Gjest dronningbia Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 (endret) Hvordan er reglene ift aap når jeg er under utdanning og er i praksis samtidig? Da jobb/praksis på dagtid og skole på kvelden(voksenopplæring) også kanskje samtidig med behandling? Er dette noe som kan godkjennes som en aktivitetsplan?? Endret 27. januar 2017 av dronningbia
Angelheart2 Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 Dette må du ta opp med veilederen din. Som hovedregel har du ikke rett på AAP under utdanning, men det gjøres unntak dersom det er ansett som hensiktsmessig med tanke på videre plan. AAP er jo avklaring mot arbeid og det er meningen du skal kunne komme i arbeid så fort du er frisk nok til det. Dersom du klarer å følge et utdanningsløp samtidig som du har praksis/jobb kan jeg ikke helt se at du har så veldig nedsatt arbeidsevne? Men dette er uansett noe veilederen din må svare på i akkurat din sak, ikke tilfeldige mennesker på KG. 1
Gjest dronningbia Skrevet 27. januar 2017 #3 Skrevet 27. januar 2017 1 time siden, Angelheart2 skrev: Dersom du klarer å følge et utdanningsløp samtidig som du har praksis/jobb kan jeg ikke helt se at du har så veldig nedsatt arbeidsevne? Nå kan det være mye da som gjør at jeg ikke kan fortsette i min tidligere jobb og at jeg må ha et år eller to utdannelse for å kunne få en fast jobb det jeg har praksis. Spørsmålet var bare helt generelt ikke noe spesifikt. Men skal jo selvfølgelig snakke med veilederen min. Lurte også egentlig bare på om noen hadde noe erfaringer rundt det
Angelheart2 Skrevet 27. januar 2017 #4 Skrevet 27. januar 2017 16 minutter siden, dronningbia skrev: Nå kan det være mye da som gjør at jeg ikke kan fortsette i min tidligere jobb og at jeg må ha et år eller to utdannelse for å kunne få en fast jobb det jeg har praksis. Spørsmålet var bare helt generelt ikke noe spesifikt. Men skal jo selvfølgelig snakke med veilederen min. Lurte også egentlig bare på om noen hadde noe erfaringer rundt det Du spurte om AAP og da er et av vilkårene at man har nedsatt arbeidsevne av medisinsk årsak. Andre grunner enn sykdom gir ikke rett til AAP, så det var derfor jeg nevnte nedsatt arbeidsevne. Om du har behov for utdanning for å kunne komme i jobb er det ikke AAP som er rett ytelse for deg. 1
Gjest dronningbia Skrevet 27. januar 2017 #5 Skrevet 27. januar 2017 (endret) 11 minutter siden, Angelheart2 skrev: Du spurte om AAP og da er et av vilkårene at man har nedsatt arbeidsevne av medisinsk årsak. Andre grunner enn sykdom gir ikke rett til AAP, så det var derfor jeg nevnte nedsatt arbeidsevne. Om du har behov for utdanning for å kunne komme i jobb er det ikke AAP som er rett ytelse for deg. Ok. Jeg forstår jo nå at KG forum ikke var rett sted å spørre. "Med mye" så mente jeg jo medisinke årsaker. Og at praksisen var en form for avklaring, men for fast jobb så krevdes det noe utdannelse. Vet nå at jeg skal passe på hva jeg spør om neste gang. Endret 27. januar 2017 av dronningbia
Arth88 Skrevet 27. januar 2017 #6 Skrevet 27. januar 2017 4 timer siden, dronningbia skrev: Hvordan er reglene ift aap når jeg er under utdanning og er i praksis samtidig? Da jobb/praksis på dagtid og skole på kvelden(voksenopplæring) også kanskje samtidig med behandling? Er dette noe som kan godkjennes som en aktivitetsplan?? Er det praksis gjennom Nav? Som hovedregel så må man søke studielån gjennom lånekassen under utdannelse. Om du ikke har rettigheter i lånekassen, det vil si at du ligger minst 60 studiepoeng etter skjema, så vil Nav kunne innvilge AAP også under utdannelse om de finner det hensiktsmessig. Har du vært svært lenge utenfor arbeidsmarkedet, eller må omskolere deg p.g.a yrkesskade eller lignende er det enklere. Om man har fått innvilget rett til støtte under utdanning, kan man, om man har kapasitet til det jobbe ved siden av, så lenge dette føres inn på meldekortet. Om praksisen det er snakk om IKKE er i regi av Nav, så vil dette som hovedregel trekkes av meldekortet som om det var lønnet arbeid, men om du snakker med veilederen din, så vil dette også kunne føres inn på aktivitetsplanen din som avtalt aktivitet. Long story short, Nav har en haug med regler, men alle regler er til for å brytes i spesielle tilfeller. Snakk med veilederen din for å finne ut hva som akkurat du har mulighet til å få. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå