Gå til innhold

Kalorier i sushi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg lurte på om det var noen som visste ca. Hvor mye kalorier det er i en bit sushi. Da mener jeg de med grønnsaksfyll: agurk, gulrot, avokado etc. Har tidligere bare "gjetta" meg til næringsinnholdet, men jeg vil høre hva andre mener? 

Anonymkode: ca79f...920

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god del, det er ikke slankekost akkurat. Risen er kaloririk, næringsfattig og gir blodsukkersvingninger på grunn av raske sukkerarter. Om man spiser noe frittert eller majones til i tillegg er sushi å regne som junk-food. 

Jeg holder meg til sashimi. Riktignok en del kalorier i rå fisk også, særlig laks, men det er sunne fettarter og vedlig mettende i små mengder. 

Anonymkode: a5663...55e

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god del, det er ikke slankekost akkurat. Risen er kaloririk, næringsfattig og gir blodsukkersvingninger på grunn av raske sukkerarter. Om man spiser noe frittert eller majones til i tillegg er sushi å regne som junk-food. 

Jeg holder meg til sashimi. Riktignok en del kalorier i rå fisk også, særlig laks, men det er sunne fettarter og vedlig mettende i små mengder. 

Ris gir blodsukkerstigning etter hvilke tarmbakterier man har, men som oftest gjør det ikke det. Mennesker som ikke har diabetes er i stand til å regulere blodsukkeret uansett, så man får ikke akkrat hyperglykemi av å spise ris. Ris inneholder karbohydrater og er derfor veldig viktig. :) 

Anonymkode: a41e9...e02

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ris gir blodsukkerstigning etter hvilke tarmbakterier man har, men som oftest gjør det ikke det. Mennesker som ikke har diabetes er i stand til å regulere blodsukkeret uansett, så man får ikke akkrat hyperglykemi av å spise ris. Ris inneholder karbohydrater og er derfor veldig viktig. :) 

Poenget mitt var - det er raske karbohydrater, man blir fort sulten igjen. 

Skrevet

https://www.vektklubb.no/artikkel/pass-deg-for-sushi-fella-23289325

Sitat

Næringsinnhold i de vanligste sushi-ingrediensene

per 100 gram

Laks: kcal: 224 kcal, 20 g protein, 16 g fett og 0 gkarbohydrat. 1 bit =

Kveite: 155 kcal, 14 g protein, 11 g fett og 0 g karbohydrat

Scampi: 111 kcal, 23 g protein, 1,8 g fett og 0,8 g karbohydrat

Kamskjell: 81 kcal, 17,9 g protein, 1,1 g fett og 0 g karbohydrat

Tunfisk: 105 kcal, 24 g protein, 1 g fett og 0 g karbohydrat.

Smørfisk (Escolar): 186 kcal, 27 g protein 8 g fett og 0 g karbohydrat.

Sushiris (tilberedt): 162 kcal, 2,8 g protein, 0,2 g fett og 35,9 g karbohydrat. Mengden på en maki (ca 20 g) = 32 kcal.

Avokado: 196 kcal, 1,9 g protein, 19,6 g fett og 0,5 g karbohydrat

Vårløk: 32 kcal, 2,3 g protein, 0,4 g fett og 4 g karbohydrat

Syltet ingefær: 30 kcal, 0,6 g protein, 0,2 g fett og 6,3 g karbohydrat

Wasabi: 109 kcal, 4,3 g protein, 0,6 g fett, 4,8 g karbohydrat. Per teskje = 3 kcal

Soyasaus:  kcal, 3 g protein, 0 g fett og 8,2 g karbohydrat. Per spiseskje = 11 kcal.

Makipapir: 255 kcal, 7,9 g protein, 0,5 g fett og 54,8 g karbohydrat. Per ark = 7 kcal.

Majones: 735 kcal, 1,2 g karbohydrat, 80 g fett og 2,5 g karbohydrat

Kremost: 279 kcal, 6 g protein, 27 g fett og 3 g karbohydrat

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var - det er raske karbohydrater, man blir fort sulten igjen. 

Det er anbefalt av helsedirektoratet å spise karbohydrater. Man kan f.eks spise fullkornsris siden det ikke er like raske karbohydrater. Det er viktig for ATP i cellene. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er anbefalt av helsedirektoratet å spise karbohydrater. Man kan f.eks spise fullkornsris siden det ikke er like raske karbohydrater. Det er viktig for ATP i cellene. 

Nå diskuterer vi sushiris, som så hvit som ris kan bli, og til og med tilsatt en del sukker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...