce
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For kundene blir det totalt sett mye mindre ventetid hvis det er stor forskjell på hvor lang tid det tar for hver kunde, og du kan de som skal ha det som går raskest først. Hvis det f.eks. er to i kø og den første skal ha noe som tar 3 minutter og den andre 30 sek må kundene vente i til sammen 3,5 minutter i stedet for 6,5 hvis du tar den korteste først. Anonymkode: 29a35...fce Absolutt ikke rettferdig. Skal de begynne å ta unna køene i matbutikken etter hvem som har færrest varer? Denne logikken virker bare ikke. First come, first served. Anonymkode: 5fc8a...c5f 2
media Skrevet 30. januar 2017 #9 Skrevet 30. januar 2017 Har jobbet som barista i flere år på en cafe med mye rush, og til slutt begynner du å lære deg å multitaske. Dersom nr. 1 i køen bare skal ha en sort kaffe og en bolle, så tar jeg betalt, og så spør jeg neste kunde hva de vil ha mens jeg begynner å helle kaffe til person nr. 1. Jeg setter på to shots med espresso til person nr. 2, og tar betalt mens espressoen renner. Jeg stiller meg så ved maskinen, og samtidig som jeg steamer melk til person nr. 2 snur jeg meg til person nr. 3 og spør hva de vil ha. Jeg serverer person nr. 2 sine cortadoer, og begynner rett på neste bestilling. Når jeg er klar med bestillingene tar jeg betalt for person nr. 3, og så ekspederer jeg person nr. 4. Hvis person nr. 4 bare skal ha en americano (går fort å lage) så ekspederer jeg også person nr. 5 før jeg setter på espresso. Vet ikke om det er så lett å forstå, men med mindre er er veldig få kunder på jobb så skjer det aldri at jeg ekspederer en kunde, tar betalt, lager kaffien og serverer før jeg tar kontakt med neste person i køen. Det høres kanskje ulogisk ut service-messig, men om du har en 10 meter lang kø så går det mye fortere for alle i køen å ta mange kunder på en gang og gjøre ting på kryss og tvers enn å fokusere på en og en. Til tider har jeg seks-syv bestillinger i hodet som jeg jobber med, selv om bare en og en kan betale i kassa. Et annet eksempel er hvis vi er to stykker bak disken og vi ser en stor gjeng med 12-åringer stille seg i køen. Det er veldig lett å forutsi hva de vil ha, og 90% av gangene bestiller de en frappe-drikk (som tar ganske lang tid å lage). Da stiller jeg meg med kassa og roper ganske høyt "Hvem her skal ha frappe?" *ti 12-åringer rekker opp hånda* så spør jeg "hvor mange skal ha frappe med sjokolade? Hvor mange skal ha karamell?". På denne måten kan jeg stille meg bak frappemaskinen og lage 4 frappe med karamell i en omgang, og så en omgang med 6 frappe med sjokolade rett etterpå, og i tillegg så er drikken klar i det det er deres tur i kassa. Den andre kollegaen min tar da over espressomaskinen og kassa. På den måten slipper resten av kundene å måtte vente på at vi først lager en frappe karamell, en frappe sjokolade, en frappe vanilje, så en frappe sjokolade igjen. Sparer minst 10 min på dette. Så det handler mest om å planlegge ut i fra hvor mange kunder du har, og hva du forestiller deg hva de vil ha. 1
The Kitten Skrevet 31. januar 2017 #10 Skrevet 31. januar 2017 Ta det i den rekkefølgen de kom i. Eventuell mulittasking kommer du inn i etter hvert som du kommer bedre inn i jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå