AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 Jeg har jobbet deltid siden jeg var 13, så det er ikke det at jeg ikke har referanser, men jeg har alltid jobbet innen restaurantnæringen eller med salg i butikk, så det er også de referansene jeg har. Nå er jeg snart ferdig utdannet med master og holder på å søke jobber, men jeg har som sagt ingen relevante referanser. Jeg skulle gjerne jobbet frivillig og fått referanser og sånt på den måten, men jeg kommer fra en fattig bakgrunn, og med fokus på karakterer og det at jeg har vært helt nødt til å tjene penger så har det ikke blitt tid. Det føles urettferdig om dette nå skal stoppe meg fra å få jobb, siden jeg har stått på beinhardt hele løpet. Noen som har erfaring med å få jobb likevel? Er innefor humaniora og samfunnsvitenskap. Tenkte først og fremst å søke trainee-stillinger. Lure også på om alle karakterene mine fra Bachelor skal regnes med i snittet mitt når de etterspør snitt fra bachelor, eller om det er bare fordypningsfag pluss eventuelt støttefag? Anonymkode: 658b5...4f6
stian42 Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 Kan du få lærer fra høgskolen/ universitetet som referanse? Jeg brukte det for det faglige og en fra sommerjobb 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #3 Skrevet 27. januar 2017 Det er helt normalt at man ikke har referanser fra relevante jobber når man er nyutdannet. Det er da plenty av folk som har hatt jobb i butikk, sykehjem, etc, som søker på jobber innen utdanningen som er noe helt annet. Det spiller ikke så stor rolle om referansene dine er fra ikke-relevante arbeidsfelt. De som er referanser for deg kan likevel si mye om hvoran du er som person, hvordan du fungerer i en jobb, i forhold til kolleger, etc. Jeg hadde null erfaring fra mitt fagfelt da jeg søkte jobb etter endt utdanning, og likevel fikk jeg tilbud om 2 av de 3 stillingene jeg søkte på. Anonymkode: e3514...6ec
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #4 Skrevet 27. januar 2017 Slapp helt av, det ordner seg med litt innsats. Da bruker du en av referansene fra deltid (de urelevante sommerjobber osv.), og så kan man f. eks. jobbe frivillig når man er ferdigutdannet mens man søker (hvis man ikke er heldig og får relevant jobb med en gang selvfølgelig). Da får du en referanse der også. Anonymkode: caa79...523
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå